The Velvet Underground - The Velvet Underground & Nico (1967)

Rock / Avant-Garde
Label: Verve

1. Sunday Morning (2:56)
  2. I'm Waiting for the Man (4:39)
  3. Femme Fatale (2:38)
  4. Venus in Furs (5:12)
  5. Run Run Run (4:22)
  6. All Tomorrow's Parties (6:00)
  7. Heroin (7:12)
  8. There She Goes Again (2:41)
  9. I'll Be Your Mirror (2:14)
  10. Black Angel's Death Song (3:11)
  11. European Son (7:46)
  12. Little Sister * (4:23)
  13. Winter Song * (3:17)
  14. It Was a Pleasure Then * (8:01)
  15. Chelsea Girls * (7:23)
  16. Wrap Your Troubles in Dreams * (5:07)
  17. Sunday Morning (Mono) * (2:54)
  18. I'm Waiting for the Man (Mono) * (4:44)
  19. Femme Fatale (Mono) * (2:37)
  20. Venus in Furs (Mono) * (5:10)
  21. Run Run Run (Mono) * (4:20)
  22. All Tomorrow's Parties (Mono) * (5:58)
  23. Heroin (Mono) * (7:10)
  24. There She Goes Again (Mono) * (2:38)
  25. I'll Be Your Mirror * (2:12)
  26. Black Angel's Death Song (Mono) * (3:12)
  27. European Son (Mono) * (7:53)
  28. All Tomorrow's Parties [Single Version Mono] * (2:49)
  29. I'll Be Your Mirror [Single Version Mono] * (2:17)
  30. Sunday Morning [Single Version Mono] * (2:57)
  31. Femme Fatale [Single Version Mono] * (2:37)
gemaster schreef:
Nu ik zo de tracklist bekijk kan ik eigenlijk niet zeggen waarom ik dit album maar 4* geef. Halfje erbij dus.

Je schreef een keer dat je het album op het eind vondt afzwakken. De reden dat ik trouwens maar 4,5* geef is de geluidskwaliteit.

avatar van gemaster
European Son blijft een zwak nummer, maar er staan ook zoveel toppers op dat 4* te laag is.

avatar van avdj
Dat blijft inderdaad een matige afsluiter. De compositie is gewoon ongelooflijk slecht. Of is het de toch de baggerkwaliteit?

avdj schreef:

Das geen goede reden om geen 5* te geven .

avdj schreef:
De reden dat ik trouwens maar 4,5* geef is de geluidskwaliteit.

Het is misschien niet zo'n gepolijst geluid, maar zit dat je luisterervaring zo in de weg dan? Dat soort dingen vallen mij amper op, eigenlijk...

avatar van Paalhaas
Nou ja, iedereen heeft zo zijn eigen criteria bij beoordeling, dat heb ik wel gemerkt op deze site. En dat mag natuurlijk ook. Maar dat neemt niet weg dat ik me er af en toe over verbaas.

avatar van avdj
Misschien ben ik verwend met al mijn "remasterd" aankopen, dat kan natuurlijk. Maar de laatste keer dat ik het geluisterd heb vond ik dat de geluidskwaliteit de kwaliteit van het album bellemmerde. Hij gaat trouwens weer de CD lade in dus misschien binnenkort 5*

Hehe, weer een fan bij, 39 jaar na datum. Zalige plaat!
En da laatste nummer is wel goed! Slechte nummers, waar?

avdj schreef:
Misschien ben ik verwend met al mijn "remasterd" aankopen, dat kan natuurlijk.

Schuilt er niet gewoon een audiofiel in jou?

Vraag me af, heb je wel 's lo-fi werk gehoord van bv. Pavement, Guided By Voices of Sebadoh?

*Laura*
Bijzonder knap album! Dit is één van die heerlijke platen die echt een bepaalde sfeer uitademen. I'm Waiting For The Man en Heroin zijn mijn favorieten op de cd. Vooral Heroin is echt extatisch!

herman schreef:

Schuilt er niet gewoon een audiofiel in jou?

Nee, nooit van gehoord ook.
Ik heb dit album weer eens opgezet en ditmaal had ik minder 'last' van de geluidskwaliteit. Misschien gewoon niet aan denken? Maar door de matige afsluiter nog steeds geen 5*

avatar van Brain Stew
Ik had me toch een versie op de pc staan met gáre kwaliteit. Nu heb ik em op cd en dat is toch wel even wat anders. Nummers als I'm Waiting For My Man en All Tommorrows Parties knallen gewoon mn speakers uit. En brrr wat mooi, dat einde van Sunday Morning, als je Nico op de achtergrond hoort. Waaat een album.

avatar van schizodeclown
Venus in furs is zo'n nummer die bij wijze van spreke heilig voor me aan het worden is Die nummer alleen kan zo in me top 10 allertijden komen.
Net die hele plaat voor het eerst gehoord en de rest vind ik wel verschillen van matig tot goed.Maar het ademt wel iets uit jah

avatar van lebowski
schizodeclown schreef:

Mooiste nummer van deze plaat inderdaad. Eerst die valse, geweldig meeslepende viool en dan Lou Reed op zijn best:

Shiny, shiny, shiny boots of leather
Whiplash girlchild in the dark
Clubs and bells, your servant, don’t forsake him
Strike, dear mistress, and cure his heart

Downy sins of streetlight fancies
Chase the costumes she shall wear
Ermine furs adorn the imperious
Severin, severin awaits you there

I am tired, I am weary
I could sleep for a thousand years
A thousand dreams that would awake me
Different colors made of tears

Kiss the boot of shiny, shiny leather
Shiny leather in the dark
Tongue of thongs, the belt that does await you
Strike, dear mistress, and cure his heart

Severin, severin, speak so slightly
Severin, down on your bended knee
Taste the whip, in love not given lightly
Taste the whip, now plead for me

lebowski schreef:

Taste the whip, now plead for me[/i]

Ik dacht altijd dat het 'bleed for me' was.

avatar van The Scientist
Ik zou zelf toch zeker voor Heroin gaan, niks ten nadele van Venus in Furs, dat is zeker een geweldig nummer.
Maar Heroin....
Een van de mooiste nummers ooit gemaakt voor mij, door die lekkere tempowisselingen. En ook die teksten, zo moet heroine voelen.

"I'm gonna try to nullify my life"

avatar van gemaster
Vooral de zin 'And I Feel Just Like Jesus' Son' vind ik ontzettend gaaf.

avatar van schizodeclown
Jah dat is ook een topnummer.
En dan heet die titel gewoon lekker nonchalant heroin.
Ik ken niemand anders in '67 die dat zo rauw zet als lyrics.

En dit zijn ook echt die topalbums:als er over word geredeneerd word wat echt de 'klassieker in die album is.
De ene topsong doet niet onder de andere.of juist wel dan

avatar van avdj
Dit is dus de favoriete plaat van Ron Jans.
Vandaag geluisterd en leunt dicht tegen 5* aan.

Ace
Heroin een mooi nummer.

avatar van HiLL
Heroin een mooie drug. ( )

Ace schreef:
Heroin een mooi nummer.

Heb jij ook al het Bob Cremers-virus

Tis besmettelijk.

Met vriendelijke groet..

Ace
Haha Ik zat weer eens 15 berichten van 'm te lezen en dacht: ach, het is wel duidelijk... Dezelfde zinsbouw ook maar eens gebruiken!

avatar van PUbu
Muziek om kippevel van te krijgen, vooral All Tomorrow's Parties, met die nasale stem van Nico en het meeslepende geluid van John Cale. Dit album kwam in de tijd uit dat Amerika schijnbaar heel braaf was en dit was ongekend. Zoals de nummer "Waiting for the man" waarin Lou Reed zingt dat hij op zijn dealer zit te wachten en ondertussen zit hij zijn gitaar aan gort te raggen. Kortom er is weinig verandert op deze wereld.

avatar van avdj
De teksten waren zelfs zo controversieel dat de heren maandenlang moesten wachten tot het uitgebracht kon worden.

avdj schreef:

Dat had te maken met problemen met het persen van de plaat omdat de banaan "peelable" moest zijn, niet met controversiele lyrics.

Peelable?
Snap ik niet.

Op een tribute site van VU werden de teksten wel genoemd. Sámen met wat jij zegt, die banaan dus.

avatar van Paalhaas
Peelable?
Snap ik niet.

Pelbaar. Zeggen de woorden "Peel slowly and see" je niets?

John Peel?