Dio - Holy Diver (1983)

Rock / Metal
Label: Vertigo

1. Stand Up and Shout (3:16)
  2. Holy Diver (5:50)
  3. Gypsy (3:34)
  4. Caught in the Middle (4:12)
  5. Don't Talk to Strangers (4:51)
  6. Straight Through the Heart (4:30)
  7. Invisible (5:21)
  8. Rainbow in the Dark (4:13)
  9. Shame on the Night (5:16)
  10. Evil Eyes * (3:43)
  11. Stand Up and Shout [Live in Holland, 1983] * (4:11)
  12. Straight Through the Heart [Live in Holland, 1983] * (4:33)
  13. Stand Up and Shout [King Biscuit Flower Hour, 1983] * (3:37)
  14. Shame on the Night [King Biscuit Flower Hour, 1983] * (5:19)
  15. Children of the Sea [King Biscuit Flower Hour, 1983] * (6:14)
  16. Holy Diver [King Biscuit Flower Hour, 1983] * (5:57)
  17. Rainbow in the Dark [King Biscuit Flower Hour, 1983] * (5:14)
  18. Man on the Silver Mountain [King Biscuit Flower Hour, 1983] * (6:50)
avatar van AGE-411
Kronos schreef:
Dat heb ik ook wel een beetje met dit album hoor. Judas Priest uit die periode raakt mij bijvoorbeeld veel meer. Maar ook Heaven and Hell van Black Sabbath met Ronnie James Dio vind ik beter.

En Rising al geprobeerd? Das ook een topalbum!

avatar van Brutus
Dit is met afstand het Beste Dio Album.

Naar mijn mening wortd deze niet meer overtroffen

avatar van Germ
Essentieel album in het heavy metal genre.
Begin jaren 80 kon Dio wedijveren met Iron Maiden als populairste band. Dio heeft zich helaas muzikaal niet kunnen ontwikkelen waardoor Holy Diver zijn beste album bleef.

Een live optreden van Dio blijft echter nog altijd garant staan voor een topavond!

avatar van Karma_To_Burn
Mart schreef:
Opzich luister ik wel veel oude muziek (kijk maar op mijn computer bij mijn meest afgespeelde nummers: allemaal songs uit 1979, 1980, 1982, 1984, 1986, enzovoort). En als muziek echt goed is maakt het niet uit uit welke tijd het komt (kijk maar naar Joy Division en The Velvet Underground, dat zijn bands die al 30 jaar niet meer bestaan, maar die ik wél erg goed vind), want goede muziek 'pakt' me. En dat is hier niet het geval, helaas.

Srry voor mijn late reactie! maar zie vaak je beoordelingen bij Hardrock/Metal muziek
Als je dit album nietzo vind.. raad ik je aan Killing The Dragon eens een kans te geven.. Is ook lekkere ouderwedse Dio.. maar dan in een nieuwer jasje zegmaar..
Jammer dat dit album je niet zoveel doet..

avatar van Mart
Tjah ik snap het zelf ook niet echt, Dio in Rainbow en Black Sabbath vind ik echt geweldig, maar dit ik mij iets teveel standaard jaren '80 metal. Wellicht komt het door de muzikanten...

flebbie
Germ schreef:

Ja vind je het gek met een setlist die voor driekwart bestaat uit Rainbow/Sabbath klassiekers
In een interview werd hem laatst gevraagd wat volgens hem de 3 beste platen uit zijn hele ouvre waren, hij noemde Rainbow Rising, Heaven And Hell en uiteraard Holy Diver. Volgens mij weet ie zelf ook wel dat het daarna langzamerhand bergafwaarts ging..

avatar van BlauweVla
Dat zijn nu naar al die jaren inderdaad voor de hand liggende keuzes die albums. Midden jaren '80 verkoos Ronnie James Dio "The Last in Line" boven "Holy Diver", maar dat kan gekomen zijn omdat dat toen hun recente werk was. Begin jaren '90 was het debuut van Rainbow de keuze van Ronnie boven "Rising". Verder denk ik dat hij zeker nog trots is op het ondergewaardeerde "Strange Highways" album en weet ik bijna zeker dat hij "Magica" en "Master of the Moon" ook nog steeds goed vind. En terecht.

avatar van master-rens
Ik ken niet zo veel van Dio, op dit album alleen holy diver het lied, en dat lied is echt geweldig!!

PriestMaiden
De volgende albums The Last in Line, Sacred Heart en Dream Evil zijn ook aanraders. Dit blijft wel het beste Dio album.

Yann Samsa
Oerdegelijk album hoewel ik versta dat enkelen zich hier niet kunnen vinden!! Wrm? Even reviewen :
SOAS is een degelijk nummer maar totaal anders dan de dio die we gewend zijn = Het is hard, snel, kort , heavy met een tikkeltje thrash influence ( net als bij BQOBD van Iron Maiden)
Het is niet episch , lang,.. Als bij H&H of rainbow
Bij I is alleen de intro het waard, voor de rest eeb b-kant song, net als SOTN.
CITNM , DTTS en HD bevatten dan weer alle elementen en zijn briljant. Deze songs zorgen ervoor dat de plaat in waarde stijgt net als COTD en HBTN dat doen bij TNOTB van Maiden..
Op hetzelfde niveau van TNOTB : Zeer Goed maar overrated door de bekendheid en (net) geen top5 beste metal albums waard

Toch een vijf want : 3 juweeltjes, alle andere songs zijn ook zeer goed en het feit dat dit hun debut is.

avatar van schaper
Geweldige stem, alleen het intro van Holy diver is op zich al een klassieker! Blijft een schitterend album, staat nog steeds als een huis.

avatar van Edwynn
Prima album van de vocale grootmeester. IJzersterke metaltracks gebracht door een uitstekende band.
De solo's van een piepjonge Vivian Campbell springen er hier echt uit.

Sir Spamalot (crew)
Hm, ontleed dit album als een chirurg en je kunt kritiek hebben: het drumwerk van Vinnie Appice is degelijk, een beetje lomp en verre van spectaculair. Het basswerk van Jimmy Bain is klassiek en valt nooit uit de toon. Maar, nogmaals maar en voor de derde keer maar, er staan hier genoeg lokkertjes op: de stem van onze kleine, het gitaarwerk van snotneus (respect!) Vivian Campbell en de kwaliteit van een aantal topnummers en het gevoel van dit album. Rising van Rainbow was een mijlpaal, een huzarenstuk, een onovertroffen stuk schoonheid. Dit album was ook een mijlpaal en Dio had een verdomd grote aanhang in die tijden, vanwege de naambekendheid van Ronnie James Dio natuurlijk maar ook omdat dit een mooi album is (volgens mijn bescheiden mening). Deze ligt nog eens op, een oude vriend die ik al zolang niet meer gehoord of gezien heb.

avatar van ricardo
Deze heb ik vroeger al eens gehoord, maar ik heb deze niet in huis. Ik heb mij laatst door een kennis laten vertellen dat als je van Ronnie James Dio zijn vocals houdt, dan moet je minimaal deze, Rising van Rainbow, On Stage Het live album van Rainbow. En de albums Heaven & Hell en Mob Rules van Black Sabbath in je bezit hebben. Ik denk dat hij gelijk heeft, deze is ook onmisbaar als je van Rainbow en van Black Sabbath houdt met Dio als zanger. Morgen maar even zien te scoren denk ik.

@ Ricardo
Holy diver is zeker waar voor je geld, en eigelijk moet je die als Dio fan gewoon hebben.
De remastered version is volgens mij maar 6 euro ofzo, heb em zelf ook voor die prijs gekocht (bij saturn in duitsland)

avatar van ricardo
Kan ik hem beter in Groningen halen bij Plato voor een tientje. Scheelt mij 20 euro benzine.

avatar van ricardo
Dit album heb ik vanmiddag gehaald voor maar 7 euro. Ik vind het begin gelijk al goed. Als ik deze mag vergelijken met Rising en Heaven & Hell, dan vind ik hier een stuk minder memorabele songs opstaan. Ook vind ik dit album wat vlakker klinken. Het is zeker een goed album, maar echte uitschieters ontbreken naar mijn mening. Gewoon een degelijk hardrockalbum is het, maar kan m.i niet tippen aan de 2 eerder genoemde albums met Dio als zanger.

avatar van ricardo
Deze heb ik 5 keer in zijn geheel gehoord nu, maar de 2 singels de titeltrack en Rainbow In The Dark vind ik echt de beste nummers van dit album. Al vind ik nummer 6 ook erg goed, vooral het drumwerk in dat nummer vind ik super. De opener is ook erg goed vind ik. Het valt me op dat dit album een stuk 'harder' is dan het Black Sabbath album Heaven & Hell, die het meer van de verfijne composities moet hebben, en natuurlijk de erg mooie solo's en riffs van Tony Iommi.

Goed album dit en een dikke 4* waard mijnerzijds.

avatar van Guinness1980
Hans Brouwer schreef:
Holy Diver is inderdaad een klassieker. Ik heb echter geen behoefte om nog meer albums van Dio te kopen en te beluisteren. Eén Dio is genoeg.

Hier ben ik het volledig mee eens.

avatar van BlauweVla
Dan mis je dus wel een album als "Strange Highways", dat een hele nieuwe super Dio was

avatar van wizard
Ja, en Lock Up The Wolves mis je dan ook. Die is stukken steviger en donkerder dan Holy Diver, en ook leuker.

avatar van Edwynn
Die albums klinken meer als Black Sabbath dan de vlottere Dio van de eerste vier albums. Ik kan alle Dio's wel waarderen maar Holy Diver springt er wel bovenuit. Alhoewel de 3 opvolgers niet veel onderdoen, kwalitatief gezien.

avatar van ricardo
Van de top albums met Ronnie Dio als zanger, Holy Diver, Heaven & Hell en Rising. Vind ik Heaven & Hell verreweg het beste album, daarna Rising die ik ook erg goed vind. En deze vind ik van die 3 de minst goede. Maar ook dit is een erg goed album hoor. De albums met Iommi als gitarist bevallen mij gewoon het beste.

1 solo album van Dio vind ik ook mooi genoeg om org in huis te hebben.

avatar van Edwynn
De muzikanten op Holy Diver hebben natuurlijk niet de status van de muzikanten op Heaven & Hell of Rising.
Dat is ook niet te vergelijken. Daarnaast vind ik dat Ronnie James op zijn eerste 4 solo albums een echt eigen stijl had. Vanaf Lock Up The Wolves is het toch allemaal weer net teveel richting Black Sabbath geschoven.

avatar van ricardo
Satus van een band of bepaalde bandleden maakt mij niet uit. Ik beoordeel gewoon op wat ik hoor, en vind Rising en Heaven & Hell gewoon lekkerder wegluisteren nog dan deze, maar voor een doordeweekse dag gaat deze er ook echt wel goed in hoor.

avatar van Edwynn
Zo vind ik Operation Mindcrime lekkerder wegluisteren...

avatar van ricardo
Dat vreselijk achterhaalde en gedateerde album, meen je niet.

Geef mij mijn nummer 1 maar dan.

Sir Spamalot (crew)
Ik doe er een halfje van af, o heiligschennis, want sommige nummers ben ik beu en/of vind ik niet goed: Gypsy en Invisible. Heeft iemand ook al gelet op de onbenullige teksten? Dat Ronny iets heeft met draken, regenbogen en magie wist ik al maar sommige teksten leiden echt nergens toe. Geen wonder dat ze destijds niet bij mijn vinylexemplaar zaten (Mercury 811021-1).

avatar van master-rens
Welke teksten richt je dan op?

Sir Spamalot (crew)
Wat betekent Holy Diver eigenlijk? "Heilige Duiker, je heb 's nachts te lang in de zee gezwommen." Raar dat ik erop begin te letten...