Animal Collective - Strawberry Jam (2007)

Folk / Electronic
Label: Domino

1. Peacebone (5:13)
  2. Unsolved Mysteries (4:25)
  3. Chores (4:30)
  4. For Reverend Green (6:34)
  5. Fireworks (6:50)
  6. #1 (4:32)
  7. Winter Wonder Land (2:44)
  8. Cuckoo Cuckoo (5:42)
  9. Derek (3:01)
avatar van nevyn

2007, wat een rampjaar. Hoe moet ik nou een top 10 maken als ik er minstens 20 albums in wil proppen ?

Deze maakt ook weer een flinke kans. De ep People van dit jaar van Animal Collective beviel me al heel erg, maar dit is zowaar nog toffer. Het begint al gefreakt en vrolijk, en blijft dat de hele tijd aanhouden. Nog steeds erg trippy maar met een vrolijker achtergrondje. Beetje meer Feels dan Sung Tongs, maar toch een heel eigen geluid weer. En in Fireworks komt het tofste chinese klanken/diergeluiden/mafheid-combiding ooit voor.

Ik hou van Animal Collective. Kan ook niet wachten op het concert zondag in Groningen. Dit albumpje zal de komende tijd nog wel vaak voorbij komen. Heerlijk

avatar van Facedown
En wanneer komt deze uit, of is ie al uit?

avatar van L_T_B
Facedown schreef:
En wanneer komt deze uit?

10 september.

avatar van Comrade
Facedown schreef:
En wanneer komt deze uit, of is ie al uit?

Er zit een gaatje in, als je begrijpt wat ik bedoel.

avatar van Facedown
Comrade schreef:

Er zit een gaatje in, als je begrijpt wat ik bedoel.

Ik begrijp wat je bedoelt, maar ik ben één van die mensen die braaf wacht tot een cd uitkomt van een groep waar hij fan van is

avatar van Brain Stew
Fijn tripje weer.

de meeste nummers kenden we natuurlijk al, maar toch fijn om ze nu in de studioversie te horen. Heb ook erg veel zin in het concert in Vera en dat in Nijmegen. Hoogtepunten van Strawberry Jam: For Reverend Green, Fireworks en Cuckoo Cuckoo 4,5*

Eerste luisterbeurt zit erop. Aparte plaat, maar ik had ook niks anders verwacht. Af en toe heb ik het idee dat deze plaat nog een stukje meer toegangkelijk is, maar af en toe ook weer niet. Tsjah zo'n plaat moet groeien, ik zou er nu waarschijnlijk een 3* voor geven maar een maand later waarschijnlijk alweer een 4*.
For Reverend Green is wel erg vet met dat hysterisch geschreeuw.

Ik ben benieuwd in Nijmegen maandag, tenminste ik hoop dat ik kan gaan, want deze band gratis kijken is natuurlijk een cadeautje. Overigens heb ik gehoord dat ze laatst als 3-piece optraden, dus geen gitaar. Ben benieuwd.

ThirdEyedCitizen schreef:
For Reverend Green is wel erg vet met dat hysterisch geschreeuw.

Zoals je zegt, deze plaat moet groeien. Ik heb hem nu 5 keer in zijn geheel gehoord en net nog weer eens met koptelefoon. Hij wordt steeds beter. Over het poppy gehalte: het klinkt een beetje als een mix tussen Feels en Spirits They're Gone.

ThirdEyedCitizen schreef:

ze treden naar alle waarschijnlijkheid op met alleen elektronica, percussie en zang. Eerst drie ouwe nummers (Doggy, Hey Light, Who Could Win A Rabbit), dan 8 à 9 nieuwe nummers en dan nog 3 ouwetjes (Loch Raven, We Tigers, Leaf House)
Die nieuwe nummers schijnen deels voor een volgend album te zijn, maar ze spelen zeker Fireworks, For Reverend Green, Cuckoo Cuckoo en Winter Wonderland.

Sietse
eerste luisterbeurt doet mij veel goeds.
Ik begin gewoon met 4 sterren.

Wederom een volledige zotheid op dit album.

Chores begint ook een favoriete track te worden. Dit lijkt weer af te stevenen op een 5-sterrenwaardering!

Ik heb met deze band altijd heel erg dat ik t niet op elk moment kan draaien. Net als bijvoorbeeld een Sigur Ros, ik vind het mooi, maar luister het niet al te vaak. Al luister ik Animal Collective wel vaker dan Sigur Ros.
Er gebeurt gewoon zo veel, dat je niet al moe moet zijn als je aan de cd begint, want dan word het niks.

avatar van we tigers
alle andere Animal Collective-platen hadden een zekere noodzaak in zuch. Die plaat moest er gewoon zijn. De gekte van Here comes the Indian, de regen van Campfire Songs, De Simon & Garfunkel op paddestoelen van Sung Tongs, altijd klopte de plaat.

En dat is het probleem van deze Animal Collective. Begrijp me niet verkeerd, het zit weer verdomd lekker in elkaar, maar het pakt me niet zo... Ik mis iets. Misschien dat het na tig luisterbeurten nog gaat komen, maar vooralsnog vind ik het onmogelijk een stem er op te zetten.

Groeiplaten zijn het altijd wel denk ik. Ik kende Here Comes The Indian al wat langer, maar ben me na de recente gig in Nijmegen pas meer gaan verdiepen. Dit is wel een erg fanatieke plaat, heel veel energie. Bevalt me wel.

avatar van roeptoeter
Hmm. Feels vond ik tot nu toe toch een stuk prettiger gestoord dan deze. Deze is me iets te gestoord en gefreakt.

Iemand de B-side "Safer" al gehoord? Hij lijkt wat rechtlijnig, maar dat pianoriedeltje is toch erg leuk en de song heeft zn gestoorde wendingen. Leuk nummer.

ja, lekker nummer

De wonderschone Safer dreigt toch echt wel het beste stuk muziek te worden dat de jongens ooit in elkaar geflanst hebben. En dat zeg ik met grootse pijn in m'n hart omdat Banshee Beat (zie ook m'n screenname) voor mij de onbetwiste #1 is...was.

Safer omvat het beste van de twee (Avey & Panda): Avey's lyrische, no-sense-making poezie met een heuse Texas Chainsaw Massacre (Avey's favo film) gehalte (wel eens aandachtig naar al dat gefriemel en gekraak op de achtegrond geluisterd?) en Panda's sonische genie.

De SJ hoes hier ziet er trouwens bijzonder armoedig uit; moet het niet zoiets wezen: Jam

Ik weet het niet. Kan best inderdaad.

En verdient, denk ik zo. Best goeie review ook. Vaak heb ik het niet zo hoog op met Pitchfork, maar dit is toch wel correct verwoord denk ik.

De Peacebone video is trouwens geweldig.

black/bird
De schrijversstaf is gewoon te groot geworden.

Deze moet ik nog luisteren en mss aanschaffen. Ben het wel met TEC eens dat je het niet moet luisteren als je moe bent.

black/bird
en aangeschaft
****

avatar van SilverGun
Zit ik een paar dagen terug nog te verkondigen dat Kala van M.I.A. waarschijnlijk niet meer overklast gaat worden dit jaar, komt deze plaat me ten gehore. Wat een schitterende melancholisch aandoende muziek is dit. De elektronische invloeden passen perfect binnen het warme geluidspalet, evenals het passionele stemgeluid van Lennox en Tare. Fireworks is momenteel favoriet - dat nummer zat het hele weekend in m'n kop - maar ik moet hier nog meer luisterbeurten tegenaan gooien. Voor nu een dikke vette 4*

Gloeiende gloeiende, da's wel bizar hoog. Wel het hoogste cijfer ooit dat AC van Pitchfork kreeg. Niet dat Jam geen prachtplaat is, maar 9.3 grenst aan waanzin. AC kunnen ook niets fout doen bij Pitch (bij mij ook niet trouwens, maar dingen zoals Here Comes The Indian zijn ook minstens een 9.3 waard).....gloeiende, gloeiende.

Here Comes The Indian is dan weer een allmusic-favoriet

avatar van korenbloem
wat een lekker plaat is dit.

avatar van SilverGun
Kan iemand vertellen of de lyrics in het CD boekje staan? Ik heb de iTunes versie van het album namelijk.

Ja ff gekeken en ze staan erin.

avatar van SilverGun
Ok mooi, dan schaf ik 'm origineel aan. Ik hoor soms flarden van schitterende teksten maar krijg tijdens het luisteren niet alles mee.