Fish - Weltschmerz (2020)

Label: Chocolate Frog

1. Grace of God (8:19)
  2. Man with a Stick (6:27)
  3. Walking on Eggshells (7:18)
  4. This Party’s Over (4:22)
  5. Rose of Damascus (15:45)
  6. Garden of Remembrance (6:07)
  7. C Song (The Trondheim Waltz) (4:41)
  8. Little Man What Now? (10:54)
  9. Waverley Steps (End of the Line) (13:45)
  10. Weltschmerz (6:51)
avatar van Mr. Rock
fish schreef:
Mijn hemel, wat een matige bedoening...

...de neiging amper kan onderdrukken om dit album uit de speler te halen...

Prog voor het Max publiek...

...Muzikaal gebeurt er niks, een kabbelend stroompje dat nooit ergens uitgroeit tot een rivier...

...dit borduurwerkje dat in een stoffige la verdwijnt.

Gezien je score is deze review toe aan een herziening.

Voor mij is dit album overigens niet enorm in waardering gegroeid. Ik neig eerder naar afwaardering. Nergens haalt ie ook maar bij benadering het niveau van zijn voorganger. Grace of God en Little Man What Now vind ik nog steeds de absolute uitschieters, maar Rose of Damascus en Garden of Remembrance is echt even dik 20 minuten doorbijten. Het simpele, catchy C Song voelt daarna bijna als een opluchting. Verder wel een aantal mooie nummers als Walking on Eggshells en Waverley Steps, maar zelfs voor een ingetogen bedoeld album mist deze plaat wat vuur. Pas bij de allerlaatste track schrik je wakker.

avatar van fish
Mr. Rock schreef:

Gezien je score is deze review toe aan een herziening.

Mijn meest voorbarige recensie in mijn tijd als lid van musicmeter. Ondertussen luister ik dit album vaker dan de meeste andere Fish albums, al ben ik zeker groot fan van de voorganger, dat ik als zijn beste album beschouw.

avatar van Darkzone
Is dit album alweer 3 jaar oud? Wow, verdomde corona. Zelfs An Hour Before It's Dark van Marillion is alweer 1,5 jaar geleden uitgekomen.

Drie jaar terug dus dat het laatste album van Fish er na al die tijd dan toch klaar was en uitgebracht zou worden. Ik was toen niet in Fish-modus en de voorgesnelde tracks deden mij ook niet zoveel, waardoor ik besloot om zijn laatste album (in de deluxe uitvoering natuurlijk) toch niet aan te schaffen. Mede door de hoge prijs, ook al kwam Feast er in die mooie cd/boek uitvoering er destijds wel in. Maar Weltschmerz dus niet. En ik had er vrede mee dat ik dan niet alle studio albums van hem zou hebben.

Maar nu heb ik de 2cd/blu-ray in huis, gehuurd via de bieb bij de Centrale Discotheek in Rotterdam die hem toen aangeschaft hebben. En ik moet zeggen dat ik het toch wel een erg mooi album vind. Het klopt eigenlijk gewoon; geen kunstmatig of geforceerd lange nummers zoals we ook van hem gewend waren (lp-tracks oprekken tot cd-lengte, zoiets).

En dan die 5.1 mixen op blu-ray. Zo zouden ze eigenlijk alle albums moeten zijn. Wat een lekker vol en warm geluid. Pink Floyd deed het al in 1972, maar moest men heel lang wachten op de SACD alvorens we die 5.1 mix van DSOTM konden ervaren (Atom Heart Mother had ook al een 4.0 mix en volgens mij werd er ook van WYWH een surround mix gemaakt). Maar nu elk zichzelf respecterend huishouden wel een surround set heeft (of zo'n vage soundbar wat 5.1 moet suggereren), zou surround sound ook in de geluidstudio's de norm moeten zijn, zou je denken. Gelukkig heeft Fish daar op zijn oude dag wel een gedacht. Zulke pleziertjes mogen we onszelf toch wel gunnen?

Na de vakantie toch maar mijn eigen exemplaar komen bij Fish, zeker nu deze mooie cd/blu-ray/boek-set netjes is afgeprijsd.

avatar van Darkzone