Queen - Sheer Heart Attack (1974)

Label: EMI

1. Brighton Rock (5:10)
  2. Killer Queen (3:00)
  3. Tenement Funster (2:46)
  4. Flick of the Wrist (3:17)
  5. Lily of the Valley (1:45)
  6. Now I'm Here (4:13)
  7. In the Lap of the Gods (3:22)
  8. Stone Cold Crazy (2:14)
  9. Dear Friends (1:07)
  10. Misfire (1:49)
  11. Bring Back That Leroy Brown (2:15)
  12. She Makes Me (Stormtrooper in Stilettos) (4:09)
  13. In the Lap of the Gods... Revisited (3:45)
  14. Stone Cold Crazy [1991 Remix by Michael Wagener] * (2:15)
  15. Now I'm Here [Live at Hammersmith Odeon, December 1975] * (4:25)
  16. Flick of the Wrist [BBC Session, October 1974] * (3:24)
  17. Tenement Funster [BBC Session, October 1974] * (2:58)
  18. Bring Back That Leroy Brown [A Cappella Mix 2011] * (2:17)
  19. In the Lap of the Gods ... Revisited [Live at Wembley Stadium, July 1986] * (2:35)
Harald
Mannen hebben gemiddeld 10 procent meer spierweefsel en 16 procent meer hersencellen dan vrouwen. Maar ze gebruiken slechts één hersenhelft als ze praten. Bij vrouwen is de hersenbalk tussen de twee hersenhelften groter, waardoor deze twee helften beter kunnen samenwerken. Ook hebben vrouwen een groter limbisch systeem, dat is het centrum van de emoties in onze hersenen. Omdat er in de hersenen van vrouwen veel meer gebieden betrokken zijn bij het communiceren, gebeurt dit bij vrouwen veel meer dan bij mannen vanuit een sociaal oogpunt, terwijl mannen meer gericht zijn op actie en het provoceeren van problemen.

Zo gezien zijn mietjes.... mannen.

Sheplays
Echte stoere mannen!

Harald
Bovenstaande uitslag is nautuurlijk niet geldig voor duitse mannen.

avatar van platedraaier
Ik heb deze plaat behoorlijk grijsgedraaid toen ik 10 was. Ben er nu een beetje overheen, maat het blijft 1 van de betere Queen platen.

En dat van die mietjes? Volgens mij werd dit wel `nichtenrock` genoemd. En dat is niet beledigend bedoelt, maar een stroming in de jaren zeventig.

avatar van Hans Brouwer
Op dit moment draai ik "Sheer Heart Attack (1974)". Bij wijze van spreken als boetedoening op mijn bericht van gisteren . Sorry, het was niet mijn bedoeling om wie dan ook te beledigen!

Als ik "Sheer Heart Attack (1974)" beluister, hoor ik Queen zoals ik Queen wil horen: pure rock waar mijn hart nog steeds sneller van gaat kloppen .

@Hans, het is je al lang vergeven
Ik ben blij dat ik je terug naar het licht heb kunnen leiden

@Platendraaier, Ach, Queen is Queen. Mick Rock heeft een prachtig boek uigegeven(Classic Queen) en hij zegt dat ook. Tot grote frustratie van recensenten kan je Queen niet in een hokje duwen. Ze deden gewoon waar ze zin in hadden. Meestal werkte het en soms eens niet. Dat is mijns inziens de grote kracht van deze band.

Dit album is een prachtig voorbeeld. Stone cold crazy, lily of the valley, flick of the wrist, killer queen,etc. is een bonte verzameling songs! En veelal met geweldig resultaat.

avatar van Peter88
Ik kan ook van dit album niet anders zeggen dan dat dit één van de beste albums van Queen is. Stuk voor stuk goede songs. Met als hoogtepunt het korte maar prachtige nummer Lily Of The Valley

Pieter Paal
Net zoals 'Flash Gordon' is dit ook een topper van een Queen-album!!!

avatar van citizen
Houdt precies het midden tussen de 'heavy' beginjaren van de band en het symfonische vervolg met A Night At The Opera. Precies goed dus, lekker zwaar aangezet, af en toe hemelbestormend, zoals met In The Lap Of The Gods. Met Killer Queen een werkelijk geniale single afgeleverd. Met A Day At The Races werd de 'formule' sleets, maar daar is hier nog niets van te merken. Kort samengevat: HET Queen-album bij uitstek.

Hans Brouwer schreef:
Ik heb wel eens iemand horen zeggen dat Queen voor mietjes is en eigenlijk ben ik het daar wel mee eens .

Ben ik het een keer met Hans eens, trekt hij zijn woorden in. Wil hij geen mietje meer zijn? Ik wel.

avatar van ricardo
Hans Brouwer schreef:

tja hans als je een uitgesproken mening hebt over iets of iemand moet je ook wel eens op de blaren zitten,heb ik ook wel eens last van

Vandaag gekocht en tja...dit is zeker het grote meesterwerk van Queen! Ik ben verkocht...dit is beter dan A night at the opera. Brighton Rock, Stone Cold Crazy, Now I'm here, Killer Queen uiteraard....bring back that leroy brown (geniaal gewoon! pure originaliteit!).

Hate it or love it, maar zo'n album als dit met heel wat invloed op talrijke bands kan niet iedereen maken. Sterker nog, alleen Queen kan dit maken.

Origineel, veelzijdig, in mijn ogen prachtig! Respect!
4,5 sterren

Sheer Heart Attack staat niet in de top 250
nou van mij krijgt ie een plaatsje in mijn Top10

uitstekend queen album met sterke songs.

het klinkt misschien een beetje vreemd maar ik hoor in het nummer Brighton Rock een soort connectie met Metallica (four horsemen).

heeft queen misschien zonder erg de Speed/trash metal uitgevonden zonder het te beseffen?

avatar van kaztor
danmuz. schreef:

Ze zijn m.i. mede-verantwoordelijk voor het ontstaan van het genre.
Er wordt altijd maar te gemakkelijk vergeten dat Queen ooit een belangrijke en toonaangevende hardrockband was.

danmuz. schreef:

Vreemd, ik had al een tijdje dezelfde vraag maar dan m.n. bij Stone Cold Crazy en nog meer bij Ogre Battle van Queen II, wat gitaarwerk bevat, weliswaar 3 keer vijf seconden, wat exemplarisch is.
Wikepedia er maar eens op nagezocht en deze noemt tot m'n stomme verbazing Black Sabbath (Paranoid & Into the Void) en Deep Purple (Speed King, Highway Star & Fireball). Alhoewel ik Into the Void niet ken, lijken me de overige nummers te langzaam of te veel breaks te bevatten om in aanmerking te komen. Bij Fireball komt het snelle werk zelfs van drums & orgel.
Afijn, misschien eens aan de metal-heren zelf vragen, maar of ze toe zouden geven dat het inderdaad Queen is, betwijfel ik. Beide genoemde Queen-nummers staan nl. op naam van Mercury. Ha ha.

avatar van tomthumb
Niet helemaal: Stone cold crazy is een voor de vroege Queen-periode zeldzame Mercury, May, Deacon, Taylor collaboratie.
Niet voor niets heeft Metallica dit nummer ooit gecovered, zoals ze dat meer hebben gedaan van nummers en bands door wie ze zijn beïnvloed.
Ook in Brighton rock zit gitaarwerk in (speed)metal niet zou misstaan.

Je hebt helemaal gelijk. Foutje. Blijft staan dat Ogre Battle wel van Fredje is.

EVANSHEWSON
Na het bekijken, en genieten van de Rock Montreal dvd, nog maar eens dit meesterwerk bovengehaald, en ik geniet alsof het de eerste keer is, deze plaat is gewoon onverwoestbaar en geheel tijdloos mooi.

* * * * *

Ik ben het met je eens. Was lang mijn favoriet album van Queen. Killer Queen is wat mij betreft een perfect pop/rocknummer. Er zit zoveel in, ongelooflijk!

WernerGSF
ik denk dat Killer Queen samen met bijvoorbeeld U2 - One echte Rock is.

OK!

Maar dat neemt niet weg dat Killer Queen een perfect nummer is.
Er zit zo ongelooflijk veel in. Het klinkt heel open en toegankelijk en toch is het prachtig opgesmukt.

En dat is de vooruitgang die ze boekten tegenover Queen II. Dat album staat ook bol van de ideeen. Maar het probleem van Queen II is dat het teveel is ineen. Daardoor is de directe impact ervan minder en dus ook het succes.

Dit album is gesofisticeerd en toch klinkt het heel toegankelijk.
Dat is pure klasse!

WernerGSF schreef:
ik denk dat Killer Queen samen met bijvoorbeeld U2 - One echte Rock is.

dat betekent dus dat die 2 nummers van ongekend hoog niveau zijn.

avatar van Germ
Germ (crew)
wat is dit toch een geweldig album, erg jammer dat Queen later zo is afgegleden naar de commerciele AOR.

avatar van kaztor
Je gaat toch niet zeggen dat je Flash Gordon minder vind dan deze?

bikkel
Dit derde album staat bol van blijkbaar onuitputtelijke ideeen,en wat pakt het goed uit.Leunde het meesterlijke QueenII nog op Barokke mystieke rock,hier gaat de groep een stapje verder met andere verassende stijlen(ragtime,pop,rock,ballads,heavy metal)De produktie van de plaat is voorbeeldig(een steeds belangrijker wordend aspect ),zeker voor een plaat die is gemaakt in 1974!
Het album is een voorbode voor A Night At The Opera.Ik vergelijk het altijd met Revolver(Sheer heart attack dus) naar SG.Peppers(Opera) van The Beatles.
Ondanks de nieuwe wendingen,rockt de groep voorbeeldig met Brighton Rock,Now 'im here,Flick of the wrist en Stone cold crazy(speedy)
Killer Queen is een typisch lyrisch Freddienummer.Uitstekende keuze als single in de ''glamperiode''.
Het loopt allemaal knap inelkaar over en Queen wist het op de buhne vaak in medleyvorm uitstekend neer te zetten.
Sheer heart Attack is 1 van de beste albums die ze maakten.Een plaat die ik altijd met veel plezier draai.

avatar van LucM
Queen was destijds één van mijn favoriete bands vanwege de krachtige stem van Freddie Mercury, hun gave close-harmonyzang en het spetterende, zeer herkenbare gitaar van Bryan May. Ik draai hun albums nog vaak (eens fan, altijd fan) en dit is zonder twijfel één van hun beste albums.
Op dit album zijn barok-invloeden binnengeslopen, die nog meer kenmerkend zullen worden voor hun 2 volgende albums.
Dit is hun eerste staaltje van eclectisme en veelzijdigheid, waarmee Queen méér blijkt te zijn dan een glamrockband, waartoe deze formatie in eerste instantie werd gecatalogeerd.
"Killer queen" is een killersong van formaat maar het zeer harde "Stone cold crazy" en de laatste 2 nummers vind ik eveneens uitstekend.

bikkel
Ik vind de Barok invloeden persoonlijk op QueenII meer aan de orde.
Op Sheer Heart Attack etaleren ze zachtjes aan wat meer stijlen,die op de volgende albums nog meer tot uiting komt.

WernerGSF
Ik vind dit album serieus van begin tot eind geweldig.

Het begint geweldig met "Brighton Rock" de gitaar solo in het midden is technisch geweldig opgebouwd, eigenlijk helemaal niet zo moeilijk, maar het was volgens mij een van de eerste keren dat deze techniek op deze manier gebruikt werd, Brian May speelde het live ook op die manier.

Met "Killer Queen" brak Queen eigenlijk pas door. Het was een gigantische hit, pas de tweede, want alleen "Seven Seas of Rhye" van het eveneens uit 1974 afkomende album "Queen II" was een bescheiden hitje geweest.

Daarna komt een sublieme drieluik met "Tenement Funster", "Flick of the Wrist" en "Lily of the Valley" wat echt fenomenaal inelkaar overloopt.

Met "Now I'm Here" wordt de eerst helft van "Sheer Heart Attack" afgesloten. Er is natuurlijk al een hoop gezegd over dat nummer, maar ik wil toch even kwijt dat het een van de beste Queen-songs is. Misschien wel m'n favoriete nummer van deze plaat.

Daarna begint de tweede helft van het uit 1974 afkomstige album,
Met "In the Lap of the Gods", de eerste keer dat ik dat nummer hoorde, schrok ik enorm. 'wat is dit?' dacht ik, maar na een aantal keer naar het nummer geluisterd te hebben, kon ik het al erg waarderen.
Het nummer zelf loopt perfect over in "Stone Cold Crazy" wat ook nog eens een song van formaat is.

Dan is er even rust om daarna met "Dear Friends" met het uiterst hoge niveau door te gaan. ik vind het een prachtig nummer met een geweldige tekst. Het werd natuurlijk niet voor niets op de Freddie Mercury Memorial gespeeld.

"Misfire" is het 10e nummer, en met z'n 1.50 een van de kortste nummers van het album, "Bring Back That Leroy Brown" begint nog voordat "Misfire" is afgelopen, erg goed gedaan.
De zware stem die je na 30 seconden hoort, is gewoon Freddie Mercury, maar dan vertraagd afgespeeld, ook weer een technisch hoogstandje van Queen.

"She Makes Me (Stormtrooper in Stilettoes)" is een soort van ballad, die mij persoonlijk uitstekend bevalt.

"In the Lap of the Gods Revisited" is een waardige afsluiter van een van de beste albums uit het Queen-ouvre.

Een 5*, een plaats in mijn top10.

avatar van auto pilot
WernerGSF schreef:
(...), maar het was volgens mij een van de eerste keren dat deze techniek op deze manier gebruikt werd, Brian May speelde het live ook op die manier (...) Ook hier is weer de techniek te horen die ook werd toegepast in "Brighton Rock".

Om het beestje maar eens een naam te geven: die techniek heet 'delay'.