Ennio Morricone - C'era Una Volta Il West (1969)

Alternatieve titels: Once upon a Time in the West | Het Gebeurde in het Westen

Italiƫ
Score
Label: RCA

1. Once upon a Time in the West (3:25)
  2. As a Judgement (3:05)
  3. Cheyenne * (1:15)
  4. The Transgression (4:37)
  5. Harmonica * (2:25)
  6. The First Tavern (1:32)
  7. The Second Tavern (1:30)
  8. The Third Tavern * (1:15)
  9. Jill * (1:45)
  10. Man with a Harmonica (3:25)
  11. A Dimly Lit Room (5:04)
  12. Frank * (1:48)
  13. Bad Orchestra (2:22)
  14. Morton * (1:34)
  15. Jill's America (2:45)
  16. The Man (1:00)
  17. Epilogue * (1:12)
  18. Death Rattle (1:40)
  19. Farewell to Cheyenne (2:32)
  20. Finale (4:10)
neo
Prachtwerk van Morricone uiteraard! Dit is trouwens niet de beste versie van de score. In 1999 pas de volledige en remasterde versie uitgekomen met 8 tracks meer erop.

avatar van Daan
neo schreef:

Weet je ook een betrouwbare zaak die deze CD verkoopt (de versie van 1999)?

neo
Zo 1,2,3 niet maar ik zou zeggen zoek gewoon even op het internet of kijk bij speciaal zaakjes.

Een prachtige soundtrack, prachtig! Ik heb hem zelf in mijn bezit, en draai hem bijna elke week. Een Meesterwerk van Ennio Morricone. Vooral de prachtige hoofdscore is prachtig. Deze bevindt zich meerdere malen op het album. *4.5*

Ik wil niet zeiken, maar hoort de originele naam van dit album niet 'C'era Una Volta Il West' te zijn?

avatar van JoeHallenbeck
Morricone heeft honderen soundtracks verzorgd, maar dit blijft in mijn ogen toch z'n allerbeste. 5*

Echt een geniale soundtrack, echt een van de beste allertijden.
Bijna alle nummers hierop zijn top.
5 sterren

Deze cd bevat de prachtigste muziek ooit !

avatar van ChrisX
Hey.. is er echt een geremasterde versie van dit album uit? Ik wil dit album al zo lang graag hebben op cd maar vond de eerste incarnatie op CD gewoon niet goeg genoeg klinken..... Ik heb al lopen zoeken bij diverse online-winkels en zie hem vaak genoeg staan maar nooit duidelijk vermeld of het die versie uit 1999 is. Kan iemand helpen?

Dit is de tracklist van de versie uit 1999:

17. Epilogue 1:12
18. Death Rattle 1:40
19. Farewell to Cheyenne 2:32
20. Finale 4:10

Op het hoesje moet duidelijk vermeld staan ''expanded edition''.

avatar van ChrisX
Is dit hem:

link

neo
Ja dat is de goeie alleen staat er een verkeerde cover bij. Ziet er namelijk zo uit: link

avatar van John Doe
Neehoor, ik heb 'm in huis gehaald en ik heb de cover van ChrisX. Het is gewoon een kartonnen cd hoes waarvan de tekening op de voorkant wel erg mooi is. 4 en een halve ster voor nu.

neo
Ach ja die hoesjes veranderen iedere keer weer bij een ''nieuwe'' uitgaven.En Ce'ra is zo'n beetje recordhouder daar van.

avatar van John Doe
1 van de meer verkochte scores ook...of weet jij het beter neo?

neo
Er zijn tal van bronnen die lijsten samen stellen op basis van verkoopcijfers.Ce'ra heeft hierbij het voordeel dat er zoveel versies (met nieuwe hoezen dus) zijn uitgebracht, dat mensen het blijven kopen. Maar dat het een van de is kan geen twijfel over bestaan.Alhoewel compilaties waarschijnlijk nog succesvoller zijn geweest dan de score uitgaven zelf.

Eerlijk is eerlijk: mijn hoge score voor deze plaat wordt absoluut beïnvloed door het feit dat ik de film gewoonweg briljant vind. Maar een soundtrack (als luisterervaring) kun je nu eenmaal moeilijk loskoppelen van een film. De muziek ondersteunt de filmscenes op een zeer krachtige manier, maar is ook op zichzelf staand zeer de moeite waard.

neo
De primaire functie van een score op cd is dan ook om een persoon dat gevoel wat die kreeg bij de film te laten herbeleven. Veel mensen krijgen bijvoorbeeld enorm veel kippenvel van de finale in de film, waarin Morricone zo reusachtig uitpakt. Voor het grootste gedeelte is het daar de muziek die het zo krachtig maakt.

avatar van HammerHead
Ik werd net weer eens verrast door het carnavaleske Bad Orchestra. Wat een vreemd nummer op een verder briljante score blijft dit toch.

U-96 schreef:

Gelukkig bestaan er nog puristen in deze wereld

Ik vind dat je helemaal gelijk hebt. De originele titel van de film is de originele titel van de soundtrack.

neo
Dat is ook altijd mijn voorkeur. Iedere internationale titel zou als alternatieve titel worden aangegeven of niet. Nicola Piovani's score van La Stanza Del Figlio ga ik ook niet The Son's room of Chambre la Fils noemen. Deze had ik eerder nog niet aan gedacht. Even aangepast.

prachtige muziek, echt geniaal; 5*

avatar van Thunderball
Erg mooie soundtrack, een van de mooiste ooit, maar dat zegt natuurlijk iedereen hier al!

Toch nog een klein puntje van kritiek, er zijn een paar tracks bij die ik een stuk minder vind en die het algemene luistergenot (ja ik zeg ook maar wat!) toch wat naar beneden halen:

the transgression, bad orchestra, the man en death reatle,

die doen het bij de film zelf wel goed, maar ik vind het zonder de beelden toch minder om naar te luisteren.

Die geremasterde cd met bonustracks kun je echt overal halen, kijk maar in de eerste de beste Free Record Shop of V&D en je komt hem al tegen.

Vanwege die paar mindere tracks net geen 5 sterren!

avatar van avdj
Net binnen gekregen, klinkt er goed.

Maar is dit geen betere hoes?

neo
Misschien een iets mooiere van bovenstaande, maar er zijn zoveel hoezen van deze score, dat er altijd wel weer iemand zal opstaan die toch die andere mooier vindt. Dit is overigens de Nederlandse hoesversie.

avatar van HammerHead
Zou het dan niet logischer zijn om een hoes met de Italiaanse titel erop te plaatsen?

neo
Natuurlijk wel. Mar dan krijg je zoiets als dit
Heb weleens bovenstaande hoes gezien met de Italiaanse titel en wat andere, maar vele zijn ook niet op het internet terug te vinden. Stel dus voor om het bij deze te laten.

avatar van avdj
Dit schijnt de originele hoes te zijn:

Aanpassen dan maar aan deze?

Marcel²
Ik ben van plan dit album te kopen en dan vraag ik me af op welke cover ik nou moet letten.

neo
Let maar beter op de tracklist zoals ik al zei. Je zal waarschijnlijk iets van 4 verschillende bij zaken zien liggen. Dat zijn zo'n beetje de meest gangbare.

avdj schreef:
Aanpassen dan maar aan deze?

En die is mooier? Laat het maar gewoon staan zoals het nu is.