Typhoon - Tussen Licht en Lucht (2007)

Label: Top Notch

1. Tussen Licht & Lucht (1:15)
  2. Hotel Beschaving (3:08)
  3. Applaus (2:53)

16. Vlieger (4:00)
avatar van jordidj1
Johnny Marr schreef:

Gelukkig wel nog gewoon onder Eigen Wereld, waar hij thuishoort

Waar staat ie in jouw top-10 dan?

avatar van Cor
Cor
Wat een baas. Hip hop op zeer muzikale leest geschoeid. Zo gevarieerd en nog wat te melden ook.

avatar van Ernie
Deze begin ik heel erg goed te vinden en de hoeveelheid Nederlandstalige Rap is echt beschamend laag in mijn collectie.

Zo niet mij, 3luik en nieuw leven zijn enorm sterk. Enkel de bijdrage van Neske Beks trek ik niet, accent past er echt niet bij en geen sterk refrein.

avatar van dynamo d
1,0
Lobi da Basi vind ik best aardig. Daarom ook dit album gekocht maar ik vind het echt verschrikkelijk. Weinig originele nummers en moeilijk om dit album uit te zitten.

avatar van jordidj1
dynamo d schreef:

Wat vind je er niet origineel aan?

avatar van dynamo d
1,0
jordidj1 schreef:

Wat vind je er niet origineel aan?

muziek, stem, teksten... eigenlijk dus heel veel maar ja.... smaken verschillen

avatar van Reijersen
Naar aanleiding van dit topic heb ik deze plaat beluisterd.

Ten tijde van de release van dit album heb ik het heel veel geluisterd. Dat was sowieso een periode waarin ik veel meer naar hiphop luisterde dan ik tegenwoordig doe. Hiphop, een genre waar ik misschien ook weer eens wat meer tijd in moet gaan stoppen.
De bekendheid van Typhoon heeft ondertussen natuurlijk een flinke vlucht genomen. Op dat vlak luistert dit album nu in 21/22 een stuk anders dan toen in 2007, toen hij nog wat minder algemeen bekend was. Een man met een verhaal, een man met sterke teksten die multi-interpretabel zijn naar mijn idee. Gaat het over de wereld? Gaat het over de liefde? Gaat het sociale onderwerpen? Het is maar net wat je er zelf in hoort. Qua vibe gaat het van relaxed (Hotel Beschaving) naar meer energiek (Applaus, Brand Los, Wint Waait, Bommenwerper). Van kwader (Contact, Natuurlijk, Zo Niet Mij, Los Zand met sterke features), naar verdrietig (Drieluik, Vlieger). Van gevoelig (Zendeghi, Sprokkeldagen, mede door de gastartieste), naar melancholisch (Nieuw Leven, Volle Maan). Maar ten alle tijden spreekt er een bepaalde urgentie uit bij Typhoon. Hij vindt het zelf in ieder geval belangrijk dat zijn verhalen gehoord worden. Het is poëzie verpakt in hiphop, zoals ik al eerder bij het album meldde. Dit soort muziek doet het wel erg goed bij mij.

avatar van Niek
Kort na release viel dit album me wat tegen. Er valt ook wel een en ander op aan te merken, maar nu - meer dan 15 jaar na dato - ik hem eindelijk fysiek heb en nog eens heb beluisterd, bevalt het me al stuk beter. De productie door Dries is sterk. Het is meer laidback dan we van Opgezwolle gewend zijn, misschien dat dat me tegenviel anderhalf decennium geleden. De eerste echte harde knaller - Wind Waait - komt dan ook van ART. Als Dries dat bij Volle Maan ook probeert, hebben we mijns inziens meteen de eerste duidelijke zwakkere productie te pakken. Sowieso kakt het album naar het einde ietsje in, maar dat zegt misschien meer over de kracht van de eerste helft van de plaat. Typhoon is soms op het kitscherige af creatief met woorden, maar meestal is het gewoon raak. En Blax kan er wat dat betreft ook wat van! Gewoon een erg goede plaat dus. Ik ga hem lekker veel luisteren komende tijd

avatar van Demon.
Volle maan is veeeel harder / beter dan wind waait!

avatar van Johnny Marr
Demon. schreef:
Volle maan is veeeel harder / beter dan wind waait!

Ik heb ze gewoon allebei aangeduid als faffies

avatar van Slowgaze
Ik ben niet iemand die snel klaagt over dat een muzikant een andere shit is gaan doen, of gewoon terug moet naar de stijl van zijn debuut, maar fok dat, Typhoon moet gewoon terug naar de stijl van zijn debuut in plaats van die Acda & De Munnik-shit van tegenwoordig.

avatar van Harderwiek
Slowgaze schreef:
Oh man, zo waar!! Zo’n uniek album dit

avatar van Mausie
Mausie (crew)
Slowgaze schreef:

Zo'n Zandloper is toch gewoon veredelde carnavalsmuziek, doe mij maar nummers als Zo Niet Mij idd.

avatar van Johnny Marr
Slowgaze schreef:

Word, broeder. Lobi Da Basi was wel heel dope, tho. Maar Lichthuis was echt skijt.

avatar van Demon.
Eens met alles hierboven, behalve dat Lobi Da Basi wel dope was. Achteraf was dat ook al kut.
En zandloper is het dieptepunt.

avatar van Silky & Smooth
Eens met alles hierboven, behalve dat Zandloper wel dope was. En is de samenwerking met Paskal 'Fucking' Jakobsen is het dieptepunt.

avatar van Arrie
Zandloper is lekker man! Gaat live ook altijd goed.