Coldplay - Music of the Spheres (2021)

Label: Parlophone

1. (0:53)
  2. Higher Power (3:31)
  3. Humankind (4:26)
  4. *✧ (0:53)
  5. Let Somebody Go (4:01)

met Selena Gomez

6. (3:09)

met We Are KING en Jacob Collier

7. People of the Pride (3:37)
  8. Biutyful (3:12)
  9. (0:21)
  10. My Universe (3:46)

met BTS

11. (3:46)
  12. Coloratura (10:18)
  13. Higher Power [Acoustic] * (3:34)
  14. Higher Power [Tiësto Remix] * (3:49)
avatar van RealChameleon
0,5
Spijt me echt maar niet om aan te horen. Vocaal ook zo saai. Wat is er met Chris aan de hand? Ze lijken wel net zo verzadigd als een stelletje over het paard getilde hedge fund managers.

avatar van remcodurez
Roxy6 schreef:

ja, en intussen lacht Coldplay zich rot om al de reuring.

Ik denk eerlijk gezegd dat als ze nog iets of wat artistieke trots hebben, en dan verwacht ik dat ze hier wel om geven. Ze kunnen bij elk album wel zowel kritiek en lof verwachten, maar ik vermoed dat ze toch hopen op een globalere betere beoordeling.
Het is niet zo dat Coldplay een alternatieve band is die zich afzet van de mainstream en enkel erkent wil worden door enkelingen. Een mainstream-band wil toch nog steeds dat zijn muziek goed beoordeeld word en niet enkel alleen maar geld in het laatje brengt.
Als dit niet meer het geval zou zijn, dan zijn ze van nog een lager niveau dan ik ze momenteel inschat.

avatar van Mausie
Roxy6 schreef:

ja, en intussen lacht Coldplay zich rot om al de reuring.

Dat geldt voor iedereen die veel geld verdient. Dat maakt het er niet beter op.

avatar van Gert1980
Als echte fan van de band, al mag je dat op deze site niet zijn én tegelijkertijd een eerlijke mening hebben, was ik zo stom dit album kansen te blijven geven. Gisteren het album voor de vijfde keer beluisterd, maar het bevat wat mij betreft slechts drie goede nummers. En dan zijn dat vooral 'goede' nummers omdat de rest niet eens in de buurt komt van goed. Humankind, People of the Pride en het door iedereen al gewaardeerde Coloratura zijn geen straf om aan te moeten horen. Maar tegelijkertijd vind ik die laatste ook weer niet het juweeltje tot wat sommigen hem hebben verklaard.
Door de duetten met Gomez en BTS kom ik maar niet heen en ik stoor me mateloos aan dat pretentieuze gedoe met die emoticons als songtitels.

Grappig vind ik wel dat het album wereldwijd op negatieve recensies kan rekenen, alleen hier op MuMe is die mening slechts een enkeling toegestaan en wil een bepaalde groep om compleet onbekende reden dit album graag naar een voldoende trekken...

En of Coldplay zich de terechte shit die ze over zich heen krijgen wel of niet aantrekt? Persoonlijk denk ik van wel! Bedoel, als je beweert dat dit je beste album is, kan ik mij voorstellen dat alle (terecht) negatieve recensies nogal frustrerend moeten zijn.
Al zal een gemiddeld tienerkrantje het album vast vier of vijf sterren geven, en daar dit momenteel de doelgroep lijkt te zijn waar Chris en consorten zich op richten is er nog hoop voor ze.

avatar van DjFrankie
Album wat beter als EP uitgebracht had kunnen worden. Die samenwerkingen met BTS en Selena zijn totaal overbodig in hun oeuvre. Enkel Higher Power, Coloratura en het Muse-achtige People of the Pride hadden prima op een EP gekunt.

Wat wordt het volgende dieptepunt samenwerking met Mart Hoogkamer of Dre Hazes?

Door samen te werken met BTS en Gomez richt Coldplay zich vooral op een jongere doelgroep, die straks samen met hun ouders naar concerten komen. De ouders hopen dan waarschijnlijk vooral op ouder werk.

avatar van luigifort
Nee, Sophie Straat

avatar van Roxy6
Heel veel goed onderbouwde kritiek hier deel ik zeker.

Music of the Spheres is zeker niet het piece de resistance van Coldplay. Verre van.
Maar het lijkt er wel op dat Chris Martin en andere groepsleden in de studio en blijkbaar ook nog een tijdje daarbuiten in een soort van bubbel hebben gezeten, als zij dit wel kenmerken als hun top album.

Wat ik eerder aangaf, je ziet hier tussen de ladingen kritiek, dat menig MM schrijver andere nummers mooi vind, dus echt eenduidige afschuw van de songs zelf is er niet.

Zelf troost ik mij met de gedachte dat iedere top groep/artiest met een lange staat van dienst altijd ook 'mindere broeders' heeft tussen het uitgebrachte werk.
Of je het nu hebt over The Rolling Stones, U2, Muse, Coldplay ....etc. etc. ze hebben allen een volstrekt eigen signature (ook in dit door velen als een misbaksel gezien album is Coldplays handschrift overduidelijk aanwezig) en ook allemaal missers in de rij. Dat kan ook haast niet anders want niemand kan enkel topproducten uitbrengen. En als het dan wel allemaal top producten zijn, dan is daar ook weer een hiërarchie in aan te brengen van beter naar beste.

Ik denk dat wanneer het aankomt op artistieke trots de bandleden in het afgelopen jaar een flinke zwarte vlek voor de ogen hebben gehad.

maar er is altijd hoop, dat lees ik hier ook tussen de bedrijven door: er zijn mensen die Coldplay al hadden afgeserveerd na Viva la Vida en die komen toch altijd weer kijken, lezen en meedelen in de frustratie, of in de -misschien- toekomstige vreugde.

avatar van legian
Ik had het hier al eerder over zelfkstijding en daar heb ik toch ook wel een handje van. Dit album vanmiddag maar weer eens opgezet dus. Deze keer met de gedachte er eens iets beter in te duiken.

Nou heb ik Coldplay sinds Mylo Xyloto al opgegeven. Dat album was voor mij een gedrocht van een ding. Daarna heb ik nieuw werk wel beluisterd, maar altijd met de wetenschap dat de Coldplay die ik zo graag hoor er niet meer gaat komen. En dat bleek bij elk album weer, de zoete electropop nummers waren voluit aanwezig. Soms in wat meer ingetogen vormen, maar ook dat viel in het niets bij hun eerdere albums. Tot daar ineens Everyday Life was. Ja hij red het niet bij hun eerste platen, maar was een album waarbij ik eindelijk weer eens de Coldplay hoorde die ik zo goed kon waarderen.

Voor dit nieuwe werk had ik niet echt verwachtingen. Everyday Life was fijn maar gezien de voorgaande albums had ik zeker niet de verwachting meer van dat te krijgen. Hoewel ik ergens wel wat hoop had dat ze op die fiets doorgingen. Dat is niet het geval met dit als resultaat. Zoals het al jaren gewoon is gaat een nieuwe Coldplay gepaard met veel kritiek. Kritiek van de fans en kritiek van de liefhebbers op de fans die kritiek op het album hebben. Het is fascinerend hoeveel negativiteit er met een nieuw Coldplay album gepaard gaat. Terwijl ze juist zoveel moeite doen om positieve muziek te maken. Het lijkt weinig effect te hebben in ieder geval.

Nou is dit album zeker niet eentje die ik erg graag beluister, zoals uit mijn openingszin ook wel blijkt. Maar zo belachelijk slecht als het hier door sommige wordt afgeschilderd is het ook zeker niet. En ergens vraag ik me wel eens af hoe de reactie zou zijn als dit niet Coldplay was geweest. Niet dat het dan een wereldkundig album zou zijn, maar de nostalgische herinneringen zijn er dan niet meer. Denk dat die voor vele toch wel een belangrijk aandeel in hun beleving zijn.

Goed, muzikaal is het vooral een groot niemanddal geworden. Het klinkt allemaal zo enorm zoet en inspiratieloos. Weet nergens uit te blinken of indruk te maken. Het is daarmee perfect voor die ellelange playlist van simpele popmuziek voor op de achtegrond bij een feestje of iets dergelijks. Maar om dit aandachtig te gaan beluisteren is in mijn optiek zonde van de tijd. Gelukkig heb ik een rustige werkdag. Toch weten ze af en toe wel wat leuks ten gehore te brengen waarbij ze aantonen nog wel degelijke muziek te kunnen maken. Helaas weten ze dat dan weer niet een nummer lang vol te houden.

Nou is Coldplay al jaren niet meer een interessante band voor mij. Zo beluister ik ook hun oude werk vrijwel nooit meer. Die tijd is geweest en voorbij. Spijtig ben ik er niet om trouwens, het was toen leuk en ik heb er goeie herinneringen aan. Met elk nieuw album wordt ik weer even herinnerd aan die oude tijden. Maar tijden en interesses veranderen. Zowel voor mij als oude fan en liefhebber, als ook voor de band.

Music of the Spheres is typisch Coldplay, zoete en gemakkelijke popmuziek die volledig past bij de tijd. Nergens volledig in uitblinkend, opvallend of enerverend. Maar ook nergens storend of misselijkmakend. Vooral erg gemakkelijk. Ze hebben eigenlijk twee grote problemen. De eerste is dat ze een moordende concurrentie hebben in een compleet verzadigde markt. Dat was 20 jaar geleden toch wat makkelijker voor ze. En de tweede is dat veel fans en liefhebbers een erg grote nostalgische waarde aan de oude Coldplay hebben hangen. En daar valt simpelweg niets tegen te doen.

avatar van DjFrankie
Dit zijn mijn beoordelingen van Coldplay. Kun je zien dat deze score erg afwijkt van de rest.

Coldplay - Parachutes (2000) 4,5

Coldplay - Ghost Stories (2014) 4,0
Coldplay - A Head Full of Dreams (2015) 3,0
Coldplay - Everyday Life (2019) 3,5
Coldplay - Music of the Spheres (2021) 2,5

Hier zit wel een patroon in hoor. Dus zo verrassend zou de beoordeling niet moeten zijn

avatar van Bijdevaate11
Tijdens coloratura, (stond als eerste by spotify) bouwden er veel verwachtingen op, dat klinkt wel als een soort prog rock nummer, maar wat er daarna allemaal kwam... ronduit teleurstellend.... higher power is wel catchy en luistert nog wel... maar verder, helaas coldplay voor mij weer niet gelukt...

avatar van rem.k.o.
Ik citeer uit een bericht aan iemand anders:
'Ik luister naar Sam Fender en ik vind het mooi. Het is niet helemaal mijn muziek, maar het is authentiek en oprecht. In tegenstelling tot de nieuwe cd van Coldplay. Wat een waardeloze obligate, vergezochte en inspiratieloze commerciële onzin.' Need I say more.