Queen - Sheer Heart Attack (1974)

Label: EMI

1. Brighton Rock (5:10)
  2. Killer Queen (3:00)
  3. Tenement Funster (2:46)
  4. Flick of the Wrist (3:17)
  5. Lily of the Valley (1:45)
  6. Now I'm Here (4:13)
  7. In the Lap of the Gods (3:22)
  8. Stone Cold Crazy (2:14)
  9. Dear Friends (1:07)
  10. Misfire (1:49)
  11. Bring Back That Leroy Brown (2:15)
  12. She Makes Me (Stormtrooper in Stilettos) (4:09)
  13. In the Lap of the Gods... Revisited (3:45)
  14. Stone Cold Crazy [1991 Remix by Michael Wagener] * (2:15)
  15. Now I'm Here [Live at Hammersmith Odeon, December 1975] * (4:25)
  16. Flick of the Wrist [BBC Session, October 1974] * (3:24)
  17. Tenement Funster [BBC Session, October 1974] * (2:58)
  18. Bring Back That Leroy Brown [A Cappella Mix 2011] * (2:17)
  19. In the Lap of the Gods ... Revisited [Live at Wembley Stadium, July 1986] * (2:35)
Hier mijn recensie van Bol.com:

Als ventje van 10 ontdekte ik deze plaat in m'n broer's lp-collectie, samen met A Night At The Opera. Ik hoorde Brighton Rock en had nog nooit zoiets gehoord. Tot dan had ik een paar platen van Spandau Ballet, Duran 2x en ook Queen's The Works, maar dat is allemaal veel commercieler. Door deze plaat werdt ik een hardrock/metal liefhebber! Maar wat de plaat echt maakt is de korte veelzijdige nummertjes die het tot een geheel maakt. Er wordt hier door anderen gesproken over mindere nummers maar ik vind dit een van de albums die je elke keer weer helemaal afspeelt. En hier wordt ook May's She Makes Me afgekraakt (sic) maar ik vind het effect van het onheilspellende einde heel goed. Ik vind dit al met al het beste Queen-album, maar alles tot en met The Game is de aanschaf waard, ook zeker de sublieme voorgangers Queen 1 & 2. Ik heb zojuist de Japanse versie aangeschaft die precies is zoals de originele lp. Zelfs de cd zelf ziet er uit als het originele platenlabel en het heeft ook dezelfde binnenhoes. Super!

Nu voeg ik hier aan toe:

Er zit nog een interressant verhaal aan dit album vast dat Brian May's alom bekende onzekerheid treffend weergeeft: Toen de band op tournee was om Queen II te promoten kreeg Brian May last van hepatitis. De rest van de tour werdt afgelast zodat Brian kon revalideren, maar toen de band begon aan de opnames van dit album kwam de ziekte weer terug en moesten de andere bandleden zonder Brian hun partijen inspelen. Brian was bang dat ie uit de band zou worden gezet, maar de andere bandleden bleven natuurlijk loyaal en wachtten rustig af tot Brian weer beter was en de plaat af kon maken.

EVANSHEWSON
Voor mij de allerbeste Queen plaat ooit. Hier was Queen nog een typische elpee-band. Evenwichtig samengestelde rockplaat, meerbepaald symforock als genre.
Now I'm Here is een reuzenummer, net als het catchy Killer Queen dat ik stukken interessanter en origineler vind dan Bohemian Rhapsody.
Stone Cold Crazy is hardrock of zelfs heavy metal avant-la-lettre ! Wàt een song. Zelfs Metallica heeft dit nummer later gecovered, dat zegt genoeg !
De gitaarsoli op Brighton Rock zijn ongeëvenaard. De zang is schitterend, dit was symforock op zijn allerbest. Queen wist dit nog één keer te herhalen met A Night at the Opera, daarna gingen hun albums merkbaar qua kwaliteit en originaliteit achteruit.
Queen werd dan een supercommerciële hitparadeband, véél hits, maar hun albums stelden dan teleur.
Mààr hier hoor je een veelbelovende band die na 2 eerdere albums (Queen en Queen II) tot rijping was gekomen. Dit is een rockplaat van uitzonderlijke kwaliteit. Ongetwijfeld 5 sterren ! *****

avatar van Hans Brouwer
EVANSHEWSON schreef:
Net zo goed als het album "Slade Alive!" . Geintje . Ook ik vind "Sheer Heart Attack" samen met "Queen II" kwalitatief met kop en schouders boven de andere Queen albums uitstijgen !

Ik niet, het zal je inmiddels niet verbazen. Brighton Rock, Now I'm here (voor Queen begrippen erg simpel) en Killer Queen klinken op Live Killers alle drie beter.
Stone Cold Crazy is natuurlijk niet het allereerste speedmetal nummer. Die eer gaat naar Cry Free van Deep Purple (1970).
Na Queen II valt Sheer Heart Attack mij een beetje tegen.

avatar van tomthumb
Killer queen werd eigenlijk alleen in een medley gespeeld en dan nog maar een gedeelte ervan. Ik moet zeggen dat ik de studioversie toch superieur vind aan de live-versie.

tomthumb schreef:
Ik ben het compleet met je eens. Killer queen is net 1 van die weinige nummers die live minder goed werkte!

avatar van Mart
Dit is het eerste Queen-album dat ik beluister. Ik kende Queen alleen van de hits, maar ik lees toch best vaak dat hun albums geweldig zijn, dus ik dacht maar eens om er eentje te proberen. Ik heb dit album geprobeerd omdat hier mijn favoriete Queen-nummer opstaat: Killer Queen. Maar ook de rest is van een hoog niveau: Brighton Rock, Stone Cold Crazy, Tenement Funster, Flick Of The Wrist... Vooral het gitaarwerk van Brian May is super, het doet mij soms aan heavy metal denken (vooral bij de nummers Brighton Rock en Stone Cold Crazy). En Freddie Mercury is (nouja, was...) natuurlijk een wereldzanger. Ook is het album erg afwisselend, het is een goede mix van piano, ballads, opera en hardrock. Goed album, ik ga in de toekomst nog meer albums van Queen uitproberen!

Dikke 4 sterren!

Mart schreef:

Dikke 4 sterren!

Deze is natuurlijk top.

Maar let op welke albums je nog gaat binnenhalen.

Ik zou Flash maar laten liggen,

de eerste 7 albums (tot en met Jazz, incluis het fijne Mustapha) daar kun je nooit verkeerd mee uitkomen!

Succes!

Pieter Paal
Naast het album 'Flash Gordon' is dit het beste dat Queen ooit gemaakt heeft.

Pieter Paal schreef:
Naast het album 'Flash Gordon' is dit het beste dat Queen ooit gemaakt heeft.

haha jij leukerd, haha, Flash ? hahahaha !

Pieter Paal
Vind jij 'Flash' dan niet goed?

avatar van kaztor
Flash steekt schrilletjes af vergeleken met dit.

avatar van Shangri-la
Sterker nog, Flash is het slechtste wat ze ooit gemaakt hebben.

Pieter Paal
Hé, waarom staat het nummer 'Sheer heart attack' op 'News of the world' en niet op dit album?

Pieter Paal schreef:

Dat deden ze met nog méér nummers, leuk is dat, een titelsong van een andere plaat erop zetten.

Deze plaat blijft een must in elke goede rockcollectie, ook al vind je zowat al de rest van deze band puur kut, deze kun je niet uit de weg lopen...

Pieter Paal schreef:
Dat nummer was nog niet af op het moment dat dit album klaar was. Vandaar werd het even terug in de kast gestopt en toen de punk op de scene kwam , was het plots het moment om dit nummer dat eigenlijk lacht met punk terug boven te halen.

Trouwens , ik vind New of the world een absoluut topalbum. Net als deze.

Queenlive schreef:

Trouwens , ik vind New of the world een absoluut topalbum. Net als deze.

'News of the world' is ook onwijs goed, een heerlijk gevarieerd album, maar 'Flash' heb ik ook onwijs hoog zitten.

Pieter Paal schreef:

Dat heb ik al gemerkt Ben je serieus?

avatar van Thuurke
Alle Queen platen tot aan The Game zijn goed. Met the Game hebben ze voor het eerst synthesizers toegepast en daarna kwam Flash, daarna Hot Space en The Works en is het een supercommerciele band geworden.

Op LP kon je met Misfire Freddie Mercury op de ene speaker en de gitaar van Brian May op de andere krijgen en kon je de zang uitzetten. Met de stereo versie van Michelle van The Beatles kon dit ook. Dit is een mooie plaat maar erg ondergewaardeerd m.b.t. A Night at the Opera en andere meer commerciele platen.

avatar van Shangri-la
Thuurke schreef:

Dat kun je met je cd toch ook? Gewoon een kwestie van je balansknop naar links of naar rechts schuiven.

Dit album is simpelweg geniaal.

Queen zet een volgende stap. Na de verkenningstocht van Queen en Queen II (beide ook geweldige albums) volgt dit album. Wat mij betreft het beste Queen-album.

Velen vinden Queen II het ultieme Queen album maar daar ben ik het niet met eens. Op Queen II zijn de nummers ingewikkeld en klinken ze ook zo. Je hebt wat tijd nodig om ze gewoon te worden en ze dreigen al eens wat teveel van het goede te worden(al heb ik als fan daar allicht minder last van). Op dit album evenwel steken de nummers ook geniaal in elkaar. Dat verhindert evenwel de toegankelijkheid ervan niet. De vooruitgang bestaat er dus in dat Queen met schijnbaar minder meer doet.

Voor mij is Killer Queen het ultieme Queen nummer. Het is catchy en tevens o zo geniaal. De gitaarsolo van dat nummer is 1 van de allerbeste ooit. Het nummer is subtiel, de tekst is fantastisch, er zijn tal van leuke versieringen. Je kan het meezingen, het is grappig. Het is serieus en toch weer niet. Er zit ongelooflijk veel in dat nummer. Het geeft voor mij goed de rijkdom van de muziek van Queen op hun top weer.

Brighton rock is een ander essentieel nummer waar natuurlijk Brian May laat horen dat hij 1 van de beste en meest creatieve rockgitaristen is. Roger taylor gaat ook lekker tekeer in dit nummer.

Na deze 2 opneingsnummers krijgen we dan een prachtig drietal. Het eerste is een mooi nummer van roger taylor. Zijn prachtige stem past perfect bij dit nummer. Dit gaat over in Flick of the wrist. Een nummer met prachtige melodien dat toch tevens erg hard klinkt. Verfijnde rock zoals je die zelden tegenkomt. Absoluut top.
Lily of the valley is weer een typisch freddie nummer. Prachtig gezongen. Freddie Mercury is op dit album in straffe doen. Hij toont op dit album aan dat hij probleemloos tal van stijlen aankan. Vergelijk bv dit nummer met de stoere rocker Stone cold crazy.

Now I'm here komt wat mij betreft pas echt tot leven op het podium. Het is een fantastisch nummer maar ik verkies het in het live-gebeuren. Ik heb al tal van geniale live-versies gehoord. Voor een voorbeeld, zie Live Killers!

In the lap of the gods. Ik ben dol op beide versies. Bij revisited valt vooral de mooie opbouw en de tekst op. There's no beginning, there's no ending There's no meaning in my pretending. Sommigen zullen dat graag aangrijpen als een schuldbekentenis van Freddie Mercury:-)

Dear friends is een heel emotioneel nummer. Kort maar krachtig.

Bring back that leroy brown is pure fun. Zit geweldig in elkaar en was niet makkelijk om op plaat te zetten. Prachtige samenzang
en gewoonweg erg leuk.

She makes me is het enige nummer dat me niet weet te boeien. Ik laat het opstaan als het aan de beurt is maar het doet niet veel met me. Dat is het enige nummer op het album dat ik niet bewonder.

avatar van Rickepick
net nieuw gekocht! zit nog in de gewennings periode.
eerste indruk is super!

4.5

avatar van Rickepick
inmiddels heb ik de gewenningsperiode gehad!.

super nummers!, "Killer queen" "flick of the wrist" en "Lily of the valley" zijn echt super!

5 wel verdiende sterren!

Rickepick schreef:
inmiddels heb ik de gewenningsperiode gehad!.

5 wel verdiende sterren!
Die drie zijn enkele van mijn favoriete Queen nummers. Inderdaad top. Killer Queen vind ik ondergewaardeerd. Dat nummer is van begin tot eind af. En die gitaarsolo is 1 van de ultieme Brian May momenten. Geniet ervan. En van de andere albums, de eerste 7 , The game en innuendo zijn mijn lievelingsalbums.

avatar van Hans Brouwer
Queenlive schreef:
Er is één Queen album dat bij mij zwaar favoriet is en dat is "Queen II". "Sheer Heart Attack" is ook het beluisteren meer dan waard maar voor de rest....... Mwha.
Ik heb wel eens iemand horen zeggen dat Queen voor mietjes is en eigenlijk ben ik het daar wel mee eens .

Hans Brouwer schreef:

Hans, ik had je toch wel wijzer ingeschat!
Zoiets als 'de hokjesgeest' moet je op een site als deze toch wel enigszins achterwege laten.
Ik vind Queen absoluut niet een band om je voor te schamen.

Hans brouwer: zielige opmerking. Je maakt ze trouwens al voor de 2de keer. Toen ik je er vorige keer mee confronteerde zei je: dat heb IK niet gezegd. Nu schrijf je het opnieuw en zeg je wederom dat je het er eens mee bent. Dat wil zeggen dat je die mening onderschrijft en dat je Queen voor mietjes vindt.

Bedenk dat je mij en andere fans van deze band beledigd hebt.

Queenlive schreef:

Bedenk dat je mij en andere fans van deze band beledigd hebt.

Mietje!

Ga eens van die kast af!
Wij overleven zo'n opmerking wel!

kaztor schreef:

Mietje!

Ga eens van die kast af!
Wij overleven zo'n opmerking wel!
Ach, ik vind het af en toe wel eens fijn op de kast te zitten

Je hebt natuurlijk gelijk

Sheplays
Hans Brouwer schreef:

Ik vind dit de beste van Queen, ben ik nu een mietje? Wat zijn mietjes eigenlijk?