Alice in Chains - Alice in Chains (1995)

Label: Columbia

1. Grind (4:45)
  2. Brush Away (3:22)
  3. Sludge Factory (7:12)
  4. Heaven Beside You (5:27)
  5. Head Creeps (6:28)
  6. Again (4:05)
  7. Shame in You (5:35)
  8. God Am (4:08)
  9. So Close (2:45)
  10. Nothin' Song (5:40)
  11. Frogs (8:18)
  12. Over Now (7:03)
  13. Again [Tattoo of Pain Mix] * (4:01)
  14. Again [Jungle Mix] * (4:01)
totale tijdsduur: 1:04:48 (1:12:50)
avatar van manic
Ik dacht dat deze cd "Tripod" heette?
misschien was het slechts een bijnaam vanwege de voorkant...

maakte overigens minder indruk dan de andere albums. Ik kan mij maar één nummer (Heaven Beside you) voor de geest halen op basis van de titel...

avatar van Dielie
wat een teleurstelling deze cd!

jawadde, kben in shock, ja aloo

wa isda met Layne Staley zijn stem, verdwenen naar de achtergrond (?), soms komt ze er gewoon niet meer door, die emotie vanop "Facelift" en "Dirt", weg weg weg!

en sommige nummers duren dan nog eens tergend lang, bah!

wanneer zo een pokketraag, kilometers lang, broeierig warm, plakkend nummer eindigt, begint het allemaal opnieuw in een volgende track, van voor af aan, weinig afwisseling ja,

toegegeven, hier staat nog sterk materiaal op, maar als echte AIC-fan, kan dit moeilijk mijn honger stillen..

mijn maag knaagt!!

avatar van nevyn
Het album is inderdaad veel minder sterk dan Dirt, maar toch zeker weten de moeite waard om te luisteren. Nummers als 'Heaven Beside You' en 'Over Now' maken het album alleen al geweldig.

avatar van meyer
ik vind dit een zeer goed album, veel rouwer (vooral het gitaarspel) en natuurlijker dan hun ander werk zoals dirt maar dat rouwe kleurt net het album.
het eerste riffje dat je hoort als je de cd oplegt is magistraal, het gitaarriffje van grind. De gitaar steekt hier zoveel gevoel in dit nummer met zijn wawapedaal, en dit gecombineerd met die prachtige stem--> een heel goede opener van het abum (direct erop en met veel gevoel gebracht).
Ik vind dat dit album geen mindere punten heeft, daarmee bedoel ik dat elk nummer goed is, er een mooie afwisseling is tussen rustiger en harder werk is en het belangrijkste, dat het album blijft boeien tot het einde.

ik vind dit de beste AIC plaat. Rauw, donker, typisch Layne Staley's brein werkend zoals hij dat alleen kon.
Verre uit het beste album van AIC.

Ik vindt alles van AIC goed dus ook dit.Dirt is wel veel beter.

Deze vind ik toch wel wat minder dan Facelift (3,5*) en vooral Dirt (5*).
Ik heb dit self-titled album wel nog maar 1 keer geluistert dus misschien komt er nog wel verandering in.

Voor nu 3 sterren.

voltazy
lage waardering hier, dit is een heerlijk slepend, sloom, zwaar album.
al zingt layne staley sinterklaas liedjes, dan vind ik het nog geweldig, wat een schitterende stem

avatar van MichelDumoulin
Deze plaat wordt inderdaad zwaar ondergewaardeerd.
Gitarist Jerry Cantrell krijgt op deze plaat nog meer ruimte om zijn onheilspellende riffs ten toon te spreiden. De teksten staan weer bol van het junkieleed. Muzikaal is dit album zwaarder en donkerder dan ' Dirt'. Misschien iets minder makkelijk te behapstukken dan zijn voorganger maar na een aantal luisterbeurten groeit en groeit de plaat!

Ik neem mijn woorden terug.
Dit is het mooiste albim van AIC.Heerlijk duister album!!!

Dielie schreef:

wa isda met Layne Staley zijn stem, verdwenen naar de achtergrond (?)

Layne Staley was ten tijde van dit album behoorlijk naar de klote door zijn drank- en drugsgebruik, dus deed Jerry Cantrell de meeste vocalen met Layne iets meer op de achtergrond, als die al niet op kwam dagen.

Mede hierdoor klinkt dit album zo intens deprimerend en ik vind een vergelijking met de vorige albums in deze context niet echt opgaan.

Echte AIC Fans tonen respect voor iedere bandlid
Jullie staan de cd "Alice In Chains" helemaal de grond in te trappen, maar het is godverdomme wel AIC materiaal. Staley is inmiddels alweer bijna 5 jaar overleden, en dit is het enige wat die man heeft achtergelaten; zijn muziek. en daar hoort iedereen die fan is respect voor te hebben: van Love Song tot Got Me Wrong. Het interesseert mij geen flikker. Maar wees liever geen fan als je ook maar 1 nummer van AIC de grond in stampt.

avatar van dvdschaaf

Rustig...rustig...
Niet alleen "fans" mogen hun mening hier ventileren...
Maar idd over de doden niets dan goeds. (Ben zelf wel een grote Layne Staley-fan trouwens)

JeremY_J schreef:
Stelletje mongolen. Maar wees liever geen fan als je ook maar 1 nummer van AIC de grond in stampt.

hehe

gebt gelijk maar toch vind ik hem niet zo goed

Dat kan. AIC help me door moeilijke tijden heen. Dat is heel raar, want daar is het niet helemaal de muziek voor zou je denken. Deze is beter dan Dirt en minder dan Jar Of Flies. 4.5 dus

dvdschaaf schreef:

Rustig...rustig...
Niet alleen "fans" mogen hun mening hier ventileren...

Ja maar toch, Als mega-fan word je gewoon woest om dat soort notes. vooral als de betreffende artiest overleden is en jou iets speciaals heeft nagelaten. Maar voor alsnog, als er mensen geen fan zijn van Alice in Chains laat dan geen respectloos bericht achter. Laat dan liever niks achter. Met alle respect dan als je dan niks van AIC moet weten.

Juist ik heb daar ook moeite mee hoor. *RIP Layne* ALWAYS IN MY HEART! Ook al kende ik ze niet echt in de periode dat ze muziek maakten

avatar van Dielie
heeft niks met respect te maken jongens, als je een plaat niet goed vindt, is dat nu eenmaal zo

maar goed

klopt helemaal. Maar Layne ligt nou eenmaal gevoelig, dan moet je heel erg oppassen met wat je zegt. Hoe overdreven reacties van fans ook kunnen zijn, ik snap het wel.

Dielie schreef:

maar goed

Je hoeft het ook niet goed te vinden. maar het is muziek van Staley en dat vind ik (net als vele andere fans) goed, ook al ligt het geheel in lage kwaliteit. Dat is jou mening, alleen op de manier dat je het bracht daar schrok ik van

avatar van HammerHead
Ik snap wel waarom sommigen dit een mindere AiC plaat vinden. Er wordt geprobeert Dirt nog eens dunnetjes over te doen, maar dat niveau (1 van de beste platen ooit) wordt eigenlijk nergens gehaald. Desalniettemin is dit nog altijd een fantastisch album.

Echte AIC Fans tonen respect voor iedere bandlid

Respectloos? Je begrijpt helemaal niks van mijn bericht!
Ik heb alle respect voor de beste man, maar mag toch wel de dingen bij de juiste naam noemen? De man WAS gewoon naar de klote. Daarmee bedoel ik niks negatiefs over hem persoonlijk!

Ik heb ook nergens iets negatiefs over het album gezegd, heb er zelfs zichtbaar een 4 voor gegeven!!

Als er iemand hier weinig respect toont ben jij het wel met je 'mongolen'.

Redelijk album dat nergens het niveau van hun andere werk haalt.
Toch nog goed genoeg voor 3*

avatar van Nicholas123
Heerlijke AIC plaat. Van te voren was ik skeptisch na het lezen van sommige berichten, maar in die negativiteit kan ik mij totaal niet vinden. Die hele downe sfeer sijpelt nog meer dan Dirt door alle hoeken van de muziek heen en het is erg lekker. Dat trage, stroperige en rauwe dat veel nummers hebben accentueert dit alleen maar. Alice in Chains op z'n best.

wcs
Geen plaat om zonder oordopjes naar te luisteren wat mij betreft, veel te dreunerig. Helaas kan ik hier niks mee aanvangen, maar je kan ook moeilijk alles goed vinden hé.

avatar van James Douglas
Dit noem jij al dreunerig? Ik ben dan benieuwd wat jij bands zoals 'Kyuss' noemt. Terzake, hier is Layne al praktisch dood. Jerry Cantrell had hier muzikale heft in handen, hoewel ironisch genoeg Layne de meeste teksten aanleverde. Zijn teksten geven een kijkje in de hel van het junkbestaan waar hij inmiddels was aanbeland. Een album met een zwartgallige morbide sfeer. Welliswaar mist het de impact van 'Dirt' staan er nog een groot aantal sterke songs op. Met name 'Sludge Factory', 'Shame in You' en 'Frogs' zijn pijnlijk mooi.

wcs
Wat ik ken van kyuss( wel niet echt veel toegegeven) vind ik wel beter dan alice in chains. Hun sound is hier voor mij echt veel lastiger.

avatar van Sebashuis
de 1e 5 nummer zijn de beste van het album. dus krijg ik hier ook weer een beetje het 1e/2e helft idee, wat ik ook een beetje bij facelift had. maar belangrijk? Layne klinkt weer geniaal die hoge uithalen hierin zijn ronduit meesterlijk!

maar toch vind ik dit de minste Alice in Chains plaat. maar goed, als dit de minste moet zijn vind ik het altijd nog beter dan andere grunge bands.

3.5*

Ach, 'minste'....

Ik vind dit helemaal niet een 'minder' Alice In Chains-album...

Ik zal het eens uitleggen:
Al bij het verschijnen hoorde ik in de muziek al dat dit het laatste album zou worden. In ieder geval het laatste album met Layne.
De man had op dit punt nauwelijks een leven meer en door intensief drugsgebruik had hij zieke nieren waardoor er gangreen ontstond. Mark Arm van Mudhoney over Layne: "I remember seeing him in '95…he turned up and was totally green, and my stomach turned at that point — watching somebody on a track that they couldn't get off." Hij kon dan ook tijdens de opnames van dit album nauwelijks staan. Dat alles hoor je zeer zeker terug in dit album, het straalt het letterlijk en figuurlijk uit (Zelfs het artwork laat gemankeerde wezens zien). Het is een donkere wolk gevuld met pure wanhoop en suïcidale acceptatie van het lot ('I'm not fine, fuck pretending', 'When I'm laying I'm still trying, concentrating on dying'). Ten tijde van Dirt en Facelift was er nog een weg terug. Ten tijde van dit album niet meer. Daarom vind ik dat het losstaat van de rest.

avatar van HammerHead
Eens met kaztor.

Een erg drukkend album, qua thematiek maar vooral ook qua productie. Bovendien een plaat met op een enkele uitzondering na toch weer geweldige nummers (Frogs ). Enkel God Am en Nothin' Song zijn minder.