David Crosby - For Free (2021)

Label: BMG

1. River Rise (3:33)

met Michael McDonald

2. I Think I (4:52)
  3. The Other Side of Midnight (3:14)
  4. Rodriguez for a Night (3:17)
  5. Secret Dancer (3:14)
  6. Ships in the Night (3:25)
  7. For Free (3:43)
  8. Boxes (4:14)
  9. Shot at Me (3:13)
  10. I Won't Stay for Long (4:29)
avatar van Duco van Deugen
Ieder z'n mening uiteraard, maar zelf heb ik toentertijd (en nog steeds) Crosby, samen met drummer Michael Clarke, de minst belangrijke Byrds-members gevonden. Het beleid en de sound werden grotendeels bepaald door McGuinn en Gene Clark. Toen de laatste de band verliet (verslavingen plus vliegangst) werd de rol van Chris Hillman belangrijker. Ik heb hem altijd de George Harrison van The Byrds gevonden. Aanvankelijk bescheiden en op de achtergrond, maar gaandeweg steeds meer een factor om rekening mee te houden.
Grappig trouwens dat het nummer "Lady Friend" genoemd wordt als blijk van Crosby's kunde. Een on-Byrds-achtig, rommelig en schreeuwerig nummer dat terecht geflopt is.

Ik laat het even hierbij...

avatar van musician
David Crosby lijkt mij geen gemakkelijke man om mee te werken maar het is onmiskenbaar dat hij altijd een prima songwriter is geweest, een goed vocalist ook.

Hij is een markante persoonlijkheid, heeft strijd nodig om het beste in zich naar boven te halen en blijft daarbij zijn belangen goed in het oog houden.

Ik ben bij de Byrds met terugwerkende kracht geëindigd, inzake Crosby. Dus ik was liefhebber van Deja Vu en wat daarna allemaal kwam. Veel later ging ik luisteren naar de Byrds. Die ik eigenlijk niet op vind kunnen tegen CSN&Y in de meest uiteenlopende samenstellingen.

Binnen dat illustere viertal zijn in de regel Crosby's songs in ieder geval het meest complex en in de regel het meest interessant.
Solo is hij sinds 2016 in rustiger vaarwater terecht gekomen. Niet zo gek, hij is inmiddels ook 80. Het haantjesgedrag vrijwel verdwenen. Toch blijven z'n songs, spel en stem herkenbaar en vooral ook aangenaam.

Nog steeds een ongelofelijke knappe stem , want dat is niet altijd vanzelfsprekend op die leeftijd !
Gewoonweg een mooi plaatje.

Vorige maand nog een plaat van Joni Mitchell gekocht (Court and Spark). Toeval of niet ? Nu blijkt "For Free " een nummer van Joni Mitchell te zijn . Weet iemand op welke plaat dit nummer staat ?

avatar van Poles Apart
TONYLUNA schreef:

Joni Mitchell - Ladies of the Canyon (1970)

avatar van harm1985
Het nummer staat ook op het album Allies van CSN.