ABBA - Voyage (2021)

Zweden
Label: Polar

1. I Still Have Faith in You (5:09)
  2. When You Danced with Me (2:50)
  3. Little Things (3:08)
  4. Don't Shut Me Down (3:56)
  5. Just a Notion (3:31)
  6. I Can Be That Woman (4:01)
  7. Keep an Eye on Dan (4:05)
  8. Bumblebee (3:57)
  9. No Doubt About It (2:56)
  10. Ode to Freedom (3:32)
avatar van Venceremos

avatar van Ponty Mython

avatar van Mjuman
Venceremos schreef:
ABBA mét skits, dat was toch hilarisch geweest?

Skits zijn één ding, maar Benny heeft wel degelijk gerapt (en ook ge-grunge'd herinner ik me - van Tivoli)

Take a Chance on Me Bjorn Again (Benny Hip Hop) Reload Festival - YouTube

Ik koop sowieso geen cd's die onder de 80 minuten duren.

Ik koop sowieso geen cd's.

1,0
Ik koop sowieso geen cd's die onder de 80 minuten duren.

de laatste die ik heb gekocht is alweer meer dan 10 jaar geleden. Alles staat op harde schijven

avatar van cosmic kid
cosmic kid (moderator)
Beste allen,

Net zoals bij de laatste van Adele schiet het gesprek alle kanten uit: off-topic, half off-topic, melig, objectiviteit vs kwaliteit, soms interessante zijstapjes en soms ook niet. Hier valt niet tegen op te vegen dus dat doe ik dan ook maar niet. Wel wil ik jullie vragen om het gesprek on-topic te houden en de meligheid een beetje buiten de deur laten. Dan blijven de pagina's voor iedereen prettig leesbaar.

Dankjulliewel

avatar van kleine man
Venceremos schreef:
ABBA mét skits, dat was toch hilarisch geweest?

Maar ABBA moet niet hilarisch zijn. ABBA moet nooit veranderen. Gelukkig hebben ze dat ook niet gedaan.
ABBA is ABBA, zoals The Sex Pistols The Sex Pistols bleven en Doe Maar ook altijd Doe Maar was.
Veranderen moet je maar over laten aan artiesten als The Beatles, Einstuerzende Neubauten en David Bowie.

Dim
Het valt me op hoe helder het allemaal klinkt. Maar op het lekker vlotte Keep An Eye On Dan na zijn er geen nummers waarvan ik verwacht ze over vijf jaar nog eens op te zetten. Het geheel doet me ook te vaak hetzij carnavalesque hetzij kerstachtig aan - beide geen aanbevelingen in mijn geval.

avatar van kleine man
Dim schreef:

Eén nummer op een album waarvan je verwacht het over vijf jaar nog eens te draaien. De meeste albums die ik beluister halen dat gemiddelde niet.

avatar van henrie9
Weet niet of het wel strookt met de regels, maar in verbijsterende tijden als deze wil ik 'Ode to Freedom', indertijd mijn lieveling van deze plaat, hier, met z'n tekst die er zeer toe doet, nog meer eer aandoen en het bij deze verheffen tot mijn persoonlijk Europees hymne.

avatar van dynamo d
Don't Shut Me Down en Keep an Eye on Dan zijn prima nummers. I Still Have Faith in You gaat ook nog wel maar de rest zijn nogal truttige liedjes, eigenlijk ABBA onwaardig. Voyage is ABBA's minste album met daarop 'slechts' 3 nummers van ABBA-kaliber.

Leonidas5
Helaas niks aan. Dont shut me down en keep your eye gaan nog net, de rest helaas niet o.g.v.de standaard die ABBA zelf heeft gelegd 40 jaar eerder. Twee sterren.

Leonidas5
Overigens, s.o.s. blijft voor mij de mooiste popsong ooit.

Ruim een half jaar geleden flink gehypt rond de releasedatum, ruim een half jaar later praat niemand er meer over. Helemaal niet relevant meer dus.

avatar van devel-hunt
Het is bij uitkomen natuurlijk stevig gehypt, toen alle fans, miljoenen nog steeds wereldwijd, vooral in euforie verkeerde dat Abba weer samen kwam, totaal onverwachts en na al die jaren, nu de storm is gaan liggen en de nieuwe liedjes nogal matig blijken en de stemmen van de dames ook niet meer het niveau van weleer halen, lijkt het me verstandig het hierbij te laten, het kan ook afbreuk doen aan de legende, ben ik even blij dat The Beatles nooit een reünie hebben overwogen, hoewel deze in 1974 wel heel dichtbij was, maar toen waren ze pas vier jaar uit elkaar, dus dat had misschien nog gekund, maar na bijna 40 jaar, het is te lang om de draad weer op te pakken.

avatar van meneer
deric raven schreef:

Welkom in 2022 ! Elke dag opnieuw op zoek naar The Next Best Thing. Even daarop lekker kicken. En weer door. Ook hier op MuMe.

avatar van Hans Brouwer
meneer schreef:
Maar als er onverhoopt even geen The Next Best Thing is en er niets valt te kicken of je kunt even niet door dan grijp je gewoon terug op "Voyage".

Mssr Renard
Wat is the big thing nu dan? Kate Bush toch?

avatar van Pinsnider
...nee, dat is een Stranger Thing.... (sorry).

avatar van meneer
Mssr Renard schreef:
Wat is the big thing nu dan? Kate Bush toch?

Volgens mij is die alweer bijna voorbij. Ik zou het echt niet weten, het is onvoorspelbaar. Misschien Danny de Munck revival met 'Krijg toch allemaal de Kolere' ? of Normaal met 'De Boer is Troef'. Of toch weer Kate Bush met 'Strange Phenomena'.

Hier op MuMe wordt het misschien binnenkort Jack White - Entering Heaven Alive (2022). We zullen zien.

avatar van gaucho
Niet dat ik ervoor warmloop, maar volgens mij is Abba nog steeds een 'big thing' momenteel, hoor. De hype voorbij? De vele bezoekers van die concerten van de Abba-tars in Londen zijn het volgens mij niet met jullie eens. je zult er misschien niet meer dagelijks over lezen, maar die show loopt nog wel een tijdje door. Ook daarvoor zijn die Abba-tars handig: ze hebben in feite het eeuwige leven.

Hypes zijn natuurlijk van alle tijden. Het grote verschil met nu is dat elke bubbel zijn eigen hype heeft.

Mssr Renard
Mijn bubbelhype ga ik niet verklappen, want anders gaat iedereen dat luisteren en naar beneden stemmen.

Over deze plaat: ik vind hem erg tegenvallen, terwijl ik echt niet vies ben van een lekker gelickte pop-plaat. Geef mij dan maar The Album, met het fabuleuze Eagle.

avatar van gaucho
Mssr Renard schreef:

Zo is dat. Pas als een album - of een band, of een concert - veel haatstemmen krijgt, weet je zeker dat er echt sprake is van een hype.

Het wachten is natuurlijk op een band die zich Next Big Thing noemt. Oh, verdraaid, die bestaat al! Zit nog in de AOR-hoek ook, dus zou mij moeten aanspreken. Maar zelfs ik had er nog nooit van gehoord. Het is de band, gezien het geringe aantal stemmen op MuMe, nog niet echt gelukt om de hooggespannen verwachtingen waar te maken...

Ik koop sowieso geen cd's die onder de 80 minuten duren.
Dan heb je vast een hele kleine collectie

Een comeback brengt een zeker risico met zich mee.
In dit geval valt het wel mee want ABBA heeft destijds een enorme faam verworven, terecht overigens, waardoor ze bij velen weinig kwaad meer kunnen doen.
Dit album volgt hun oude stijl en luistert lekker weg. Ik prefereer echter de oudere albums.
Voyage is erg gepolijst en klinkt soms wat gezapig en ongeinspireerd. Is het daarom erg slecht? Nee.
Voegt het veel toe aan hun omvangrijke oeuvre? Ook niet.
Ode To Freedom is een mooie afsluiter.