Squid - Bright Green Field (2021)

Label: Warp

1. Resolution Square (0:40)
  2. G.S.K. (3:10)
  3. Narrator (8:28)

met Martha Skye Murphy

4. Boy Racers (7:34)
  5. Paddling (6:17)
  6. Documentary Filmmaker (4:55)
  7. 2010 (4:28)
  8. The Flyover (1:10)
  9. Peel St. (4:52)
  10. Global Groove (5:07)
  11. Pamphlets (8:03)
avatar van Cor
Cor
Weer een nieuw loot aan de postpunk-stam. Boeiend, intrigerend en toch ook weer met verrassende eigen accenten. De zingende drummer zit mij niet in de weg. Wordt vooral erg lekker als de kaart van de stuwende, pulserende krautrock ritmes wordt getrokken. Goed album.

avatar van Obscure Thing
Narrator wordt echt bijna verkracht door dat hysterische geschreeuw van Martha Skye Murphy he... Wat een verschrikking. Echt jammer, want voor de rest is dat nummer perfectie.

avatar van Mastroianni
Echt niet te doen die zanger, wat een aansteller. Jammer!

avatar van Alicia
De zanger is nog wel te doen, zolang hij maar niet gaat schreeuwen. En wat mij betreft: tjonge jonge - mot dat nou zo - is die Martha stukken erger om aan te horen. Gelukkig is dat maar voor even, maar net genoeg om Narrator te vermijden. Zeker jammer.
Voor het overige vind ik de plaat best aardig, ondanks dat het niet echt mijn kopje thee is.

Don Cappuccino schreef:
Deze plaat klikt niet bij mij. Tijdens de eerste luisterbeurt dacht ik ''misschien moet het binnenkomen'', maar de tweede luisterbeurt was zelfs minder succesvol. Het voelt allemaal zo afstandelijk en mechanisch aan. Wanneer de band alle registers opentrekt in de finale van Narrator hoor ik vooral een bak geluid, maar ik raak er niet onder de indruk van. Tijdens G.S.K. denk ik aan Talking Heads en LCD Soundsystem, maar daar is wel funk en dat mist hier. De duistere ambient-omslag bij Boy Racers is stuur- en sfeerloos. Waar is de suspense, waar zijn de lagen? Drummer/zanger Ollie heeft in zijn hysterische vocalen veel repeterende tekstlijnen en zelfs dat gaat na een tijd behoorlijk klinken alsof hij een AI-programma fragmenten van David Byrne en James Murphy's vocalen heeft laten leren en die de boel heeft laten inzingen.

Het grootste probleem bij deze plaat is dat ik gewoon 0,0 emotie voel als ik er naar luister. Het is allemaal heel erg kundig en doordacht, maar het is post-punk meets krautrock, electronic en mathrock op een manier waarop de meest klinische aspecten van die soorten muziek in één sound worden gebracht. Maar misschien was het wel de bedoeling van Squid om de luisteraar compleet apathisch te maken na het beluisteren van Bright Green Field, aangezien ze voor een dystopiaans scifigevoel gingen als ik interviews lees. Dan feliciteer ik ze daarmee, maar ik luister er niet meer naar voor mijn plezier. Jammer, want als ik Town Centre opzet voel ik wel gelijk weer een warm gevoel van binnen en deint het hoofd hevig mee.

Nou funky is het dus echt wel, luister nog maar eens naar de laatste track Pamphlets en al zou dat niet zo zijn ze hoeven toch geen copy cat te zijn van TH en LCDSS?
Ja er staan een paar ongemakkelijke tracks op, zoals ik die deze op lp hebt moet je hier wel doorheen maar dat lukt goed, is natuurlijk niet echt te vergelijken met TH en LCDSS meer
Ik voel die emotie wel maar snap dat het soms heel heftig en ingestudeerd klinkt, dat heb ik bv bij heel veel prog platen, daarom dig ik die ook vrijwel nooit.
Gelukkig kan iedereen zijn of haar mening geven.
Voor mij samen met black country new road de verassingen dit jaar met Dry Cleaning er vlak achter

avatar van DjFrankie
Dus dit vinden mensen mooi?? Ik vind het verschrikkelijk. Het is nerveus, stuitert alle kanten op behalve de goeie, en dat wordt aangevuld met wat getoeter. Nee en dan die zang, zeer aanstellerig, not my cup of tea dus Alicia. Enkel Paddling kan me bekoren. Dus maar weer verder naar Wolf Alice, daar wordt ik wel blij van.

avatar van Alicia
Ja, wat is er DjFrankie?

Tsja, Ik vind het ook niet mooi... dat is een totaal andere kwalificatie. Vind het wel grappig, maar dit plaatje zal ook niet tot de favo's gaan behoren.

avatar van DjFrankie
Alicia schreef:
Ja, wat is er DjFrankie?

Ik zag dat je het ook over thee had

avatar van Venceremos
Wat ik vooral merk bij die nieuwe Britse groepjes is dat het door de bank genomen geen onaardige platen zijn maar dat ik ze na eerste toerbeurt nog nauwelijks heb beluisterd. Er zijn 3,5* platen die ik veel vaker op zet.

avatar van overmars89
In een jaar waarin ik merk dat ik minder nieuwe muziek luister begint deze plaat wel tot 1 van mijn favoriete albums van het jaar te worden. De energie van het album spreekt mij erg aan en de abstracte experimentele gedeeltes passen ook precies in mijn straatje.

Tot nu denk ik mijn favoriet in het grote arsenaal aan Britse Post-Punk band releases dit jaar.