Squid - Bright Green Field (2021)

Rock / Punk
Label: Warp

1. Resolution Square (0:40)
  2. G.S.K. (3:10)
  3. Narrator (8:28)

met Martha Skye Murphy

4. Boy Racers (7:34)
  5. Paddling (6:17)
  6. Documentary Filmmaker (4:55)
  7. 2010 (4:28)
  8. The Flyover (1:10)
  9. Peel St. (4:52)
  10. Global Groove (5:07)
  11. Pamphlets (8:03)
avatar van Cor
Cor
Weer een nieuw loot aan de postpunk-stam. Boeiend, intrigerend en toch ook weer met verrassende eigen accenten. De zingende drummer zit mij niet in de weg. Wordt vooral erg lekker als de kaart van de stuwende, pulserende krautrock ritmes wordt getrokken. Goed album.

avatar van Obscure Thing
Narrator wordt echt bijna verkracht door dat hysterische geschreeuw van Martha Skye Murphy he... Wat een verschrikking. Echt jammer, want voor de rest is dat nummer perfectie.

avatar van Mastroianni
Echt niet te doen die zanger, wat een aansteller. Jammer!

avatar van Alicia
De zanger is nog wel te doen, zolang hij maar niet gaat schreeuwen. En wat mij betreft: tjonge jonge - mot dat nou zo - is die Martha stukken erger om aan te horen. Gelukkig is dat maar voor even, maar net genoeg om Narrator te vermijden. Zeker jammer.
Voor het overige vind ik de plaat best aardig, ondanks dat het niet echt mijn kopje thee is.

Don Cappuccino schreef:
Deze plaat klikt niet bij mij. Tijdens de eerste luisterbeurt dacht ik ''misschien moet het binnenkomen'', maar de tweede luisterbeurt was zelfs minder succesvol. Het voelt allemaal zo afstandelijk en mechanisch aan. Wanneer de band alle registers opentrekt in de finale van Narrator hoor ik vooral een bak geluid, maar ik raak er niet onder de indruk van. Tijdens G.S.K. denk ik aan Talking Heads en LCD Soundsystem, maar daar is wel funk en dat mist hier. De duistere ambient-omslag bij Boy Racers is stuur- en sfeerloos. Waar is de suspense, waar zijn de lagen? Drummer/zanger Ollie heeft in zijn hysterische vocalen veel repeterende tekstlijnen en zelfs dat gaat na een tijd behoorlijk klinken alsof hij een AI-programma fragmenten van David Byrne en James Murphy's vocalen heeft laten leren en die de boel heeft laten inzingen.

Het grootste probleem bij deze plaat is dat ik gewoon 0,0 emotie voel als ik er naar luister. Het is allemaal heel erg kundig en doordacht, maar het is post-punk meets krautrock, electronic en mathrock op een manier waarop de meest klinische aspecten van die soorten muziek in één sound worden gebracht. Maar misschien was het wel de bedoeling van Squid om de luisteraar compleet apathisch te maken na het beluisteren van Bright Green Field, aangezien ze voor een dystopiaans scifigevoel gingen als ik interviews lees. Dan feliciteer ik ze daarmee, maar ik luister er niet meer naar voor mijn plezier. Jammer, want als ik Town Centre opzet voel ik wel gelijk weer een warm gevoel van binnen en deint het hoofd hevig mee.

Nou funky is het dus echt wel, luister nog maar eens naar de laatste track Pamphlets en al zou dat niet zo zijn ze hoeven toch geen copy cat te zijn van TH en LCDSS?
Ja er staan een paar ongemakkelijke tracks op, zoals ik die deze op lp hebt moet je hier wel doorheen maar dat lukt goed, is natuurlijk niet echt te vergelijken met TH en LCDSS meer
Ik voel die emotie wel maar snap dat het soms heel heftig en ingestudeerd klinkt, dat heb ik bv bij heel veel prog platen, daarom dig ik die ook vrijwel nooit.
Gelukkig kan iedereen zijn of haar mening geven.
Voor mij samen met black country new road de verassingen dit jaar met Dry Cleaning er vlak achter

avatar van DjFrankie
DjFrankie (moderator)
Dus dit vinden mensen mooi?? Ik vind het verschrikkelijk. Het is nerveus, stuitert alle kanten op behalve de goeie, en dat wordt aangevuld met wat getoeter. Nee en dan die zang, zeer aanstellerig, not my cup of tea dus Alicia. Enkel Paddling kan me bekoren. Dus maar weer verder naar Wolf Alice, daar wordt ik wel blij van.

avatar van Alicia
Ja, wat is er DjFrankie?

Tsja, Ik vind het ook niet mooi... dat is een totaal andere kwalificatie. Vind het wel grappig, maar dit plaatje zal ook niet tot de favo's gaan behoren.

avatar van DjFrankie
DjFrankie (moderator)
Alicia schreef:
Ja, wat is er DjFrankie?

Ik zag dat je het ook over thee had

avatar van Venceremos
Wat ik vooral merk bij die nieuwe Britse groepjes is dat het door de bank genomen geen onaardige platen zijn maar dat ik ze na eerste toerbeurt nog nauwelijks heb beluisterd. Er zijn 3,5* platen die ik veel vaker op zet.

avatar van overmars89
In een jaar waarin ik merk dat ik minder nieuwe muziek luister begint deze plaat wel tot 1 van mijn favoriete albums van het jaar te worden. De energie van het album spreekt mij erg aan en de abstracte experimentele gedeeltes passen ook precies in mijn straatje.

Tot nu denk ik mijn favoriet in het grote arsenaal aan Britse Post-Punk band releases dit jaar.

Als mensen dit te nerveus vinden zet je toch lekker een Dire Straitsje op?

avatar van Mausie
Mausie (crew)
Grootfaas schreef:
Als mensen dit te nerveus vinden zet je toch lekker een Dire Straitsje op?

In jouw belevingswereld zit er niks tussen Dire Straits en experimentele postpunk?

Mausie schreef:

Nee hoor, alleen ik vind de kaart te nerveus, aanstellerig, Engelse gehypte bandjes trekken zo makkelijk.
Ikzelf luisster en koop van alles. DIre Straits dan weer niet.
Maar goed ieder zijn/haar mening natuurlijk

Amai, wat..een..plaat.
Vrijdag staat de botanique op stelten. Wil je niet missen.

Deze band pleast niet, van daar dat lage gemiddelde en veel mensen die zich irriteren of het niet snappen.
Zelf vind ik het opwindend!

gerre schreef:
Amai, wat..een..plaat.
Vrijdag staat de botanique op stelten. Wil je niet missen.

Zelf vind ik het opwindend!

Veel plezier vrijdag! Ik zie ze een dag eerder in de Paradiso!

avatar van dix
dix
overmars89 schreef:
Veel plezier vrijdag! Ik zie ze een dag eerder in de Paradiso!

avatar van Obscure Thing
Euforische sfeer inderdaad! Live ijzersterk en een goede manier om het concertleven weer te beginnen.

avatar van VladTheImpaler
dix schreef:

En dat stond als een huis. Narrator, wat een orkaan.

Pfoe zeker, maar vergeet afsluiter Pamphlets niet, die ging daar nog wel overheen. Live krijgen de nummers nog een extra energieboost, heerlijk.

avatar van Obscure Thing
Paddling deed het live heel goed, terwijl ik die op plaat juist niet zo interessant vind.

avatar van sj0n88
Oef, ik heb echt iets gemist zie ik De live-video's op YouTube spraken sowieso al boekdelen.

dix schreef:

En dat stond als een huis. Narrator, wat een orkaan.

Al mis ik de vrouwelijke hysterie live.

avatar van overmars89
Was inderdaad machtig mooi! Ergens jammer dat ze ze die oude singles als "houseplants" niet meer doen, maar mocht zeker de pret niet drukken. Ollie krijgt hier wel is kritiek op zijn stem, maar man man man wat een bereik heeft die kerel live! Echt een topavond!

Ik kan deze link helaas niet bekijken..

Merci.
Maar dit is Paddling. Hehe
"Don't push me in"

Klinkt erg fijn, kon er niet bij zijn maar stappen in A'dam was ook lekker.
Haal het wel in met BCNR, Notwist, Thurston Moore, black midi, dry cleaning.
Verheug ik me erg op!

avatar van dix
dix
Deze plaat deed mij achtereenvolgens Prolapse en Stump weer eens opzetten. Hij doet er niet voor onder.

avatar van overmars89
Zo in het najaar nog eens het album op waarde aan het schatten. Hoewel de gunfactor bij mij een grote rol speelt kan ik niet ontkennen dat het album een klein beetje inkakt in het namidden. Al is de kop en de staart dan ook weer zo ongelofelijk sterk dat het midden dat niet slecht is, toch dan weer opvalt. De live optreden dat zo ontzettend goed was mag dan eigenlijk ook geen invloed hebben op het studio album.

Beetje wikken en wegen aan het end..

avatar van sj0n88
Ik ben sinds een dag verslingerd geraakt aan het brave, niet-schreeuwende alternatief voor Squid: de band Fake Turins. Hun materiaal staat nog niet op MusicMeter en op Spotify hebben ze nog nauwelijks luisteraard, maar het klinkt echt heel erg lekker. Groovy en rijk geïnstrumenteerd, en de nodige Talking Headsvibe ook. Bandje dat meer aandacht verdient wat mij betreft.

Dan over Squid: oef, de berichten over en beelden van hun Paradiso-optreden doen mij gewoon bijna pijn. Wat moet dat vet zijn geweest. Volgende keer koop ik blind tickets.

avatar van Barney Rubble
Narrator wat een enorm gaaf nummer! De rest van deze plaat doet er echter weinig voor onder.
Prachtig opgefokte combinatie van dreinende krautrockritmes, schreeuwerige zang en hier en daar een jazzklank. In de hele post-punkstrijd van dit jaar heb ik kant gekozen voor Black Midi, maar ook Squid mag er wezen. Kunnen we met zijn drieën Black Country, New Roads uit het fietsenhok trappen: alleen de coole kinderen hangen daar immers rond .

avatar van sj0n88
Squid stond onlangs bij KEXP en blies ook daar de presentatrice omver. Heel erg het bekijken waard: https://youtu.be/g-JWNggMB58. Check haar reactie rond 35:30

Voor de tweede keer dit jaar gezien. Eerste keer een half uur van gezien op Down the Rabbit hole, waar ze een prima indrukt maakten. Aangezien ik zelf gesloopt was heb ik het niet tot het einde toe afgekeken.

Gisteren gezien in Doornroosje en ik was onder de indruk. Strak samenspel van de band, goede opbouw van de set met behoorlijk wat suspense erin (zelf zo erg dat moshpits werden ontwikkeld op een beat-loos stuk in documentary filmmaker). Al met al een goede eclectische mix. Ook goed om te zien dat Ollie een allemansvriend is, hij stond van oor-tot-oor te glimlachen tijdens de signeersessie naderhand.