Dio - Holy Diver (1983)

Rock / Metal
Label: Vertigo

1. Stand Up and Shout (3:16)
  2. Holy Diver (5:50)
  3. Gypsy (3:34)
  4. Caught in the Middle (4:12)
  5. Don't Talk to Strangers (4:51)
  6. Straight Through the Heart (4:30)
  7. Invisible (5:21)
  8. Rainbow in the Dark (4:13)
  9. Shame on the Night (5:16)
  10. Evil Eyes * (3:43)
  11. Stand Up and Shout [Live in Holland, 1983] * (4:11)
  12. Straight Through the Heart [Live in Holland, 1983] * (4:33)
  13. Stand Up and Shout [King Biscuit Flower Hour, 1983] * (3:37)
  14. Shame on the Night [King Biscuit Flower Hour, 1983] * (5:19)
  15. Children of the Sea [King Biscuit Flower Hour, 1983] * (6:14)
  16. Holy Diver [King Biscuit Flower Hour, 1983] * (5:57)
  17. Rainbow in the Dark [King Biscuit Flower Hour, 1983] * (5:14)
  18. Man on the Silver Mountain [King Biscuit Flower Hour, 1983] * (6:50)
Goed album, ik houdt van rainbow in the dark top nummer!

avatar van Stijn_Slayer
@ Blingsterdude en Karma to Burn.

Oke ik zat wel erg laag met mijn beoordeling, dat geef ik toe. Ik wil nog wel eens overdrijven.

Natuurlijk is Dio een van de betere zangers die er zijn en ook twijfel ik niet aan de invloed van dit album, maar net zoals Joy vind ik het ook allemaal zo standaard klinken. Het is prima aan te horen, maar ik vind het gewoon niet bijzonder en daarom zal ik het zelf nooit opzetten.

avatar van BlauweVla
Toch zijn er heel veel dingen niet standaard op dit album, bijvoorbeeld de ietswat eigenaardige teksten en sfeertje. En de produktie is nu nog goed, want bijvoorbeeld platen van Judas Priest en Ozzy van die tijd klinken mij nu oubolliger in de oren dan "Holy Diver". En de zang is dus goed, maar dat is ook iets wat in deze muziekhoek absoluut niet vanzelfsprekend is.

avatar van sinkthepink
Natuurlijk is dit een absolute klassieker als je van hardrock/heavy metal houdt. Alleen moet ik eerlijk bekennen dat ik "the last in line" wat beter vind. Je hoort toch dat ze dan al wat jaren bij elkaar zijn en daardoor ook gegroeid, de composities zijn daarop ook wat volwassener vind ik. "Holy diver" en "Don't talk to strangers" blijven buiten elke discussie.....topnummers!

avatar van Sir Spamalot
Sir Spamalot (crew)
Stijn_Slayer schreef:
@ Blingsterdude en Karma to Burn.

Niemand houdt je tegen om van mening te verschillen en te veranderen: dat is het ook het doel van deze website: elkaar laten kennismaken met muziek. Bij mij draait dit voortreffelijk debuutalbum van RJD nog regelmatig zijn toertjes op de draaitafel: ik heb hem op vinyl. Vandaag klinkt dit misschien standaard maar in 1983 was dit wel één van de hoogtepunten van dat jaar.

avatar van James Douglas
Tja, wat kun je er over zeggen? Ronnie James Dio zingt iedereen naar huis. Dit blijft een vermakelijke plaat. Het heeft wel wat tierlantijntjes die erg 80's zijn maar de songs blijven overeind staan. Favorieten zijn 'Caught in the Middle' en 'Don't talk to strangers'.

Don't dream of women, cause they only bring you down

avatar van ricardo
Dit magistrale album van Dio heb ik nog niet eens org in mijn bezit, ja ik weet het ik schaam me er nu ook voor, maar je komt hem ook bijna nooit tegen, ik heb hem wel gedownd liggen, maar blijft van begin tot eind een super goed album.

ricardo schreef:

Ik heb hem ook niet in bezit omdat ik tegenwoordig bij geniale albums wacht tot ik de kans krijg me op een vinyl'tje te storten.

Tis dus niet van niet willen, maar van niet kunnen.

Een pure klassieker in het heavy metalgenre. Meer woorden hoef ik er niet aan toe te voegen.

Stijn_Slayer schreef:
Ik las dus dat dit een echte klassieker is, hoogtepunt uit de heavy metal.. Bijna de cd al gekocht, was er gewoon niet zo zeker van dus eerst eens gedownload om het te horen. Rainbow in the Dark kende ik, fantastisch nummer helemaal top. 1e nummer begon leuk. Maarja, de rest vind ik toch niet echt dat je nou zegt van wow. Het zit wel goed in elkaar, maar ik mis de agressie er een beetje in. Vind het ook een beetje teveel van hetzelfde, hiermee zal ik vast boze mensen op m'n dak krijgen, het is net alsof ik alles al 10x gehoord heb. Muzikale talent is overduidelijk zichtbaar, verder vind ik het geen topcd.

Ik ben het helemaal met je eens (behalve dat ik dan 3* geef ipv 2,5*). Het zit goed in elkaar, maar nergens krijg ik echt het gevoel van "Wow, wat is dit ge-ni-aal!". Ik heb ook het gevoel dat ik alles al eerder heb gehoord. Het album kan ik wel goed tot het einde trekken maar het is een kwestie van het ene oor in en het andere oor uit, het is mij allemaal iets te standaard. Het titelnummer blijft natuurlijk een all-time classic, en verder zijn Rainbow In The Dark en Stand Up And Shout lekkere nummers.

avatar van BlauweVla
En wat je eerder gehoord denkt te hebben, is dat van voor of na "Holy Diver"?

stuart

Ik kan me wel behoorlijk vinden in deze beoordeling van Mart.

Het is een groeialbum.
Het was het album dat bij mij het langste nodig had om door te dringen.

Na een tijd wordt het wel heel goed (niet geniaal, maar wel beter dan jullie verwoorden en ik eerst dacht)

stuart
Dan ben ik er waarschijnlijk óver heen gegroeid.

Nee ,serieus; daar doe ik het album te kort mee.

BlauweVla schreef:
En wat je eerder gehoord denkt te hebben, is dat van voor of na "Holy Diver"?

Dat maakt voor mij echt niks uit hoor... Dat is net zoiets als een album beoordelen op basis van hoe invloedrijk het is geweest... Het gaat er om of het album mij pakt, en dit album pakt mij niet echt (maar het is verre van slecht/matig).
(Ik hoop niet dat ik hiermee mensen op hun tenen trap, maar het is mijn mening)

En om nu écht antwoord op je vraag te geven: VOOR Holy Diver. Veel nummers hierop doen mij denken aan de oude Iron Maiden (van 1980-1982) en bepaalde nummers van Judas Priest en Manowar. Vreemd genoeg pakt dit album mij niet (hoewel ik wel van dit soort muziek houd en de eerste twee Black Sabbath albums met Dio wél goed vind), het klinkt mij gewoon te standaard en het raakt mij niet. Achja, smaken verschillen nu eenmaal..

avatar van Sir Spamalot
Sir Spamalot (crew)
Jouw mening blijft jouw mening en daarvoor één passende reactie: respect. Toch het aangenaamste aan deze site: we hoeven niet allemaal dezelfde mening te hebben. Toch is dit album in mijn (rock)leven een klassieker. Met vriendelijke rock-groet.

avatar van Kef
Kef
Je bent inderdaad vrij om je mening kenbaar te maken. Mijn mening, Holy Diver is een van de beste hardrock platen van de jaren 80. Dio is the man! Of devil als je het logo omdraait.

avatar van wizard
Dit album had ik tot gisteren een hele tijd niet gedraaid, omdat ik het herinnerde als een redelijke cd, maar niet echt goed genoeg om weer eens te beluisteren. Voor mijn gevoel klonk HD een beetje iel. Maar goed, gister kwam ik er achter dat het allemaal wel meeviel, en dat deze plaat erg goed te beluisteren is. En Dio is natuurlijk een van de beste metalzangers die op deze wereld rondwandelen.

Stand up and Shout is een snelle, aggressieve opener. Qua tekst wel erg jaren ’80, maar ja, dat krijg je met een nummer uit 1983.
Holy Diver doet me een beetje denken aan Gates of Babylon van Rainbow. Een vrij traag nummer, waarin toch vooral de stem van Dio alle ruimte krijgt.
Gypsy is een tamelijk hard nummer, met een hoofdrol voor Vivian Campbell.
Caught in the Middle vind ik niet echt een nummer dat eruit springt. Het is niet slecht, niet fantastisch, maar het past goed op het album. Ook hier valt weer op wat voor een goede zanger Dio is.
Don’t Talk to Strangers doet qua opbouw een beetje denken aan Sabbath’s Children of the Sea. Een rustig, akoestisch begin, waarna het nummer omslaat in een hard rockend nummer. Voor mij is dit een van de hoogtepunten van Holy Diver.
Voor Straight Through the Heart geldt hetzelfde verhaal als voor Caught in the Middle: leuk nummer, leuk solootje, goede zang, maar niet een nummer dat me bijblijft als een hoogtepunt van de cd.
Invisible begint rustig, en gaat dan via een tamelijk knullig synthesizertoontje over in een harder deel.
Rainbow in the Dark is een leuk nummer. Het enige minpuntje is dat Dio meende een synthesizer nodig te hebben in het refrein. Op zich is dat niet erg natuurlijk, maar de uitwerking is wel een beetje jammer.
Shame on the Night begint met het geluid van huilende wolven. Het nummer heeft een vrij laag tempo en de bas speelt een hoofdrol in de coupletten, terwijl de gitaar vooral tijdens de refreinen dominant is. Een van de betere nummers van Holy Diver.

Al met al vind ik Holy Diver een heel degelijke plaat, maar een om het een meesterwerk te noemen vind ik toch een stap te ver gaan. Er staat een aantal fantastische nummers op (Holy Diver, Don’t Talk to Strangers, Shame on the Night), maar veel andere nummers verdienen in mijn ogen niet dezelfde kwalificatie. Hoewel ze wel goed zijn.
Maar goed, ieder z'n eigen mening natuurlijk. Ik was er niet bij in 1983 toen deze plaat uitkwam, dus ik kan me moeilijk voorstellen wat HD toen teweegbracht.

avatar van Karma_To_Burn
Het leuke aan Holy Diver is..dat de eerste luisterbeurt bij mij al gelijk aansloeg.. en ik al helemaal weg was van dit album..
Jaren 80 hardrock(echt metal vind ik het niet) en tuurlijk hoorje deze muziek wel vaker.. maar zoals Dio het inzingt.. en de band leden het inspelen mis ik dus wel vaak bij andere jaren 80 hardrock! dit is gewoon hoorbaar met plezier ingespeeld.. en de muziekanten gingen er gewoon de volle 100% voor.. en dat maakt dit album anders dan de meeste hardrock albums van de jaren 80

avatar van AGE-411
Stemmers gezocht aub (liefst vandaag nog)

PriestMaiden
Dit is een klassieker. Een dikke vijf voor dit Dio album

avatar van Hans Brouwer
Holy Diver is inderdaad een klassieker. Ik heb echter geen behoefte om nog meer albums van Dio te kopen en te beluisteren. Eén Dio is genoeg.

avatar van Mart
Op aanraden van AGE-411 heb ik dit album nog eens beluisterd, maar ik blijf bij mijn eerdere mening: het klinkt allemaal te standaard en het weet mij niet te overtuigen. Toch wel apart, want ik kan het werk van Dio in Rainbow (Rising) en Black Sabbath (Heaven And Hell, Mob Rules) wél goed waarderen. Wellicht komt het door de gitarist die hierop speelt, want Rainbow heeft Ritchie Blackmore en Black Sabbath heeft Tony Iommi. Hier is de gitarist Vivian Campbell, en van hem ben ik niet echt overtuigd (hij kan wel goed ritmisch spelen, maar van zijn solo's ben ik niet echt overtuigd).
Het album is wel beluisterbaar (moet ook wel met Dio als zanger ), maar ik krijg er geen 'wow'-gevoel van. Voor 1983 zal het misschien geweldig zijn geweest, maar ik kan echt niet begrijpen dat dit album als een metalklassieker wordt gezien.

avatar van Kronos
Hoeveel albums uit 1983 of vroeger ken jij in dit genre van dezelfde kwaliteit als Holy Diver?

avatar van Mart
Dezelfde kwaliteit? Dus een 3-sterren album (want dat is mijn beoordeling voor Holy Diver) uit 1983 of daarvoor?

avatar van Kronos
Dat is jouw subjectieve waardering. Maar er zijn best wel een heleboel objectieve parameters waar je niet omheen kan die duidelijk maken dat dit een klassieker in het genre is waarmee de lat destijds weer wat hoger werd gelegd.

Je hoeft bijvoorbeeld niet van de zang van Ronnie James Dio te houden om te horen dat hij een erg goede zanger is. (Een van de weinige zangers die buiten het genre ook overeind blijft.) Zangprestaties op het niveau van dit album zijn nog steeds redelijk zeldzaam binnen het wereldje van de heavy-metal muziek. Verder allemaal topmuzikanten die de knap opgebouwde songs, waarvan een kleine helft onvergetelijk goed is, strak en foutloos spelen. En zelfs de productie is voor nu 25 jaar later nog steeds dik in orde.

Een klein beetje subjectiviteit is in mijn beschrijving wel ingeslopen, maar ook weer niet zoveel om het punt niet duidelijk gemaakt te hebben.

avatar van Mart
Ik kan nu wel begrijpen dat mensen dit een goed album vinden: de zang is inderdaad dik in orde, de productie is ook goed (beter dan bij albums van Judas Priest en Ozzy Osbourne in die tijd, zoals BlauweVla al een keer eerder zei) en alle nummers zitten goed in elkaar. Het zal voor 1983 wel baanbrekend zijn geweest, maar het album pakt mij niet echt, het klinkt te gewoontjes in mijn oren, alsof ik alles al eerder gehoord heb, zegmaar. Dat vind ik wel vreemd, want ik vind Dio's albums met Rainbow en Black Sabbath wél erg goed. Klassieker of niet, het album pakt mij niet. Ik beoordeel een album niet op zijn status, maar wat ik er zélf van vind. En dit album pakt mij gewoon niet echt.

avatar van Kronos
Als je er toen zelf niet bij was is het natuurlijk ook anders. Om het dan toch echt in die tijd te kunnen plaatsen is erg moeilijk. En ook niet nodig als je gewoon muziekliefhebber bent en geen -historicus. Als het je nu niet echt pakt dan misschien ooit later wel. Of misschien helemaal nooit. Ook oké.

avatar van Mart
Opzich luister ik wel veel oude muziek (kijk maar op mijn computer bij mijn meest afgespeelde nummers: allemaal songs uit 1979, 1980, 1982, 1984, 1986, enzovoort). En als muziek echt goed is maakt het niet uit uit welke tijd het komt (kijk maar naar Joy Division en The Velvet Underground, dat zijn bands die al 30 jaar niet meer bestaan, maar die ik wél erg goed vind), want goede muziek 'pakt' me. En dat is hier niet het geval, helaas.

avatar van Kronos
Dat heb ik ook wel een beetje met dit album hoor. Judas Priest uit die periode raakt mij bijvoorbeeld veel meer. Maar ook Heaven and Hell van Black Sabbath met Ronnie James Dio vind ik beter.