Ennio Morricone - C'era Una Volta Il West (1969)

Alternatieve titels: Once upon a Time in the West | Het Gebeurde in het Westen

Italiƫ
Score
Label: RCA

1. Once upon a Time in the West (3:25)
  2. As a Judgement (3:05)
  3. Cheyenne * (1:15)
  4. The Transgression (4:37)
  5. Harmonica * (2:25)
  6. The First Tavern (1:32)
  7. The Second Tavern (1:30)
  8. The Third Tavern * (1:15)
  9. Jill * (1:45)
  10. Man with a Harmonica (3:25)
  11. A Dimly Lit Room (5:04)
  12. Frank * (1:48)
  13. Bad Orchestra (2:22)
  14. Morton * (1:34)
  15. Jill's America (2:45)
  16. The Man (1:00)
  17. Epilogue * (1:12)
  18. Death Rattle (1:40)
  19. Farewell to Cheyenne (2:32)
  20. Finale (4:10)
avatar van Metalhead99
Vandaag de soundtrack in diens meest oorspronkelijke vorm beluisterd (de RCA LP met de Italiaanse titel en tracklist). Een geweldige soundtrack die zelfs zonder diens bijbehorende beelden de heerlijk ouderwetse westernsfeer prima weet over te brengen. Met recht een tijdloze klassieker die na ruim 45 jaar nog fier overeind blijft staan.

Cured
Een aantal tracks hiervan kende ik achteraf dus wel, toen ik ergens eind jaren 80 deze LP van een zolder pikte. Een bruine, versleten LP hoes met een 12-talnummers. Geen idee wat ik precies kon verwachten, maar toen ik door de krassen/tikken op het vinyl de nummers hoorde kende ik dus toch wel gauw de helft, waarschijnkijk al als kind al gehoord. Ik had dit album al prominent in de albumlijstejs zien staan in mijn hitdossier van de 80's; onder de indruk van de weet ik niet hoeveel weken /maanden/jaren het in de destijdse Elpee lijsten stond midden '70's, maar was qua muziekbelving stevig in de 80's verankerd.

Ik heb dit werkje inmiddels een paar jaar op CD (met een andere cover) en vind het een goede score/soundtrack. Wel zijn er wat minpunten/tjes: het ongelooflijke 'binnenkomen' (qua volume) van het 2e nummer (kan ook aan de mix liggen van deze CD), het 'percussienummer'zeg ik maar (interessante/ boeiend idee, maar duurt te lang voor wat het biedt) en het jolige nummer(Bad Orchestra ?). Ik kan de nummers niet noemen, want ik weet de titels zo niet uit mijn hoofd en de CD is momenteel ergens anders ). Bovendien heb ik een wat andere trackvolgorde volgens mij, want ik weet dat het 'percussienummer' bij mij het 4e nummer is en aan de tijdsduur op de door MM gegeven trackvolgorde kan ik zien dat het hier een ander nummer is.

Al met al een zeer sfeervol, goed stuk werk van Ennio (waarvan ik DGTBATU de betere 'Western' score vind) dat ik door die minpunten 4 sterren geef.

WPE
Aan de genoemde berichten heb ik weinig toe te voegen, het is mijn "all time favorite" van Ennio Morricone. Ik ken geen andere filmmuziek die zo tot de verbeelding spreekt als je er naar luistert..

avatar van tbouwh
Het ´man with Harmonica-theme´ was mij al lang bekend, had het al vaker gehoord, maar pas toen ik een tijdje geleden de film voor het eerst bekeek, werd ik echt gegrepen door de klassieke tonen die uit de harmonica komen in deze film.
Het blijft niet bij dit theme: de muziek is door de gehele film heen schitterend.
Dit geldt met name voor het titelnummer ( de scene dat Cardinale door de woestijn rijdt, na haar aankomst met de trein ) en het karakteristieke Farewell to Cheyenne.
De score vind ik echter niet helemaal de lading dekken. De tracks op deze score zijn wat aan de korte kant, waardoor slecht enkele tracks er echt toe doen: de bovengenoemden + de finale.
Hierbij moet ik opmerken dat ik de bonustracks niet heb gehoord.
Daarnaast vind ik the Transgression een matig nummer, en leunt de filmmuziek wel erg veel op de paar kenmerkende thema´s.
De score van the Good, the Bad and the Ugly kent in dat opzicht veel meer variatie.
Daarnaast had deze cd wel langer gemogen.
Mijn score is dus aan de lage kant, voor wat ik tot de mooiste filmmuziek ooit vind behoren.
Na het beluisteren van de bonustracks is mijn beoordeling wellicht voor ophoging vatbaar.

avatar van tbouwh
EDIT: stem verhoogd naar 4,5*. Genoemde minpunten zijn hooguit reden met 0,5* te verlagen.
Dit is met name door het redelijk saaie Transgression.
De rest van de muziek is schitterend. De CD is wat kort, maar dat maakt de muziek niet minder. 4,5*

catchup
Begrijp niet zo goed wat deze muziek hier op de site doet, maar wat is het toch prachtig. Van de week weer eens geluisterd. Mijn favoriet is Jill's America, en de finale, maar ik moet nodig eens de expanded versie uit 1999 opzoeken. Een soort Mahler's 5e, die hier ook nergens staat. De film is ook fantastisch, La Cardinale is meer dan memorabel.

avatar van Thunderball
Wat vind je er vreemd aan dat "deze muziek" hier op de site staat? Muziek Meter is niet alleen voor pop/rock/R'n'B muziek, er staat ook volop andere soort van muziek op, waaronder soundtracks.

avatar van teus
Weet niet zo veel over Ennio Morricone ,zat hier ff te kijken ,en was verbaasd hoeveel albums onder zijn naam staan,nooit geweten
Wist ook niet dat dit dus de orginele hoes is ? ik heb deze soundtrack al jaren op CD, alleen de tracklist staat verdeeld in 13 tracks en in het italiaans is van duitse maak ,en met andere hoes (bekende foto.. hangscene met de 2 broers onder de stenen boog)

avatar van DeWP
Wat is op dit album veel gestemd. Een van de mooiste soundtracks aller tijden. Muziek die de film "droeg" en zo beroemd heeft gemaakt. Maar vooral: prachtige muziek!

avatar van .Fee.
Altijd tranen en kippenvel, zó mooi.

Arbeidsdeskundige
Dit is een fabelachtig mooie score. Dit gaat door merg en been.

Thekillers87327
Arbeidsdeskundige schreef:
Dit is een fabelachtig mooie score. Dit gaat door merg en been.

Kritiek staat nooit in jou woordenboek he

avatar van Robje1968
Tijdloze muziek die gemaakt is voor een prachtige film.

avatar van musician
Prachtige film, prachtige muziek, misschien wel de beste filmscore ooit.

Op basis van een aantal tracks zou ik wel naar vijf sterren willen. Aan de andere kant staan er nummers op die de maximale score in de weg staan. Het begint prima en dan is daar opeens het vierde ellenlange nummer. Ik kan daar helemaal niks mee, ook niet met de kennis wat er dan in de film gebeurt. Het is niks en het is ook eigenlijk niet eens uit te zitten.
Het vierde nummer is dan het meest in het oog springend inzake slecht, er zijn er nog twee.

Hetzelfde probleem heeft Morricone ook met The Good, the Bad and the Ugly. De basis is geweldig maar ja, hoe kun je daar 30, 40 minuten elke keer een andere wending aan geven? Zonder opeens rare uitstapjes te verzinnen.

Ik heb er voor mezelf wat op gevonden. Ik mix het beste van beide albums en dan krijg je een geweldig effect. Ik dacht eerst dat beide thema's niet waren samen te voegen. Maar allebei spaghetti western met slechts enkele jaren tijdsverschil en dezelfde componist en muzikanten. Werkt prima.