Queen - Sheer Heart Attack (1974)

Label: EMI

1. Brighton Rock (5:10)
  2. Killer Queen (3:00)
  3. Tenement Funster (2:46)
  4. Flick of the Wrist (3:17)
  5. Lily of the Valley (1:45)
  6. Now I'm Here (4:13)
  7. In the Lap of the Gods (3:22)
  8. Stone Cold Crazy (2:14)
  9. Dear Friends (1:07)
  10. Misfire (1:49)
  11. Bring Back That Leroy Brown (2:15)
  12. She Makes Me (Stormtrooper in Stilettos) (4:09)
  13. In the Lap of the Gods... Revisited (3:45)
  14. Stone Cold Crazy [1991 Remix by Michael Wagener] * (2:15)
  15. Now I'm Here [Live at Hammersmith Odeon, December 1975] * (4:25)
  16. Flick of the Wrist [BBC Session, October 1974] * (3:24)
  17. Tenement Funster [BBC Session, October 1974] * (2:58)
  18. Bring Back That Leroy Brown [A Cappella Mix 2011] * (2:17)
  19. In the Lap of the Gods ... Revisited [Live at Wembley Stadium, July 1986] * (2:35)
Samen met Queen II mijn favoriete Queen.

Het is een fris en creatief geslaagd geheel. Toch anders van snit dan de voorgangers en het 1e album waar de groep vooral ook andere stijlen etaleert.
Kant A is wat consistenter dan de 2e, maar het nivo blijft hoog en is In The Laps Of The Gods... Revisted de 1e echte sing along van de band.
A Night At The Opera is dan misschien hun meest fameuze plaat, maar deze geniet mijn voorkeur, al is de kwaliteit sowieso erg groot in deze fase.

avatar van meneer

avatar van Hans Brouwer
meneer schreef:
Zijn er klachten over dit album ?
Nee, geen enkele kritische kanttekening...

avatar van FrodoK
meneer schreef:

avatar van Mssr Renard
De plaat begint met een gefloten Seven Seas of Rhye, wat ervoor zorgt dat dit nummer op drie(!) studioplaten terugkomt. Een unicum, als je het mij vraagt.

Het leukste aan deze plaat is toch het collage-gevoel. Een echte studioplaat waar de nummers echt in elkaar overlopen. Alleen Killer Queen, Now I'm Here (toevallig beide singles) en She Makes Me staan echt op zichzelf.

Met andere woorden; Sheer Heart Attack is echt een plaat die in één ruk moeten worden afgeluisterd. Op Queen II liepen nummers ook al in elkaar over. Ik hou daar wel van.

Deze plaat kent ook de eerste Deacon-popsong. Samen met Freddie was John toch wel de popmuziekliedjes-schrijver van de band. Misfire is een beetje een opstapje richting You're My Best Friend, vind ik, maar heeft ook een beetje dat frivole, vrolijke waar Queen richting jaren 80 meer bekend mee zou worden.

Door de jaren 70 heen, waren Roger en Brian meer de hardrockers (al kon Freddie nog steeds weleens een metal-song aandragen zoals Death on Two Legs en Flick of the Wrist).

Dit is trouwens ook wel de plaat met de beste en ingewikkeldste en snelste drumpartijen; Leroy Brown, Now I'm Here, Stone Cold Crazy. Een echte air-drum-plaat, zeg maar. Niet vreemd dat Now I'M Here nog zolang live werd gespeeld. De riff is trouwens ook erg vet!

@Mssr Renard en Brighton Rock?? Is dat niet ( ook) één vd hoogtepunten?

avatar van Mssr Renard
Supernummer uiteraard. Live werd deze nogal opgerekt.

Ik ken wel meer bands die dit toentertijd deden: een lange gitaarsolo op studioplaat zetten. Ik denk even snel aan Gentle Giant (titel kwijt) en het middenstuk van Magician's Birthday van Uriah Heep.

Wat mochten bands toen nog veel van de labelbazen, zeg.