Ryan Adams - Wednesdays (2020)

Roots
Label: PAX AM

1. I'm Sorry and I Love You (3:34)
  2. Who Is Going to Love Me Now, If Not You (3:31)
  3. When You Cross Over (4:19)
  4. Walk in the Dark (4:11)
  5. Poison & Pain (3:09)
  6. Wednesdays (5:25)
  7. Birmingham (3:11)
  8. So, Anyways (3:46)
  9. Mamma (4:23)
  10. Lost in Time (3:54)
  11. Dreaming You Backwards (3:04)
  12. It’s Not That Kind of Night *
Soledad (moderator)
Berichten verplaatst naar: Ryan Adams

avatar van aerobag
harm1985 schreef:

Hij heeft zich excuses aangeboden en daarmee is de kous voor mij af. Ik was oprecht teleurgesteld toen zijn drie albums niet uitgebracht werden, het vooruitzicht dit ik misschien nooit meer nieuwe muziek zou horen van één van mijn favoriete artiesten stemde mij ook droevig.

Gelukkig is er nu dit album. Hopelijk volgen er nog velen. Naar het nieuwste album van Bridgers ga ik in ieder geval niet luisteren, uit principe.

Toch jammer dat je Phoebe geen kans meer geeft en haar als het ware nu zelf ook 'cancelt'.

Ook ik heb bedenkingen bij de cancel-culture, zeker bij de rol van de manipulatieve aard van de media hierin, gebrek aan wederhoor en hoe het als instrument gebruikt kan worden om iemands carrière kapot te maken of ernstig te schaden.

Toch lijkt het er sterk op dat Adams vanuit een machtspositie (als de gevestigde artiest) zijn faam misbruikte om seksuele gunsten te verwerven bij opkomende, misschien wel naïve, maar ook zeker afhankelijke artiestes. Een dynamiek die je niet moet onderschatten en iemands vertrouwen en psyche aanzienlijk kan schaden. Nu is het niet zwart-wit, eerder een schaal van het strafbare tot het ethisch dubieuze, en zitten er altijd twéé in een relatie. Het feit blijft echter dat hij zijn excuses ervoor aanbiedt, wat aangeeft dat hier dus zeker een kern van waarheid in zit en zelf ook wist dat hij fout zit.

De beschuldigingen van Phoebe (en anderen) zijn dus niet ongegrond, zoals Ryan zelf (deels) erkent. En alhoewel Phoebe's openbare beschuldigingen nu door jou enigszins als een trek naar publiciteit geïnterpreteerd worden, zorgt het er ook voor dat deze ellendige en schadelijke backroom praktijken (die nog echt veeeeeels te veel voorkomen, kijk naar de zaak Weinstein) belicht worden en hopelijk ook voorkomen kunnen worden.

Een mens verdient absoluut het recht op een tweede kans en mogelijkheid tot verbetering, maar uit principe -waarschijnlijk gevoed uit bewondering voor de muziek van Adams- nu de beschuldigers van Adams afvallen, die toch echt meer het 'slachtoffer' lijken te zijn in dit hele verhaal, is een jammerlijke uitkomst.

avatar van harm1985
aerobag: om mijn standpunt ietwat te nuanceren; het album van Better Oblivion Community Center (wat uitkwam voorafgaand aan het beruchte artikel) kon me al niet zo bekoren, met name vanwege het stemgeluid van mevrouw Bridgers.

Wednesdays staat bij mij even in de ijskast. Ik heb het album naast Evermore ontzettend vaak gedraaid de afgelopen week tot ik beiden beu werd. Het zit nu in mijn systeem. Over een poosje wordt het wel weer onderdeel van mijn normale playlist. Common practice voor mij.

Wickerman schreef:

De recensie linkt door naar een essay achter een betaalmuur met een 'mooie' collage van artiesten, naast Ryan ook Mark Kozelek en Conor Oberst. Die laatste was toch ten onrechte beschuldigd van verkrachting?

Desalniettemin, Wednesdays wordt bij iedere luisterbeurt beter. Voor dit album scheidt ik graag het werk van de artiest.

zullen we dat gewoon doen? Het werk van de artiest scheiden... ook klootzakken kunnen prachtige kunst maken. Helaas wellicht, maar wel een feit...

avatar van TEQUILA SUNRISE
Ryan Adams was door de Me Too affaire wat in de vergetelheid geraakt bij mij.
Dit album zag ik dus niet aankomen maar ben wel bijzonder nieuwsgierig.
Zal ongetwijfeld bij beluistering een bepaald gevoel bij mij los gaan maken door alle toestanden rondom zijn persoon.
Dat blijft dan ook de vraag: kan ik zijn gedrag scheiden van zijn muziek?

TEQUILA SUNRISE schreef:
Ryan Adams was door de Me Too affaire wat in de vergetelheid geraakt bij mij.
Dit album zag ik dus niet aankomen maar ben wel bijzonder nieuwsgierig.
Dat blijft dan ook de vraag: kan ik zijn gedrag scheiden van zijn muziek?

Ik zie dat je nogal fan bent van The Eagles en Don Henley

Don Henley
Back in 1980, Eagles drummer/singer Don Henley was arrested when police found a drugged, naked 16-year-old girl at his house in Hollywood. Henley got a $2,000 fine and two years probation for the offense.

Als je het bij hem kan scheiden moet het bij Ryan Adams ook wel lukken toch?

Dat denk ik ook wel.
Ben met het Henley verhaal bekend en wanneer ik platen draai van Eagles/Henley maak ik geen associaties met die gebeurtenis.
Ben dan ook niet overgegaan tot platenverbrandingen.

avatar van TEQUILA SUNRISE
Zojuist de plaat in zijn geheel beluisterd.
Klinkt prima, vooral Walk In The Dark, Birmingham en Dreaming You Backwards springen er voor mij uit.
Wat de affaire betreft, weet er het fijne niet van maar het rechtssysteem in de VS zal toch wel hetzelfde werken als bij ons?
Je bent onschuldig totdat het tegendeel bewezen is.

avatar van Zwaagje
VDB79 schreef:

Inzichten kunnen veranderen in de loop der jaren

Ik zie dat je nogal fan bent van The Eagles en Don Henley

Als je het bij hem kan scheiden moet het bij Ryan Adams ook wel lukken toch?

Beetje smakeloos dit. Los van het feit dat inzichten in de loop der jaren kunnen veranderen en dus ook je mening over misbruik, voegt het weinig toe aan de discussie over het album. Beschuldigingen van seksueel misbruik doet iets met beluisteren van een album. Bij sommige mensen in ieder geval wel. Om daar iemand zo op aan te spreken is een beetje "onder de gordel". Ik besef dat ik vast de volgende zal zijn die commentaar krijgt nav deze post, maar ik heb me voorgenomen daar niet op te reageren.

avatar van Kronos
Hij schijnt er in het eerste nummer trouwens over te zingen. Hoe je dan het werk van de artiest kan scheiden weet ik niet. Kop in het zand steken?

avatar van Rudi S
Gewoon niet naar " foute artiesten" luisteren.
Ik stop ook gelijk 2 vingers in mijn oren als er weer " zo'n artiest" op de radio komt, bij de tv gaan gelijk de handen voor de ogen.
Dat ik hierdoor soms het eea op de grond kapot laat vallen neem ik dan maar op de koop toe, alles voor de principes

avatar van Kronos
Heeft wat mij betreft niks met principes te maken maar met gevoel. Ik heb een stapeltje albums van Ryan Adams in huis. Die gaan niet plots de vuilbak in of zo. Maar in Wednesdays heb ik nu gewoon geen zin en dat heeft wel te maken met wat ik onlangs van en over de artiest heb gelezen. De manier waarop hij er in dat eerste nummer naar lijkt te referen helpt niet.

Kronos schreef:

Dat nummer schreef hij al veel eerder.

In zijn nieuwsbrief schreef hij het volgende:
Limbo. That’s what a Wednesday is sometimes. Maybe a portal. Maybe a bridge across. It can hang there like a forever unless maybe you’re out to sea and everything is just another token of the blue.

This record hasn’t been doing any good gathering dust over there in the stacks of blue with the other records I’ve crafted out of these broken parts of myself. It felt to me like it wanted to, no, maybe it ‘needed to’ get out for some air. Its meaning changed as it was written and, even now, I’m not so sure what it might be. But it’s time to let it go.

I know for me, music is the tunnel through. It’s the passage to connect dreams and reality. It heals as it draws the map to our souls in these tracks of memory and meaning. Of love and loss.

Pain can be the teacher to only those with the strength to listen. In these songs, I know my eyes were open to the color of the sounds, in every shade of blue and every drop of rain.

Wednesdays is that to me. It’s a map to days now gone. Like a wish, it’s here for anyone who needs it and it answers to its own creation. A narrow path across these waters it describes.

As my pen sits here on the page writing new chapters of my story, I know these songs can do some good in these weary times.

I release it to anyone who needs it, with love and humility, in hopes everyone is finding some shelter in these stormy times.

harm1985 schreef:
Dat nummer schreef hij al veel eerder.

Dat staat nergens te lezen in de tekst die je plaatst.

Kronos schreef:

Dat staat nergens te lezen in de tekst die je plaatst.

Ik maak het er wel uit op, maar goed, het stond op Big Colors, voor het teruggetrokken werd.

Ryan Adams Reveals New Album Big Colors Tracklist, Cover Artwork - udiscovermusic.com

Dus we kunnen gaan scheiden mensen.

harm1985 schreef:
Het stond op Big Colors, voor het teruggetrokken werd.

Album zou verschijnen op 19 april 2019. Dat is na de feiten waar hij van beschuldigd wordt.

avatar van harm1985
Het album werd op 9 januari 2019 aangekondigd. Vooruitziende blik dan denk ik?

harm1985 schreef:
Het album werd op 9 januari 2019 aangekondigd. Vooruitziende blik dan denk ik?

Het artikel in de Washington Post verscheen een maand later. Dat hij het nummer schreef voor de feiten waar hij van beschuldigd wordt is uit de lucht gegrepen. In 2009 trouwde hij met Mandy Moore en hij kende Ava al sinds 2014.

avatar van harm1985
Dan is het nog geen vaststaand bewijs dat het ook daadwerkelijk daarover gaat?

Dit is de interpretatie die sommige eraan geven. Alleen Ryan Adams weet de echte betekenis. Die laat de muziek, wijselijk, voor zich spreken.

Ik zou eigenlijk niet weten wat hij anders zou bedoelen met:

avatar van Slowgaze
Maar er is ook geen vaststaand bewijs dat het nummer daar níét over gaat.

harm1985 schreef:
Dit is de interpretatie die sommige eraan geven.

Daar gaat muziek beluisteren en beleven over, je interpretatie. En deze interpretatie ligt wel erg voor de hand. Opvallend ook dat het nu het openingsnummer is geworden terwijl dat niet zo was op Big Colors.

Maar hoe klinkt het?

Remy schreef:
Maar hoe klinkt het?

Met een 3,9 na 81 stemmen denk im niet slecht. Het album moet bij mij nog een beetje rijpen, maar het dot niet veel onder voor Ashes & Fire, waarmee het qua sound te vergelijken is, qua thematiek liggen 29 en Love is Hell dichter in de buurt.

avatar van AOVV
Deze nieuwe, plotsklaps door Ryan Adams gedropte plaat is verre van zijn beste werk, wat mij betreft. Wednesdays begint meteen met een valse noot; het openingsnummer komt op mij helemaal niet over, al geef ik toe dat de hele #MeToo-hetze ook wel een rol zal spelen. Muziek is echter emotie; muziekbeleving in mijn optiek ook.

Verder staan er wel een aantal fraaie nummers op, hoor, zoals When You Cross Over en Dreaming You Backwards. Vooral met die laatste song bewijst Adams nog steeds over het talent te beschikken om fragiele, wonderschone songs te componeren. Songs die dat niveau niet halen blijven echter steken in de grijze massa, omwille van een gebrek aan variatie.

3 sterren

avatar van TEQUILA SUNRISE
Wacht wel met een waardeoordeel tot wanneer ik de plaat fysiek aanschaf.
Nu pas 1 x keer beluisterd en dat is te weinig om er een score aan te hangen.

avatar van WoNa
Puur op de muziek afgaand, is Wednesdays een terugkeer naar de Ryan Adams die ik in de eerste helft en midden van de jaren 00 ben gaan waarderen. Op een gegeven moment leek kwantiteit boven kwaliteit te prefereren, om uiteindelijk dodelijk saai te worden in de jaren 10. Eigenlijk had ik al jaren niets meer van Adams geluisterd.

Door de recensie van Wednesday ben ik dat wel gaan doen. Eigenlijk viel tijdens de eerste luistersessie alles langzaam op zijn voor ruim tien jaar juiste plaats. De songs doen er toe. Er klinkt een melancholie uit die beweegt tussen verdriet en pijn. Nu zal Adams ook pijn voelen. Hij is zijn carrière kwijt en wil hem terug. Of er ooit genoeg water onder de brug gaat vloeien voor hem, zal de tijd leren. Op basis van de kwaliteit van dit album is het voor mij genoeg om weer naar hem te luisteren. Niet vanwege #MeToo negeren, maar vanwege de muziek zelf. Sterker, binnenkort ga ik een paar oude favorieten weer eens uit de kast trekken.

De scheiding tussen persoon en product mag gemaakt worden, maar vind ik persoonlijk niet zo relevant. De kwaliteit is doorslaggevend en die heeft dit album. Voor de rest hebben wij een strafrechtelijk systeem. Nog even defensief gescoord op 3,5 *, maar het album wordt besteld en dan zal verdere groei snel blijken.

Het bovenstaande is een bewerking van een Engelstalige post op WoNoBlog.

avatar van Cor
Cor
Lastige discussie rond dit album/deze artiest. Geloof wel dat foute mensen c.q. mensen die fouten hebben gemaakt mooie kunst kunnen produceren. Onbevooroordeeld luisteren is sowieso lastig, want verwachtingen en opvattingen over artiest of thematiek spelen eigenlijk altijd eenrol. Dit album zit muzikaal i.i.g. goed in elkaar en dat wil ik toch wel waarderend uitspreken.

avatar van brt
brt
Wie draait dit album ook alleen op woensdagen?