Dio - Holy Diver (1983)

Rock / Metal
Label: Vertigo

1. Stand Up and Shout (3:16)
  2. Holy Diver (5:50)
  3. Gypsy (3:34)
  4. Caught in the Middle (4:12)
  5. Don't Talk to Strangers (4:51)
  6. Straight Through the Heart (4:30)
  7. Invisible (5:21)
  8. Rainbow in the Dark (4:13)
  9. Shame on the Night (5:16)
  10. Evil Eyes * (3:43)
  11. Stand Up and Shout [Live in Holland, 1983] * (4:11)
  12. Straight Through the Heart [Live in Holland, 1983] * (4:33)
  13. Stand Up and Shout [King Biscuit Flower Hour, 1983] * (3:37)
  14. Shame on the Night [King Biscuit Flower Hour, 1983] * (5:19)
  15. Children of the Sea [King Biscuit Flower Hour, 1983] * (6:14)
  16. Holy Diver [King Biscuit Flower Hour, 1983] * (5:57)
  17. Rainbow in the Dark [King Biscuit Flower Hour, 1983] * (5:14)
  18. Man on the Silver Mountain [King Biscuit Flower Hour, 1983] * (6:50)
avatar van lennert
Een absoluut hoogtepunt in de geschiedenis der Heavy Metal. Klassiekers als Holy diver, Don't talk to strangers en Rainbow in the dark vegen nog steeds met gemak alle moderne fake bandjes weg.

slaemperayreon
inderdaad, allemaal geweldige nummers. en nog steeds blijf ik me verbazen over dat enorme geluid wat er uit dat kleine mannetje komt. wat een sten heeft die man werkelijk! de plaat geef ik daarom ook 4.5*. ronnie james dio krijgt van mij echter 5*._O_

Absolut geweldig album!!!!

avatar van wizard
Kan aan mijn cd-speler liggen, maar de overgang tussen de keyboardintro van invisible en het nummer zelf loopt wel erg gammel.
Verder een geniale plaat!

avatar van BlauweVla
De tweede helft van dat sissende geluid voordat het nummer losbarst is volgens mij de achterstevoren gedraaide eerste helft, daarom zit er denk ik middenin zo'n raar onderbrekinkje.

Dit album is super en alle Dio albums hierna van de jaren '80 zijn pogingen het nog es doen, maar dan gladder, hoewel dat op "Dream Evil" uit 1987 niet verkeerd uitpakte vind ik.

miloz
Dit album is zeker een goed album maar ik ben er niet zo enthousiast over als de mensen hier boven. Er staan erg goede nummers op en Dio zingt geweldig maar ik vind dat Dio bij Rainbow toch nog een klasse beter was. Maar dit is natuurlijk wel een klassieker en niks mis mee.

avatar van Eddie
dit is is zo'n plaat waar ik al zo verschrikkelijk veel over heb gehoord maar die ik nog nooit heb gehoord (geef ik met gepaste scaahmte toe) iedereen is er meer dan gemiddeld enthousiast over, dus vandaag toch maar een neer geladen. ik ga me eraan wagen.

Standaard heavy-metal album.
Goed gitaarspel en goede zang.
Het enige dat me soms een beetje irriteerde zijn de "yeahs" en de "oooohs" doorheen de tekst.
Ach wat zever ik toch.

avatar van Grafmat
Ben mede dankzij deze site een soort sentimental journey langs mijn oude platen en cd's aan het maken. Ik ben heel benieuwd wat ik hier nog van vind. Laatste beluistering moet minimaal 15 jaar geleden zijn.

Wordt vervolgd...

Dark_Reality
Ik ben er volledig mee eens dat 'Holy Diver' een mijlpaal is in de geschiedenis van de Heavy Metal. Hoewel ik zelf de begindagen van deze groep niet meegemaakt heb (kan ook niet aangezien ik pas in 1988 geboren ben), hou ik werkelijk van het krachtige geluid van deze groep. De zanger weet zijn zware stem goed te gebruiken en de teksten zelf zijn overigens zeer mooi (When there's lightning/You know it always brings me down/Cause it's free and I see that it's me/Who's lost and never found/I cry for magic/I feel it dancing in the light/It was cold, lost my hold/To the shadows of the night). Niet elk nummer op dit album is een klassieker, maar toch enkele steken vér boven het meeste andere werk in het Metalgenre uit. Voor mij zijn dit de title track 'Holy Diver' en 'Rainbow In The Dark'. Dit is Metal met de grote M van Magnifique. 3,5/5

avatar van Nagelschip
Leuk man, dit. Metal hoeft van mij niet meer, maar volgens mij blijft het gevoel altijd hetzelfde als ik de naam van deze band hoor of zie. Dio blijft geweldig, gewoon.

avatar van jedimaster
Het bandje van holy diver heb ik bijna letterlijk kapot gedraaid back in 1983 een meesterlijk album met een beest van een zanger.

mugken
Dit is een goed album, maar echt onder de indruk van Ronnie James Dio zijn stem ben ik niet.

Een krappe 4*

Joy
slaemperayreon schreef:

Rainow on stage eens luisteren
man on the silver mountian

een van de beste stemmen aller tijden in hardrockland

mag wel eens een plaatje maken met malmsteen, stem past daar perfect bij

avatar van BlauweVla
Malmsteen gaat er vast doorheen soleren dan
Arjen Lucassen zou Ronnie Dio es moeten vragen, dat zou koel zijn

avatar van Sir Spamalot
Sir Spamalot (crew)
De eerste en volgens mij de beste. The Last in Line mag er ook zijn, maar niets kan dit debuutalbum van Ronnie James Dio solo maar overtreffen. Die klasse, die melodie, die stem en vooral die enorme power van Ronnie James Dio. Dit is een klassieker!

Een topalbum van topmuzikanten en een wereldzanger (nog altijd!).

Damn dit is lekker! Wat een lekkere zang van Dio en dan gitaarspel! Ik geef gewoon een de 5*!

godlydevil7
Ontzettend goede plaat, ik heb 'm nu een paar keer beluisterd, en ik denk dat 4,5* hier wel op zijn plaats is.

avatar van Honkie
Yeah !!! Rock ROCK ROCK !!!!!!!!!!!!!!!!!!!

avatar van Stijn_Slayer
Ik las dus dat dit een echte klassieker is, hoogtepunt uit de heavy metal.. Bijna de cd al gekocht, was er gewoon niet zo zeker van dus eerst eens gedownload om het te horen. Rainbow in the Dark kende ik, fantastisch nummer helemaal top. 1e nummer begon leuk. Maarja, de rest vind ik toch niet echt dat je nou zegt van wow. Het zit wel goed in elkaar, maar ik mis de agressie er een beetje in. Vind het ook een beetje teveel van hetzelfde, hiermee zal ik vast boze mensen op m'n dak krijgen, het is net alsof ik alles al 10x gehoord heb. Muzikale talent is overduidelijk zichtbaar, verder vind ik het geen topcd. 1.5*

Nou, hij is zeker meer waard dan een 1.5* Die stem van Dio alleen al!

Joy
tis wel goed, maar ook typich jaren 80 metal, vrij snel 13 in dozijn als je het mij vraagt, maar as je daarvan houdt?

avatar van Karma_To_Burn
1,5 Is idd wel erg weinig. En om maar even op je mening in te gaan. Bands als slayer hebben veel geleerd van bands als dio. En daar komt nog bij. Slayer vind ik veel minder muziekaal klinken dan dio. Maar goed, ieder zijn mening he. begrijp je alleen niet..

avatar van Karma_To_Burn
Erg sterk album van dio! Nummers zijn stuk voor stuk krachtig en laten horen wat de echte goede ouderwedse hardrock is!

5 sterren !!

Het niet is echt mijn muziek, maar het titelnummer is echt een fantastische song. De rest is wat minder, vandaar 3*

avatar van Devoo
Ben het Cd'tje nu aan het luisteren voor de zoveelste keer. Blijft erg sterk. Ik hou af en toe wel eens van een ouderwetste Heavy Metal plaat. Zo zou ik meer bands eens moeten proberen uit dit genre!

3.5*

avatar van ricardo
Ken deze plaat van Dio helaas niet.Ik heb van Rainbow het live album On Stage in bezit met Dio als zanger en ik heb ook de Black Sabbath verzamelaar The Dio Years in bezit.Is deze plaat van Dio nog een welkome aanvulling op de 2 platen met Dio als zanger die ik al in bezit heb?

avatar van Sinner
Ja. Het is eigenlijk het enige essentiële solo-album dat Dio ooit heeft opgenomen en staat op gelijke hoogte met Heaven & Hell en/of Rainbow Rising. Bespaar je een best off en ga meteen voor Holy Diver. (niet dat de rest van zijn solo cd's zo slecht zijn maar over het algemeen staan best off's en live platen voornamelijk vol met Holy Diver nummers). Must.

avatar van Sir Spamalot
Sir Spamalot (crew)
Nou, The Last in Line en Sacred Heart bevatten voor mij ook een aantal krakers, dus die opvolgers zijn zeker niet slecht. Misschien als "minder" bekeken omdat de verrassing van het debuut er af was, maar dat heb je per definitie met alle groepen / artiesten, niet alleen met Ronnie James Dio.

De gitarist Vivian Campbell, die nadien ook nog bij Def Leppard heeft gespeeld/speelt, levert hier prima werk. Dit is een album die je eigenlijk niet kan ontgoochelen.

avatar van HammerHead
Opzich een redelijk album, alleen ontzettend clichématig en hopeloos gedateerd (het cheesy synth-lijntje in Rainbow in the Dark bijvoorbeeld). Daar kan de stem van Dio ook niets aan veranderen. Opvolger Last in Line kampt met precies hetzelfde probleem.