Low - HEY WHAT (2021)

2. I Can Wait (4:02)
  3. All Night (5:14)
  4. Disappearing (3:32)
  5. Hey (7:41)
  6. Days Like These (5:20)
  7. There's a Comma After Still (1:51)
  8. Don't Walk Away (4:07)
  9. More (2:10)
  10. The Price You Pay (It Must Be Wearing Off) (7:08)
dix
Dat ziet er weerbarstig uit

avatar van Poles Apart
Wist dat ze in de studio actief waren, blij dat er nu dan ook iets uit gaat komen. Kon nog niet direct een vooruitgesneld nummer vinden. We wachten af.

avatar van hoi123
Jaaaa, Days Like These borduurt voort op het distorted geluid van Double Negative, hier zat ik al op te hopen. Hyped!

avatar van itchy
Days Like These: prachtig! Ik kijk hier naar uit.

hoi123 schreef:

Laat ik dat nu net een probleem vinden. Voortborduren. Op de vorige was dat voor mij nieuw en radicaal. Schitterend album. Ik zeg er bij wel dat dit het enige album is dat ik van hen ken.

avatar van spoon
Mooi! Op een manier zoals alleen Low dat voor elkaar krijgt.

Sorry, maar lijkt op een b-kant van de vorige geniale plaat. Zelfde soort sabotage. Voor de rest weinig variatie.

avatar van Mausie
gerre schreef:

In eerste instantie lag de tweede single mij ook niet zo, maar bij herbeluistering inmiddels mijn favoriet geworden. Deze plaat gaat weer een kunststukje worden verwacht ik

avatar van tristan da cunha
Kunnen ‘die eikels’ die op basis van drie nummers een album beoordelen even gauw hun stem terugtrekken aub

avatar van hoi123
Hij is al een tijdje gelekt volgens mij, dus eikels hoeven het niet te zijn.

Ik heb al verschillende platen die in september uitkomen in de kast staan. Een domme opmerking.

avatar van aerobag
hoi123 schreef:
Hij is al een tijdje gelekt volgens mij, dus eikels hoeven het niet te zijn.

Yes, hij is al een dikke 2 maanden te vinden. Dat lijkt Low wel vaker te overkomen, Double Negative was ook al ruimschoots gelekt voor de officiële release. Marketingstrategie wellicht?

Ben benieuwd he deric raven, als jij die review copy's krijgt, teken je dan een geheimhoudingsverklaring of iets in die trant? Als in, als jij hem zelf zou lekken en label komt erachter, ben jij dan heel hard de sjaak?

deric raven schreef:
Klopt, als recensent krijg je platen soms al maanden voor de release in huis. Dit album wat korter, twee weken terug fysiek ontvangen, maar digitaal al een stuk langer.

aerobag schreef:

Zou kunnen dat een recensent dat gedaan heeft. Maar gezien jij beweert dat hij al twee maanden op het internet circuleert, lijkt het me meer voor de hand liggen dat het door iemand gedaan is, die dichter bij het vuur zit.

aerobag schreef:

Ja, zo zit het wel in elkaar. Ik heb de mogelijkheid om de plaat eerder te beluisteren, maar mag niks delen. De link is persoonlijk. Ik kan er wel mee aan de slag, maar als ik deze zou lekken, dan heb ik een groot probleem. Vaak vervalt de link ook na een aantal luisterbeurten, begrijpelijk. Deze van Low heb ik in ieder geval nog niet gehoord.

avatar van Tha)Sven
Oei, Days like these is wel echt een geweldig nummer zeg. Heel erg mooi.

avatar van Mausie
3x raak met de singles, laat die plaat maar komen

avatar van Lura
De enige constante factor in de muziek van de indie rock band uit Duluth is sinds 1993 het Mormonenechtpaar Alan Sparhawk (gitaar en zang) and Mimi Parker (drums en vocalen). Voorganger Double Negative werd zowel door pers als publiek goed ontvangen. Er werd dus terecht reikhalzend uitgekeken naar HEY WHAT, intussen hun dertiende album. Ook deze keer experimenteert men er weer lustig op los in hun slowcore songs, voor derde keer in samenwerking met producer BJ Burton. Het label Sub Pop licht het album als volgt toe : “Focusing on their craft, staying out of the fray, and holding fast their faith to find new ways to express the discord and delight of being alive, to turn the duality of existence into hymns we can share, Low present HEY WHAT. These ten pieces—each built around their own instantaneous, undeniable hook—are turbocharged by the vivid textures that surround them.The ineffable, familiar harmonies of Alan Sparhawk and Mimi Parker break through the chaos like a life raft. Layers of distorted sound accrete with each new verse - building, breaking, colossal then restrained, a solemn vow only whispered. There will be time to unravel and attribute meaning to the music and art of these times, but the creative moment looks FORWARD, with teeth.”. Hun kenmerkende vocalen worden zoals altijd ondergedompeld in vervormend en schurend geluid. En heeft het een eigen signatuur. De eerste van drie reeds vrijgegeven singles, Days Like These, begint nog als een normale song, maar krijgt alweer snel hun bekende sound. Uiteraard vormt hun geloof een belangrijke inspiratiebron voor hun teksten. Het lijkt me dat de meeste fans weer uitermate tevreden zullen gaan zijn met HEY WHAT, want het behoort tot hun fraaiste albums uit hun oeuvre.

Low live :

04-05 ANTWERPEN : Muziekcentrum Trix
05-05 AMSTERDAM : Paradiso

avatar van jurado
Tha)Sven schreef:
Oei, Days like these is wel echt een geweldig nummer zeg. Heel erg mooi.

Zeker, prachtige track.

dix schreef:

Hè, wat?

Dit is zo laag

avatar van johans
Binnenkort een interview op het altcoutryforum.nl van Jan Bletz met het tweetal van LOW over het nieuwe album, dat aanzienlijk toegankelijker overkomt dan de klanklandschappen van hun voorganger.

Door het afschrikkende Quorum van voorganger Double Negative koste het vele luisterbeurten om de plaat met het gezonde verstand te beoordelen. Natuurlijk heeft het uit Duluth afkomstige echtpaar niet het profetische vermogen van Nostradamus om de toekomst te voorspellen, al lijkt het bijna Gods werk om op de vooravond van de aardse duisternis met zo’n heftige stijlverandering de vastgelopen maatschappij voor het dreigende gevaar te waarschuwen. En als je dan eenmaal de juiste waarde daarvan ingeschat hebt, komt Low vervolgens met de overtreffende trap met het nog heftiger binnenkomende HEY WHAT.

Als aanhangers van de mormonenkerk staat de Apocalyps centraal op HEY WHAT. Het einde van de aarde in de huidige vorm komt in zicht als deze door een overvloed aan opvolgende plagen getroffen wordt. Zonder het milieuproblematiek en de corona ellende te benoemen kondigt de plaat de ondergang van de ooit zo groene planeet aan. De ijskappen schuiven al krakend en schurend richting de overige continenten toe en het is juist die dominante wanorder welke zich ook hier op HEY WHAT zo vernietigend manifesteert. Alan Sparhawk en Mimi Parker vertikken het om de kapot geslagen muziek als professionele reparateurs op te lappen en op te offeren. Er is weinig fantasie voor nodig om juist die ongemakkelijke dreiging als beginsel te gebruiken om de schoonheid van de verwoestende drones en explosieve ruis vorm te geven.

In een chaos aan zelfvernietigende geluidsgolven, haperende beats en opgeblazen gitaarversterkers dringt de volkse samenzang van het euforische duo zich op. Mimi Parker overstijgt zichzelf door in de rol van de in twijfel verkerende aardsengel te kruipen. Het geweten klampt zich in de vorm van de afwijzende dienaar Alan Sparhawk aan haar vast. Het geluid verslindende monster is getemd en laat zich als een trouw huisdier kunstjes aanleren. Strijdlustige White Horses die het hemelse koninkrijk beschermen en de slapende passagiers al galopperend door de stille nacht op hun laatste reis naar de eeuwigheid vervoeren.

De sterke geloofsovertuiging van Alan Sparhawk geven zijn woorden iets mythisch evangelisch, en daardoor zijn ze aan de ene kant bijna fysiek tastbaar maar tevens onzichtbaar onbereikbaar. Als schipper van de ark van Noach beschermt hij de hulpeloze wezens als de hel zich ontkiemt ten midden van het hemelse paradijs. De apocalyptische wereld is een tikkende tijdbom welke overgaat in fragmentarische flashbacks van het bestaan in het huiveringwekkende pompende I Can Wait en de magische biechtdoop te ondergaan in het kerkelijke Days Like These. Een reinigende brainwashing van de ziel die je de diepte inzuigt om herboren uit het harmonieuze symfonische All Night te ontsnappen. Nergens wordt er een compromis afgesloten om die loeizware vervormende dreiging te verlaten, omdat dit een onderdeel is van de onomkeerbare toekomst. HEY WHAT is pijnlijk betoverend, realistisch heavy, bedrieglijk vredig en met volle overtuiging de beste plaat die ik ooit van Low gehoord heb.

Low - HEY WHAT | Alternative | Written in Music - writteninmusic.com

avatar van Molemen25!
Een vraag. Zou een liefhebber van Low eens kort kunnen beschrijven wat hier nu zo fantastisch aan is? Bovenstaande recensies geven iets van duiding maar ik vat hem nog niet helemaal.

Ik sta echt open voor nieuwe muziek en hoor zeker originaliteit. Maar schoonheid? Nee. Eerder irritatie vanwege de vervelende geluidsexperimenten en het technische geknutsel om maar artisitiek te zijn. Het doet echt pijn aan mijn oren. Zit het genot in pijniging van de oren door die werkelijk vreselijke overdreven schurende geluiden? Of is het het verhaal? Misschien moet ik Low maar niet meer proberen. Vorige album heb ik ook geprobeerd maar nee. Ik denk niet dat deze afdeling van de popmuziek mij ooit gaat bevallen.

Maar ik laat me misschien nog overtuigen door een specialist door er op een andere manier naar te luisteren.

avatar van madmadder
Molemen25! schreef:

Misschien moet je het eens proberen terwijl je op een been en met een gek hoedje op met rauwe eieren staat te jongleren. Dat werkt bij mij altijd perfect om van Low te kunnen genieten.

avatar van itchy
Ik zat ook al een cynisch antwoord te typen. Als ik elke keer dat ik op deze site de zinsnede "kan iemand mij uitleggen waarom dit in vredesnaam zo goed is" een euro zou krijgen, was ik schatrijk.

Tip: begin bij de eerste plaat. Die is bloedmooi én toegankelijk. Volg daarna het kronkelige pad dat deze band heeft afgelegd, stel je daarbij een beetje open op, en misschien kan je de voorganger en deze dan wel waarderen. Of nog steeds niet, that's life.

Molemen25! schreef:

Misschien moet je instappen met Low - light