Billie Eilish - Happier Than Ever (2021)

Label: Interscope

1. Getting Older (4:04)
  2. I Didn't Change My Number (2:38)
  3. Billie Bossa Nova (3:16)
  4. My Future (3:30)
  5. Oxytocin (3:30)
  6. Goldwing (2:31)
  7. Lost Cause (3:32)
  8. Halley's Comet (3:54)
  9. Not My Responsibility (3:47)
  10. OverHeated (3:34)
  11. Everybody Dies (3:26)
  12. Your Power (4:05)
  13. NDA (3:15)
  14. Therefore I Am (2:53)
  15. Happier Than Ever (4:58)
  16. Male Fantasy (3:14)
Minneapolis.

Dat muziek wordt opgepakt buiten de doelgroep is alleen maar mooi meegenomen. Metallica's Black Album kent ook iedereen en Gary Moore's Still Got the Blues ook, om maar twee multi-sellers te noemen.

Ik dacht alleen (afgaande op de berichten) met een erg slechte artiest te maken te hebben. En ik ben dan benieuwd. Ik ga dan luisteren, om dan te bedenken "wow, wat is dit slecht". Maar dat gevoel heb ik bij Billie Eilish niet.

avatar van Minneapolis
Ik denk dat ik begrijp wat je bedoelt Mssr Renard (aan mij, met mijn genre voorkeuren, zijn Metallica albums niet besteed), maar toch moet ik even reageren op het woordje doelgroep m.b.t. muziek. Muziek maken met een doelgroep in gedachten is een slechte zaak i.m.o. Bij deze tweede plaat heb ik het idee dat ze ook meer haar eigen gang is gegaan met het doel een mooie persoonlijke plaat te maken. Voor de doelgroep jongeren was trouwens meer bombast commercieel veiliger geweest denk ik.

Mssr Renard
Maar de doelgroep gitaarsolo's en de doelgroep blastbeats zullen dit links laten liggen. En voor elke plaat die je niet ligt is er wel een plaat die je wel ligt (voor mij is er net een 3lp van Tedeschi Trucks uit, die mijn aandacht opeist).

Ik denk overigens dat er wel een dikke digitale bezem door deze opmerkingen mag razen en dan kunnen we bij Soulja Boy of ZALM weer boos zeggen: "dit is toch geen muziek!".

Ik wens Billie veel succes en ik voel wel dat zij zeker geen ééndagsvlieg is. Dit is er zoeentje die ineens met een country of jazzplaat gaat komen, gewoon om te plagen.

Minneapolis schreef:
Haha, nou ik ben de doelgroep dan ook zeker niet. Maar wat boeit het?

Ik krijg altijd de kriebels als men gaat praten over 'doelgroepen'.

Dat zou betekenen dat ik me nu moet voegen bij de grijze dakduiven in klassieke concertzalen en dit niet meer leuk mag of kan vinden, want dan ben je sneu of zo (immers geen doelgroep). Ik zoek de middelvingersmiley (oh wacht... past ook niet bij mijn leeftijd)

Laten wij maar gewoon lekker luisteren naar wat we leuk vinden Minneapolis

Billie maakt zeker interessante muziek, soms valt het heel goed bij mij en soms gaat het langs me heen. Maar ik vind het vrij originele popmuziek eerlijk gezegd.

Mssr Renard
Doelgroep heeft natuurlijk met marketing te maken. Ik ben er alleen maar voorstander van dat acts doelgroep-overstijgend zijn. Maar in een een data-gestuurde wereld zijn allemaal wel deel van één of meerdere doelgroepen, of je het nu wilt of niet. Was het niet voor MusicMeter dan had ik nooit van het bestaan van Billie Eilish afgeweten.

En soms vind ik een act wel heel erg op een doelgroep gericht hoor. Trouwens op de lp's die ik koop zitten zogeheten hypestickers. Dus ook ouderwetse muziek moet het hebben van doelgroepen. Targetten heet dat. Koop dit want dit heeft een grammy, koop dat want het is veelbelovend, koop zus want het is de nieuwe Beatles, koop zo want dan kom je beter voor de dag bij MusicMeter.

Als ik de indruk wek dat Billie alleen maar muziek mag maken voor een doelgroep en dat alleen die doelgroep naar Billie mag luisteren, dan heb ik dat verkeerd verwoord. Ik voel wel dat de discussie een beetje naar een eindpunt moet leiden hoor, want dan ik me weer met platen bezighouden, die ik wel luister.

avatar van Mjuman
Communicatie (lees reclame maken, promoten etc) is natuurlijk een integraal onderdeel van de zgn "marketing-mix". Doelgroep-denken (target audience is de tamelijke plastische Engelse term - alsof je met een roos op je rug loopt) is eigenlijk een simplificerende manier van denken om focus aan te brengen. Had MuMe een kroeg dan zou ik graag onder een biertje uit de doeken doen wat voor frappante marketing-missers er zijn (geweest): een dienst, bestemd voor techneuten die massaal wordt omarmd en een heel andere toepassing krijgt (SMS), dierenvoeding bestemd voor yuppen met een huisdier die het meest wordt gekocht door bejaarden, de zgn Kermit (google daar maar eens op) in de markt gezet door KPN/PTT.

Alles kan dan wel data-driven zijn en data kan je raffineren tot informatie, maar als je die informatie laat hanteren door onkundige apen krijg je alsnog zero points. Niet alle data kan je correleren en niet alle 'spontaan' verstrekte meningen zijn even waardevol.

Overigens moet ik nu door alle positieve geluiden - ook in NRC - er wel aan geloven om dit album een echte kans te geven. Daarmee kom ik dus ook in de doelgroep van mensen die eigenlijk niet in een doelgroep willen zitten

avatar van Don Cappuccino
Mssr Renard schreef:

Hier spreekt de vertegenwoordiger van het departement ''blastbeats''. Ik luister naar Billie Eilish.

Don Cappuccino schreef:

Wat doe ik nog in deze thread? Het lijkt nu wel of ik helemaal mijn punt niet meer kan maken. Terwijl ik juist iets positiefs van plan was. Wel erg interessant om te zien hoe doelgroep-overstijgend Billie Eilish is. Ze treedt daarmee in de voetsporen van die andere dame, waarvan ik de naam kwijt ben. Maar die vond ook echt iedereen en zijn buurvrouw geweldig.

Ik geef het stokje weer door. Ik wil alleen stellen dat ik niets slechts in zin had.

avatar van Roxy6
Zelf denk ik ook beslist niet in doelgroepen wanneer het op muziek aan komt.

muziek op zichzelf is (leef)-tijdloos.

Maar het is een onmiskenbaar feit dat muzikale stromingen vloeiend door de tijd bewegen en ook een modisch karakter in zich herbergen. Bepaalde stromingen (genre's whatever) leveren blijvend nieuwe namen aan, terwijl er ook stromingen ontstaan (Punk in 77-78 , New Wave als Amerikaans antwoord daar vlak achteraan) waaruit veel nieuwe namen voortkomen die op hun beurt ook weer verder evolueren.

Er blijven altijd de genre's die voorzien in behoeften en beschikken over harde kernen van followers
(Country - Gospel - Americana- Singer-Songwriter- Soul etc)

En natuurlijk hebben we de grote beloftes in een tijdsgewricht, waarvan pas later blijkt in hoeverre hun voetafdruk erg bepalend is geweest in de muzikale canon van de 20-21e eeuw. Soms van groot belang soms een one-trick pony.

Intussen ben ik op een leeftijd gekomen dat ik terug kijkend veel stromingen heb beleefd in het tijdsgewricht dat deze zich voordeden. Daardoor krijg ik ook vaak het gevoel van oude wijn in nieuwe zakken, wat ook logisch is want patronen herhalen zich en worden beïnvloed door het maatschappelijk beeld en de universele menselijke emoties.

Billie Eilish werd als snel op het schild geplaatst als grote pop sensatie. Of het een blijvende ster is zal de tijd uitwijzen. Als ik denk aan hoe Lady Gaga enige jaren werd gelanceerd als de nieuwe Madonna en wat daarvan uitgekomen is, vraag ik het mij af...

~Niet dat ik een grote Madonna adept ben, ze is nu wel over haar houdbaarheidsdatum heen en dat komt vooral door de malle "eeuwig jong willen zijn" fratsen waardoor ze zich naar mijn idee af en toe flink belachelijk maakt, maar Niemand kan haar een enorme staat van dienst ontkennen met mega veel muzikale successen.

Bij Billie ben ik meer geneigd de vergelijking te maken met de entree van Kate Bush in 1978, die was echt smashing. Zij bleek een van de grootste talenten ter zijn uit de popmuziek met een grote staat van dienst die het zich kan permitteren 10 jaar - of langer- stil te staan en dan weer met iets wonderbaarlijks naar buiten te komen.

Of Billy dit kan evenaren zal de tijd leren.......

bennerd
Kut.

Neen, nog niet gehoord. Benieuwd naar.

avatar van ohmusica
Met het vorige had ik nagenoeg niets, maar dit lijkt me een heel interessant album, met opvallend goeie songs. Eilish (&Co) is dus in alle opzichten talentvol en weet dit muzikaal op een eigentijdse wijze over te brengen, zoals we dit in de popmuziek zo nu en wel vaker hebben zien gebeuren.

avatar van Ponty Mython
Billie Eilish is de Justin Bieber van de emo pop.

Maar eh.. wat vinden jullie van het album?

Best lekker. Neem een Billie Bossa Nova, allesbehalve 'hip' of voor de tienerdoelgroep als je het mij vraagt. Klinkt zelf een beetje ouwelullerig. Of bedoelde je dat niet?!

aERodynamIC schreef:

Het is niet dat hobbelpaard ritme van reggaeton nee.
Ik heb stiekem het cdtje besteld. Geen idee of dat goed is voor mijn imago, hoewel mijn neefjes en nichtjes überhaupt niet weten wat dat ding is.. Verder luisteren komt nog, maar Lost Cause, ik ben altijd gevoelig voor lekkere baslijntjes, blijft nog even favoriet.

avatar van Boetiek9999
1,5
Mssr Renard schreef:

Grouperingen in hokjes plaatjes werkt daar natuurlijk nooit aan mee.

avatar van Slowgaze
Ik was een dagje naar Emmen; ondertussen nog wat gebeurd hier?

avatar van goldendream
Dit zal naar de lage huidige maatstaven wel goed zijn. Toch kan ik er onmogelijk mijn pap mee koelen.

Mssr Renard schreef:

Ik kan me nog een artiest herinneren die Fuck you very much zong. Ook een soort exen-liedje.

Mag ik trouwens even de nerd/betweter uithangen en opmerken dat dat liedje, Fuck You van Lily Allen, eigenlijk over George W. Bush ging?

avatar van Koenr
Arrie schreef:

Ik dacht eigenlijk dat hij het liedje van Eamon bedoelde.

avatar van Stalin
goldendream schreef:

Het zal wel aan mij liggen, maar het maakt mij de pis ook bij lange na niet lauw.
Krijg bij Billie Eilish hetzelfde gevoel als bij Birra Moretti.
Via alle wegen krijg je te horen hoe goed het wel niet is en dat je het moet proberen.

Ik heb het gewogen en te licht bevonden

avatar van Johnny Marr
Ach, ik wist dat deze pagina genieten zou zijn en ik werd niet teleurgesteld. En ik zit nog maar aan de helft

avatar van Rudi S
Tja hoe kan het ook anders ( als doelgroep) al 5 keer gehoord en ik vind het nog steeds prima.

bennerd
goldendream schreef:
Dit zal naar de lage huidige maatstaven wel goed zijn.
Die gouden jaren 70, toen alles beter was.

Mssr Renard schreef:
Dit is toch gewoon muziek voor de jeugd (talk shit about me on the internet) en jongvolwassenen. Dat soort muziek is al zo oud als de term popmuziek.

Ik denk dat je hiermee onderschat hoe breed de muziek van Billie Eilish wordt omarmd door de mainstream. Ken ook genoeg oudere muziekliefhebbers die haar muziek tof vinden. Ze zal vast de meeste diehard fans in de groep tieners en adolescenten hebben, maar haar popmuziek heeft iets universeels. De huidige populariteit van Eilish kun je denk ik het beste vergelijken met de opkomst van Madonna in de 80s. Het zou me niets verbazen als Billie in de long term uiteindelijk dezelfde status bereikt

Mjuman schreef:

Medio maart 2022, grote MuMeMeet in Belgisch biercafé Olivier te Utrecht ter ere van de 18e verjaardag van ons platform. Kom je dan ook en los je dan je belofte in?

avatar van Arrie
Ik zie persoonlijk weinig aanknopingspunten tussen de opkomst van Madonna en die van Billie. Madonna begon met pretentieloze popdeuntjes. Scoorde pophits die niet van de radio af te slaan waren en iedereen meezong. Billie daarentegen scoort met subtielere, introspectieve muziek waarmee ze aanvankelijk vooral populair wordt bij leeftijdsgenoten, plus de wat meer alternatieve muziekliefhebber. Voelt voor mij alsof je gewoon een willekeurige populaire zangeres uit het verleden hebt gepakt voor je vergelijking.

Arrie schreef:

Nee, ik vergelijk ze enkel qua mainstream populariteit. Billie zou de queen of pop kunnen worden van de 21e eeuw. Qua stijl zijn er idd grote verschillen op te merken.

avatar van Arrie
Ik zie niet het nog steeds niet. Billie is populair maar niet zoals Madonna die top 3-hit na top 3-hit scoorde en niet van de radio af te slaan was.

Arrie schreef:

Klopt, maar grote (radio)hit na grote hit scoren lukt in het internettijdperk vrijwel geen enkele artiest meer. Het aanbod is veel pluriformer geworden als je dat vergelijkt met 35-40 jaar geleden. Er luisteren vandaag de dag in verhouding ook veel minder mensen radio dan in de jaren 80, toen streamingdiensten en mp3's nog niet bestonden.