Communicatie (lees reclame maken, promoten etc) is natuurlijk een integraal onderdeel van de zgn "marketing-mix". Doelgroep-denken (target audience is de tamelijke plastische Engelse term - alsof je met een roos op je rug loopt) is eigenlijk een simplificerende manier van denken om focus aan te brengen. Had MuMe een kroeg dan zou ik graag onder een biertje uit de doeken doen wat voor frappante marketing-missers er zijn (geweest): een dienst, bestemd voor techneuten die massaal wordt omarmd en een heel andere toepassing krijgt (SMS), dierenvoeding bestemd voor yuppen met een huisdier die het meest wordt gekocht door bejaarden, de zgn Kermit (google daar maar eens op) in de markt gezet door KPN/PTT.
Alles kan dan wel data-driven zijn en data kan je raffineren tot informatie, maar als je die informatie laat hanteren door onkundige apen krijg je alsnog zero points. Niet alle data kan je correleren en niet alle 'spontaan' verstrekte meningen zijn even waardevol.
Overigens moet ik nu door alle positieve geluiden - ook in NRC - er wel aan geloven om dit album een echte kans te geven. Daarmee kom ik dus ook in de doelgroep van mensen die eigenlijk niet in een doelgroep willen zitten
