Squid - Bright Green Field (2021)

Label: Warp

1. Resolution Square (0:40)
  2. G.S.K. (3:10)
  3. Narrator (8:28)

met Martha Skye Murphy

4. Boy Racers (7:34)
  5. Paddling (6:17)
  6. Documentary Filmmaker (4:55)
  7. 2010 (4:28)
  8. The Flyover (1:10)
  9. Peel St. (4:52)
  10. Global Groove (5:07)
  11. Pamphlets (8:03)

avatar van nelnontwisa
De tandjes wat is Narrator een geweldig nummer, kijk enorm uit naar deze plaat.

avatar van aerobag
Ik weet niet wat ze in het drinkwater hebben zitten daar in Engeland momenteel, maar het leidt in ieder geval tot een flinke stroming aan geweldig rock muziek. Narrator klinkt inderdaad weer sterk, ik hoop dat dit een mooie voorbode gaat zijn voor het album.

avatar van sj0n88
Narrator is geweldig, maar ik vind het gegil op het einde een beetje too much. Bij The Great Gig In The Sky zit er nog een fijne melodie in, maar dit stuk werkt op mijn zenuwen. Zonde, want er zit voor de rest een fantastische en spannende opbouw in het nummer.

sj0n88 schreef:

Leuk dat je die vergelijking maakt. Ik deed ze ook. Maar dit kan niet genoeg over the top gaan. Absoluut geweldig compromisloos nummer.

avatar van aerobag
Zo, deze heb ik eens in de pre-order geslingerd. Dit gaat top worden, ik voel het

avatar van aerobag
Zal ik het dan maar doen Poles Apart?

Squid - Pamphlets

Drie singles, drie keer raak, kom maar door met dit album.

Pamphlets is onwaarschijnlijk goed! Wat gebeurt hier zeg? Nog beter dan die andere singles sie al grote indruk maakten..

avatar van Johnny Marr
Gaat wel ja. Lekker rocknummertje. Sympathiek bandje!

avatar van Johnny Marr
Mwah zo boeiend is het allemaal niet. Hier en daar best grappig .

Wie denken ze dat ze zijn? BCNR?? Laat staan black midi. We good tho aerobag?

Johnny Marr schreef:

Wie denken ze dat ze zijn? BCNR?? Laat staan black midi. We good tho aerobag?

Black Midi Vs Squid Vs BC,NR cagefight, wie zou er winnen?

Eerst de albums even afwachten

avatar van greendog
Nee, gewoon blind pre-ordered en het dan een avondje draaien.
Hier heb ik super veel zin in. Groene editie ligt hopelijk snel op de mat.

avatar van AstroStart
De drie singles zijn buitengewoon sterk. Het gekreun op het eind van Narrator had van mij ook niet gehoeven, maar voor de rest geen kwaad woord over de eerste drie singles.

avatar van greendog
De postbode kwam vandaag al met Bright Green Field. En hun Sludge/Broadcaster EP. Vanavond even met een flesje wijn flink gaan beluisteren.

avatar van tonvanhoof
Eerste draaibeurt: fantastisch. Helemaal in mijn straatje. Voer voor eindejaarslijstjes.

Al mist ik wel houseplants en the cleaner, maar dat terzijde.

avatar van henrie9
Voilà, hier nog een groepje om serieus in de gaten te houden! Rusteloze parlandopostpunk die, net als bij tijdsgenoten Dry Cleaning, Black Country, New Road of Black Midi, experimenteert met het zaaigoed van Art Brut, Talking Heads en Parquet Courts. Ook hier weer rijk geruggesteund door megagetalenteerde musici die stuiterende, dansbare chaos en creatieve jazzy wendingen telkens met waanzinnige muzikaliteit, vlekkeloos dus, in goede banen krijgen. En landen met goeie nieuwe stuff als dit. Grandioos!

avatar van Johnny Marr
Dit bandje in een notendop:

- Muzikaal: JAJAJAJAJA
- Zang: NEENEENEENEENEE PLZ GOD NEE LAAT HET STOPPEN

Teksten vind ik ook vrij matig trouwens.

avatar van aerobag
Wat een debuut van Squid, maar al het voorwerk en de singles kondigde deze opkomst vol bravoure al aan natuurlijk. Draai hem deze ochtend nu al voor de 5e keer.

Het zijn nummers met een drive met hoofdletter D, build-ups en verdiende pay-offs uit het boekje. De meervoud van om elkaar kronkelende gitaarlijntjes kan ik maar niet genoeg van krijgen. De toevoegingen van blazers zijn doordacht en niet enkel daar om chaos te introduceren. Die jodelende en krakende vocalen van Ollie Judge, die dus ook de drummer is, passen perfect bij de muziek.

Album toont gelijk het bereik en durf van de band; Het semi-funky-in-de-overdrive Paddling, dat vervreemdende slotstuk van Boy Racers, het indringende dance-punky Peel St, het dark-jazzy Global Groove.

Narrator blijft een dijk van een nummer, begin tot eind een rollercoaster rit. Kundige opbouw, dragende feature van Martha Skye en een zinderend slotstuk. Die doet alvast een gooi naar beste nummer van het jaar voor mij.

Fanatiek in elkaar gedraaid album die zowat uit elkaar klapt door de buslading aan creativiteit die het met zich mee brengt. Het zijn echt weer spannende dagen in de rock-scene

avatar van ohmusica
Hoewel het nu niet direct mijn muziekgenre zou kunnen zijn … (?), was dit al vanaf de single The Cleaner om de het ene of het andere reden … onweerstaanbaar. In ieder geval werd er ergens een luikje met lichte dwang geforceerd en opengezet om binnen te waaien…. Zo ook dit debuut, een voltreffer. Waar zit dat in? Mijn hemel… wat kan ik daar nu over zeggen, ik vermoed een aantal dingen tezamen die voor een klik zorgen. Het is m.n. de rijke muzikaliteit bij Squid (en hoe interessant dat is, ook wat betreft het instrumentarium), de drive, de afwisseling en de opbouw in de vaak lange nummers, tempo, zelfs de zang vind ik best wel passend, nee niet stoppen. Wat een rijkdom en creativiteit, zo speels, en ik hoop voor een wat breder publiek. Ik stroom nog maar even verder.

avatar van Edgar18
aerobag schreef:
Draai hem deze ochtend nu al voor de 5e keer.

Dan ben je dus (uiterlijk) kwart over zeven vanochtend begonnen? Das nog eens toewijding! Ik ben wel nieuwsgierig wat ze ervan gemaakt hebben. Ergens vandaag krijgt ie een luisterbeurt.

Edgar18 schreef:

Dat klopt exact zo'n beetje, 10 voor 7 start mijn dagelijkse treinrit richting werk. Daarna non-stop aan de inktvis geweest

avatar van blur8
Weer een ongekend luister avontuur. Vergeet maar elke vorm van hokjesgeest, die je in zoveel beschrijvingen terug leest. Zinloos verhaal, want combinatie en veelvoud aan afwijkende instrumenten, zangstijlen, percussievormen, maken het totaalplaatje een groot luisterfeest.
Altijd fijn als de vooruitgeschoven al bekende singels niet in schril contrast staan met de album tracks. bij Squid zijn die gelijkwaardig en vullen ze mekaar perfect aan. Peel St.
Enige ondergeschikte kritiekpuntje is het overbodige intro en interlude tussen een van de vele hoogtepunten.
Maar id. Album dat vraagt om direct op repeat te zetten. Beginwaardering zal snel worden uitgebreid.
Let maar op.

avatar van niels94
Dit kakt ook gewoon niét in hè. Heerlijk plaatje, van begin tot eind.

avatar van Obscure Thing
Muzikaal erg lekker. Luister alleen niet te goed naar de teksten.

avatar van Chameleon Day
Interview in het NRC: De post-postpunk van Squid klinkt hoekig, buiten de hokjes - NRC

Ik ga luisteren. Ben benieuwd.

avatar van Don Cappuccino
Johnny Marr schreef:

- Zang: NEENEENEENEENEE PLZ GOD NEE LAAT HET STOPPEN

Verrassend, want je beoordeelt LCD Soundsystem wel hoog en deze zanger klinkt echt enorm als James Murphy. Waar zitten de irritatiepunten bij de Squid-zanger voor jou?

Ik zag dat je het album in je LP collectie hebt bij je albumlijsten, coldwarkids. Ik wil hem wel van je overnemen

avatar van RadioMad
Holy moly, plaatje!
Dit is zeker een eindejaarslijst kandidaat

Don Cappuccino schreef:

Nog niet eerder die link gelegd, dus er zal toch wel een verschil in zitten. Deze gast lijkt me iets nerveuzer dan Murphy. Irritante vibratie in zijn stem, ik weet niet precies wat het is.