Marillion - An Hour Before It's Dark (2022)

Label: Racket

1. Be Hard on Yourself (I) The Tear in the Big Picture (3:52)
  2. Be Hard on Yourself (II) Lust for Luxury (2:07)
  3. Be Hard on Yourself (III) You Can Learn (3:28)
  4. Reprogram the Gene (I) Invincible (3:31)
  5. Reprogram the Gene (II) Trouble‐Free Life (2:00)
  6. Reprogram the Gene (III) A Cure for Us? (1:29)
  7. Only a Kiss (0:39)
  8. Murder Machines (4:20)
  9. The Crow and the Nightingale (6:35)
  10. Sierra Leone (I) Chance in a Million (1:32)
  11. Sierra Leone (II) The White Sand (0:53)
  12. Sierra Leone (III) The Diamond (3:29)
  13. Sierra Leone (IV) The Blue Warm Air (2:23)
  14. Sierra Leone (V) More Than Treasure (2:34)
  15. Care (I) Maintenance Drugs (4:37)
  16. Care (II) An Hour Before It's Dark (2:27)
  17. Care (III) Every Cell (3:18)
  18. Care (IV) Angels on Earth (4:56)
Ik ben om. Na ongeveer 6 luisterbeurten moet ik echt zeggen dat dit een van de beste Marillionalbums is die ik ooit heb gehoord. Niet alleen de highlights, zoals de opener en 'Care', maar het hele album doet er toe en kan zich meten aan meesterwerken als Brave en Marbles.

Ik vind alleen die onderverdeling van de langere songs wel irritant, zoals ik eerder opmerkte. Maar ik kan goed begrijpen dat ze dit uit commercieel oogpunt hebben gedaan. Ik ga ze voor mezelf wel samenvoegen tot één mp3 per song.

Welverdiende 5 sterren.

avatar van Aproxis
Het enige dat brave en marbles net iets beter maakt is dat ze dezelfde kwaliteit over een nog langere speelduur kunnen aanhouden. Verder is dit echt van hetzelfde niveau. Ik heb het gevoel dat Marillion iedere decenia een uitschieter maakt: brave, marbles, fear en nu an hour before its dark.

avatar van philtuper
Darkzone schreef:
Het artwork vind ik niet zo super, maar het gaat om de muziek en verwacht niet minder dsn een superalbum.
Het artwork is echt crap. Lijkt wel een verzameling Freepik-plaatjes bij mekaar geplakt. Hopen dat de muziek meer is dan een verzameling royalty free geluiden.

avatar van Outlaw104
Een 24 uursklok in regenboogkleuren, waarbij de laatste zwarte slag, op de positie van twee en een halve minuut voor twaalf, het laatste uur voor middernacht vertegenwoordigt.
Hoe de 'kunstenaar' van dienst aan deze creatie met zijn vaardigheid en verbeelding een betekenis geeft, daar zijn de meningen, zoals meestal, gelukkig over verdeeld.

avatar van vigil
Ik heb de hoesontwerpen, en zeker bij Marillion, wel eens beter gezien maar crap zou ik t zeker niet willen noemen.

Wel is t zo dat het op het fysieke product het er beter uitziet dan zo op een internetplaatje.

Overigens maakt de muziek, en daar gaat het ook wel een beetje om, wel het één en ander goed.

avatar van Darkzone
Inmiddels heeft het artwork wel wat. Je moet het denk ik vooral symbolisch zien denk ik. Jammer dat heel wat Marillion-albums matige hoesontwerpen hebben gekregen. Vooral het vaak ontbreken van de bandnaam in de hoes zorgt voor vraagtekens. Maar het gaat om de muziek toch?
Dan nemen we dat vervelende in stukjes knippen op CD van de langere songs maar even voor lief.

Hopelijk aankomende week dan eindelijk naar de 5.1 mix van het album luisteren (lade van de blu-ray home cinema set gaat niet meer open, dus 'nieuwe' in aantocht). Ik heb al een voorproefje gehad en dat klinkt zoveel beter nog dan alleen het stereo van de cd.

Rangschikking van de tracks:
1. Cute
2. The Crow And The Nightingale
3. Be Hard On Yourself
4. Only One Kiss/Murder Machines
5. Reprogram The Gene
6. Sierra Leone

avatar van Eppers
Wonderschoon. Geen zwak moment. Heeft Brave uit mijn top10 verdrongen.

avatar van Ayreonfreak
Ja, na twee maanden; de volle mep.... #5

avatar van El Stepperiño
Ook bij mij is de 4,5 naar 5 sterren gegaan, fan-tas-tisch!!!

avatar van legian
Ik blijf toch op 4* steken. Het album ligt in het vervolg van F.E.A.R. maar ik hoor niet direct een meerwaarde hierin door. Vooral erg fijne degelijke muziek. Waar F.E.A.R. na Sounds nog een eigen identiteit wist te maken, wil dat voor An Hour Before It's Dark maar niet lukken.

De muziek is werkelijk wonderschoon. Maar een hele plaat lang de stem van H is me toch net te veel. De eerste liedjes kan ik dat nog wel hebben maar verderop ga ik me er steeds meer aan storen. Erg jammer.

Dit euvel heb ik ook steeds meer bij concerten van Marillion. In de loop van de tijd is de stem van H er niet beter op geworden.

yellowsv schreef:

Dan kan ik toch aanraden de cd/dvd ( of met Blue Ray ) want daarop staan alle nummers ook alleen in muzikale versies op. En dan b.v. eerst muziek alleen luisteren van Care en daarna met zang.

Als rechtgeaarde Interior Lulufan (wat staat dat nummer ontzettend laag op de Marillionmeter, maar dat terzijde) begint AHBID voor mij na 21minuten. Ik stoor me niet aan de eerste drie nummers, maar echt beklijven doen ze niet. Het is me iets teveel een muur van geluid, weinig subtiel genoeg.
In Reprogramm the Gene hoor ik wat van Most Toys en de verwijzing naar Deserve is grappig.

Prettig waren de downloads die begin maart door het management verstuurd waren, want de pre-order liet ontzettend lang op zich wachten. Dus was het aangenaam de docu voor het eerst te bekijken mét voorkennis van de muziek.
Rothery’s favoriet is Crow en die van Kelly is deel 2 en 3 van Care. Met het gegeven dat ik heb begrepen dat ze alweer bezig zijn met nieuwe muziek maken, is dat een goed vooruitzicht, want het zijn inderdaad mooie stukken muziek.

Hoewel het voor mij met Marillion vaak wisselt is op dit moment mijn topper Sierra Leone; ik word gewoon heel blij van dat nummer. Wat goed is dat. Het luistert lekker weg in de auto.

Wat H betreft, net als op FEAR hoor ik helaas weer onbegrijpelijke kukidentmomenten en het lijkt wel of hij af en toe met zijn kaken op elkaar zingt. Ik stoor me nooit aan zijn stem, maar begrijp heel goed dat anderen het niet pruimen.

Ben er na 3 x luisteren nog niet uit.
Het is wel de herkenbare en qua composities betere Marillion maar het pakt me niet. Dat ligt vooral (het is hier al meer gezegd) aan de vlakke, wat matte en te vol gepropte productie. Of er een gordijn voor hangt.
Vermoedelijk valt dit vooral op bij beluisteren via betere geluidsinstallaties.
Na de laatste keer naar AHBID te hebben geluisterd zette ik Love, Fear and the Tme Machine van Riverside op. Een wereld van verschil in het voordeel van Riverside. Waar bij Marillion alles achter de speakers gebeurt is dat bij Riverside er voor. Veel dynamischer en sprankelender.
Het is wat mij betreft onbegrijpelijk dat een doorgewinterde band als Marillion niet meer zorg aan de geluidsproductie van de opname besteedt. Of is dit bewust zodat ze over een paar jaar een geremasterde versie kunnen uitbrengen?
Laatste punt van kritiek betreft de thema's waarvoor gekozen is. Het is mij allemaal te woke.
Ga deze herfst wel naar het concert maar hoop dat ze AHBID dan niet niet in zijn geheel opvoeren.

avatar van Leptop
De productie belet mij een 5* (op termijn). Ik vergelijk het met de nieuwe Tears for Fears. Wat een verschil.... zonde.

Maar bij mij pakt het album juist wel. Overigens had ik daar wel meer dan 3x luisteren voor nodig. Dus wie weet.

avatar van Bravejester
Vandaag weer beluisterd maar dan wel met de dvd in de speler. En met de bass booster aan in het geluidsmenu van mijn recente nieuwe Oled tv klinkt dat toch een stuk beter dan vanaf de cd!

avatar van thelion
Aproxis schreef:

Voeg daar voor de jaren 80 dan nog Seasons End aan toe en we zijn het ongeveer eens

thelion schreef:

Jammer alleen dan dat er in de jaren 80 geen echte uitschieters waren.... allemaal zo ongelooflijk goed dat van uitschieters geen sprake is...

De jaren 90 heeft zijn uitschieters in Holidays In Eden, Brave en Afraid of Sunlight en daarna nog Marbles in 2004. F.E.A.R. in 2016 en nu dan 2022 An Hour Before Its Dark.

Het zou heel fijn zijn als ze dit niveau tot 2029 weten vast te houden ( met dan wel graag 1 album elke 7.5 jaar maximaal!

avatar van Hans Brouwer
Hans Brouwer schreef:
Ben ik nou echt de enige die niet onder de indruk is van "An hour before it's dark"?
Ik kan niet uitstaan dat ik een paar weken geleden bovenstaand bericht heb geplaatst... Ik ben er van het weekend maar eens goed voor gaan zitten om "An hour before it's dark" te beluisteren. Ik stel mijn negatieve gevoel enigszins bij. Verder dan 3*** kom ik echter niet. Er zijn een aantal albums van Marillion te noemen die naar mijn bescheiden mening beter tot veel beter zijn.

avatar van vigil
Ook naar mijn bescheiden mening heeft de band betere

avatar van vigil
In de (volgens mij, ik heb de excelsheet even niet paraat) 35ste draaibeurt van deze plaat ga ik toch ook maar naar de mooie welverdiende 5* toe.

Natuurlijk hebben ze betere 5* platen maar ook 5* platen die wellicht als geheel beter zijn maar waar ook nummers op staan die minder zijn dan alle nummers die hierop te vinden zijn (bv Afraid of Sunrise, Paper Lies, Don't Hurt Yourself om maar eens wat te noemen).

Sterretjes uitdelen is wel wat lastig met de "gehakte" nummers maar ze gaan nu naar: 4, 9, 12 en 18.

avatar van Twinpeaks
Had hem al via Spotify tot me genomen , maar vandaag op oranje vinyl mogen ontvangen. Erg fijne plaat weer. Naarmate ik en Marillion ouder aan het worden is , kan ik steeds meer waardering voor ze opbrengen. Zal wel mijn hele leven een Fish liefhebber blijven, maar dit kan er meer dan prima naast.
Terwijl ik dit schrijf draait hij nu vandaag al voor de 4e keer en zelfs Fraulein Twinpeaks sprak haar waardering uit. Zij heeft niks tot weinig met Marillion met Hogarth. 4 en halve ster met de kans op 5 .
Nu op naar F.E.A.R. want die is eigenlijk bij mij ongemerkt voorbij gegaan.

Hans Brouwer schreef:

Ik gaf gisteren 3.5 sterren, maar ben ervan overtuigd dat wanneer de productie beter was geweest de nummers meer indruk hadden kunnen maken. Het knalt en sprankelt niet op gepaste momenten, maar is van begin tot het eind te vol gepropt en vlak. FEAR is wat betreft productie ook geen hoogstandje maar wel veel beter.
Hoop dat bij het volgende album iemand met een goed gehoor aan de knoppen mag draaien.

avatar van Leptop
Overigens klinkt de cd al wat beter dan de Tidal stream is mijn indruk. Toch overstijgt de muziek wel mijn productie nasmaak.

avatar van Darkzone
Twinpeaks schreef:
Nu op naar F.E.A.R. want die is eigenlijk bij mij ongemerkt voorbij gegaan.

Voor FEAR moet je ook echt de tijd nemen en er goed voor gaan zitten. Maar hij is zo mooi.
En kijk/luister anders eerst naar All One Tonight, het live optreden in de Royal Albert Hall waar ze dit album in zijn geheel speelden, gevolgd door ouder (bekend en minder "bekend") werk, zoals Go! met het orkest In Praise Of Folly spelen (waarna ze het tussendoortje With Friends From The Orchestra opnamen, en die ook op AHBID te horen zijn.

avatar van ProGNerD
Net nog weer een keertje geluisterd en het is toch wel een groeibriljantje, hoor ! Echt knap werk dat je na het mooie F.E.A.R. dit nog weer weet neer te zetten, niet in de minste plaats omdat ze al zo lang meegaan... Wat mij betreft een mooie voortzetting en minstens zo goed

Tsjonge jongen,
Crow, Sierra Leone en Care I, II en III zijn toch wel heel erg goed.

avatar van Lost
Keigoede plaat van Marillion… wel raar: soms denk ik dat de Simple Minds meedoen op verschillende keyboardpartijen…

avatar van Aproxis
Henry en Anaïs schreef:
Tsjonge jongen,
Crow, Sierra Leone en Care I, II en III zijn toch wel heel erg goed.

Care IV niet?

Maar inderdaad. De 2e helft van het album is echt geniaal.

avatar van Ayreonfreak
Lost schreef:

Zo. Als Simple Minds liefhebber hoor ik dat echt niet hoor. Geef eens een voorbeeld?