Animal Collective - Strawberry Jam (2007)

Folk / Electronic
Label: Domino

1. Peacebone (5:13)
  2. Unsolved Mysteries (4:25)
  3. Chores (4:30)
  4. For Reverend Green (6:34)
  5. Fireworks (6:50)
  6. #1 (4:32)
  7. Winter Wonder Land (2:44)
  8. Cuckoo Cuckoo (5:42)
  9. Derek (3:01)
Nihilisme
Wat zit er toch veel emotie in Cuckoo Cukcoo zeg. Verschrikkelijk mooi nummer. Echt doodzonde dat Derek de boel afsluit en niet b-kant (van Peacebone single) Safer (één van de- zoniet hét- beste AC-nummer(s) mensen?). Overgang van For Reverend Green naar Fireworks is briljant, sterkste AC (ook qua geheel) tot nu toe.

Kan niet meer wachten op de nieuwe.

Father McKenzie
Deze moet bij de eerstvolgende aankoop zitten, zeker weten, al wat songs gehoord, ik twijfel niet meer en ga dit binnenhalen. Lekkere hoes ook, al eet ik liever Nutella choco!

avatar van KampF
Ik heb deze maar verwisseld met Pet Sounds, en daarom staat ie ook direct op nummer 4 in mijn top10. Nog even over, #1, een nummer dat niet vaak genoemd is, maar oh zo geniaal is. Heerlijk die verbogen stem van Avey, met de dromerige zang van Panda Bear op de achtergrond. Weer zo'n nummertje waar ik alleen maar een 10 aan kan vast plakken

Hopelijk verdient deze plaat ook weer wat aandacht na MPP's succes.

dvk
Ja van mij krijgt deze wel aandacht na het succes van MPP, KampF. MPP vind ik echt geweldig en deze vind ik ook erg goed. Ik verwachte een heel ontoegankelijk album aangezien ik overal las dat MPP veel catchier en poppy zou zijn dan hun voorgaande werk maar ik vind dat bij dit album nog alles meevallen. Ik neem aan dat ze dan doelen op nog eerder werk van ze. Een nummer als Daily Routine heeft mij een stuk meer luisterbeurten gekost om echt goed te kunnen waarden dan bijvoorbeeld Peacebone die ik gelijk goed vond. Neemt niet weg dat dit gewoon een heel leuk album is alleen voor mij niet beter als MPP.
Nu snel door naar Feels

UnknownPleasure
Ik ben deze nu sinds eergister aan het beluisteren...

Het eerste wat me opvalt is dat het veel rauwer is en dat er meer emotie in verwerkt is ( bijv in For Reverend Green; Prachtig, dat geschreeuw).
Het klinkt dan ook soms wat chaotischer hier en daar, en daar moet ik nog even aan wenning denk ik ( Dat had ik zelfs met MMP).

Maar wat een creatievelingen zijn het zeg!

Stem volgt later.

Nihilisme
Het is geloof ik de meest persoonlijke plaat van ze (nog meer dan Feels), aldus de bandleden. Er zit inderdaad heel veel emotie in, met hier en daar flarden geniale tekst. Fireworks en Cuckoo Cuckoo zijn daar voor mij het beste voorbeeld van, maar ook een Winter Wonder Land in al zijn speelse blijheid:

And if you don't believe in fantasy
Then don't believe in fantasy
Do you not believe in fantasy because it gets you down?

Prachtig. Om te eindigen met:

If you don't believe you're dying
Then don't believe you're dying
Do you not believe you're dying just because it gets you down?

Geweldig toch? Vind het overigens echt tof om te zien hoe mensen na hun goede ervaringen met Merriweather Post Pavilion, naar deze plaat (terug)grijpen. Eigenlijk verdient deze ook gewoon mijn volle mep, maar ik ben er nog steeds niet over heen dat Safer er niet opstaat...

avatar van Ploppesteksel
Is het niet:

If you don't believe you're dying
I won't tell you that you're dying
Do you not believe you're dying just because it gets you down ?

In ieder geval, ik ga akkoord; Winter Wonder Land is geniaal !
Peacebone vind ik ook geweldig. Erg sterke cd, en momenteel vind ik hem nog steeds beter dan de opvolger.

Nihilisme
Oh, kan ook wel hoor! Had het snel getypt. Maar volgens mij is dat van mij wel goed. In ieder geval aldus SongMeanings. Ach, boeit ook niet verder, verandert weinig aan de geniaalheid van het nummer.

Ploppesteksel heeft gelijk, voor Animal Collective lyrics kun je trouwens vaak het best afgaan op Lyrical Collective. Daar staat ook bij of het de officiële lyrics zijn, of transcripties van fans. De lyrics van dit album zijn allemaal officieel.

Nihilisme
Oh, die site kende ik nog niet! Bedankt.

avatar van Cor
Cor
Bijzondere band, dit Animal Collective. Houdt zich aan geen enkele muzikale conventie en dat levert spannende en verrassende muziek op. Zeker heel origineel. Het raakt me echter niet altijd. Soms wat monotoon, wat een hypnotiserend effect geeft, maar het heeft bij mij niet altijd het effect dat ik er in opgezogen word. Maar voor de vernieuwingskracht en durf geef ik zeker een stevige 3,5***.

avatar van midnight boom
de cd heb ik op internet besteld.
ik heb hem dinsdag binnen gekregen. wat ziet die er mooi uit!
ga hem zo luisteren ben zeer benieuwd!

avatar van midnight boom
Animal collcetive dat is toch die band die net is door gebroken met hun 4de studio album? En wies albums wereldsvreemd zijn?
Ja dat is deze band.

Als je Strawberry jam voor het eerst hoort geloof je je oren niet.
Zoon rare cd. met alemaal wereldvreemse nummers. J denkt de hele tijd: wat is dit! maar als je hem dan voor een tweede keer opzet ga je overal lichtpuntjes ontdekken. bijvoorbeeld het gescheew in peacebone ga je waarderen en het intro van #1 is opeens hemels mooi.
Zo valt er aan deze cd steeds weer wat te ondekken. De zang is van de band bevalt ook steeds beter. Nog steeds is het erg aparte muziek. Maar na 10 luisterbeurten klinkt het allamaal opeens heel groot. Dat is hun aanpak.
Mensen zeggen dat een groeiplaat niet bestaat. Deze cd bewijst het tegendeel. Het begrip groeplaat bestaat dus wel degelijk.
En dat werkt in hun voordeel.

kranzinige maar o zo goede luister-cd!

midnight boom schreef:

9de album

Nu kom ik hier na ruim een jaar om te vermelden dat ik Peacebone op een vreemde manier aantrekkelijk vind. Zo machtig, hoe muziek op het eerste gehoor als een stuk stront kan klinken maar langzaam oh zo mooi wordt. Dit zou een wijze les moeten zijn voor ieder mens. Niet alleen op het gebied van muziek, maar op ieder gebied loont geduld uiteindelijk.(/preachmode)

avatar van Apieknar
Fireworks is echt een prachtig nummer

avatar van De-noir
Inderdaad, Fireworks blijft schitterend. Elke keer weer maakt een krachtig gevoel van blijdschap en euforie zich van mij meester wanneer ik dat nummer hoor. En dat terwijl ook een zekere tragiek niet onopgemerkt blijft. Erg fijn nummer, waar ik geen genoeg van kan krijgen. Het geeft me het gevoel dat ik verdomme leef Na MPP heb ik dit album sowieso een stuk beter leren waarderen, en vind ik deze zelfs stiekem beter. For Reverend Green en vooral ook Cuckoo, Cuckoo klinken zo puur, rauw en oprecht. Meesterlijke nummers.

De-noir schreef:

En blijkbaar nog enkele mensen, sinds begin 2009 (release MPP) begint dit album weer te stijgen qua beoordeling. En terecht!
Reverend Green, Fireworks, WWL, Cuckoo

Na Merriweather Post Pavillion te hebben beluisterd (dankuzeeer, broer!), heb ik deze maar voor een redelijk zacht prijsje mee genomen. Inmiddels zijn we zo'n twee weken verder en... weet ik nog niet precies wat ik ermee aan moet. Peacebone en Fireworks kende ik alletwee al vantevoren en zijn alletwee nog altijd fantastisch; de rest blijft echter nog niet helemaal hangen. Daar waar de opvolger nog lekker toegankelijk was met catchy reffreintjes, blijft dit album in mijn oren klinken als 'potten en pannenmuziek' - lekkere potten'n'pannenmuziek, maar niettemin potten'n'pannenmuziek. Het is duidelijk dat ik nog flink wat luisterbeurten nodig heb om deze op waarde te schatten. Stem blijft voorlopig dan ook uit.

Karl schreef:

Aha... en dan staat 'ie ineens op nummerke 9 in mijn top tien

Karl schreef:

Aha... en dan staat 'ie ineens op nummerke 9 in mijn top tien

Top

avatar van Mindshifter
1,5
Dit album eens gaan checken nadat ik hem in een aantal aantrekkelijke top 10 noteringen zag staan. Een half jaar geleden voor het eerst geluisterd en geen idee wat ik ermee aan moest.
Laatst toch weer eens opgezet maar het blijft hetzelfde. Het lijkt nergens spannend te worden en ik begrijp het niet helemaal. Een paar nummers zijn wel oke, maar de neiging deze weer eens op te zetten is er helaas niet. Toch wel een bijzonder unieke sound. *2.

PS: wel een waanzinnige hoes trouwens!

Mijn zusje over Strawberry Jam: "Loopt de cd vast, of zo?"

avatar van KampF
Lol, bij welk stuk? #1?

Geen idee; volgens mij ergens eerder, bij de eerste drie nummers of zo. Ik kan het haar overigens niet echt kwalijk nemen: als je niet beter zou weten, zou je inderdaad denken dat m'n cd-speler aan 't flippen was.

(Ik heb vroeger trouwens echt een keertje een minuut lang enigszins verdwaasd naar een cd geluisterd, alvorens ik erachter kwam dat 'ie gewoon onder de krassen zat. En ik me maar afvragen wat voor maffe muziek ik nu weer in mijn handen geduwd had gekregen )

avatar van Arrie
Ik gok dat het in Chores was, bij het stukje dat ie de hele tijd "If I" zingt.

avatar van Koston
Toch de minste plaat van Animal Collective die ik ken. Het probleem is dat er maar twee echt goeie nummers op staan, namelijk Reverend Green en Fireworks. De rest lijken wel B-kanten, ze zijn gewoon niet goed genoeg

Ik vind dit juist de beste plaat van animal collective (niet dat ik ze allemaal gehoord heb maar toch). For Reverend Green is inderdaad het zaligste nummer waar het praktisch onmogelijk wordt om op je stoel te blijven zitten. Maar vind echt geniaal album dat niet echt z'n gelijke kent (ook last fm biedt geen oplossing want bands als grizzly bear brengen toch een ander geluid). Peacebone als opener is trouwens perfect om de massa weg te houden van dit album

avatar van LucM
Nadat Merriweather Post Pavilion mij zo goed beviel heb ik de voorganger ook beluisterd.
Toch aparte muziek dat je als elektronische folk kan beschrijven. Ook hier heb je meerdere luisterbeurten nodig omdat de songs op het eerste gehoor wat verwarrend klinken maar uiteindelijk vallen ze in de juiste plooi, dit is zeker een groeialbum.

avatar van Casartelli
Wat mij in eerste instantie wat verwarde is waarom deze band met al zijn rare gegil en piep-knor-geluiden zijn 'genre' deelt met grootheden van weleer als The Dubliners, Fairport Convention en Steeleye Span.

Maar goed, dat zal dan wel... de plaat blijkt zijn groeipotentieel toch wel enigszins waar te maken. For Reverend Green is hier erg aangeslagen en fungeert voor mij als sleutelnummer tot de rest van de plaat. Van 2 sterren ging het via 2½ nu naar 3 en 't zou best nog eens verder omhoog kunnen.