Sophie Straat - 't Is Niet Mijn Schuld (2020)

Uitgebracht in eigen beheer

1. Kinder Psycholoog (4:03)
  2. Jessie (3:53)
  3. De Pijp (2:49)
  4. Groen Amsterdam (4:04)

met Danny de Munk

5. Hey Yvonne (3:10)
  6. Geluk (4:24)
  7. Ik Meen 't (3:10)
Ik word hier gewoon blij van. Heerlijke teksten

avatar van jailhouserocker1
De nieuwe Drukwerk?

Deze staat hier dezer dagen op repeat

avatar van Rudi S
luigifort schreef:
Deze staat hier dezer dagen op repeat

Op de een of andere manier heb ik echt het idee dat jij niet weet dat er een nieuwe Taylor Swift is

avatar van luigifort
Ja, maar die komt niet uit Mokum's paradijs...

Leuke minirepo van 3voor12

Maak kennis met Sophie Straat, een Amsterdamse smartlapzangeres van 26 en een veelbelovend muzikaal talent. Met Amsterdamse snik bezingt Sophie de stad die is overstroomd door yuppen, toeristen en bakfietsen. We volgen haar door De Pijp met haar moeder – waar ze geen betaalbare kamer meer kan vinden! – en naar Den Haag, waar ze aan haar muziek werkt met producer Wieger Hoogendorp (Goldband).

avatar van luigifort
Benieuwd naar haar volgende werk

avatar van ZAP!
En ze hep alles al op JijBuis geplempt ook. Geniet ervan, ik zoek ff verder.

Interview in Mug Magazine ❌❌❌ over het gentrificatie-thema, gratis te lezen

Sophie Straat deed afgelopen weekend bij 3voor12 Radio (3FM) een mini-optreden

Setlist:
Groen Amsterdam
Geluk
Hey Yvonne (favoriet van luigifort en ondergetekende)

avatar van Gretz

Dit is IA (Import Amsterdam) muzak en vergt - om te verdragen - echter meer alcohol dan goed is voor mijn lever.

Lol Mju, je kan ook teveel uitschieten met het azijn hè. Prima dat haar principiële Nederpop/smartloppen voor jou als Utrechter in de NMD-categorie vallen, maar jouw kritiek dat Sophies muziek niet authentiek zou zijn is buitengewoon zwak. De vergelijking met Johnny Jordaan, Tante Leen, André Hazes of wie dan ook is ook niet nodig als afkraken het enige doel is. Ze pretendeert helemaal niet het levenslied te hebben uitgevonden. Verder zijn er zoveel (inter)nationale artiesten die een bepaalde zangstem opzetten, waarom zou zij dat niet mogen? Ook al kan in ze in het dagelijks leven accentloos Nederland en Engels spreken, dan is het alsnog haar artistieke vrijheid om in het plat Amsterdams te zingen. Persoonlijk vind ik het een goede keuze, want mede dankzij deze stap viel ze op tussen de duizenden aspirerende muzikanten en heeft ze de afgelopen maanden aardig wat media-aandacht gekregen.

Sophie Straat is trouwens door 3voor12 onlangs uitgeroepen tot een van de 12 veelbelovende talenten van 2021. Ik neem de mening van een voltallige professionele redactie toch iets serieuzer dan een losse flodder op MuMe

3voor12: Zalige ontdekking, die Sophie Straat. Ze is een moderne vertolker van het levenslied die de Zangeres Zonder Naam als grootste held ziet, sociale ongelijkheid met een knipoog aankaart en haar songs maakt met Wieger Hoogendorp, haar lief en tevens de producer van Goldband.

Mjuman Zuurman

avatar van luigifort
Omdat ie gewag wil maken van zijn zogenaamde superieure smaak

avatar van Gretz
Tof interview met Sophie in de nieuwste VPRO-gids, inclusief link naar de mooiste club van het land

Lezen hier

avatar van fish
Mjuman schreef:
Roxanne en Dré was dat nog niet genoeg, moest er zo nodig nog een kloon bijkomen? The public gets, what the public wants - wat een volk zijn we dan dat we dit leuk vinden?

In de Domstad hadden we altijd in november het Smartlappenfestival - een meer dan legitieme reden om de horeca in het centrum te mijden - nu mijdt de horeca ons en is het leven een grote smartlap, ik heb dit soort klonenzang niet nodig om me nog soberder te voelen.

Ik draai lekker even op YouTube een dj-sessie van Branko in Lisboa, komt er ondanks de regen nog een straaltje zon binnen.

Of Sophie nu oprecht is in wat ze doet, doet er voor mij deels toe. De oprechte artiest moet toegejuichd worden. Maar deze muziek en zangstijl wekt ook bij mij uitsluitend ergernis op. Dat is altijd zo geweest en zal niet veranderen.
Wat voor volk we zijn? Een volk dat The Masked Singer als het hoogtepunt van TV vermaak beschouwt. Helaas is dat niet voorbehouden aan het Nederlandse volk.

avatar van Gretz
Iver een paar minuten live op Eurosonic/Noorderslaag op kanaal 3!

avatar van Gretz
Nieuwe single Tweede Kamer (featuring Goldband) is op komst!

Edgar18 schreef:

Maar, beste Sophie, wat jij hier laat horen heeft weinig tot niets met een authentiek levenslied te maken. Sterker nog, dit is een schaamteloze rip-off. (...) Niet toevallig het nummer waarop de (neppe) storende Amsterdamse tongval het minst prominent aanwezig is.

En van wie is het dan precies een rip-off? Op MuMe noemen mensen voortdurend het argument rip-off als ze iets niet goed vinden. Zonder duidelijke toelichting vind ik dat zwak.

Schwartz spreekt keurig ABN waar Sophie Straat in haar smartlappen uithaalt in ouderwets plat Amsterdams. Speelt ze daarmee geen rol? “Ja, maar als ik door de telefoon vragen beantwoord van een journalist speel ik ook een rol. Sophie Straat is een act, maar zeker geen parodie. Als ik van Amsterdamse vrienden hoor dat hun opa’s en oma’s, die opgroeiden met het levenslied, mijn muziek zo mooi vinden, ervaar ik dat als een groot compliment.”
Sophie Straat zingt het levenslied met een boodschap (Parool)

Gretz schreef:
En van wie is het dan precies een rip-off?
Van wel authentieke levenslied artiesten. De Johnny Jordaans en Tante Leens van deze wereld. Ik neem aan dat je weet dat rip-off oplichterij betekent? De (hoorbaar!) neppe Amsterdamse tongval is oplichterij. Dat mag natuurlijk - het is een valide marketingtruc - maar aan mij is het niet besteed.

Maar uhh, ben jij van het Sophie verdedigingsfonds? Sinds wanneer moeten we hier onze meningen toelichten als ze een ander niet aanstaan? Fijn voor jou dat je het heel tof vindt, ik vind er niks aan.

Edgar18 schreef:

Vroeger was alles beter en authentieker...

(Je zegt dus eigenlijk dat het Amsterdamse levenslied alleen door autochtone zanger(essen) kan worden gemaakt die uit een volkse familie afstammen? Dat vind ik nogal bekrompen dan. Blues, R&B en Soul wordt vandaag de dag ook niet alleen maar door zwarte artiesten gemaakt).

Gretz schreef:
Je zegt dus eigenlijk dat het Amsterdamse levenslied alleen door autochtone zanger(essen) kan worden gemaakt die uit een volkse familie afstammen? Dat vind ik nogal bekrompen dan. Blues, R&B en Soul wordt ook niet alleen maar door zwarte artiesten gemaakt.
Als je dat eruit opmaakt dan nodig ik je van harte uit om komende week een les begrijpend lezen mee te doen. Het mag gelukkig weer! Ik stel voor dat we starten met A-teksten.

Daarnaast zou ik het waarderen als je me geen dingen in de mond legt die ik niet zeg, niet denk, en niet bedoel. Ga je lekker op je Sophie fanatisme storten, maar val mij er niet mee lastig.

avatar van hoi123
Om ongevraagd in te haken: allereerst, afgaande op de mensen bij mij in de buurt is het Amsterdamse accent zeker niet voorbehouden aan witte mensen. Die beschuldiging klopt dus niet helemaal. Allertweedst: het gaat er (voor mij tenminste) om dat op het moment dat je andermans accent opzet en je kledingstijl verandert, je per definitie een karikatuur neerzet. In discussies met vrienden, waaronder de marketingstrategie van Sophie Straat goed heeft gewerkt, breng ik wat dit betreft vaak het voorbeeld op van een hetero gast die geïnspireerd wordt door grote queer artiesten - om dan vervolgens zelf een artistiek personage te ontwerpen dat gekenmerkt wordt door zijn stereotype homoseksueel stemgebruik en maniertjes. Levensliederen maken, top! Maar als je er een heel onecht personage rondom creeërt, kan je verwachten dat dat sommige mensen afstoot.

Om in te haken op je voorbeeld over blues/soul/R&B: het is geen probleem dat witte mensen het maken, maar het zou nogal vreemd zijn als witte mensen dit zouden doen terwijl ze zelf doen alsof ze zwart zijn.

avatar van Edgar18
Een treffend voorbeeld om (een deel van) mijn gereserveerdheid toe te lichten

Misschien vindt Charlotte het wel wat, Gretz

avatar van Edgar18
Helaas.... Ik heb het eerder al laten horen maar het werd niet enthousiast ontvangen.

hoi123 schreef:

Maar Sophie doet in niets voorkomen alsof ze tot een rasfamilie van Amsterdamse volksentertainers hoort, alsof ze de buitenechtelijke dochter zou zijn van Hazes. Ze geeft in alle interviews die ze geeft juist ruiterlijk toe dat ze kind is van expats, in haar jeugd helemaal niet naar smartlappen luisterde en dat haar moeder zo'n beetje de eerste bakfietsouder was in De Pijp. Waarom dan de grove verwijten naar de rol die ze aanneemt?

Het is imo meer dan logisch dat ze niet in hipsterkleding met klakkeloze ABN-zang gaat optreden. Dat past niet binnen het genre waarin ze haar nummers schrijft. Zoveel artiesten die op het podium een rol aannemen, in binnen- en buitenland. Wordt volgens mij zelden een probleem van gemaakt. De wijlen zanger van een van de grootste rockbands die ooit bestaan heeft (in de ogen van mainstream-Nederland) had ook een opvallende podiumhouding en dito zang.

avatar van hoi123
Met "doen alsof" heb ik het niet over toegeven tegenover de media wat je oorsprong is, met "doen alsof" heb ik het over datgene wat Sophie Straat doet in haar muziek en muziekvideo's, namelijk een accent/stijl aanmeten van een maatschappelijke groep die niet de hare is. Ook als de witte mensen in het blues/R&B/soul-voorbeeld toegeven dat ze wit zijn, is het nogal pijnlijk als ze met een "Blaccent" gaan praten. Voorbeeld: Iggy Azalea.

avatar van Gretz
Ik vraag me nu terloops af of Danny de Munk het storend vindt dat Sophie Schwartz zijn accent heeft overgenomen

Denk dat jullie er teveel achter zoeken, maar we zullen het niets worden in deze. Laat de muziek maar weer voor zich spreken.

Ik ben zeer benieuwd hoe de samenwerking met Goldband gaat klinken, die op-en-top Haags zijn. Je zou denken dat dat vloeken in de kerk is, maar ik heb er vertrouwen in dat we weer een spitsvondige, sterke songtekst kunnen verwachten, over de man-vrouwverhoudingen in de politiek

avatar van Mausie
Gretz schreef:

Maakt die zogenaamde boodschap van haar dan wel erg leeg. Ze is zelf onderdeel van het door haar benoemde probleem. Of is dat dan weer meta?