Ozzy Osbourne - The Ultimate Sin (1986)

Rock / Metal
Label: Epic

1. The Ultimate Sin (3:43)
  2. Secret Loser (4:08)
  3. Never Know Why (4:27)
  4. Thank God for the Bomb (3:53)
  5. Never (4:20)
  6. Lightning Strikes (5:12)
  7. Killer of Giants (5:41)
  8. Fool Like You (5:18)
  9. Shot in the Dark (4:16)
avatar van iggy
Buiten dat Jake een goede vervanger bleek te zijn van Rhandy. Werd er ook wel een ding heel erg duidelijk. The posse Sharon begon een duidelijke vinger in alles te krijgen. Waarschijnlijk heeft ze ook goede kanten. Meschien was Ozzy zonder haar wel de eeuwige drug/alcohol velden in gedonderd. En een eeuwige zwijgende legende geworden. En daar hebben we er al meer dan genoeg van. Met Rhoads was Ozzy en zijn posse een op en top gemotiveerd team dat een hoop te bewijzen had. Niet eens een platen contract in die oude dagen.

Deze plaat is wat mij betreft een behoorlijk glad gedoe geworden. En niet dat Jake daar waarschijnlijk iets aan kon doen. Aan de andere kant hij was natuurlijk ook niet bij machte om echte super composities te schrijven zoals Randy. Want we (ik vooral) hebben het wel vaker over zijn prachtig gitaar werk. Hij kon natuurlijk ook prachtige/machtige nummers schrijven. Strip de gitaar solo maar eens voor wat het is. Maar dan nog kwam de man met prachtige nummers op de proppen. Die zelfs door een pokke zanger bijna niet verpest zouden worden. Jake kan dat niet. Soms krijg ik op deze plaat zelfs een Twisted Sister gevoel.Never now bijv. Lekker hoor de vuistjes omhoog en bangen maar. Nou mij niet gezien. Ik heb dat headbang gevoel/idee overgens nooit gehad. Je mist gewoon een hoop van de show denk ik. WE ROCK WE ROCK. Laat maar. Enigzins gered door Jake. Maar verder pffff.
En zo red Jake wel meer nummers op deze plaat. Met heftig gitaar werk maar echte klassiekers staan er nauwelijks op. Niet een eigenlijk wat mij betreft.

Nu weet ik wel dat Lee waarschijnlijk niet zijn stempel kon drukken op Sin. Want Ozzy was al een mainstreem product geworden.
Toch blijft dat jammer.

Shot in the Dark vind ik nog steeds het beste Ozzy nummer, wel erg gedateerd, maar dat maakt mij niks uit.
Zijn werk met Black Sabbath, vooral de eerste twee albums is natuurlijk een stuk beter.

avatar van Von Helsing
Dat het album glad klinkt klopt inderdaad wel maar dat komt denk ik vooral door de producent. Ron Nevison heeft onder andere 'Crazy Nights' van KISS, 'Bad Animals' van Heart en 'Out of this World' van Europe van het zelfde sausje voorzien.

Op dit albums staan overigens sterke songs, zoals het titelnummer, "Killer of Giants", "Thank God for the Bomb". Jake was trouwens niet Ozzy's eerste keuze als gitarist. Robert Sarzo was eigenlijk al aangenomen maar het management besloot anders.

avatar van iggy
@ deric raven Kom op man!

avatar van AstroRocker
Ben het wel met iggy/Von Helsing eens dat The Ultimate Sin gladder is dan zijn voorganger Bark at the Moon. Ik vind BATM ook beter. Maar zoals gezegd, Jake heeft veel songs op dit album "gered" met zijn solo's.

iggy schreef:
@ deric raven Kom op man!

Jij vind de eerste twee albums van Black Sabbath minder?
Nee, ik heb echt een zwak voor Shot in the Dark, was wel echt de tijd dat ik Bon Jovi cool vond, Def Leppard prima, en Europe wel oke vond.
Dertien jarig jochie met zijn eerste echte spijkerjack.

avatar van iggy
Ik heb ook zeker mijn vergissingen gemaakt you bet. En dat doe ik nu nog.
Op elk gebied trouwens.
Maar dat je nu nog steeds Shot In The Dark het beste nummer vindt?????
Dat verbaast me!

Soort van jeugdsentiment.
Beter Shot in the Dark, dan Dreamer, dat is natuurlijk nog fouter.

Dat eerste begrijp ik.
Dreamer zegt me op het moment niks.
Ik heb het idee dat jij denkt dat ik cynisch ben.
Maar dat is niet zo.
Ik zet er ook nergens een smiley achter
Af en toe kan ik ook serieus zijn.
Wederom zonder smiley of cynisme

Nee, dat geloof ik wel.
Ik heb ook niet het idee dat je cynisch bent.
Ik heb deze Ozzy Osbourne - The Ozzman Cometh: Greatest Hits (1997) ooit gekocht om dat nummer, bleek dat Shot in the Dark niet eens op elke versie stond, gelukkig wel op de mijne.
Ik heb trouwens Ozzy alleen tijdens zijn Black Sabbath periode serieus kunnen nemen, het televisieprogramma over zijn gezin heeft daar natuurlijk ook schuld aan.

avatar van Deranged
Denk dat ik zelf No More Tears het beste Ozzy nummer vind. Maar begrijp dus wel wat je bedoelt. Het komt in ieder geval wel in de buurt van zijn beste. Gewoon een heerlijk strak 80's nummer.

Wederom leuk om iemand te zien die het ook snapt.

En leuk dat zo'n vrij random opmerking van mij toch een hele discussie in gang heeft gezet.

avatar van vielip
Als ik moet kiezen tussen The ultimate sin of elk willekeurig Sabbath album met Ozzy dan wordt het toch echt The utlimate sin! Gelukkig hoef ik niet te kiezen

avatar van Deranged
Vind het ook altijd erg geslaagd hoe hij 'all right' net even anders intoneert voor de solo.

Gewoon een hele strakke compositie. Alles klopt.

Dat gevoel krijg ik er altijd van.

avatar van Edwynn
Shot In The Dark vind ook erg gaaf. Gelikt maar zeker niet meer gelikt dan Goodbye To Romance of Mama I'm Coming Home. Buiten die nummers treffen we ook nog een hoop ander moois aan. Het opzwepende Secret Loser bijvoorbeeld. Of het over een briljante brug beschikkende Fool Like You.

The Ultimate Sin vind ik echt geen commerciële knieval. Stilistisch gaat dit gewoon verder waar Bark At The Moon ophield.

avatar van vielip
Mee eens. De produktie doet die commerciele knieval vermoeden maar stylistisch gaat het inderdaad gewoon verder bij waar ze waren gebleven.

avatar van AstroRocker
Nou geen commerciele knieval, kweet nie. Stilistisch wellicht niet.
De pruductie is i.i.g. wat gladder dan op de voorgangers en ook de kleurige stage kleding waren duidelijk aangepast aan die toenmalige trant van "hair metal" (oftewel de soms kleurige ontplofte kapsels) bands zoals Ratt, Twisted Sister, Bon Jovi, Europe etc.

avatar van Edwynn
Nou die kleding was ook al bij Bark At The Moon. Zie de VHS van die tour er nog maar eens op na. Bovendien zegt dat nog allemaal niets over de muziek.

Ozzy zag er in de clip van Shot in the Dark uit als madam mikmak uit de Donald Duck.
De gitaristen huppelen net zo rond als toendertijd bij Whitesnake, met semi gevechtsposes, dat hoorde wel bij die tijd, ook dat Ozzy zittend op de schoot van zijn eigen Eddie neder daalde op het podium.
Toch is hij verrassend goed bij stem.

avatar van Edwynn
Wat een verrassing inderdaad dat hij in de promovideo goed bij stem is.

Ja, inderdaad, bij latere studio opnames is dat niet altijd het geval, daar ben ik niet altijd gelukkig met het resultaat.

avatar van De buurman
Toen ik me hevig voor hardrock begon te interesseren was dit het Ozzy album dat uitkwam. Al vrij snel was ik verslaafd aan het album en in mijn herinnering bleef het altijd een sterke plaat. Als ik er nu naar luister (heb 'm een paar jaartjes geleden toch maar op CD aangeschaft) merk ik dat ik alle nummer tot in ieder detail nog ken. De nummers blijven goed. Titelsong, Never en jawel... Shot In The Dark zijn gewoon uitstekend. De galmende en opgeblazen productie maakt het nu allemaal wat gedateerd, en het uitzonderlijke niveau van de eerste twee Ozzy platen wordt niet gehaald. Maar wel een goeie Ozzy plaat.

avatar van AstroRocker
En het leuke is dat na jaren (nou ja, decennia) van afwezigheid (behalve een solo project in 1996) de gitarist Jake E Lee terug keert aan het hardrockfront met de band Red Dragon Cartel! En het klinkt zeer veel belovend.
Red Dragon Cartel - Red Dragon Cartel (2014)

avatar van De buurman
Uitstekende gitarist inderdaad. Ik geloof dat de Osbournes zich nooit erg positief over hem hebben uitgelaten en heb eigenlijk geen idee hoe dat komt.

avatar van Edwynn
Dat is inderdaad nog altijd een raar verhaal. Terwijl Ozzy afkickte, schreef Lee The Ultimate Sin bij elkaar. En de plaat verkocht ook nog eens goed. Na de tour werd hij per brief nota bene ontslagen door Sharon Osbourne. Daar moet een persoonlijk akkefietje aan ten grondslag gelegen hebben. Volgens biograaf Garry Sharpe-Young kwam Lee nogal eens te laat op rehearsalafspraken.

avatar van AstroRocker
Tja, ik heb dat ook nooit begrepen. Ik vond de opvolger van dit album (No rest For The Wicked) toch een stuk minder dan deze en Bark at the Moon.

@ AdtroRocker: daar ben ik mee eens. No More Tears vind ik de beste, met Ultimate Sun als 2 en Bark at the Moon op 3. De Tribute to Rhandy Roads vind ik ook uitstekend, verder vind ik Ozzy wel aardig, maar in bovenstaande albums blinkt hij het gehele album uit.

avatar van De buurman
Nou, als we dan toch het hele net gaan ophalen, moet ik toch vaststellen dat Blizzard en Madman met kop en schouders boven de rest uitsteken...

avatar van AstroRocker
Dag Buurman, ik ben het met je eens, maar ik doelde op de situatie na het overlijden van Rhandy. En om het net fijnmaziger te maken (alleen studiowerk):
1) Madman
2) Blizzard
3) Bark at the Moon
4) No More Tears
5) The Ultimate Sin

Waarbij ik opmerk dat 1 en 2 én 3,4 en 5 heel dicht op elkaar staan.

avatar van De buurman
Net weer eens gedraaid, blijft een heerlijke plaat. Killer Of Giants verraste me, wat een goed nummer is dat eigenlijk. Als je Ozzy Osbourne in gedachten neemt, vind ik het toch bijzonder dat hij solo zoveel goede platen heeft afgeleverd. Goeie muzikanten, goeie producers, maar vooral ook goeie songschrijvers om zich heen.

Toch wel een sterk album, deze voornamelijk gekocht vanwege Shot In The Dark, maar ook de rest is niet verkeerd.
Past wel duidelijk in deze tijd, en misschien daardoor wat meer gedateerd dan het latere No More Tears.
In deze periode was het normaal dat de gitaristen hun gitaar regelmatig lieten gillen, en er aardig wat solo’s doorheen gooiden.
Mötley Crüe en Poison passen voor mij hier ook wel tussen.
Het heeft op dat gebied veel raakvlakken met 1987 van Whitesnake; welke een jaar later zou verschijnen.
Still Of The Night zou ook prima op The Ultimate Sin passen.
Ik denk zelfs dat bijvoorbeeld een Adje Vandenberg ongeveer een zelfde soort gitarist is als Jake E Lee.
Voor mij is na Shot In The Dark ook Killer of Giants een van zijn betere nummers.