Queen - Queen II (1974)

Label: EMI

1. Procession (1:12)
  2. Father to Son (6:14)
  3. White Queen (As It Began) (4:34)
  4. Some Day One Day (4:23)
  5. The Loser in the End (4:02)
  6. Ogre Battle (4:10)
  7. Fairy Feller's Master-Stroke (2:40)
  8. Nevermore (1:15)
  9. The March of the Black Queen (6:33)
  10. Funny How Love Is (2:50)
  11. Seven Seas of Rhye (2:50)
  12. See What a Fool I've Been * (4:38)
  13. Ogre Battle [1991 Bonus Remix] * (3:30)
  14. Seven Seas of Rhye [1991 Bonus Remix] * (6:35)
  15. See What a Fool I've Been [BBC Session July 1973, Remix 2011] * (4:22)
  16. White Queen (As It Began) [Live at Hammersmith Odeon, December 1975] * (5:32)
  17. Seven Seas of Rhye [Instrumental Mix] * (3:09)
  18. Nevermore [BBC Session, April 1974] * (1:27)
  19. See What a Fool I've Been [B-Side Version February 1974] * (4:31)
Down_By_Law schreef:

Dat was een schilderij van Richard Dadd. Mooi schilderij ook, als ik ernaar kijk dan doe ik een poging de tekst te begrijpen... tevergeefs .

'Ogre Battle' is te goed voor "Lord Of The Rings"

Hier het schilderij: http://www.pemcom.demon.co.uk/queen/queen2/ffms.jpg

avdj schreef:
Prachtige CD, commercieel gezien een flop, maar persoonlijk vind ik het één van Queens sterkste albums.

Is het sterkste Queen album!! Hebben zichzelf hierna nooit meer overtroffen!!! (alhoewel Sheer Heart Attack is toch ook wel erg goed)

Die mis ik helaas (nog) Het schijnt één van de betere te zijn.

Snel kopen dan maar. Je zult er zeer zeker geen spijt van krijgen!

avatar van Eddie
Die mis ik helaas (nog) Het schijnt één van de betere te zijn.

als ik jou zo een beetje inschat twijfel ik erniet aan dat het eenmeesterlijk plaat zult vinden, ik verbaas me zelfs dat je hem niet hebt.

Eddie schreef:

Ik kocht Queen albums tijdens de 8 euro actie van bol.com maar deze ben ik toevallig 'vergeten' te kopen. Komt nog wel. Met deze plaat braken ze trouwens door, eerste hit ook.

avatar van Eddie
Ik dacht dat de doorbraak met Sheer Heart Attack kwam, met killer queen.

avatar van musicfriek
Klopt, in Nederland dan. In december 1974 was Killer Queen hun debuut in de Nederlandse top 40.

Zonder twijfel de allerbeste Queen-LP, in het vinyltijdperk stond er geen "side A" en "side B" op, maar "White side" en "Black site". Mijn elpee heeft de tand des tijds helaas niet doorstaan (grijsgedraaid)...

Favo kant: de Black Side, Freddie op z'n best! En geweldig dat het verwijfde "See what a fool..." op verschillende cd's er als extraatje is bijgevoegd

avatar van lebowski
Eddie schreef:
Ik dacht dat de doorbraak met Sheer Heart Attack kwam, met killer queen.

Klopt, maar hun eerste hit was Seven seas of Rhye

avatar van Sgt. Revolver
Was ik even blij met de "3 CD's voor 25 euro-actie" bij Free Record Shop! Meteen even "(What's The Story) Morning Glory?" van Oasis, "Exile On Main Street" van The Rolling Stones en "Queen II" van Queen aangeschaft. Ik twijfelde tussen "Sheer Heart Attack" en "Queen II". Toch deze maar gekozen (ik moest snel beslissen). Dat blijkt tot nu toe geen slechte keuze! Binnenkort volgt mijn oordeel over deze CD.

avatar van Sgt. Revolver
Nou, ik heb de CD beluisterd. Voorlopig 4.5 sterren. Ik vond "Queen II" steengoed, maar toch net ietsje minder dan "A Night At The Opera". Na meerdere luisterbeurten komt deze misschien op hetzelfde niveau, maar nu nog nét niet.

Sgt. Revolver schreef:

Precies, gewoon even doorbijten, eh doorluisteren

avatar van the viking
Blijft natuurlijk een klassieker !

Samen met ANATO het beste Queen album, Freddie's meesterwerkje: The March of the black queen overtreft Bohemian Rhapsody op alle punten en laat zien hoe goed Freddie was als songwriter (of mogen we componist zeggen)

The March of the black queen is voor mij dan ook het beste nummer ooit geschreven en het is jammer dat weinig mensen dit fantastische nummer kennen.

Een ander groot meesterwerkje is White Queen (alhoewel ik de BBC versie mooier vindt)

avatar van avdj
Queen kreeg pas met Bohemian Rhapsody écht commercieel succes dus deze plaat is voor erg veel mensen onbekend. Er staat dan ook geen enkele bekende single. Misschien is dat wat jammer maar als je zelf maar van het album kan genieten. Deze is echt superieur aan het debuut. (Queen)

avatar van avdj
....en toch kent niemand het zowat.

avdj schreef:
....en toch kent niemand het zowat.
Dat is dan ook eeuwig zonde!! Wat Deep Purple in Rock is voor Deep Purple, Led Zeppelin IV voor Led Zeppelin, Dark Side of the Moon voor Pink Floyd enz. enz. dat is Queen II voor Queen. Maar inderdaad, weinigen realiseren zich dat!

volgens mij zijn er genoeg die zich dat wel realiseren, hoor.

avatar van avdj
Nou!? Op de radio is van Queen II nooit een nummer te horen en volgens mij is A Night at the Opera vele malen beroemder!

avatar van tomthumb
Kijk, ik heb niets tegen remixes, mits het maar goed gebeurt. Zelden zulke slechte remixes gehoord als de laatste twee bonustracks van deze cd. Met een beetje laf gegoochel met wat effecten worden de twee nummers vakkundig om zeep geholpen.
Het Led Zep-achtige See what a fool I've been is wel een leuk extraatje.

GnrJuul schreef:

Volledig mee akkoord, dit is ook mijn favoriet nummer. Gewoon echt een stuk muziek dat eruitspringt, wat een geniaal niveau... zoiets wordt nooit meer herhaald. Van harde rockstukken tot zachte pianoballads, alle oude Queenaspecten zitten erin.
Jammer dat zo veel mensen Queen alleen maar herrineren van hun commerciële periode (Freddie met snor).

Een reden waarom dit niet het allerbeste is van Queen is dat hier toch wel een tweetal nummers opstaan die veel minder zijn en Queen onwaardig: 'Funny How Love Is' (wat een anticlimax na the March!) en 'The Loser in the End'. Ook 'Some Day One Day' is niet geweldig.
OK, dit wordt goedgemaakt met parels als 'Father to Son', zowat het opus magnus van May op deze plaat, 'White Queen', 'Ogre Battle', 'Fairy-Fellers Master Stroke' ect.
Maar ik prefereer dan toch de albums ZONDER dieptepunten: 'A Night at the Opera' en 'Sheer Heart Attack'.

avatar van Flipper
Ben het niet altijd met Hans eens, maar zijn opmerking onderschrijf ik volledig.

Hans Brouwer schreef:

Queen II is een zwaar ondergewaardeerd album wat tot één van de beste van Queen gerekend kan worden. Ik zal nooit een Queen fan worden, maar dit is toch wel een heel gaaf album.

Samen met 'Sheer heart Attack' en 'A Night at the Opera' het beste wat Queen heeft gedaan.

Oh ja Hans je bent er één vergeten: wat '2112' is voor Rush !!

avatar van Poeha
Oei, oei. Ik hoop dat ik hier op MuMe niet teveel problemen mee krijg, maar ik vind dit een weinig opwindend album. De enige 3 nummers die ik redelijk tot goed vind zijn:
Seven Seas Of Rhye (goed);
Ogre Battle (goed);
Nevermore (redelijk goed).

Helaas.
Normaal zit ik wel aardig op 1 lijn met een aantal mensen hier, waaronder Hans Brouwer, maar wat betreft dit album wijk ik toch behoorlijk af van de meesten.
Ach ja, is ook wel een keer aardig.
Helaas, helaas!

Poeha schreef:
Oei, oei. Ik hoop dat ik hier op MuMe niet teveel problemen mee krijg, maar ik vind dit een weinig opwindend album. Helaas.
Beste Poeha, weet je wat nou zo leuk is???? Als je "een afwijkende" mening verkondigd vallen ze op MuMe bij bosjes over je heen. Je kunt er op wachten Zo is het bijvoorbeeld not done om "Invisible Touch" het beste album van Genesis te vinden . Als je zegt dat je Volumia! goed vind, wordt je hier voor gek verklaard Gewoon je eigen mening verkondigen en schijt hebben aan de rest, dat is de beste remedie . Trouwens wel heel erg zonde dat je Queen II maar "zo zo" vindt . Wat vind je wel "een opwindend" Queen album??

Drs. DAJA schreef:
Geweldig album. Concept LP een van Queen's beste platen dit. Vreemd genoeg commercieel gezien een flop, maar je ze waren in der tijd ook nog niet zo bekend.

Sorry Dennis, geen concept-lp. Ik weet dat jij er graag een verhaal in wil lezen, maar dat hebben zij er niet ingestopt.

Dit is een meer dan geweldig album. Met afstand mijn favoriet. Vooral de B-kant (side black) met Ogre Battle - Fairy Feller - Nevermore - Black Queen is super. Jammer dat The March als een soort anticlimax uitfade in Funny How Love Is; één van Queens mindere nummers...

avatar van SemdeJong
Sheer Heart Attack was mijn eerste Queen album. Kocht in 1980 en ben hierdoor een enorme fan geworden. Queen II is magic. In de jaren 70 werden albums gemaakt waarvan de nummers als een geheel in elkaar overliepen. Jammer dat dat verdwenen is. Queen probeerde in Queen I en Queen II haar weg te vinden. Het grootse van Queen is dat ze muziek maakte wat zij mooit vonden. Queen kan je niet echt plaatsten. Het wordt commercieel past niet echt bij Queen. Natuurlijk wordt beweert dat Queen commercieel is omdat het op dit moment nog steeds een groep is met de meerste airplay. Over de hele wereld behoort Queen tot de groepen welke het meest gedraaid wordt. Het vermogen van Freddie mercury is na zijn dood met 90.000.000 pond gestegen. Bij het luisteren naar Queen II hoor je dat dit een top groep gaat worden. Ik vindt de drums later beter klinken. Queen I en Queen II zijn als proefopnames gemaakt. De nieuwe studio zocht een groep opm de kwaliteit uit te testen. Queen had dus het geluk om gratis zeer dure studiotij te benutten en dat hebben ze goed gedaan.`De stem van Freddie was toen nog zo fragiel. Later is hij meer op techniek gaan zingen om zijn stem te besparen. Werd er nog maar zulke goede muziek gemaakt!

SemdeJong schreef:

Dit is alleen van Queen I waar. Die is in downtime opgenomen. Queen II niet.

Simpel weg het beste wat Queen heeft gedaan. De nieuwere platen draai ik nog wel eens uit nostalgie. Maar de eerste 3 albums zijn ware meesterwerken. Met als hoogtepunt dit album.