Coldplay - Music of the Spheres (2021)

Label: Parlophone

1. (0:53)
  2. Higher Power (3:31)
  3. Humankind (4:26)
  4. *✧ (0:53)
  5. Let Somebody Go (4:01)

met Selena Gomez

6. (3:09)

met We Are KING en Jacob Collier

7. People of the Pride (3:37)
  8. Biutyful (3:12)
  9. (0:21)
  10. My Universe (3:46)

met BTS

11. (3:46)
  12. Coloratura (10:18)
  13. Higher Power [Acoustic] * (3:34)
  14. Higher Power [Tiësto Remix] * (3:49)
avatar van dix
dix
Dat ziet er allemaal lekker luchtig uit

avatar van Mausie
Het is hier niet te zien, maar die gekke tekentjes zijn dus eigenlijk emoji's

avatar van chevy93
Weeral van die rare titels, interessantdoenerij als je 't mij vraagt. Niettemin zeer benieuwd!

avatar van The_CrY
Aha, dus dit bedoelde Chris Martin toen hij zei dat "[t]here might not not not not not not be, there might not be a not non new album." (bron: klik)

De trailer doet vermoeden dat ze na Everyday Life weer een springplaat gaan maken. Ben nog steeds benieuwd.

avatar van legian
Wisten ze in 2019 nog een heerlijke plaat af te leveren die weer goede hoop gaf. Lijkt dit weer een misbaksel van jewelste te worden. Ik zal wel een poging wagen rond die tijd, maar veel verwacht ik er maar niet van met die single en teaser.

avatar van Julian McArthur
Zeer nieuwsgierig. Deze band hoort voor mij thuis in het rijtje Pink Floyd en The Beatles.

Ivm die icoontjes, als Coldplay het doet wordt het afgekraakt op Musicmeter. Maar als Bon Iver het doet is het ok.

avatar van Mausie
Julian McArthur schreef:

Nee, bij Bon Iver is het ook pretentieus als je het mij vraagt. J. Cole spant trouwens de kroon met zijn nieuwe plaat.

avatar van KKOPPI
0,5
Julian McArthur schreef:

Je hebt veel hoop. Voor mij waren ze heeeeel misschien die richting ingegaan als ze na 2009 hun koers van toen doorzetten.

Julian McArthur schreef:
Nee, ook bij Bon Iver is het kut. En ook bij Alt-J. Gewoon niet doen.

avatar van Darkzone
Ikben benieuwd naar de achterliggende gedachte van dit album, de filisofie achter het artwork.
Het artwork van de hoes en promotiecampagne doet denken aan teksten over de ruimte, andere planeten, sterren en oneindigheid etc.

De eerste single lijkt een logisch vervolg op "comeback" plaat Everyday Life, die ik vorig jaar eind zomervakantie op 2lp kocht. Het gepruts van daarvoor kon ik niet waarderen, ook omdat ik Chris Martin altijd een gemaakte artiest vond, iemand die zichzelf nogal geweldig vindt, en te gefabriceerd op Radiohead wilde lijken met buiten de lijntjes van hun oorspronkelijke muzikale richting te treden...

avatar van jerome988
Eerste single Higher Power heeft niet zo veel te bieden, maar de speelduur van het slotnummer wekt dan toch weer ietwat interesse.

Edit: Ik heb Coldplay's eerste 4 albums op 4,5* staan, en de 4 daarna op 3,5*, benieuwd of dit patroon vervolgd wordt...

avatar van coldwarkids
Altijd leuk een Coldplay album maar als het net zo bubblegumpop word als de laatste twee platen raak ik m’n interesse toch een tikkeltje kwijt.

avatar van ranboy
Mocht iemand het interesseren: De 'muziek der sferen' is een eeuwenoude term, oorspronkelijk toegeschreven aan Pythagoras, Griekse wijsgeer (ca. 500 v. Chr.), gebaseerd op het idee dat het universum wordt bestuurd door harmonieuze numerieke relaties en dat de afstanden tussen de planeten overeenkomen met muzikale intervallen.
Misschien zegt het iets over de pretenties van de band .

avatar van Poles Apart
Coloratura

Ian Brown ging ze 20 jaar geleden trouwens al voor: Ian Brown - Music of the Spheres (2001)

avatar van Julian McArthur
Het nieuwe nummer, Coloratura, vind ik wel een parel. 10 minuten genieten. Invloeden van The Beatles, Pink Floyd en ook de oude Coldplay. Een typisch Coldplay refrein en prachtige uitbarsting. Zelfs een stukje in 5/4.
Ja dit is een hoogtepunt voor mij.

avatar van fish
Colorature, ik hoor godzijdank geen Beatles, wel de tempowisselingen van Pink Floyd en de soundscapes van Marillion. Uitstekend nummer en in het grote geheel van moderne populaire muziek is dit zeer, zeer welkom.

coldwarkids schreef:
Je kunt veel zeggen van de laatste plaat van Coldplay, maar bubblegumpop? Niet echt.

avatar van Minneapolis
Beetje raar dat er een tijd vermeld staat bij ∞
Ik zou me bekocht voelen..

Aan de andere kant, een Coldplay plaat voelt al gauw eindeloos.

avatar van OOOOO
chevy93 schreef:

Zo grappig hoe de beleving zo anders kan zijn. Niks interessantdoenerij. Het is gewoon nog platter, simpeler, en burgerlijker als je maar in je stoutste dromen voor kon stellen. Ze zijn Phil Collins en bon jovi al voorbijgestreefd in zwakzinnigheid.

avatar van KKOPPI
0,5
Coloratura is natuurlijk reden voor een feestje, het eerste écht goede dat ze hebben uitgebracht sinds.....2008?

Horend dat ze in ieder geval op dit nummer flink hun best hebben gedaan. Ook al is het tekstueel niet van het hoogste niveau...maargoed dat was Parachutes ook niet.

avatar van Barney Rubble
Geen slecht nummer dat Coloratura, maar niettemin heb ik dit soort Pink Floyd'pastiches wel eens beter gehoord. Tikkeltje aan de saaie kant. Higher Power is evenzeer degelijk, maar wederom een nummer dat het ene oor ingaat en het andere oor weer uit. Het blijft allemaal niet echt hangen in het tussenliggende zaagsel.

avatar van vincentcorjanus
Higher Power klonk als een scheet uit een put. Coloratura is gelukkig wel een stuk interessanter. Ik ben benieuwd!

avatar van The_CrY
Prachtig nummer dat Coloratura! Zal het dan dat 'Higher Power' slechts het commerciële verplichtingsnummer is? Doen ze weer een Ghost Stories?

Higher Power is eerder een nummer om de radio bij uit te zetten, helaas. Bijna niet te geloven dat dit van dezelfde makelij is als o.a. 'In My Place'. Als ik de tracklist erop nalees belooft het ook niet veel goeds, al wil dat op zich niets zeggen. Op dat gebied levert de afsluiter toch een sprankeltje hoop. Niet dat ik daar bijzonder warm van word, maar het is alleszins vele malen beter dan de eerste single. We gaan Coldplay nog een kans geven, al is het onder voorbehoud.

avatar van Bluebird
Poles Apart schreef:
Coloratura

Hier nog een :

Mike Oldfield - Music of the Spheres (2008)

Met Coldplay heb ik niks meer. Hun eerste 4 albums blijven meesterlijk maar daarna heeft een krampachtige drang tot vernieuwing er een zooitje van gemaakt. En het komt niet meer goed ook.

avatar van Barney Rubble
Bluebird schreef:
. En het komt niet meer goed ook.

Zoals een onofficiële bondfilm het eens goed formuleerde: "Never say Never (again)", maar heb er eveneens een hard hoofd in dat Coldplay nog eens het niveau van hun beginjaren haalt.

avatar van Nicolage Rico
Na 6 minuten begint Coloratura wel alleraardigst te worden - tot de oervervelende 'oooohooooh's' althans.

avatar van mr-mucho
Hoewel Coloraturatitatovenaar een prima compositie kent, weet Coldplay het toch weer een hoog Disney-gehalte te geven met de Oooohoooo's en afgezaagde keuzes voor instrumentatie. Tijdens het nummer blijf je wel nieuwsgierig (althans, de eerste keer luisteren), maar na iedere afslag en tempowisseling denk je toch iedere keer: jammer, had meer ingezeten. Dus ik heb er net even de blokfluit bij gepakt (wordt vervolgd).

Het nummer doet me denken aan een eerder uitgebracht, onderbelicht nummer van Coldplay. Dat ik vanwege de bescheidenheid en opbouw leuker vind: Coldplay - Moving To Mars (Official Audio) - YouTube (ook Pinkfloydiaans)

Maar goed, wie weet bevat dit album nog een leuk nummertje of 2. Dat krijgen de heren meestal nog net voor elkaar.

GothamCity
Higher Power vind ik wel een goed catchy popnummer.
Maar Colornatura vind ik dan juist weer een mislukt nummer, er zitten van die onderbrekingen in die de flow er al snel uit halen, de gitaarsolo is wel leuk maar niet speciaal genoeg.

Benieuwd naar de rest van het album ben ik wel.

GothamCity
Coldplay heeft zojuist een rampzalig nummer uitgebracht.