Ryan Adams - Wednesdays (2020)

Roots
Label: PAX-AM

1. I'm Sorry and I Love You (3:34)
  2. Who Is Going to Love Me Now, If Not You (3:31)
  3. When You Cross Over (4:19)
  4. Walk in the Dark (4:11)
  5. Poison & Pain (3:09)
  6. Wednesdays (5:25)
  7. Birmingham (3:11)
  8. So, Anyways (3:46)
  9. Mamma (4:23)
  10. Lost in Time (3:54)
  11. Dreaming You Backwards (3:04)
  12. It’s Not That Kind of Night *
  13. Sunflowers *
  14. Red and Orange Special *
  15. Somewhere It Is Spring *
avatar van TEQUILA SUNRISE
Hier ook binnen, heb al enkele flarden beluisterd en smaakt naar meer!

Wickerman schreef:
Gisteren kwam de lp en cd binnen. Het blijft een hele mooie, persoonlijke plaat van Ryan Adams, zonder enige verveling, die bijvoorbeeld bij Ashes & Fire op een gegeven moment wel intreedt. Ik kijk uit naar de rest van de trilogie.

Ik hoor elders, o.a. op Discogs en Steve Hoffman Forum erg slechte ervaringen met de LP, deze zou niet bepaald goed gemasterd zijn door Lex van Coeverden.

avatar van Wickerman
Ik las het ook op Discogs inderdaad. Er is mij niets opgevallen moet ik zeggen, maar mijn platenspeler, versterker en luidsprekers zijn dan ook geen topkwaliteit. Het is in ieder geval niet onluisterbaar. De plaat zelf ziet er niet super uit.

avatar van harm1985
Op Steve Hoffman Forum heb ik aan ergere dingen gehoord, vervormingen, waardoor de pitch op het eind afwijkt en erg veel noise. Ook zaken gelezen over een soort bruin residu. Het mantra het is vinyl dus het klinkt beter gaat hier niet op.

Nu luister ik sowieso geen LP's, maar nu houd ik het zeker bij de CD. Binnenkort maar eens op dodax bestellen.

avatar van VDB79
Ik stond ook op het punt de LP te bestellen, maar vanwege alle berichten toch maar (voorlopig) niet gedaan. Zou prettig zijn als wat nuchtere mensen hier hun ervaring kunnen delen. Op Discogs wordt je zowat bij elke LP doodgegooid met commentaren als “surface noise” of “pops& clicks” wat imo 9 vd 10 keer onzin is en eerder aan de setup vd gebruiker ligt of het feit dat ze hun platen niet wassen met antistat. Enfin, feedback van enkele users hier zou op prijs gesteld worden want ik vind de plaat echt ijzersterk en wil hem graag op vinyl.

avatar van TEQUILA SUNRISE
Erg mooie donkere ingetogen plaat van Adams al hou ik er wel een tweeslachtig gevoel aan over.
Was erg nieuwsgierig naar zijn teksten die soms aanknopingspunten bevatten tot spijt aangaande de Me Too affaire.
Zo zou je het openingsnummer ook kunnen zien.
Er worden zware sombere thema's aangehaald zoals zijn drankmisbruik in Poison & Pain en het verlies van zijn broer in When You Cross Over.
Voorlopig 4 sterren want muzikaal is dit een prachtig album.

avatar van CWTAB
Binnen op vinyl... vanavond eens luisteren en dan laat ik weten of de sound echt zo slecht is...

avatar van CWTAB
De persing op vinyl is idd vreselijk... hol geluid, stem die verzuipt in de mix, volum die van stil naar luid gaat. Bruine strepen op de vinyl zelf... precies een bootleg.

Het bizare is dat de bijgeleverde 7 inch ook hetzelfde mankement heeft.

Volgens de platenwinkel waar ik hem heb gekocht is het volledig lot van de europese stock in dezelfde conditie..omruilen op vinyl is dus geen optie en de platenfirma blijf Siberisch doof voor de klachten

Bedankt voor je feedback CWTAB
Wachten maar op een US persing of een repress evt.

avatar van CWTAB
Hopelijk komt er een repress, ik had speciaal de vinyl gekocht voor de bonustracks en zelfs die zijn om zeep

avatar van harm1985
Mijn CD is onderweg. Vandaag nog eens beluisterd via Spotify, Dreaming You Backwards behoort tot zijn beste nummers.

avatar van harm1985
11 juni komt de opvolger al, Big Colors. Eerste single, Do Not Disturb komt morgen uit.

Do Not Disturb - song by Ryan Adams | Spotify - open.spotify.com
Ryan Adams - Do Not Disturb (YouTube)

Klinkt heel anders dan Wednesdays.

Kan nu al niet wachten op de weigering van Pitchfork om dit te reviewen.

avatar van Wickerman
Klinkt inderdaad heel anders, maar niet verkeerd.

avatar van Rudi S
harm1985 schreef:

Kan nu al niet wachten op de weigering van Pitchfork om dit te reviewen.

Betere pers kun je toch bijna niet krijgen.
Ik ben wel #teamryan omdat ik puur voor de muziek ga en het over grote deel van de gossip heb gemist.
Soms zie je weleens een kop voorbij komen, maar ik ben er nog niet toe gekomen om een database op te zetten wie er allemaal al gecanceld zijn dus ik mag nog heel veel luisteren

Rudi S schreef:

Betere pers kun je toch bijna niet krijgen.

André Hazes zal ook wel aan de beurt zijn binnenkort, nu Rachel Hazes heeft gezegd dat ze al seks hebben gehad op haar 15e. Lijkt hij toch meer op Jerrry Lee Lewis dan hij dacht!

Anyway, ik ben blij dat Big Colors nu alsnog uitkomt. Als Wednesdays ook maar enige indicatie is van de kwaliteit van het album, dan zit het wel goed.

avatar van Rudi S
Ha,ha Hazes, het is dus nu wachten op de versie van Ryan Adams van, A little bit in love

Ryan leren kennen via de single Do You Still Love Me? Werd veel op Radio 1 gedraaid. Direct verkocht en dan de plaat Prisoner aangeschaft. En dat smaakte naar meer.
Twee zeer fraaie cd's "Heartbreaker " en "Gold" staan nu ook in mijn cd kast.
En deze week viel deze cd in mijn bus. Mmm aangenaam verrast alleszins. Nu lees ik dat er weeral een opvolger op komst is. Laat maar komen !

avatar van TEQUILA SUNRISE
Tony Luna, gauw Cold Roses aanschaffen !
Mijn inziens zijn beste, zal je je geen breuk aan vallen

TEQUILA SUNRISE schreef:
Tony Luna, gauw Cold Roses aanschaffen !
Mijn inziens zijn beste, zal je je geen breuk aan vallen

Mmm. Bedankt voor de Tip !

TONYLUNA schreef:

Mmm. Bedankt voor de Tip !

Voeg ook maar meteen Jacksonville City Nights, 29, Easy Tiger, Love is Hell, Ashes & Fire en Ryan Adams aan dat rijtje toe.

avatar van VDB79
Voor de vinyl liefhebbers: Er is nu dus ook een US persing en deze schijnt (met nadruk) kwalitatief wél in orde te zijn. Via Amazon US te bestellen voor een kleine $36,- incl verzendkosten en zonder inklaringsrisico.

Als iemand een betere manier weet om deze US persing te krijgen dan via Amazon hoor ik het graag

avatar van Riffhard
Na het luisteren van Big Colors steeg deze prachtplaat in mijn lijstjes. Alleen het openingsnummer is minder, de rest varieert van 8- t/m 10. Adams is op zijn best met een gitaar, piano en hooguit een of twee andere instrumenten. Klein is fijn hier.

When You Cross Over is breekbaar in het kwadraat. Who Is Going to Love Me Now? is een parel met ingenieuze gitaarriedeltjes. Birmingham is het enige uptempo nummer en knalt uit de speakers en vrolijkt de boel op tussen al het verdriet.

Mooie plaat. Jammer dat vier pagina's aan posts meer aandacht besteden aan randzaken dan aan de muziek zelf.

Riffhard schreef:

De kwaliteit van de persing van de LP is toch ook niet geheel onbelangrijk?

avatar van Riffhard
harm1985 Dat zeker. Maar ik heb het natuurlijk over de #metoo bullshit

avatar van Crimson1969
De goede Sint wist weer precies wat ik mooi vind. Wat een prachtplaat is dit. Ingetogen, jazeker maar toch ook veel variatie. Zo komt het fantastische "Birmingham" precies op het goede moment op het album.
"When you cross over" en "Poison & Pain" zijn parels maar kan er nog wel een paar noemen.
Dat #metoo gedoe werpt wat mij betreft geen smet op deze prachtplaat.

avatar van fish
Crimson1969 schreef:
Dat #metoo gedoe werpt wat mij betreft geen smet op deze prachtplaat.

Helemaal mee eens, wat betreft #metoo, lees vooral het interview dat met Ryan is afgenomen na de release van dit album. Dat is erg verhelderend.

avatar van ZERO
Toen dit album uitkwam was ik niet heel enthousiast. Het klonk, net zoals de meeste albums van Ryan Adams de afgelopen jaren, voor mij toch iets te veel als middelmaat.

Nu we een jaartje verder zijn, is het enthousiasme echter gegroeid. Wednesdays is een constant album dat ook een aantal bescheiden toppertjes bevat. 'Birmingham' vind ik bijvoorbeeld één van de sterkere nummers van Ryan Adams van de voorbije tien jaar. 'When You Cross Over' mag er ook zeker zijn.

Speciale vermelding ook nog voor 'So, Anyways'. Ik ben altijd een erg grote fan geweest van mondharmonica's en voor mij is dit nummer misschien wel Adams' beste gebruik van de mondharmonica sinds Factory Girl.

Naast deze drie favorieten, vind ik het vooral positief dat het gemiddelde niveau van de nummers voor mij toch een stuk hoger ligt dan op zijn andere recentere albums.

Voor mij is dit, mogelijk met uitzondering van Ashes & Fire die ik ongeveer op hetzelfde niveau vind, toch zijn beste werk sinds 2005.