Animal Collective - Strawberry Jam (2007)

Folk / Electronic
Label: Domino

1. Peacebone (5:13)
  2. Unsolved Mysteries (4:25)
  3. Chores (4:30)
  4. For Reverend Green (6:34)
  5. Fireworks (6:50)
  6. #1 (4:32)
  7. Winter Wonder Land (2:44)
  8. Cuckoo Cuckoo (5:42)
  9. Derek (3:01)
freakystyle schreef:
Here Comes The Indian is dan weer een allmusic-favoriet

Ah, kijk aan. Een andere muziekwebsite die ik net als de Rolling Stone zelden bezoek.

Waanzin of niet, Pitchfork logica volgend (die 9.2 aan Sufjans Illinois gaf die in 2005 prompt #1 werd, en Joanna's gedoodverfde Ys met 9.4 het vorig jaar jammergenoeg moest doen met #2 --achter The Knife, met 8.6 (nota bene) voor The Silent Shout ), zou dit weleens het jaar van AC kunnen worden.

^ Och ja....Person Pitch. Het zou wel heerlijk wrang zijn als de band als een geheel het veld moet ruimen voor Panda. Hihi...

Achja, revieuws. Ik laat me er door adviseren, maar het zal mij echt een worst wezen wat dat soort mediasitejes over muziek vinden die ik goed vind.

Banshee schreef:

cijfers worden individueel gegegeven, bij de eindejaarslijst wordt het gemiddelde van alle recensenten genomen. Dat levert andere lijsten op dan je op basis van de rapportcijfers zou denken.

Larsch
Oei oei, ik was nogal bang toen ik dit album voor het eerst opzette. Ik kende namelijk helemaal niets van Animal Collective en met Deerhoof als Similar Artist op Last FM boezem je mij angst in (ooit eens 's nachts twee albums van die band achter elkaar geluisterd en slapen heb ik die nacht niet meer gedaan ). Still, die hoge cijfers voor Strawberry Jam zijn niet voor niets en dus toch maar even geprobeerd. En hoe positief verrast ik werd!

Leukste nummers zijn Peacebone ("It's not my word that you should follow, it's your inside!"), #1 (doet me een beetje denken aan The Ghost of You Lingers van Spoon. Een beetje een rare vergelijking, maar toch, dat minimale... wel errug mooi) en Chores (word ik helemaal vrolijk van). Cuckoo Cuckoo mag er ook wezen zeg. Het mooiste nummer blijft echter For Reverend Green (volgens mij for some reason echt een ideaal nummer na hele hete sex ). Topnummer.

Ik had me voorbereid op een moeilijk luisterbare plaat en dat viel me alleszins mee. Heerlijk schijfje die ik de komende tijd zeker nog wel beluisteren ga. Voor nu 4,0*.

avatar van SilverGun
Hier hetzelfde. Hoe meer ik er naar luister, hoe blijer ik er van wordt. Wat een schitterende sfeervolle plaat. Alleen had B-kantje Safer gewoon als afsluiter gemoeten. Dat nummer is verplichte kost voor iedereen die dit album waardeert.

Deze gaat naar 4,5 sterren.

black/bird
Begin deze plaat ook steeds beter te vinden, mss beter zelfs dan Feels (ook heel goed maar die avey kan je soms echt wegjagen)

avatar van japieee
Het eerste album van Animal Collective dat bij mij echt klikt (bij Sung Tongs kwam ik nooit verder dan 'Leaf House' en 'Who Could Win A Rabbit', welke ik beide briljante nummers vind).

Het klikt dan meteen wel weer zó goed dat het collectief zich hoog in m'n jaarlijstje genesteld heeft.

mijn god wat vind ik dat geschreeuw in nummer 4 geweldig.

avatar van levenvergeten
Een spacende en trippende luisterervaring die zo heerlijk wegluisterd en zo makkelijk alles doet laten vergeten wat niet nodig is om te onthouden is simpelweg een hoge score waard.

avatar van Dridge
Muziek waar ik erg zenuwachtig van wordt zoals ik ook de kriebels krijg van"Architecture in Helsinki"
Niet mijn ding , ik stem hier ook niet op.

Creatieve muziek en daar hou ik van. Fireworks heeft iets kinderlijks, maar 't is wel geniaal

De Black Dice versie van Peacebone is ook een lichtelijk meesterwerk. Te beluistern op hun myspace: http://profile.myspace.com/index.cfm?fuseaction=user.viewprofile&friendID=99152925

avatar van Koerok
1,0
Doet me helemaal niets deze plaat. Hooguit irriteert hij me.

avatar van Onderhond
Blijkbaar is er na Feels nog niet veel veranderd.

De eerste pak en beet 30 seconden van Peacebone zijn niks minder dan geweldig, waarna er een bangelijk banaal structuurtje aan gegeven wordt en het nummer, inclusief vreselijke vocals, verandert in makkelijk verteerbare hap/slik/wegspuw poprock.

Shame shame.

hapslikweg? Peacebone komt me wel het meest toegangkelijk over, maar van Strawberry zeggen dat het makkelijk verteerbaar is vind ik wat veel van het goeie. Here Comes The Indian wel es geprobeerd dan? Die plaat is echt geen hap slik weg, al vind ik dat deze plaat dus ook niet.

avatar van Onderhond
Ik geef ook enkel commentaar op het eerste nummer (Peacebone).

Ken verder enkel Feels van deze groep. Geen doorsnee muziek met interessante elementen, maar daar blijft het ook jammer genoeg bij. Vooral de vocalen vind ik vaak extreem misplaatst.

In de zin van klank en manier van zingen kan ik me dat voorstellen. Als je niet beter zou weten zou je denken dat vooral Avey er compleet naast zit en vals is. Het past er echter goed bij en het is inderdaad kenmerkend voor AC. Logischerwijs kan niet iedereen dat waarderen.

black/bird
Onderhond schreef:
Blijkbaar is er na Feels nog niet veel veranderd.

Shame shame.

Dat probleem heb ik ook altijd gehad. Sung Tongs geen doorkomen aan, Feels een miskoop en plots dit jaar Panda Bear, wiens laatste album hoog gaat eindigen in mijn lijst van 2007. Animal Collective heeft daardoor een tweede serieuze kans gekregen en het werkte.
$trawberry J@m gaat eveneens hoog eindigen.

Ik zie ze live vrijdag. Ik ken hun laatste 2 full cd's. Maar schijnt dat ze daar maar live maar een drietal nummers van spelen! Klopt dit?Dat zint me alleszins minder..En Sung Tongs leren kennen zal nog niet voor deze week zijn.. Eerste nummers boeien me alvast precie niet echt.

avatar van Facedown
gerre schreef:

Ze spelen idd weinig nummers van hun huidige albums... (PS: De eerste nummers van Sung Tongs zijn nochtans de beste, blijven luisteren!!)

Zelf wou ik ook heeeel graag naar Animal Collective vrijdag in Brussel, maar had al tickets voor Arno die dag, mja... Enorm ontgoocheld toen ik zag dat ze dezelfde dag optreden en ik al die tickets had

Gelukkig speelden ze deze keer wel een aantal nummers van Strawberry Jam en live bleek pas (voor mij) hoe geweldig dit album toch is. Ik maak er gelijk maar 5 sterren van!

Volledige band, of zonder deakin weer?

Weer zonder Deakin, maar Avey Tare pakte zo nu en dan een gitaar

avatar van SilverGun
Het was een erg mooi optreden in de Melkweg, voor zolang het duurde dan. Ik moest namelijk vroegtijdig weg i.v.m. het halen van een trein, dus na de geweldige (extended) uitvoering van Fireworks was het voor mij helaas afgelopen Wat duurde die support-act ook lang zeg, AC begon pas rond 21.45 uur te spelen. Weet iemand tot hoe lang het uiteindelijk geduurd heeft?

Fireworks is zalig eh! *tiererierereu...*hehe.
Kom net terug van optreden in de bota.

avatar van Koenr
SilverGun schreef:

Ze speelde bijna tot 23.30.

Gaaf optreden inderdaad. Vond het niet erg dat ze veel van Strawberry Jam speelden, wordt voor mij steeds duidelijker dat ik dit gewoon hun beste werk tot nu toe vind.

Nu, ik heb weinig strawberry live (in nijmegen toen) gezien. Maar afgaande op het studiomateriaal vind ik het denk ik toch ook wel een erg goed werkje. Zal hem binnenkort es opschroeven naar zn verdiende 5

avatar van Xel
Xel
Interessante plaat; na een paar beluisteringen helemaal wild van Peacebone (wow! wat een clip ook!), Reverend Green en Fireworks....
Ben benieuwd verder...... Niet een makkelijke plaat natuurlijk, maar de aantrekkingskracht is er wel. I.i.g. een stuk interessanter qua sound dan bijvoorbeeld de nieuwe Radiohead. (Niet te vergelijken verder trouwens hoor!).

Larsch
Vind je? Ik vind ze allebei wel heel erg interessant.

Ik ga een halfje omhoog. For Reverend Green en Fireworks zijn werkelijk ijzersterke nummers en de rest is gewoon erg goed. Op het moment niet echt zin om me in hun eerdere werk te verdiepen, dat zal later wel gebeuren.

Voor nu, Aardbeienjam.