Dio - Holy Diver (1983)

Rock / Metal
Label: Vertigo

1. Stand Up and Shout (3:16)
  2. Holy Diver (5:50)
  3. Gypsy (3:34)
  4. Caught in the Middle (4:12)
  5. Don't Talk to Strangers (4:51)
  6. Straight Through the Heart (4:30)
  7. Invisible (5:21)
  8. Rainbow in the Dark (4:13)
  9. Shame on the Night (5:16)
  10. Evil Eyes * (3:43)
  11. Stand Up and Shout [Live in Holland, 1983] * (4:11)
  12. Straight Through the Heart [Live in Holland, 1983] * (4:33)
  13. Stand Up and Shout [King Biscuit Flower Hour, 1983] * (3:37)
  14. Shame on the Night [King Biscuit Flower Hour, 1983] * (5:19)
  15. Children of the Sea [King Biscuit Flower Hour, 1983] * (6:14)
  16. Holy Diver [King Biscuit Flower Hour, 1983] * (5:57)
  17. Rainbow in the Dark [King Biscuit Flower Hour, 1983] * (5:14)
  18. Man on the Silver Mountain [King Biscuit Flower Hour, 1983] * (6:50)
avatar van glenn53
Ik koppelde er helemaal geen mening aan, maar plaat van het jaar bij de Aardschok zegt heus wel iets vind ik.

avatar van BlauweVla
Misschien in die jaren nog wel, tegenwoordig allang niet meer...

avatar van Sir Spamalot
Je kunt blijven discussiëren over zijn oeuvre, maar over "de" stem is geen twijfel mogelijk.

glenn53 schreef:

Natuurlijk. Het is in ieder geval de mening van meerdere mensen die op de hoogte zijn van wat er in dat jaar aan metal verschenen is en zegt daarom meer dan wat deze of gene ervan vindt.

Hun oordeel heeft zichzelf in de loop van de jaren ook waargemaakt. De helft van de nummers van dit album behoren intussen tot de grootste metalklassiekers.

Spock2011 schreef:

Dan ben ik altijd nieuwsgierig naar voorbeelden

Bovendien vraag ik mij af in hoeverre een opinie flauwekul is. Het is dan eenvoudig jouw opinie tegenover die van een tijdschrift.

avatar van ricardo
Ik vind dit een mooi doordeweeks album om lekker bij te ontspannen. Vind het niet echt iets bijzonders, maar gewoon een degelijk hardrock album. De productie vind ik het minst sterke aan dit album, maar sommige nummers luisteren wel erg lekker weg.

Voor mij een typisch 3.5* album.

avatar van Kronos
Hoe zou je een onwetende kwalijk kunnen nemen als die heiligschennis pleegt?

Het is je bij deze vergeven ricardo.

Volgende keer als je het woord doordeweeks in verband brengt met dit album, drie weesgegroetjes prevelen en je zal bespaard blijven van de vloek van het beest met de ketting dat op de hoes te zien is.

avatar van glenn53
En anders 3x een aflaat aanschaffen bij Priester Kronos

avatar van wizard
Ik ga mee met Ricardo. Qua muziek vind ik het goed, maar niet uitzonderlijk. De productie maakt het geheel nogal broos klinken, had wat mij betreft stukken zwaarder gekund.

avatar van Kronos
Ik vind de productie prima bij de muziek passen. Zowel de lp als de cd klinken hier fantastisch. Helder, dynamisch en stevig.

Het moet natuurlijk geen Black Sabbath worden, dus zwaarder vind ik nergens voor nodig.

Ik herinner mij nog dat het in de tijd van verschijnen ook geweldig goed klonk, dat het wat productie betrof tussen vele andere heavy metal plaatjes uitsprong.

Kronos schreef:

Dat is wel vaker het probleem op Musicmeter.

Men luistert de plaat en vergelijkt het met platen die anno 2012 uitkomen.
Ik heb wel vaker bij ouder rockplaten gelezen dat men het gedateerd vond klinken.

Ik vind het persoonlijk ook maar raar dat de oude grieken geen spijkerbroeken droegen.

Uiteindelijk is deze plaat voor 1983 een best wel stevige en strak geproduceerde plaat.
Luister toch eens hoe vet Vinnie Appice in de mix zit.

Goeie produktie of niet, het is ene aardige plaat met goeie muziek waarin zon beetje alle jaren 80 hard rock cliches verwerkt zitten en derhalve gedateerd, die dankzij de strot van Dio naar een hoger plan worden getild, maar een meesterwerk, absoluut niet

Ozric Spacefolk
Ik snap niet waarom een plaat 'waarin alle cliches verwerkt zitten' geen meesterwerk kan zijn.

Duidelijk geen drummers en gitaristen in de zaal hier, want de Vinnie's zijn echt waanzinnig goed bezig hier op deze plaat...

avatar van Edwynn
Het is een heel typische 80's hardrock/metalplaat. En dat kan natuurlijk niet want dat is fout en gedateerd. Omdat je kan horen dat het uit de 80's komt. En omdat de keyboards in Rainbow In The Dark niet meer in de mode zijn.

Veel beter werden ze in dat decennium niet gemaakt, vind ik. Maar ja, je moet er wel een beetje van houden natuurlijk.

Ozric Spacefolk
Ja maar, ik vind het lichtelijk onbeschoft om tegen liefhebbers te zeggen dat dit geen meesterwerk is.

Ik heb van bepaalde stijlen muziek ook geen verstand, dan ga ik niet overal lukraak stellen dat het maar clichematig en gedateerd is en dat het geen meesterwerk kan zijn.

Verder vind ik dat iedereen mag vinden wat hij/zij wil, hoor. Zullen genoeg rockliefhebbers zijn die Dio helemaal niks vinden.

avatar van Edwynn
'Gedateerd' of 'clichématig' zijn termen waar ik geen boodschap aan heb. Volstrekt irrelevant vind ik ze zelfs. Verder is het begrip meesterwerk nogal arbitrair. Meestal kun je je wel een beetje baseren op algehele invloed op het genre en gedeelde waardering door liefhebbers maar dan nog kun je er een hele boom over opzetten.

In dat licht bezien twijfel ik zelf wel aan het toekennen van het begrip meesterwerk aan Holy Diver. Het is denk ik wel zijn persoonlijke magnum opus, zijn werk voor andere illustere bands even buiten beschouwing latend.

Maar met Holy Diver werden geen nieuwe inzichten verkregen in de metal in het algemeen denk ik. Het is wel een uiterst waardevolle toevoeging met zijn sterke catchy songs die ondanks de vele hooks niet snel vervelen. Dat wel. Vind ik dan.

Ozric Spacefolk
Ik heb overigens Holy Diver nooit een meesterwerk genoemd. Er missen nogal wat elementen. Zo had ik liever wat gitaarduels gehoord en vind ik het titelnummer nogal log.

Deze plaat is als een patatje pinda met gebakken uitjes. Ik heb het al duizend maal eerder gegeten en zolang mijn smaak niet verandert blijf ik het een leuke plaat vinden.

Ozric Spacefolk schreef:

Ik zeg ook niet dat dat de reden is dat ik het geen meesterwerk vindt

Ozric Spacefolk
Wat vind je eigenlijk van de plaat, want je stemt nooit...

Je zegt dat je het een aardige plaat vind. Dat is ongeveer 3* of 2,5* ?!?

Ozric Spacefolk schreef:

Dit vind ik dan weer complete onzin, jij snapt toch ook wel dat niet iedereen overal IK VIND bij kan zetten. IK VIND dit ook geen meesterwerk, maar puur voor mezelf dan. Ik beoordeel muziek namelijk puur van wat IK ER ZELF VAN VIND. De algemene opinie daar kan ik ook niets mee. Iemand zijn persoonlijke beleving en mening is waar ik voor ga hier op mu.me.

O ja VIND IK!

En muziekgenres waar je geen verstand van hebt kun je dan nog wel een mening over hebben waarom het je niet bevalt. Termen als 'gedateerd' en 'geen meesterwerk' of 'clichematig' heb ik verder geen moeite mee. Geeft iemand zijn/haar mening alleen maar meer kracht mee van wat iemand er zelf van vind.

avatar van da dude
VIND IK!

Stand Up and Shout?

Ozric Spacefolk schreef:
Wat vind je eigenlijk van de plaat, want je stemt nooit...

Je zegt dat je het een aardige plaat vind.

Dat vind ik dus

O ja VIND IK!

Ik snap wel wat de bedoeling is van een muziek-forum. Je hoeft niet direct in de aanval nog betuttelend te doen.

De mening van een ieder op wat voor muziekschijfje op Musicmeter vind ik geweldig. Alles beter dan "deze moet ik eens luisteren" of "mwah, dit vind ik niks".
Dan liever dat mensen het onderbouwen, al ben ik het er niet mee eens.

Verder viel ik niemand persoonlijk aan. Nu lijkt het net of Holy Diver een meesterwerk vind, wat niet zo.
Ik vroeg me alleen af, waarom een clichematige plaat geen meesterwerk kan zijn, en waarom mensen die dit niks vinden dan maar moeten zeggen dat dat absoluut niet aan de orde is.

Nu zit ik een artiest en plaat te verdedigen waar ik niet eens zoveel mee heb. Eigenlijk best zonde van mijn tijd, vind ik.

avatar van BlauweVla
Ach iedereen die oren aan z'n hoofd heeft zou moeten horen dat "Holy Diver" eigenlijk een puur grunge album is, ook al bestond die term toen nog niet. En mensen die het daar niet mee eens zijn moeten maar es goed nadenken of ze muziekliefhebber zijn, want ik heb gewoon gelijk

avatar van ricardo
Het gaat erom Ozric Spacefolk dat je het onbeschoft vind als iemands persoonlijke mening 'gedateerd' of 'clichematig' of 'geen meesterwerk' ervan vind. Ik vind het beslist niet onbeschoft maar gewoon een mening meer niet.

Ik viel vooral over het woordje onbeschoft.

Maar ook dat is natuurlijk weer een persoonlijke mening.

Ozric Spacefolk schreef:

Ouwe wijven bemoeien zich nu eenmaal overal mee.

avatar van Edwynn
Grunge? Nou ja, maar dan wel mét flitsende solo's dan. Geen geamputeerde Cobain fretboardwandelingetjes.

En powervocalen natuurlijk. Ook niet des grunges.

ricardo schreef:
Ouwe wijven bemoeien zich nu eenmaal overal mee.

Ik laat me niet meer voeren. Je gaat op de negeer-stand.

avatar van BlauweVla
Shit mijn lemming is mislukt

avatar van Double Deuce
Spock2011 schreef:
Plaat van het jaar wil helemaal niks zeggen. Plaat van de maand wil zelfs helemaal niks zeggen. Het is simpelweg de opinie van een tijdschrift, en eerlijk is eerlijk, Aardschok vertelt genoeg flauwekul. Dus een argumentje als "het is zo want Aardschok zegt het ook", slaat de plank volledig mis.

Op zich heb je wel een punt maar iets meer perspectief kan geen kwaad. In 1983 waren het echt andere tijden dan tegenwoordig anno 2012. De Aardschok ("De Nieuwe Aardschok" in 1983 als ik me niet vergis) was toen in alle opzichten anders dan nu. Toen zowat het enige medium om sowieso iets te weten te komen over rock/metal met mensen die zeer gedreven waren: echte liefhebbers die niet nadachten over commerciele zaken/belangen.

Wie die tijd bewust heeft meegemaakt kan het bovenstaande denk ik wel beamen. Als de Aardschok toen wat "zei", dan was dat geen kattepis. In 1983 is Holy Diver plaat van het jaar geworden en liet o.a. dit allemaal achter zich:
Metallica - Kill 'Em All
Iron Maiden - Piece Of Mind
Slayer - Show No Mercy
Mercyful Fate - Melissa
Accept - Balls To The Wall
Def Leppard - Pyromania
Ozzy Osbourne - Bark At The Moon

Stuk voor stuk toch goede muziek en dat dan Holy Diver tussen al dat geweldige muziekgeweld als beste wordt gekozen door mensen die aardig wat voorbij horen komen, is dan denk ik toch een mening die je serieus moet nemen. Uiteraard heb je nog je eigen mening en smaak. Kijk, ik vind "Show no Mercy" een heel goed album ook al is het niet helemaal mijn smaak qua metal. Dat neemt niet weg dat ik zo'n album wel op waarde weet in te schatten.

Holy Diver was in die tijd gewoon echt een album waar men over sprak in de rockwereld en het feit dat er nu nog 3 sterren en meer worden toegekend, is alleen maar een bevestiging van de kwaliteit. Als men nu een album dat 29 jaar oud is nog zo goed vindt, dan kan je jezelf wel indenken hoe dat in 1983 geweest moet zijn.

Over Holy Diver zelf: het nummer "Rainbow in the Dark" heeft een geweldige tekst en met name deze twee zinnen zijn me altijd bijgebleven: "You're just a picture. You're an image caught in time"
Ik zou zeggen: luisteren dat album want het is een stukje rock/metal geschiedenis. Daar komt bij dat Dio naar mijn idee de beste stem had in de rock/metalwereld: alleen al voor zijn stem zou je al het werk van Dio moeten luisteren

5 sterren!