Marillion - An Hour Before It's Dark (2022)

Label: Racket

1. Be Hard on Yourself (I) The Tear in the Big Picture (3:52)
  2. Be Hard on Yourself (II) Lust for Luxury (2:07)
  3. Be Hard on Yourself (III) You Can Learn (3:28)
  4. Reprogram the Gene (I) Invincible (3:31)
  5. Reprogram the Gene (II) Trouble‐Free Life (2:00)
  6. Reprogram the Gene (III) A Cure for Us? (1:29)
  7. Only a Kiss (0:39)
  8. Murder Machines (4:20)
  9. The Crow and the Nightingale (6:35)
  10. Sierra Leone (I) Chance in a Million (1:32)
  11. Sierra Leone (II) The White Sand (0:53)
  12. Sierra Leone (III) The Diamond (3:29)
  13. Sierra Leone (IV) The Blue Warm Air (2:23)
  14. Sierra Leone (V) More Than Treasure (2:34)
  15. Care (I) Maintenance Drugs (4:37)
  16. Care (II) An Hour Before It's Dark (2:27)
  17. Care (III) Every Cell (3:18)
  18. Care (IV) Angels on Earth (4:56)
avatar van Lost
Onder andere bij Murder Machines…. Denk de stem weg….

avatar van ProGNerD
Aproxis schreef:

Maar inderdaad. De 2e helft van het album is echt geniaal.

En de 1e helft briljant...

avatar van ad6922
Ik hou het bij een dik verdiende 4. Care en de openingstrack zijn de uitschieters. Nu wachten op een goede live registratie, want dan gaat die naar de 5.

Ik verwacht hetzelfde als bij fear, luister het album fear nooit meer sinds de live registratie van de Royal Albert Hall er is. Vermoed dat dit bij AHBID ook zo gaat zijn

avatar van ad6922
Ik snap de keuze van de band om de nummers op te breken ivm de streaming inkomsten. Maar de statistieken voor het beste nummer worden hierdoor natuurlijk niet zoals je het wilt zien. Daarom de huidige stemming maar even teruggebracht naar de hele nummers. Natuurlijk is dat wat vertekend doordat je hierdoor meerdere keren op 1 nummer kan stemmen. Maar de favoriet of mume is wel helder.

* Care (87 stemmen)
* The Crow and the Nightingale (29 stemmen)
* Be Hard on Yourself (21)
* Murder Machines (17)
* Sierra Leone (15)
* Reprogram the Gene (11)

Aproxis schreef:

Care IV niet?

Maar inderdaad. De 2e helft van het album is echt geniaal.

Nee Care IV niet.
Erg hè.
De andere drie zijn voor mij meer tijdloos.

En daarnaast krijg ik van Care II en III hetzelfde gevoel dat ik altijd heb als ik luister naar het tweede deel van die andere topper van Brave, namelijk Goodbye to all That.
‘Love waists us together…’ versus ‘Yours is the laughter burned into my days…’
Een echte, regelrechte play it loud with the lights off.

Maar wat na Goodbye to all That komt, zou ik echt niet meer weten. Luister ik nooit naar. Zo heb ik dat, tot nu toe, ook een beetje met Care IV, het stopt gevoelsmatig na III.

Ik knip wel vaker in Marillionsongs. Zo vind ik Montreal vanaf 7.40 geweldig en luister ik regelmatig. Dat stuk ervoor: geen idee, heb ik er jaren geleden van afgeknipt.

avatar van musicborst
Ik had tot zaterdag nog geen blauw sterretje bij een Care onderdeel staan en dat is nu veranderd, De Angels hebben er nu toch ook één gekregen.
Live kwam Care nog niet lekker uit de verf. Nu waren er veel technische problemen die avond (nummer moest ook al herstart worden omdat Hogarth even de weg kwijt was) Ik kon toen niet goed de vinger erop leggen wat ik miste maar het moet het geluid van Rothery zijn in de mix. Tussenstuk kabbelde teveel en sloeg dood. Maar het slotstuk waarin Hogarth alle aandacht vroeg en kreeg was kippenvel!
Maar goed, The Crow and the Nightingale hadden we toen al gehad en scheurde door merg en been. E.e.a. precies zoals ik hoopte met Rothery voluit! Alle schuiven gingen open en het dak ging eraf en een nieuwe live klassieker in de lijn: Easter, Goodbye all to That, Neverland was geboren...

Henry en Anaïs schreef:

Ik knip wel vaker in Marillionsongs.

avatar van El Stepperiño
Ik vind Reprogram the Gene dus fantastisch!

El Stepperiño schreef:
Ik vind Reprogram the Gene dus fantastisch!

lekker muziek. Maar dat eerste deel van de tekst. ;-(

avatar van Darkzone

In de middeleeuwen volgde dan meestal de brandstapel
nu zet de band zélf de schaar in lange tracks

avatar van Aproxis

Nee Care IV niet.
Erg hè.
De andere drie zijn voor mij meer tijdloos.

‘Love waists us together…’ versus ‘Yours is the laughter burned into my days…’
Een echte, regelrechte play it loud with the lights off.

Nee, niet erg maar juist mooi. Zo zie je maar weer dat iedereen muziek anders beleeft. Overigens begrijp ik wel wat je bedoelt. Het nummer ervoor geeft eigenlijk ook al wel een mooi eind. Maar ook afzonderlijk is care iv zo mooi dat ik het gewoon wil horen. Bovendien zou ik echt geen nummer kunnen skippen op het album.

avatar van Pitchman
Geweldig album , met veel gevoel in de songs verwerkt. Ik geniet er echt van. Alleen mis ik de lang uitgesponnen gitaarriffs en solo's van Rothery zoals hij dat deed op de eerste pakweg 7 albums deed.
Maarja , de heren worden ouder en gevoeliger. Niks mis mee , maar met wat meer gitaar en minder synths , kreeg dit album 5 sterren. Nu , net niet.

In de middeleeuwen volgde dan meestal de brandstapel

Hahaha, meer dan terecht dat ik toentertijd op de brandstapel geëindigd zou zijn. Waarschijnlijk naast Steve Rothery die tenslotte zelf de Sil van de Marillion afgeknipt heeft.

avatar van Outlaw104
Henry en Anaïs schreef:
Waarschijnlijk meer een juridisch hoogstandje...

avatar van Clownvis
Had nog niet gereageerd zie ik maar Marillion heeft weer een prachtig album uitgebracht. Hoogtepunt is The Crow and the Nightingal en Care maar de rest mag er ook zijn. Alleen jammer dat het laatste nummer van ongeveer 15 minuten 10 minuten stilte heeft (stilte voor de storm?), een beetje nutteloos vind ik. Camel had ook zo iets al hoor je daar de zee voor ik weet niet hoeveel minuten aantal sterren 4,5

avatar van Rogyros
Clownvis schreef:
Dat is jammer. Ik heb de cd nog niet gekocht. Op Spotify heb je geen stilte. Every Cell gaat naadloos over in Angels on Earth.

Rogyros schreef:

Nee, hij doelt op de remix van 'Murder Machines'. Dat is een hidden track na 'Angels on Earth'.

avatar van Rogyros
Waverick schreef:

Gelukkig maar! Want dat zou wel erg zonde zijn van het uitstekende Care! Ik schrok al. Morgen dus toch maar de cd halen.

avatar van vigil
10 minuten stilte is trouwens ook wel aardig overdreven.

Edit: 3:58 om precies te zijn

vigil schreef:
10 minuten stilte is trouwens ook wel aardig overdreven.

Edit: 3:58 om precies te zijn

Ah, ik heb dus niet lang genoeg gewacht kennelijk en dacht dat er niets meer achteraan kwam. Afijn 3:58 stilte vind ik ook heel vervelend.

Clownvis schreef:

Jawel, de 12" mix van Murder Machines. Prima versie overigens

avatar van Clownvis
Nou heb ik de CD een maand in bezit maar dus nog steeds de 12" mix op de cd niet gehoord
Vanmiddag dan maar het laatste nummer luisteren, is geen straf overigens.

Tenzij het dezelfde versie is als op de DVD, dan heb ik hem 1 keer gehoord.

avatar van Darkzone
De 12" remix op de dvd/blu-ray is dus dezelfde als op cd.

avatar van Sparks
ad6922 schreef:
Maar de favoriet of mume is wel helder

Dat is maar de vraag. Je zou ook kunnen redeneren dat je juist het gemiddelde ipv de som van het aantal stemmen moet nemen doordat de andere delen van (bijv.) Care de waardering van Angels on Earth juist negetief zouden beïnvloeden. Lijkt me de meer elegante en meer recht doen aan de verhoudingen tussen nummers.
The Crow zou dan het best beoordeelde nummer zijn. 34 voor de Crow en ong. 26 voor Care.

avatar van 4addcd
Nét terug van een weekendje Lissabon. Een Marillion weekendje Lissabon om precies te zijn. Bewust gewacht met een waardering totdat ik het live had gezien. Op het album zelf leek het of de stem van Steve een beetje aangetast begint te klinken. Wilde live horen of er inderdaad slijtage te bespeuren is. Nou lieve mensen, Steve en band maken het live he-le-maal waar. Stem is live beter dan op cd en ook de rest van de band liet geen enkele steek vallen. En na dit weekend het nieuwe album ook kunnen vergelijken met ouder materiaal. En dan komt er echt een mooie, dik verdiende score uit de bus.
Overigens werd ook Seasons End in z’n geheel gespeeld. Onvoorstelbaar dat Steve bijna 35 jaar na release dit vocaal moeiteloos ten gehore brengt. Ik ken weinig zangers die dit gegeven is. Een zegen voor de band dat ze zo’n zanger hebben, en een zegen voor Steve dat hij zo’n geweldige band heeft. Laat het maar lang zo blijven

avatar van janneman
Een aantal malen beluisterd maar dit is 1 van de eerste Marillion albums waar ik echt niet door kom. De zang wordt me te pathetisch allemaal en zeurderig bovendien.

Muzikaal en productie wel prima maar ook niet de standaard halend wat ik gewend ben.

3* en dan houdt het echt op.

avatar van VanDeGriend
Ik had na F.U.C.K. en de juichende berichten hier goede hoop op weer een topper. Maar als zo vaak wordt ook nu weer een prima album opgevolgd door een standaard album. Best ok allemaal maar het woord “gedateerd” schoot bij beluistering best vaak door m’n hoofd.

Gezien alle positieve reacties (en luisterbeurten) ga ik absoluut dit nieuwe Marillion album kopen. Echter ben ik benieuwd naar de ervaringen mbt de verschillende uitvoeren van de CD's. Deze is namelijk te krijgen met alleen een CD en een CD met DVD. Is de opnamekwaliteit van de CD's identiek, of zit er zoals wel vaker kwaliteitsverschil in?

avatar van Hans Brouwer
janneman schreef:
De zang wordt me te pathetisch allemaal en zeurderig bovendien.
Tijd dat Fish terug komt? Fish, Fish, waarom hebt gij Marillion verlaten?

avatar van Von Helsing
Hans Brouwer schreef:
Tijd dat Fish terug komt? Fish, Fish, waarom hebt gij Marillion verlaten?

Fish is net zolang weg als Guns 'n Roses doorbrak. I'm just saying.....