The Velvet Underground - The Velvet Underground & Nico (1967)

Rock / Avant-Garde
Label: Verve

1. Sunday Morning (2:56)
  2. I'm Waiting for the Man (4:39)
  3. Femme Fatale (2:38)
  4. Venus in Furs (5:12)
  5. Run Run Run (4:22)
  6. All Tomorrow's Parties (6:00)
  7. Heroin (7:12)
  8. There She Goes Again (2:41)
  9. I'll Be Your Mirror (2:14)
  10. Black Angel's Death Song (3:11)
  11. European Son (7:46)
  12. Little Sister * (4:23)
  13. Winter Song * (3:17)
  14. It Was a Pleasure Then * (8:01)
  15. Chelsea Girls * (7:23)
  16. Wrap Your Troubles in Dreams * (5:07)
  17. Sunday Morning (Mono) * (2:54)
  18. I'm Waiting for the Man (Mono) * (4:44)
  19. Femme Fatale (Mono) * (2:37)
  20. Venus in Furs (Mono) * (5:10)
  21. Run Run Run (Mono) * (4:20)
  22. All Tomorrow's Parties (Mono) * (5:58)
  23. Heroin (Mono) * (7:10)
  24. There She Goes Again (Mono) * (2:38)
  25. I'll Be Your Mirror * (2:12)
  26. Black Angel's Death Song (Mono) * (3:12)
  27. European Son (Mono) * (7:53)
  28. All Tomorrow's Parties [Single Version Mono] * (2:49)
  29. I'll Be Your Mirror [Single Version Mono] * (2:17)
  30. Sunday Morning [Single Version Mono] * (2:57)
  31. Femme Fatale [Single Version Mono] * (2:37)
avatar van Tonio
John Cale leeft nog en is 79 jaar.

Teacher schreef:
Volgens mij zijn twee hoofdrolspelers intussen overleden met Andy Warhol als derde.

Drie zelfs, Nico was de eerste in 1988, Sterling Morrison in 1995 en Lou in 2013. Naast John Cale leeft ook Maureen Tucker nog, die is opmerkelijk genoeg afgegleden naar het niveau Tea Party en Trump-aanhanger.

avatar van Poles Apart
Vier hoofdrolspelers dus

John Cale hoopt overigens nog dit jaar met een nieuw studio album te komen.

Poles Apart schreef:
John Cale hoopt overigens nog dit jaar met een nieuw studio album te komen.

Wordt eens tijd, laatste keer dat ik hem live gezien heb (december 2018) speelde hij al de nodige nieuwe nummers

avatar van pmac
Ik verlaag mijn stem. Deze lp is toch een beetje een hype naar mijn gevoel want zo goed is hij ook weer niet. Het is vooral de hoes van Warhol die hem zo aantrekkelijk maakt.
Natuurlijk besef ik het historisch belang van deze plaat maar aan de score hier lijkt het alsof het om allemaal topnummers gaat. Dat is het toch echt niet. Goed, Venus in furs is geweldig en Femme fatale is met de stem van Nico een fijn breekbaar nummer. Waiting for my man en Sunday morning zijn wel oké maar val er niet van achterover. De rest van de nummers zijn qua thematiek wel uniek voor die tijd maar het doet me weinig. De onbeholpen productie helpt ook niet. Heroin is wellicht baanbrekend in tekst maar is muzikaal en instrumentaal nogal beperkt. Let vooral eens op de drumpartijen.
Begrijp me goed. Ik vind het zeker niet slecht (we zitten in 67) maar de torenhoge score is gebaseerd op het cultkarakter wat het album door de jaren heen is toegeschreven door de media. En natuurlijk door die iconische hoes. Dat dan weer wel.

avatar van Robje1968
Heerlijk album en voor mij meteen het beste die VU heeft gemaakt.

Af en toe wat rommelig en rauw, maar vanwege de intensiteit ervan totaal niet storend.
Hoogtepunten voor mij zijn: "Venus in Furs", "I'm Waiting for the Man", "All Tomorrow's Parties" en "Heroin".

avatar van Juul1998B
Heroin is zo'n pareltje zeg, poeh.
Lou reed op zn best

avatar van BlackFinch
Dit album is een meesterwerk. Heroin is een absoluut topnummer. Alleen Black Angel Death Song kan ik niet altijd afluisteren, maar hij past wel in het album.

Kalamitsi
Destijds vond ik dit een artistieke mijlpaal. Ik deinde daarna mee op golven van postuum enthousiasme. Als je het mooi vond (of dat pretendeerde) dan hoorde je er bij. Alsof het kunstzinnig karakter op de liefhebbers afstraalde. Dat is blijkbaar nog steeds zo gezien de reacties en ratings. Zojuist weer eens beluisterd. Ik ben het zat. Als ik de plaat volgens mijn huidige maatstaven beoordeel, valt het bij mij door de mand. Beroerde vocalen, schamel gitaarwerk, rammelend ritme, kramakkelig geproduceerd. De songteksten waren in dat tijdsgewricht wel revolutionair. Verder nog iets positief te melden? Jazeker. De V.U. was de springplank voor een prachtige loopbaan van Cale en Reed. Hun bijdragen heeft veel muzikanten en kunstenaars geïnspireerd. Ook wat waard. De mooie hoes is bovendien tot opvallend beeldmerk verheven. De met banaan bedrukte t-shirts gaan nog steeds over de toonbank. Jaja, regisseur Warhol was in meerdere opzichten een gewiekst mannetje met een vooruitziende blik. Waar ik nog wel van kan genieten is de song Pale Blue Eyes maar die staat op een andere plaat. Tot zover maar even.

Kalamitsi schreef:

Zoveel superlatieven, en dan nog een laag cijfer?

Kalamitsi
GrafGantz Als halfdementerende ouwe zak kan ik helaas niet meer verder tellen dan 2.

avatar van davevr
Venus in Furs is een blauwdruk voor Gothic imo