Ozzy Osbourne - The Ultimate Sin (1986)

Rock / Metal
Label: Epic

1. The Ultimate Sin (3:43)
  2. Secret Loser (4:08)
  3. Never Know Why (4:27)
  4. Thank God for the Bomb (3:53)
  5. Never (4:20)
  6. Lightning Strikes (5:12)
  7. Killer of Giants (5:41)
  8. Fool Like You (5:18)
  9. Shot in the Dark (4:16)
avatar van iggy
Op de een of andere manier heb jij een enorme drang om muziek, bands, zangers, gitaristen te verglijken. Ik zie vaak de conectie niet. Wat heeft Crue, Poison, Whitesnake of Adje nu werkelijk te maken met deze plaat ???

deric raven
Met deze plaat niks; wel met de stijl van gitaar spelen.
Maar dat jij mij niet begrijpt, heb je al eerder bij dit album duidelijk gemaakt, dus waarom heb jij een enorme drang om in herhaling te vallen???

avatar van vielip
Rustig vrienden! De één hoort dingen die verder niemand anders hoort en andersom. Maar dat is toch juist het mooie aan muziek?! Jullie brengen me middels bovenstaande berichten op het prima idee om dit prachtalbum weer eens te draaien. Waarvoor dank!

avatar van gigage
Dit album had ik zo lang niet meer afgespeeld dat ik sommige songtitels al niet meer herkende. Nou is dat niet alleen maar mijn schuld want compositorisch staat hier maar weinig opzienbarends op. Ozzy zelf is ook niet in grootse doen naar mijn mening (we rock, rock, rohock). Daarnaast wat weinig hooks en variatie binnen de tracks. Plots hoor ik Santana's opening keys van Black Magic Woman op gitaar maar ook Fool Like You ontpopt zich niet in een klassieker Ozzy style (die fade outs ook, djeezz). Jammer, want met de muzikanten an sich is verder niks mis.
De titel track, de oorspronkelijke titel track en shot in the dark zijn de moeite wel waard.

gigage schreef:

Wat was de oorspronkelijke titel track dan? En waar hoor jij Black Magic Woman?

Icon E
Killer Of Giants was de werktitel. Dus die zal ie wel bedoelen.

Ultimate Sin vind ik wel een cool album. Niet zo sterk als de eerste twee natuurlijk maar lang niet zo lamzakkerig als No Rest For The Wicked of alle troep van na No More Tears.
Ultimate Sin is een tikje glammerig en dat is de ultieme doodzonde voor de metalhead. Ach, ik houd daar wel van. Bovendien zagen we die trend al eerder bij de Ozzy posse.

avatar van gigage
Fool Like You cover de beginnoten zijn similar to santana- black magic woman begin key's, toch?

Dat het wat glam is vind ik niet erg maar ik veer maar zelden op, eigenlijk.

avatar van De buurman
Ik vind het nog steeds een lekker vet album eigenlijk. Misschien ook omdat het volgens mij mijn eerste Ozzy plaat was, in ieder de eerste waarvan ik de release meemaakte. Ik heb dat vaker, dat het eerste album dat ik van een goeie band hoor een blijvende impact heeft. Ook al betreft het platen die in de catalogus minder hoog scoren.

avatar van gigage
Ja zo werkt dat meestal. Ozzy (uhh Sharon dus) mag wel eens wat live werk met Jake E Lee op gitaar uitbrengen. Dan sta ik weer vooraan in de rij.

avatar van milesdavisjr
Voor mij is dit album een guilty pleasure, zeker niet de beste schijf in Ozzy's carriere maar de sfeer, de typische jaren 80 koortjes, de tapijt van synthesizerklanken, de plaat pakt mij in. Het album is niet ijzersterk, maar bevat een aantal prima nummers; Killer of Giants, Shot in the Dark en het titelnummer zijn lekkere songs. Tenzij ik het gemist heb maar een goede remaster voor deze schijf is geen overbodige luxe. De productie is mat en knalt niet echt lekker de huiskamer in, desalniettemin een dikke voldoende derhalve.

avatar van Zagato
Ondanks de kritiek op dit album, waaronder de heer O. Osbourne zelf, is het toch mijn favoriete Ozzy album. Ik vind Shot in the Dark een geweldig nummer en Jake E. Lee is ook hier weer lekker bezig. Misschien heeft het feit dat het album uit 1986 is er ook iets mee te maken (het beste jaar ever in de metal geschiedenis) en de heerlijk foute eighties dames in de clip van Shot in the Dark. Ik ga hem meteen even opzetten, genieton!

avatar van De buurman
Na de eerste twee klassiekers, is dit toch wel mijn favoriete Ozzy album. De productie, waar zoveel kritiek op is, vind ik juist erg gaaf. Groots, magistraal, dramatisch. Zeer zeker '80's, maar zoals Zagato al zei: de beste metal komt ook uit die jaren natuurlijk.