Queen - Queen II (1974)

Label: EMI

1. Procession (1:12)
  2. Father to Son (6:14)
  3. White Queen (As It Began) (4:34)
  4. Some Day One Day (4:23)
  5. The Loser in the End (4:02)
  6. Ogre Battle (4:10)
  7. Fairy Feller's Master-Stroke (2:40)
  8. Nevermore (1:15)
  9. The March of the Black Queen (6:33)
  10. Funny How Love Is (2:50)
  11. Seven Seas of Rhye (2:50)
  12. See What a Fool I've Been * (4:38)
  13. Ogre Battle [1991 Bonus Remix] * (3:30)
  14. Seven Seas of Rhye [1991 Bonus Remix] * (6:35)
  15. See What a Fool I've Been [BBC Session July 1973, Remix 2011] * (4:22)
  16. White Queen (As It Began) [Live at Hammersmith Odeon, December 1975] * (5:32)
  17. Seven Seas of Rhye [Instrumental Mix] * (3:09)
  18. Nevermore [BBC Session, April 1974] * (1:27)
  19. See What a Fool I've Been [B-Side Version February 1974] * (4:31)
Simpel weg het beste wat Queen heeft gedaan. De nieuwere platen draai ik nog wel eens uit nostalgie. Maar de eerste 3 albums zijn ware meesterwerken. Met als hoogtepunt dit album.

avatar van mjk87
Beste album van queen ooit. Heerlijke opening met nog wel Led Zeppelin invloeden, maar daarna wordt het snel anders. White Queen, prachtige muziek met een hast poëtische tekst. En vanaf Ogre Battle begint het pas echt los te komen. Het éne juweeltje na het andere met March of the Black Queens als absoluut hoogtepunt. 5 sterren.

Nu ik dit album zo weer hoor gaat er gelijk een heel blik aan herinneringen open. Dit omdat dit album eigenlijk jarenlang nooit helemaal weg is weggeweest; in mijn kinderjaren, tienerjaren en daarna tot nu.
Alleen al The Fairy Feller's Master-Stroke.......

Typisch een album dat altijd goed blijft, hoe de muzikale wind op het moment ook staat.

avatar van Yak
Yak
Zooitje berichten verplaatst naar Queen

avdj schreef:
Prachtige CD, commercieel gezien een flop.

Ligt 'm eraan hoe je het begrip 'flop' bekijkt. Aan de kwaliteit ligt het absoluut niet. De commerciële Queen was geboren met Killer Queen, maar de harde kern is hier in alle glorie te bewonderen. Zonder Killer Queen en de richting die het inluidde denk ik persoonlijk dat Queen geleidelijk toch wel heel succesvol waren geweest, zeg maar op een niveau als een Dream Theatre of Marillion, en had men heel wat meer respect gekregen. Nu worden ze jammer genoeg vaak gezien als commercieel en extravagant.

Deze plaat is gewoonweg fantastisch, een absolute klassieker die in geen enkele rockcollectie mag ontbreken. Ik heb genoeg gezegt.

5!

lebowski schreef:
Heerlijke schijf met klassieke lelijke hoes!

Ik vind de hoes juist schitterend! Een van de coolste ever!

avatar van fluidvirgo
kaztor schreef:

Ik vind de hoes juist schitterend! Een van de coolste ever!

Het staat echt voor de muziek die ze maken; zeer groots.

A Night at the Opera is misschien hun beste, vooral de laatste tijd merk ik echter dat wanneer ik een Queenavondje wil houden ik sneller geneigd ben om deze plaat of Sheer heart attack op te zetten.
Een plaat die sinds kort pas zijn echte waarde aan me begint te tonen. the March of the Black Queen vond ik altijd al een meesterwerk, maar nu kan ik met genot het volledige album wegdraaien, elke song is goed! Bevat geen Bohemian Rhapsody (ondanks dat ik deze song te vaak heb gehoord, vooral zo rond het einde van het jaar op de radio Maar eerlijk, BR is simpelweg hun beste werk, imo), daarom niet de volledige 5 uit 5, maar stiekem vind ik beide albums gelijkwaardig aan elkaar.

****1/2

fluidvirgo schreef:
Bevat geen Bohemian Rhapsody

Ik vind hier toch wel dingen op staan die Bo Rhap toch wel ontsteigen kwa ingenieuziteit en impact, maar misschien is dat maar mijn mening...

avatar van fluidvirgo
kaztor schreef:

En ik kan zo vrij zijn om het met die mening oneens te zijn. Verplaats jezelf in een persoon die voor het eerst Bohemian Rhapsody hoort, impact ongekend. Daar kan geen MotBQ aan tippen, hoewel deze dicht in de buurt komt. Het probleem is dat we BR allen al te goed kennen en te vaak hebben gehoord waardoor de impact afneemt.
Ik kan het helemaal mis hebben, maar een ongezouten mening uiten is natuurlijk nooit weg

avatar van kaztor
Dan nog wordt ie verslagen door z'n broertje The Prophet's Song....

avatar van lebowski
kaztor schreef:
Dan nog wordt ie verslagen door z'n broertje The Prophet's Song....

Dat is denk ik wel het Queen-nummer dat de meeste impact op mij ooit had, dat Mercury & Mercury-duet en die gitaarmuur die er vervolgens ingesmeten wordt. Brrr, ik wist niet wat ik hoorde. Vanaf dat moment lag The best of Mud stof te vergaren

Queen II is een minder op-het-eerste-gehoor-album, maar blijft na al die jaren wmb het avontuurlijkste Q-project.

avatar van rafke pafke
PartyMarty schreef:

Ik ken wel wat mensen die deze per abuis hebben aangeschaft. Ze dachten Greatest Hits II te hebben gekocht.

Haha, ik ben zo één van die mensen. Als 12-jarige heb ik ooit Queen en Queen II gekocht in de veronderstelling dat dit de best-off albums waren.

Mijn teleurstelling was dan ook enorm toen ik merkte dat ik geen enkel nummer herkende, buiten Seven Seas...

De daaropvolgende jaren heb ik er niet zo veel naar geluisterd. Het is pas de laatste jaren dat ik van sixties en seventies rock echt ben gaan houden (Led Zep, AC/DC met Bon Scott, Cream, The Who,...).

En nu met ik superblij dat ik deze 2 albums nooit van de hand gedaan heb. Ik vind dit nu zelfs sterker als hun latere werk, waar ik als jonge gast zo grote fan van was.

lebowski schreef:

Jaja, m'n oudste broer had 'm en tesamen met Sheer Heart Attack opende dit mijn ogen en was ik min of meer uitge-Radio-Gaga-at!

Het grappige van de eerste albums vind ik het algehele wispelturige karakter. Queen II staat bol van de 'epics' en komt veel meer overeen met A Night At The Opera dan het album dat dáár aan vooraf ging, Sheer Heart Attack, en dát album ligt m.i. veel meer in de lijn van Queen I, d.w.z. geen echte epics, meer song-geörienteerd.

avatar van realvimfuego
Als Queen maar een album had mogen maken had het deze moeten worden, wat een meesterwerk is dit. Toen ik als jonge puber intresse kreeg in Queen, was het deze LP die me fan maakte........Dit is mijn favoriete LP aller tijden en uiteraard daarom 5 sterren.....

Queen II is goed en staat bol van de originele ideeën, maar is ook onevenwichtig. Dat blijkt vooral in het fascinerende March of the Black Queen, met alle koortjes, tempowisselingen. Het komt niet vaak voor in popmuziek, maar hier zijn gewoon teveel ideeën in een te korte tijdsspanne gestopt.
Niettemin moet elke serieuze rockliefhebber dit album kennen en eigenlijk ook hebben. De luisteraar beseft telkens weer, welke rijke mogelijkheden rockmuziek kent.

Pieter Paal
Dit album is nog beter dan zijn voorganger. 'Father to son' en 'Seven seas of Rhye' zijn de beste tracks. Een opstapje voor hun eerste echte hoogtepunt het album 'Sheer heart attack'.

avatar van Hans Brouwer
Pieter Paal schreef:
Pieter Paal, het album "Queen II (1974)" is geen opstapje naar hun eerste hoogtepunt. "Queen II (1974)" is HET hoogtepunt van het imposante Queen oeuvre .

Pieter Paal
Volgens mij is de enige oplossing de albums 'Queen II' en 'Sheer heart attack' als 2 platen op 1 cd uit te brengen tot het absolute hoogtepunt maakt.

avatar van Hans Brouwer
Pieter Paal schreef:
Dat lijkt mj een goed plan !!

Pieter Paal
Tussen haakjes waarom schrijven ze in de bladen heel vaak Freddy Mercury in plaats van Freddie Mercury. Ik heet toch ook niet Pyter Paal?

avatar van Memphis
Ik blijf het doodzonde vinden dat veel mensen die Queen heel erg goed vinden dit album overslaan. Uiteraard omdat er geen grote hit op staat. Ben eigenlijk ook wel beniewd of er uit deze tijd geen leuke b/kantjes en dergelijke zijn die ze eens een keer gaan uitbrengen in plaats van die live en greatest hits cd's. Tot A night in the Opera was het geniaal daarna alleen nog bij vlagen

avatar van Edjo
Tsja, de vraag die ik me inderdaad steeds stel is , is dit Queen op het hoogtepunt (voor mij in ieder geval hun beste album), of is dit Queen op weg naar hun hoogtepunt. Alle ruwe vormen, die later, gepefectioneerd of niet, terug komen in hun latere werk, zijn hier allen aanwezig. Van echt stevige rock tot werkelijk fenomenale composities. Iets wat in hun latere werk misschien nog wel beter terug komt. Maar hier zijn deze vormen nog zo puur en vanuit het gevoel duidelijk aanwezig, dat dit voor mij echt het hoogtepunt vormt vanuit hun genre.

Wat is jullie mening hierover?

ow ja, 4,5 ****

Het hoogtepunt!

EVANSHEWSON
PartyMarty schreef:
Het hoogtepunt!

Een goeie vroege Queen jawel, maar het hoogtepunt komt beslist hierna met Sheer Heart Attack!

avatar van Memphis
Ik vind deze plaat beter. Het is één geheel en de nummers en sound passen beter bij elkaar. Sheer Heart Attack heeft dat toch minder en is voor mij daarom net iets minder.

EVANSHEWSON schreef:

Ontloopt elkaar nauwelijks mi, maar toch lichte voorkeur voor II

EVANSHEWSON
Ik wil er met niemand een touwtrekkerijspelletje van maken, voor sommigen is dit de beste van Queen, bij mij komt ie aardig in de buurt ervan, ik heb mijn hart meer verloren aan Sheer Heart Attack, maar dat doet geen afbreuk aan deze toch ook beresterke plaat, VANNEIGENST.

Vanneigenst is Vlaams voor : Natuurlijk!

(die Belgen toch hé ?)

4 stars, Freddie!

****

EVANSHEWSON schreef:

Is 'Flash Gordon' dan niet het hoogtepunt?

WernerGSF
Die bonustracks (de Remixen) mogen van mij wel verwijderd worden, Ze voegen niet veel toe vind ik.

Pieter Paal schreef:

Is 'Flash Gordon' dan niet het hoogtepunt?

Nou NEE