Aerosmith - Permanent Vacation (1987)

Label: Geffen

1. Heart's Done Time (4:42)
  2. Magic Touch (4:37)
  3. Rag Doll (4:25)
  4. Simoriah (3:22)
  5. Dude (Looks Like a Lady) (4:25)
  6. St. John (4:11)
  7. Hangman Jury (5:31)
  8. Girl Keeps Coming Apart (4:12)
  9. Angel (5:09)
  10. Permanent Vacation (4:48)
  11. I'm Down (2:20)
  12. The Movie (3:57)
avatar van andré
Ben geen Aerosmith-fan (meer), maar dit album was voor mij vroeger (...) een ideaal zomers hardrock-album. Puur jeugdsentiment dus eigenlijk. Lekkere meezingbare niks-aan-de-hand muziek.

DonDijk
helemaal met andré eens

avatar van Tekh
rag doll en dude looks like a lady jaren zo jaren 80

avatar van Rinus
Heerlijk Aerosmith album, en een beetje hun come-back album. "The movie" is een lekkere donkere instrumental.

Empyrium
Het laatste Aerosmith album die er toe doet. Magic Touch, Hangmang Jury, Heart's Done Time, het coole St. John, zelfs de hits Dude (Looks Like A Lady), Angel & Rag Doll zijn in orde. Pump was ook nog goed te pruimen daarna ging het erg snel bergafwaarts. Jammer.

MICKJES
Goed album van de beste Rockband die Amerika ooit gehad heeft. Ik kan hier geen slechte tracks uithalen maar wel wat uitschieters zoals het prachtige. Angel. Rag Doll en Dude looks like a lady maar de rest is ook goed tot okee

dikke

****

avatar van freddze
Berichten verplaatst naar Genres > Rock > Beste Rockband ?

avatar van ozwald
beste plaat van aerosmith!

Joy
nee, das pump

Beste album van aerosmtih hier staan al zijn goede nummers op!

DonDijk
Ik sluit me aan bij joy.

avatar van ozwald
Pump is een prima plaat maar wel meer door de commercie ingegeven (welk pad met Get a grip nog verder werd doorgetrokken) dan deze wat rauwere en ''eerlijkere'' permanent vacation.

Ik vind Pump juist veel minder commercieel klinken dan Permanent Vacation, wat tegenwoordig toch wel aandoet als heel erg typische jaren 80-hardrock. Het titelnummer, Hangman Jury, de heerlijke instrumentale afsluiter The Movie en de voodoo-blues van St John zijn voor mij de hoogtepunten hier. Magic Touch vind ik dan weer een van de slechtste nummers die de band ooit heeft gemaakt.

3.5e ster

Donrica
Wat kan ik zeggen...echt 80's.
Alle nummers zijn perfect, een van hun beste.

Rag Doll, Dude en Angel zijn echt zalige nummers. Een van de betere Aerosmith albums.

avatar van freakey
Three Mile Smile schreef:

3.5e ster

Ik ben het wel met je eens, niet met de punten echter. Voor mij is dit toch wel een 4* plaat.

avatar van vielip
Eén van beste Aerosmith albums!! Hier klinkt de band lekker jaren 80. Magic touch is één van de mooiste nummers die ze ooit hebben opgenomen vind ik. Wat een heerlijk refrein zit er in dat nummer. Blijft dagen in je kop hangen
Angel is een ballad die eigenlijk zo bekend had moeten worden als de latere ballads van Get a grip. Wat een wereldnummer!! Rag doll is heerlijk tegendraads met z'n blazers. Dude looks like a lady is wat simpel maar wel rete catchy! Heart's doing time vind ik ook een geweldig nummer trouwens! Eigenlijk vind ik alleen The movie wat afsteken bij de rest.

PriestMaiden
Eén van de betere jaren '80 hardrock albums. Rag Doll bevat meesterlijke drums, Angel is een mooie ballad, Dude Looks Like a Lady is één van hun bekendste nummers, St. John .

avatar van iggy
Party r&r. En ook nog eens behoorlijk succesvol. De drugs waren weg en aerosmith keerde terug aan het front. Destijds vond ik het een meer dan behoorlijke plaat. Als ik hem vandaag de dag draai ook wel behoorlijk achterhaald. tuurlijk er zit humor (dude looks like a lady st. john) en grooves(simoriah) in hun muziek maar het doet me nog maar weinig. Naar sommige platen kun je gewoonweg beter niet meer luisteren helaas is dit er een van maar da's persoonlijk. Zal ook wel komen doordat ze hun formule totaal hebben uitgemolken. 2.5 pingel
En ik vrees dat ik hem voorlopig niet meer ga draaien

Ik luister dit album nu voor de eerste keer en het bevalt me erg goed. Om de 1 of andere reden wist Aerosmith me nooit helemaal te pakken. Dit ondanks dat ik Steven Tyler een hele goede stem vind hebben, de ritme sectie altijd een goede groove neerlegt en het team Perry/Whitford ook altijd uit de speaker knallen. Aerosmith's debuut is goed, maar niet heel speciaal, Rocks is erg goed, Live Bootleg is vooral lekker ruig, maar soms iets te grof, Get a Grip is wel leuk, maar ik denk dat ik dit album eigenlijk nog wel het sterkste vind.

Vrolijk, knallend, zomers album!

De eerste 2 nummers kunnen er net mee door, daarna komt Rag Doll: het hoogtepunt van dit album in mijn ogen, dit is een van de beste Aerosmith-nummers. Helaas zakt het niveau daarna weer met het ontstellend zwakke Simoriah.

Gelukkig wordt het terug beter met vooral Dude en daarna Hangman Jury& St. John. Deze laatste 2 zijn geen echte toppers maar ze kunnen er zeker mee door. Girls Keep Coming Apart is dan weer een draak van een nummer, maar dat wordt een beetje goedgemaakt door het nummer dat volgt, Angel, een meezinger.

Het titelnummer is van het niveau van Simoriah en Girls..., slecht dus. De 2 laatste zijn te doen maar ook zeker geen toppers.

Conclusie; Permanent Vacation is een album dat sterke (Rag Doll, Dude en Angel) nummers afwisseld met aanvaardbare (Hangman Jury, St. John...) en 3 slechte nummers.
Deze 3 halen het album wat onderuit, ze waren beter weggelaten en het album herleid tot 9 nummers, dan was het beter geweest naar mijn mening.

avatar van vielip
Is het toeval dat je juist de singles tot de hoogtepunten rekent?

Ja dat is toeval, want ik wist niet welke de singles waren tot nu toe (ik had wel zo'n vermoeden).
Als Rag Doll, Angel en Dude de singles waren, dan hebben ze goede singles gekozen, al betrap ik er mezelf in het algemeen wel op dat ik bekendere nummers van groepen meer krediet geef dan minder bekendere nummers.

avatar van jailhouserocker1
Heerlijk album, wat gerust tot hun een van hun betere gerekend kan worden. Het swingt als een tiet!!! Gewoon knalhard opzetten, biertje erbij en lekker meebrullen en swingen.

avatar van Dibbel
Min of meer het comeback-album van Aerosmith en terecht.
Lekkere hardrockplaat die keihard gedraaid dient te worden.
Knallend geproduceerd door de helaas veel te vroeg overleden Bruce Fairbairn, bij wie met name hardrockgroepen in de jaren 80 en 90 in de rij stonden.
De eerste 3 nummers hakken er meteen lekker in en Rag Doll werd nog een hitje in Nederland al was dat pas in 1989.
Simoriah is een redelijk nummer en Dude swingt weer als een tiet. Het donkere St. John kan ik ook erg waarderen. Daarna zakt het wat in.
Hangman Jury en Girl Keeps Coming Apart zijn echt geen geweldige songs. Ook de ballad Angel vind ik niet bijzonder.
Het titelnummer, ook al zo'n meezinger vind ik wel heel behoorlijk te pruimen, maar de Beatles-cover I'm Down had voor mij niet gehoeven.
Het afsluitende instrumentale The Movie is de geweldige afsluiter.
CD klinkt als een klok en zet ik nog steeds graag op.

avatar van viking1
Stukje jeugdsentiment.
Niet hun beste(dat is rocks)maar heerlijke rock album.

Zag ze jaren terug op monsters of rock speelden ze rete strak, goeie live band.

avatar van Ronald5150
Met "Permanent Vacation" laat Aerosmith het vuige bluesrockgeluid achter zich en verschuift meer naar een mainstream (hard)rock sound. In mijn ogen niet per definitie slechter. Over het algemeen is het geluid wat voller en dynamischer dan op hun vroegere albums. Op de singles "Rag Doll" en "Dude (Looks Like a Lady)" zijn zelfs blazer te horen. Aerosmith klinkt hierdoor zo best funky. "Permanent Vacation" staat vol catchy liedjes met soms onweerstaanbare refreinen die je niet uit je hoofd krijgt. Niet alle songs zijn even sterk, en alleen "St. John" doet je nog een beetje denken aan de bluesinvloeden van Aerosmith. "Permanent Vacation" is een prima comeback, hoewel ik de met blues doordrenkte Aerosmith van weleer prefereer. Toch is dit een uiterst genietbaar album met een paar zeer sterke singles.

avatar van B.Robertson
I'm Down en The Movie had ik vroeger op cassette met favoriete nummers van Aerosmith. De rest van Permanent Vacation is me, op de singles na, niet bijgebleven. (Night in the Ruts en Rock in a Hard Place evenmin). Misschien dat ik de LP of de CD eens om The Movie en het covertje aanschaf.

avatar van Robin V
Een nummer wat ook is opgenomen tijdens het werk aan Permanent vacation staat niet op de cd zelf maar op de Vacation club EP die enkel in Japan is uitgekomen in 1988. Die EP staat hier nog niet op musicmeter wat ook geen drama is want het zijn 5 nummers waarvan 4 remixes maar ook onderstaande parel...als je Aerosmith goes country toch kan pruimen . Ik alvast wel halverwege komt er wat meer gang in het nummer...ze hebben het heel wat jaren later ook opnieuw opgenomen samen met Willie Nelson wat terug te vinden is op diens The Essential cd.

Aerosmith Once is enough

Samen met Willie Nelson One time too many

avatar van lennon
Heb de reguliere albums eigenlijk altijd genegeerd terwijl ik de singles meestal erg leuk vond. Een best of heb ik dus al jaren, maar nu dan toch besloten deze en Pump op vinyl te kopen.

Daar wordt meteen mijn ongelijk bewezen, deze band is veel meer dan de singles. Live staan ze hun mannetje, maar ook dit album staat als een huis. Gevuld met heerlijke rock muziek, en het heerlijk overdreven uithalen van Tyler.

Hangman jury en st. John vind ik als niet singles echt heerlijk. Girl keeps comin apart vind ik het enige mindere moment. De blazers zijn een enigszins verrassende toevoeging aan de muziek, maar geven een Phil collins gevoel.

En ik vind dat de album qua sound de tijd best goed heeft doorstaan. Niet alles klinkt enorm 80s. Een super track als Angel wel, maar dat geeft niks.

Ik heb de back to black heruitgave overigens, erg knap geluid.