Taylor Swift - evermore (2020)

Pop / Folk
Label: Republic

1. Willow (3:34)
  2. Champagne Problems (4:04)
  3. Gold Rush (3:05)
  4. 'Tis the Damn Season (3:49)
  5. Tolerate It (4:05)
  6. No Body, No Crime (3:35)

met HAIM

7. Happiness (5:15)
  8. Dorothea (3:45)
  9. Coney Island (4:35)

met The National

10. Ivy (4:20)
  11. Cowboy Like Me (4:35)
  12. Long Story Short (3:35)
  13. Marjorie (4:17)
  14. Closure (3:00)
  15. Evermore (5:04)

met Bon Iver

16. Right Where You Left Me * (4:04)
  17. It's Time to Go * (4:14)
totale tijdsduur: 1:00:38 (1:08:56)
avatar van Rudi S
Zojuist het eerste rondje gedaan, klinkt erg fijn hoor.
Duidelijk nog gemaakt in de " Folklore vibe".
Hebben jullie ook allemaal al de Taylor Swift kalender voor het volgende jaar besteld, die met het Lover thema .

Zoals ik bij de vorige schreef kende ik niks van deze mevrouw (zal vast wel eens iets voorbij hebben horen komen). Dat hele Folklore album vond ik nu niet zo spectaculair als sommigen deden geloven.

Ik had gisteren dus niet echt interesse in deze tweede (blijkbaar) verrassing. Toch wel gaan luisteren. Maar nu ben ik wel verrast: dit album vind ik dus wel lekker klinken. Nice!

Eens! Folklore echt wel vaak geluisterd maar vond het eigenlijk maar saai; maar deze vind ik veel beter.

avatar van erwinz
recensie op de krenten uit de pop:
De krenten uit de pop: Taylor Swift - Evermore - dekrentenuitdepop.blogspot.com

Taylor Swift - Evermore
Taylor Swift maakte, echt totaal onverwacht, met Folkore een van de allerbeste albums van 2020 en doet er met het al even plotseling verschenen Evermore gewoon nog een schepje bovenop

Taylor Swift was voor mij nooit veel meer dan een “guilty pleasure”, tot afgelopen zomer Folkore verscheen. Folklore is een singer-songwriter album van een ontzettend hoog niveau en duikt dan ook niet voor niets op in heel veel jaarlijstjes. In deze inmiddels verschenen jaarlijstjes is natuurlijk geen plek voor het al even plotseling verschenen Evermore, maar na flink wat keren horen sla ik het tweede 2020 album van Taylor Swift misschien nog wel hoger aan. Evermore is in productioneel, muzikaal en vocaal opzicht een geweldig album en het is ook nog een album met songs die je vanaf de eerste keer horen voorgoed wilt koesteren. Taylor Swift was misschien een “guilty pleasure”, maar wat ben ik onder de indruk van Folklore en het misschien nog wel betere Evermore.

Dat Taylor Swift twee gezichten heeft wisten we al een aantal jaren. De Amerikaanse muzikante debuteerde ooit als countryzangeres, maar transformeerde na een paar succesvolle jaren moeiteloos in een nog veel succesvollere popprinses. In de zomer van dit jaar kwam er nog een derde gezicht bij, want gedurende de Amerikaanse corona lockdown stampte Taylor Swift samen met onder andere The National voorman Aaron Dessner een prachtig album uit de grond.

Het uitvoerig geprezen Folklore duikt deze weken hoog op in nogal wat jaarlijstjes en daar valt echt helemaal niets op af te dingen. Folklore kwam deze zomer uit het niets en kreeg deze week, wederom uit het niets, gezelschap van een nieuw album, Evermore.

Ook voor Evermore (officieel gespeld zonder hoofdletters, maar daar slaat mijn grammaticacontrole van op hol) deed Taylor Swift weer een beroep op Aaron Dessner en ook Justin Vernon (aka Bon Iver) en topproducer Jack Antonoff zijn wederom van de partij. Aaron Dessner trommelde voor een van de tracks op het album The National op, terwijl in andere tracks Bon Iver en het trio HAIM zijn te horen.

In muzikaal opzicht ligt Evermore in het verlengde van Folklore. Voor Taylor Swift begrippen zijn zowel de instrumentatie als de productie ook dit keer betrekkelijk sober te noemen. Beiden zijn bovendien zeer smaakvol en schuwen het avontuur niet. Het zijn verder ook dit keer de details die er toe doen, met een speciale vermelding voor het bijzonder fraaie gitaarwerk op het album.

Ook de zang op Evermore is vergelijkbaar met die op Folklore. Het is zang zonder opsmuk en het is zang die laat horen dat Taylor Swift een geweldige zangeres is, wat onder de wat schreeuwerige producties van haar popalbums wel eens ondersneeuwde.

Toen het nieuwe album van Taylor Swift 24 uur voor de release werd aangekondigd, kon ik me niet voorstellen dat Evermore zou kunnen tippen aan het geweldige Folkore, maar nu het nieuwe album voor de zoveelste keer voorbij komt, denk ik dat Taylor Swift het toch geflikt heeft.

Evermore is in alle opzichten een fantastisch album. De instrumentatie en productie zijn prachtig en strelen het oor en prikkelen de fantasie een uur lang uitvoerig. Taylor Swift zingt prachtig en heeft een serie geweldige songs geschreven, die ook in tekstueel opzicht interessant zijn.

Voor mij geldt persoonlijk dat hoe ingetogener de songs van Taylor Swift zijn hoe mooier (het wonderschone Champagne Problems is voor mij een van de hoogtepunten op het album en er staan meer songs op het album die worden gedragen door piano en zang), maar ook de wat voller ingekleurde en geproduceerde songs zijn stuk voor stuk kunststukjes.

Taylor Swift is als countryzangeres en als popprinses met de nodige scepsis ontvangen, maar de twee albums die de Amerikaanse singer-songwriter dit jaar heeft afgeleverd hebben zelfs haar grootste critici tot zwijgen gebracht en dat ondanks het feit dat ze de toegankelijke pop zeker niet helemaal heeft afgezworen op Folklore en Evermore.

De corona pandemie heeft het afgelopen jaar gezorgd voor heel veel ellende, maar het heeft Taylor Swift geïnspireerd tot twee fantastische albums, waarvan Evermore op dit moment mijn favoriet is. Iedereen die een jaar geleden had beweerd dat Taylor Swift in 2021 met twee albums hoog in mijn jaarlijstje zou eindigen had ik zonder enige twijfel voor gek verklaard, maar het gaat absoluut gebeuren. Erwin Zijleman

avatar van vinylbeleving
Hallelujah alweer een nieuwe Taylor!
Ik geniet nog steeds enorm van folklore en was nog niet echt toe aan een nieuwe Swift, maar Taylor is nou eenmaal koninging marketing, dus vooruit dan maar

evermore ligt behoorlijk in het verlengde van folklore, qua productie en het zijn dezelfde soort verhalende liedjes. Daarnaast werkte bijna precies hetzelfde schrijvers en productieteam er aan mee. De liedjes op evermore klinken weer mooi maar zijn niet perse gedurfder of experimenteler dan op folklore.

Sterker nog, het vermoeden bekruipt me dat er toch wel wat leftovers van folklore op evermore staan die net niet goed genoeg waren.
Daarnaast valt op dat Jack Antonoff hier maar een liedje produceerd, en verder alleen wat writing credits heeft. En dat hoor je. Wat mij betreft werkte juist de afwisseling van de wat kalere productie stijl van Dessner naast de vollere productie van Antonoff zo goed op folklore. Evermore voelt daardoor ook minder evenwichtig, al zijn er nog steeds genoeg mooie momenten. Zo is de track met de zusjes van Haim tof (die tekst bewijst hoe geweldig Swift schrijft!) en herken ik in de hook van Golden Rush meteen de hand van Antonoff. Al met al bewijst Swift dat ze op dit moment in een enorme creatieve stroom zit. Toch is het de vraag of evermore niet te snel achter folklore aan komt. Zoveel muziek is bijna teveel om te verstouwen. Daarnaast waren de liedjes op evermore ook sterker geworden als ze er wat langer aan had zitten schraven.
Het maakt evermore een fijn toetje, al had ik nog wat langer willen uitbuiken van folklore.

erwinz schreef:

Je was je enthousiasme over Red even vergeten?

avatar van Mausie
Mausie (crew)
Hoewel ik dit maar niet goed wil vinden, gaan sommige nummers (Mirrorball, This Is Me Trying, Coney Island, Exile) door merg en been.

Waarom zou je iets niet goed willen vinden?

Mausie schreef:

Waarom zou je iets niet goed willen vinden?

Omdat je kleine zusje, dochter, nichtje , buurmeisje of Nico Dihkshoorn Taylor goed vindt

Slowgaze schreef:

Je was je enthousiasme over Red even vergeten?

Red was inderdaad wel oke, maar niet te vergelijken met Folklore en Evermore

avatar van Slowgaze
erwinz, '16 popliedjes van wereldklasse' lijkt mij iets anders dan 'wel oké'. Plus, van alle eerdere platen in haar oeuvre heeft Folklore nog het meest weg van Red.

Slowgaze schreef:

Je hebt gelijk. Red is prima, net weer even beluisterd. 1989 is ook goed. Maar de laatste twee vind ik toch echt een stuk beter.

avatar van Yield
Als iets door merg en been gaat, mag je gerust iets goed vinden hoor. Laat je emoties maar gaan, komt goed.

avatar van harm1985
Wat een laag gemiddelde. Veel ik snap de hype niet zo stemmen?

Ik ben nu halverwege mijn eerste luisterbeurt, dit doet niet onder voor Folkore tot zover. Gaat mijn top 10 niet halen want daarvoor moet ik net iets langer met een album kunnen leven.

avatar van Rudi S

Yup mij was het inderdaad ook al opgevallen dat de teksten steeds beter werden.

avatar van Zwaagje
Dit zijn van die artiesten waar ik eigenlijk nooit aandacht aan heb besteed; onterecht? Ik heb bij haar nog steeds het beeld van "kind sterretje" wat ze natuurlijk al lang niet meer is. Ik ga.het een kans geven en probeer de vooroordelen opzij te zetten.

Zwaagje schreef:

Ach ja dat hadden wij bij (little) Stevie Wonder toch ook , maar dat is allang niet meer.
Of anders Jantje Smit

avatar van vinylbeleving
Ik heb geen moeite met het beeld van kindsterretje van me af te schudden. Het verschil met bijvoorbeeld een kindsterretje als Britney Spears is dat Taylor naast dat ze wèl kan zingen, ook echt duidelijk veel talent heeft. Het album begint iets te groeien bij me, maar zal niet de kwaliteit van folklore halen, daarvoor is de verassing er toch teveel van af. Daarnaast vind ik Coney Island echt een beetje saai, en de titeltrack met bon iver is ook niet zo sterk. Het voelt heel vreemd als Justin's stem ineens in dat nummer opduikt. Daar waar op exile de samenwerking heel goed werkte, klinkt het hier te bedacht. Daar tegenover staat wel een toffe tracks als, No Body No Crime, en het sterke Tolerate It, een wonderschone ballad met een nog mooiere tekst. Op reddit gaat iedereen los dat de lyrics van Tolerate It over Charles en Diana zou gaan. (Taylor schijnt fan van The Crown te zijn).
Of dat echt zo is, is moeilijk te zeggen. Dat is de kracht van Taylor' s schrijftalent. Het wordt nooit helemaal duidelijk over wie of wat haar teksten nou precies gaan, maar het zijn altijd kleine filmische verhaaltjes.
Het zal nog wel even schatgraven blijven met evermore!

Rudi S schreef:

Of anders Jantje Smit

Met Stevie Wonder kwam het helemaal goed, maar met Jantje Smith? Vandaar de aarzeling.

avatar van Zwaagje
Het is fijne zondagochtend muziek; niks mis mee. Muziek moet je wel raken en "iets" losmaken. Dat doet het (tot nu toe?) niet. Mogelijk gebeurt dat nog, want het is geen vervelend album, dus ik zal hem vast nog wel eens op zetten.

avatar van remcodurez
Een eerste keer volledig aandachtig geluisterd, maar betwijfel of deze in de buurt van Folklore gaat geraken.
Hopelijk ben ik verkeerd, maar de melodielijnen, voornamelijk deze met enkel piano zijn iets te simplistisch deze keer. Meer in het straatje van het voor mij mindere "I Need My Girl" (The National). De combinatie Justin-Taylor werkt deze keer niet en "No Body, No Crime" belandt bij mij rechtstreeks in de vuilbak (Desondanks de laatste eigen producties van Haim wel interessant waren). Hopelijk zitten er nog wel enkele groeiers tussen.

avatar van Molenwater
Mooie, evenwichtige plaat. Eigenlijk het eerste wat ik met aandacht luister van Taylor Swift. Telkens als ik Cowboy Like Me hoor, schiet ook Pink Rabbits door mijn hoofd.

avatar van The_CrY
Inderdaad in het verlengde van de voorganger. Wederom een verzameling fijne ingetogen liedjes met kleine onderwerpen. Waar Folklore voor mij in de tweede helft pas echt blijvertjes heeft, zitten ze bij Evermore wat meer verspreid over het hele album. De opener 'Willow' is meteen een warm popbad en eigenlijk volgt er geen zwak nummer. 'Gold Rush' vind ik wel een aparte benoeming waard met die fijne flow in de stem van Swift en het afsluitende duet met Bon Iver is ook niet te onderschatten. Eigenlijk net wat fijner nog dan Folklore, of misschien juist toegankelijker.

avatar van steven
er zit iets meer pop in verstopt , dat is mooi voor de afwisseling en zorgt er ook voor dat het niet een soort Folklore deel 2 is. Na een luisterbeurt of 10 , is deze toch ook gewoon net zo goed als Folkore. Echt twee handen vul juweeltje . Gold Rush , Tolerate it , No body No Crime ( voor de luchtige noot , ondanks het onderwerp , brengt het toch steeds weer een grijns om de lippen " she was with me, dude) , Dorothea , Ivy , Coney Island , Long Story Short allemaal top liedjes , en de rest doet daar weinig voor onder. Tekstueel vind ik het ook goed hoor. Nu wachten op Woodvale op 30 April ? Voorlopig kom ik hier de donkere maanden wel mee door , prachtig!

avatar van vinylbeleving
Ik ben verslingerd en verslaafd geraakt aan evermore. Hoewel ik het eerst een mixed bag vond, blijkt dat nou juist de kracht van het album.
Naast het eerder geroemde Tolerate it, en No Body No Crime, vind ik Ivy, Marjorie en Cowboy Like Me ook prachtig. Ik begin zelfs de schoonheid van Coney Island te ontdekken. Niks geen kliekjes plaat dus, evermore kan fier naast folklore staan. Enkel het nummer Long Story Short, vind ik een misser, de geprogrammeerde drums komen hier niet zo lekker uit de verf. Verder is het echt genieten met een grote G, en kom ik met twee prachtalbums de wintermaanden ook wel door. Folklore op vinyl, en evermore (voorlopig) nog even op Spotify.
Zal er dan toch nog een derde album komen? Wie weet, maar met een waanzinnig sterk tweeluik mag een mens toch ook niet klagen!

steven schreef:
Nu wachten op Woodvale op 30 April ?

Helaasch niet.

avatar van Gretz

During the interview, Swift said that she wrote the second verse of “coney island,” the evermore track that she recorded with the National, in imitation of National singer Matt Berninger’s writing style, which is pretty funny to think about. She also talked about how often she’s been using the word “fuck” in her music lately; Kimmel showed her a whole chart of cusswords on Swift albums.

avatar van Gretz
Long Story Short is nu al een van m'n fave Swift songs, echt een masterpiece. Zowel de geniale tekst waar Taylor even de afgelopen 3 jaar samenvat als de gouden melodie

avatar van harm1985
Doet niks onder voor folkore. De ijzersterke opener Willow is één van mijn favorieten, maar ook de samenwerking met Haim bevalt goed.