Queen - Queen II (1974)

Label: EMI

1. Procession (1:12)
  2. Father to Son (6:14)
  3. White Queen (As It Began) (4:34)
  4. Some Day One Day (4:23)
  5. The Loser in the End (4:02)
  6. Ogre Battle (4:10)
  7. Fairy Feller's Master-Stroke (2:40)
  8. Nevermore (1:15)
  9. The March of the Black Queen (6:33)
  10. Funny How Love Is (2:50)
  11. Seven Seas of Rhye (2:50)
  12. See What a Fool I've Been * (4:38)
  13. Ogre Battle [1991 Bonus Remix] * (3:30)
  14. Seven Seas of Rhye [1991 Bonus Remix] * (6:35)
  15. See What a Fool I've Been [BBC Session July 1973, Remix 2011] * (4:22)
  16. White Queen (As It Began) [Live at Hammersmith Odeon, December 1975] * (5:32)
  17. Seven Seas of Rhye [Instrumental Mix] * (3:09)
  18. Nevermore [BBC Session, April 1974] * (1:27)
  19. See What a Fool I've Been [B-Side Version February 1974] * (4:31)
avatar van Mssr Renard
Als Taylor een soloplaat met die rockers had uitgebracht had ik hem wel en jij niet gekocht.
Dat moge duidelijk zijn.

Uit je opsomming concludeer ik wel dat je Modern Times Rock n Roll en In Love with My Car wel okay vind.
En uiteraard Radio Gaga.

avatar van De buurman
Vooral Tenement Funster vind ik steengoed. Serieus.

Ik vind eigenlijk maar een klein aantal Taylor songs ondermaats.
Fun It hoort er bij,(vrij platte funker) en zijn bijdragen op The Game zijn nu ook niet bepaald hoogstaand.
Op de prillere albums komt hij met iets heel anders aanzetten en dat werkt wel vind ik dan.
Toen zat er al een soloartiest in Taylor. Demootje maken, het meeste zelf inspelen en dan aan de band voorstellen.
Altijd wat rauwer en ongepolijster. Voor het contrast prima.
Hier dan ook weer met Loser In The End. Veel kaler en straighter dan het overige materiaal.
Je kunt in ieder geval van Taylor zeggen dat hij een eigen stijl hanteerde die nogal afweek van de anderen.

In de 80's schreef hij dan gewoon hits. Het was overigens wel zo dat Freddie nogal eens ging schaven als Roger niet in de studio aanwezig was.

avatar van Brunniepoo
Ik sluit me aan bij De buurman, ook voor mij is The Loser in the End het zwakste nummer op deze verder heerlijke plaat. Ik ben sowieso overigens zelden echt kapot van Taylors werk, noch bij Queen, noch solo.

avatar van loneranger
Het zal wel een verschil van smaak zijn maar deze plaat pakt mij absoluut niet. Alleen 'Ogre Battle' vind ik een prima song. 'Hot Space' bevalt mij beter dan deze 'Queen II'.

avatar van Hans Brouwer
loneranger schreef:
Het zal wel een verschil van smaak zijn maar deze plaat pakt mij absoluut niet.
Laten we het daar maar op houden. In mijn beleving is er namelijk geen beter album dan "Queen II".

avatar van meneer
loneranger schreef:

Heerlijk en eerlijk bericht wat ik zeker wel kan waarderen.

Ik vind zelf Queen II een fantastisch album die mij absoluut pakt. Een Heilige Graal ! Een oorgasme van geluiden. Hot Space kan ik ook zeker waarderen (vooral live) maar het gebiedt mij wel om te zeggen dat ik deze beide albums van de band totaal niet met elkaar kan en wil vergelijken.

avatar van Casartelli
Casartelli (moderator)
Hans Brouwer schreef:
Waarvan akte. Een aantal gelijkluidende berichten verwijderd.

Hans, wellicht verras je ons nog eens met een mooie bespreking van dit album waarin je uiteenzet waarom dit zo'n goed album is. Je hoeft echter niet op iedereen te reageren met slechts een eenregelig bericht dat als waarheid presenteert dát dit het beste album is (en dat die ander dat dus verkeerd ziet).

avatar van Lonesome Crow
Is al decennia lang mijn favoriete album aller tijden, dat was ie niet meteen want als 11 jarig jochie in 1978 kon ik er nog weinig mee nadat ik na "News of the World" welke mijn eerste serieuze LP was de voorgaande LP's had aangeschaft.
Alles zit erin, het is bij vlagen heavy, volop emotie, progressieve rock (kant 2), bombastisch en de solo in "Father to Son" vind ik hemels!
De pruduktie is ook erg gaaf en helder, je zou meer denken dat het is opgenomen eind jaren'70 als in 1974.

avatar van robvw192
Veruit mijn favoriete album van de band, gekocht nadat ik Killer Queen op de radio hoorde. Dus nog redelijk vlot geweest met de aanschaf van de platen, hoewel ik Queen I tot de dag van vandaag nooit volledig heb kunnen waarderen. Nevermore steekt er bovenuit. Probeer op een regenachtige dag eens de uitvoering van Midge Ure op 10.

avatar van Roxy6
De Midge Ure uitvoering is ook prachtig, maar wat wil je met zo'n stem...

Op dit Queen II album viand ik The March of the Black Queen ook een absoluut hoogtepunt.

avatar van Mssr Renard
Ik ken Midge Ure niet, of althans alleen van naam.

avatar van Roxy6
Midge Ure was de zanger van Ultravox gedurende de laatste periode, op zeker 7 albums

Een geweldige zanger met ook een PRACHTIG solo oeuvre, fragile, zijn laatste studioalbum is subliem!
Ook een heel sympathieke zanger. Er is veel van hem te vinden op Spotify en YouTube.

Wat velen niet weten is dat de hoes vaan Queen II (wat ook als shot later gebruikt is in de clip van Bohemian Rhapsody) een still is die is geïnspireerd op Marlene Dietrich in Shanghai Express.

avatar van Mssr Renard
Ik ben niet zo gek op zang, en ik maak bij Queen graag een uitzondering, maar ik sla Ultravox en zijn zanger graag over. Niets persoonlijks.

Ik wist het wel van Marlene Dittrich maar ik lees ook veel Queen-biografiëen.

avatar van Roxy6
Midge Ure heeft op Fragile ook instrumentale stukken.