The Velvet Underground - The Velvet Underground & Nico (1967)

Rock / Avant-Garde
Label: Verve

1. Sunday Morning (2:56)
  2. I'm Waiting for the Man (4:39)
  3. Femme Fatale (2:38)
  4. Venus in Furs (5:12)
  5. Run Run Run (4:22)
  6. All Tomorrow's Parties (6:00)
  7. Heroin (7:12)
  8. There She Goes Again (2:41)
  9. I'll Be Your Mirror (2:14)
  10. Black Angel's Death Song (3:11)
  11. European Son (7:46)
  12. Little Sister * (4:23)
  13. Winter Song * (3:17)
  14. It Was a Pleasure Then * (8:01)
  15. Chelsea Girls * (7:23)
  16. Wrap Your Troubles in Dreams * (5:07)
  17. Sunday Morning (Mono) * (2:54)
  18. I'm Waiting for the Man (Mono) * (4:44)
  19. Femme Fatale (Mono) * (2:37)
  20. Venus in Furs (Mono) * (5:10)
  21. Run Run Run (Mono) * (4:20)
  22. All Tomorrow's Parties (Mono) * (5:58)
  23. Heroin (Mono) * (7:10)
  24. There She Goes Again (Mono) * (2:38)
  25. I'll Be Your Mirror * (2:12)
  26. Black Angel's Death Song (Mono) * (3:12)
  27. European Son (Mono) * (7:53)
  28. All Tomorrow's Parties [Single Version Mono] * (2:49)
  29. I'll Be Your Mirror [Single Version Mono] * (2:17)
  30. Sunday Morning [Single Version Mono] * (2:57)
  31. Femme Fatale [Single Version Mono] * (2:37)
avatar van Maartenn
Maartenn (crew)
Rudi1984 schreef:

Ik ben daar persoonlijk niet zo van, nog los van dat ik net zo weinig met New York als met de sixties heb. Het is een van de slechtste platen die ik de afgelopen jaren heb gehoord en m'n 0,5* bedoel ik niet overdreven of als statement.

Goed, wij vinden elkaar weer bij Taylor Swift, wat dan weer mijlen hiervan af staat

Rudi1984
Welcome to New York dan maar?

avatar van EttaJamesBrown
Met die steile leercurve zat ik er helemaal naast.

avatar van Maartenn
Maartenn (crew)
EttaJamesBrown schreef:
Met die steile leercurve zat ik er helemaal naast.

Dit album is een monument in de muziekgeschiedenis en het is een landmark op mijn persoonlijke levensweg.

Toen ik nog jong was en bezeten was van muziek, prijkte dit album altijd bovenaan mijn persoonlijke Top-10 of Top-100 (en ik was het dan ook helemaal eens met het blad OOR dat het album ook koos tot beste album aller tijden). Het is het popalbum bij uitstek dat niet slechts pop of rock 'n' roll is maar Kunst. Simpele rock 'n' roll kan in een overdrive-stand opeens Kunst worden en het kan bijna niet anders dan dat de kunstenaar Andy Warhol de muziek/herrie van de band dat stukje extra gaf waardoor het Kunst werd, al heb ik geen idee hoe hij dat heeft gedaan.

Kunst is pretentieus per definitie. Het mooie aan dit album vind ik; is dat de muziek pretentieloos overkomt. Het is New Yorkse rock&roll uit de eind jaren 60; veel heroine, alcohol en afkeer tegen de gevestigde orde. Hoe alternatiever en eigenzinniger hoe beter. Warhol gaf de Velvets de mogelijkheid om hun eigen ding te doen. Na dit album werd de muziek van de Velvets en Lou Reed helaas veelal pretentieus, waarschijnlijk onder invloed van de kunstenaarswereld waarin hij zich begaf. Al schreef hij wel nog mooie songteksten. De stem van Nico is fijn ten opzichte van die van ome Lou en die banaanhoes is te pruimen.

Interessant. Ik beleef de chronologie van de Velvet-albums precies andersom met het eindresultaat Loaded als het album van een pretentieloos rock 'n' roll-bandje dat weinig bijzonders meer uitstraalt. In de OOR las ik altijd over (indie-)bandjes die op The Velvet Underground zouden lijken, maar ik vond altijd slechts een tegenstelling: al die door The Velvet Underground beïnvloede bandjes klonken altijd als een 13-in-een-dozijn-rock 'n' roll c.q. -garagebandjes, maar met name The Velvet Underground & Nico klinkt in mijn oren als iets volslagen unieks. Kunst ook omdat het pop verheft tot een kunstwerk van decadentie: mierzoete ballades (veelal met de 'death-like'-voice van Nico) en dreinende rock 'n' roll (protopunk) wisselen elkaar af maar hebben gemeen dat ze een bizarre wereld manifesteren van droom en waanzin, dood en verderf, heroïne en seksuele perversie.

Geen band heeft de donkere, unheimische, ijzingwekkende geluid c.q. decadente sfeer ervan kunnen kopiëren: zelfs The Velvet Underground zelf heeft het geluid van dat eerste album nooit kunnen kopiëren: al hun latere albums, hun eerdere werk en al hun live-werk klinkt heel anders en vooral niet zo bijzonder. Daarom geloof ik dat de 'productie' van Andy Warhol er iets mee te maken heeft gehad, ook al lijkt dat onmogelijk omdat hij precies helemaal niets zou hebben gedaan volgens de bandleden... kan het zijn dat de volledige afwezigheid van productie het album zo uniek maakt (samen met uiteraard de hele goede en eigenzinnige nummers door de combinatie van rocker Lou, conservatoriumstudent John en een ontwapenend amateurisme van de andere bandleden)?

Op Wikipedia lees ik een interessant verschil tussen progressieve rock en kunstrock van welk laatste genre The Velvet Underground de grondlegger zou zijn. Progressieve rock wilde de simpele rock 'n' roll achter zich laten en door middel van klassieke en jazz-invloeden de rock complexer en muzikaal interessanter maken. Kunstrock daarentegen werd niet geïnspireerd door klassieke muziek (of jazz) maar door moderne kunst: het hield muzikaal vast aan simpele rock 'n' roll maar maakte daar een kunstvorm van. En dat is precies wat The Velvet Underground deed.

Na een kritische luisterbeurt haal ik er nog een halfje af, de nummers femme fatale en ill be your mirror zijn tenenkrommend, mede door de valse stem van Nico. Ik zei hiervoor dat haar stem fijn was ten opzichte van Lou, daar kom ik op terug. Het laatste nummer is noise.. Voor diegene die niet in een alcohol of drugsroes zit en mentaal gezond is, is het gewoon herrie en heeft het niks met mooie muziek te maken. Autofellatio zou ik het noemen.

avatar van epic
Rudi S schreef:

Ha, Nico wilde dolgraag Heroin zingen, Brrrrrrrrrrrr, ik moet er niet aan denken (soms wordt ik van die enge droom badend in het zweet wakker ).

Het was idd de bedoeling dat Nico een grotere rol zou krijgen in de band. Maar omdat ze weigerde op de avances van Lou Reed in te gaan, zou deze laatste een aantal zangpartijen van haar geschrapt en opnieuw ingezongen hebben. Maar of "Heroin" bij die "Nico-songs" hoorde, dat weet ik niet

Hoe vaker ik hem luister hoe minder mooi ik het album vind klinken. Kan best zijn dat dit album een grote inspiratiebron was voor velen, muzikaal gezien doen veel nummers me toch erg weinig. Denk ik aan sunday morning, femme fatale, all tomorrows parties, ill be your mirror en european son. Het eigenzinnige had iets cools toen ik nog jonger was, maar nu ik ouder ben en de dingen duidelijker zie blijft er niet veel meer over dan drugsverslaafden en grote ego's. Ik vraag me sterk af of deze muziek bijgedragen heeft aan iets goeds of moois. Naar het schijnt was Lou Reed ook een totale lul, dat kan ik me goed voorstellen. Ik haal er nog een halve ster af, ga weer mooie muziek luisteren en verkoop de plaat.

avatar van teus
PeterC86 schreef:

Ik kan me wel vinden in jou mening,heb dit album meerdere keren geprobeerd,maar het kwartje valt maar niet en ik denk dat die nooit gaat vallen ook
Snap ook niet de enorme waardering rondom dit album ,sommige titels zijn volgens mij door de jaren heen erg opgefokt ,en als je daar niet aan mee doet ,dan snap je er zogenaamd niks van
Luister net als jij ,liever mooie muziek ,bv uit jou pers Top10, .

avatar van Rudi S
teus schreef:

Luister net als jij ,liever mooie muziek

Tja en als liefhebbers van The VU ergens een hekel aan hebben.....

avatar van teus
Rudi S schreef:

Tja en als liefhebbers van The VU ergens een hekel aan hebben.....

Is luisteren naar mooie muziek

avatar van Rudi S
Ja daar staan de puntjes voor.

avatar van Alicia
De banaan!

In de serie iconische platen met de daarbij behorende zeer iconische hoezen mag deze plaat uiteraard niet ontbreken. Ik heb 'm nooit gehad. Bovendien was ik nog veel te jong toen 'de banaan' populair werd. Toch slopen mijn vrienden en ik regelmatig en meestal op de zaterdagmiddag de deur uit om dat rokerige hol vol bierdrinkende en andere genotsmiddelen gebruikende, maar verder in onze ogen zeer interessante figuren te bezoeken. In dat clubhuis was er ook een diskjockey met heel lang zwart haar. Hij nam altijd een stapeltje elpees uit eigen collectie mee om de boel op te fleuren en dat was wel nodig ook. Helaas begon hij altijd met 'de banaan' en daar had deze jongeman een hele goede reden voor. Dan dronken die maffe figuren immers nog veel meer bier!

Mijn vrienden en ik moesten er altijd wel voor zorgen dat we voor het avondeten weer thuis waren, anders zwaaide er wat. Uren later draaide de dan inmiddels in hogere sferen verkerende jongeman met het lange zwarte haar de Stones en Jimi (Hendrix). Dat zei hij tenminste altijd als we er weer eens stiekem op een zaterdagmiddag waren. Stikjaloers waren wij dan! Want... verzoeknummers, dáár deed hij niet aan.

Lou Reed ben ik pas later gaan waarderen.

teus schreef:

Ik weet niet of het te maken heeft met snappen. Het is meer een kwestie van sfeer, denk ik: zodra de allereerste noten van Sunday Morning klinken - gespeeld op de celesta, een hoogst ongewoon instrument in de pop/rock en dat klinkt als een soort kinder-xylofoon, waarna Lou Reed zachtjes begint te zingen - treed ik een nieuwe muzikale wereld binnen en die vreemde wereld blijft tot de laatste noot van het album. Zo is bv. Sunday Morning niet alleen een hele mooie ballade maar een ballade zoals de pop/rock die helemaal niet kent: mierzoet en unheimisch tegelijk. Lieflijk en stoer tegelijk; een geluid uit een duistere onderkant van de maatschappij. Muziek die je misschien zou verwachten van een moderne Weill maar niet van een pop/rockgroep.

Zoals ik al schreef acht ik dit album rock 'n' roll verheven tot Kunst. Met name de Duitsers blijken daar ook toe in staat (bv. de debuutalbums van Palais Schaumburg en Einstürzende Neubauten) en in dat verband nodig ik jullie uit eens te kijken en luisteren naar deze 'video art' van de Zwitserse kunstenares Pipilotti Rist (de muziek is geloof ik van ene Hans Feigenwinter):
Pipilotti Rist- (Entlastungen) Pipilottis Fehler - YouTube
Uiteraard gaat het hier vooral om de beelden c.q. de combinatie van beelden en muziek, maar die muziek acht ik op zichzelf ook interessant: heel simpel - in zekere zin muziek gereduceerd tot een soort kleuterdeuntjes - maar net als The Velvet Underground is het heel apart en heel kunstzinnig. Net als The Velvet Underground overschrijdt het de grenzen van wat wij onder pop of rock verstaan en treed je een vreemde, nieuwe wereld binnen...

PS. Misschien wel het beroemdste werkje van Rist is deze bijzondere bewerking van 'Happiness is a Warm Gun' van The Beatles:
Pipilotti Rist - I'm Not The Girl Who Misses Much - YouTube
(Ik zie nu trouwens dat het hele ding niet meer op youtube staat (maar slechts een stuk ervan) i.v.m. 'a copyrighted audio track', hetgeen op het einde zal slaan waarin de muziek van The Beatles vervormd wordt weergegeven)

Hallo filosoof,

Ik vermoed dat wij een totaal andere werkelijkheidsbeleving hebben. Beschouwend, niet persoonlijk bedoeld! Ik vermoed dat jij een subjectieve belevingswereld hebt, waarbij je de wereld beschouwd vanuit je zelf. Zoals je zegt; treed je een nieuwe muzikale wereld binnen. Ik beleef de wereld (nu) vooral vanuit wat er via mijn zintuigen binnenkomt qua gevoel en dat voelt zich bij deze plaat niet altijd fijn en soms zelfs vervelend aan. Niet zeggende dat het één beter is dan het andere. Ik heb je filmpje bekeken en ervoer de beelden vooral als verontrustend, onbeduidend, de kleuren vervelend en de muziek beschreef je zelf al mooi als kleuterdeuntje.

avatar van Kronos
Nog geen berichten hier op de 50ste verjaardag van dit album?

Ik draai het nog een keertje. Sunday morning...

avatar van kobe bryant fan
Kronos schreef:
Nog geen berichten hier op de 50ste verjaardag van dit album?

Ik draai het nog een keertje. Sunday morning...

Gaat hier ook nog een rondje draaien op de draaitafel, blijft een meesterwerk met een ongekende invloed!

avatar van lennon
Happy 50th... ik heb t tot nu toe ook nog niet gevonden, het geniale in deze plaat. Heb m wel liggen... mooie hoes, maar verder kom ik er helaas niet mee...

avatar van liefkleinhertje
Ik kon dit in andere tijden beter verdragen maar dat zal er wel mee te maken hebben dat ik nu wat rechter uit mijn ogen kijk

avatar van HansVon
Blijft een mooi album met die mix van candlelight- en garage-rock. Ik draai hem niet te vaak zo blijft het erg fraai om naar te luisteren en vaak krijg ik dan zin in Lou Reed's New York.....zoveel later ongeveer dezelfde soort nummers. Heerlijk

Joann
helemaal hetzelfde bij mij, Hans\von

avatar van pmac
Ik zag dat hij in de nieuwe lust for life in menig redactielijstje over 67 ergens bovenaan prijkt. Daar valt wat voor te zeggen alhoewel er veel betere gemaakt in dat jaar. Niettemin blijft deze lp een vreemde en unieke eend in de bijt tussen alle psychedelica en flower power. De plaat is wat amateuristisch geproduceeerd maar dat lijkt wonderwel te passen in de muziek en vooral de teksten die een achterkant van de westerse beschaving laat horen. De stem van Lou Reed is helder en onvast. Er staan een paar prachtige songs op maar ook echt wel wat mindere. De hoes is iconisch met de Warhol banaan. Ik heb nog een oudje waarbij je hem mag pellen. Werelds!

avatar van Tozifra
The Tambles doen nu een tour waarin ze dit album integraal spelen, bijgestaan door Carol van Dyk (Bettie Serveert) als Nico. De zang van Lou Reed wordt gedaan door afwisselend Maurits Westerik (Bewilder, GEM), Henk Koorn (Hallo Venray), Jerry Hormone (Jerry Hormone Ego Trip, The Apers) en de zanger van The Tambles.
Vanavond van genoten in Fluor te Amersfoort. Nog te zien in Den Haag en Maastricht. Zie 'Velvet Underground & Nico' bestaat 50 jaar, Nederlandse muzikanten vieren de plaat met een tour | Nieuws op Podiuminfo.

avatar van Erwin.c
Nico er uit en hij krijgt 5 sterren maar met...niet te verteren.

avatar van brandos
teus zegt:
Snap ook niet de enorme waardering rondom dit album
Vanuit cultuurhstorisch oogpunt zeker wel. Dit stond wel finaal haaks op de toen in bepaalde kringen overwegend beluisterde psychedelische (/hippie-)muziek. Daarmee werd ook een tegengesteld perspectief geschetst; bepaald geen fraai beeld van het menselijke bestaan. Maar toch wel weer zeker zo realistisch en is dat ook niet de functie van kunst; een bepaalde essentie van het bestaan te vatten en op een onontkoombare wijze in je gezicht terug te smijten? Een ontuitputtelijke inspiratiebron voor vele navolgers: het grote (& kloppende) cliché. Echter bij de laatste 2 liedjes (?) haak ik toch wel af. Zo vaak kwam het album dus niet op mijn draaitafel en zodoende staat ie dus ook niet in mijn album top10. Maar de nummers 1 t/m 9 hebben zich desondanks toch ook in mijn hersenpan ge-etst, als onmiskenbare referentiepunten.

brandos schreef:
Echter bij de laatste 2 liedjes (?) haak ik toch wel af.

Ben je gek? Op het einde wordt de plaat pas écht interessant!

avatar van spinout
Het laatste nummer vind ik toch wel het top nummer op dit album.