Porcupine Tree - Closure / Continuation (2022)

Label: Sony

1. Harridan (8:07)
  2. Of the New Day (4:43)
  3. Rats Return (5:40)
  4. Dignity (8:22)
  5. Herd Culling (7:03)
  6. Walk the Plank (4:27)
  7. Chimera's Wreck (9:39)
  8. Population Three * (6:51)
  9. Never Have * (5:07)
  10. Love in the Past Tense * (5:49)
pos schreef:
maar ook in het normale leven heb je wel eens zomaar geen contact meer met iemand omdat je uit elkaar groeit en er schijnbaar niet echt een band verder meer is op menselijk vlak.

Klopt, maar het is dan wel weer jammer als die andere partij (die ook nooit van zich laat horen) gaat klagen nooit wat van je te horen. En dat is hoe Wilson het hier overbrengt, tenminste zo voelt het voor mij. Hij heeft nooit wat laten horen dus het is zijn schuld dat hij er niet is. Contact onderhouden gaat twee kanten op.

Maar goed, hij is er niet bij en zal er bij een eventuele volgende plaat ook niet bij zijn gok ik. Jammer wel, want de bas klinkt toch anders, zoals hier al eerder aangegeven en zelfs door Wilson in dat interview wordt gezegd. Hij speelt de basgitaar als een gitaar en niet als een basgitaar. Wat toch een ander geluid oplevert. Gelukkig heeft Colin nog een ander project waar die zijn ziel in kan gooien.

Ben wel benieuwd hoe het live gaat klinken in ieder geval.

avatar van pos
pos
legian schreef:

Ja klopt ook uiteraard, maar goed er zijn er 3 die blijkbaar geen enkel contact meer met hem hebben onderhouden gedurende een hele lange tijd. Ik heb niet de indruk dat het klagen is verder maar dat ze het wel prima vinden zo en gewoon antwoord moeten geven op de vele vragen hierover.

pos schreef:

Wilson verwoordt het echter wel lekker alsof het allemaal bij Colin ligt. "I didn’t hear from Colin, I still haven’t heard from him." Hij kan ook gewoon zeggen dat ze geen contact hebben gehouden, maar hij benoemd specifiek dat hij niets van Colin gehoord heeft. Het is de manier waarop de reden gebracht wordt.

Sowieso trapt hij hem daarna nog eventjes na. "But I think on top of all of this, the way I see it, the creative core of the band has always been the three of us. So it’s Gavin’s interest in complex drums, time signatures, polyrhythms; Richard’s emphasis on sound design and textural keyboard playing. Both of those things, filtered through my singer-songwriter sensibility."

avatar van Rainmachine
Misschien moet je Steven Wilson even bellen en zeggen wat je ervan vindt, zal vast indruk maken...

avatar van Barney Rubble
Het is maar goed dat ik de persoon van de muziek kan scheiden. Een zelfde soort bittere geldingsdrang dringt niettemin ook door in de muziek. Closure / Continuation klinkt voor mijn gevoel dan ook wat kouder en gefrustreerder dan voorgaande albums van PT. Wellicht ben ik evenals Bikkel2 wat progmetal-moe, maar echt sfeervol is deze muziek niet. Dat laat onverlet dat de interactie tussen de drie heren nog als een huis staat en deze plaat i.i.g geen steken laat vallen.

Rainmachine schreef:

Ik ben in al die jaren van inactiviteit zijn nummer helaas kwijt geraakt.

avatar van daniel1974nl
[quote]legian schreef:
[quote]pos schreef:

Als die advocaat al niet onnodig genoeg was dan dit wel helemaal.
Ik vind eerlijk gezegd dat het basgeluid van Edwin een zwaar ondergeschoven kindje is en een wezenlijk onderdeel is van het PT geluid. Jammer dat Wilson dat zelf niet ziet. Maar ja als ik me zou blindstaten op mijn eigen succes zou ik dat misschien ook doen

avatar van Leptop
Het valt me nog niet mee dit album echt met plezier uit te zitten. Het klinkt allemaal bekend op de een of andere manier, maar beklijft niet. Ik mis de melodie, de typische PT sfeer en de nummers zitten helemaal volgefilled door Gavin. Ik hoopte eigenlijk op een groeier, maar dit wordt zo een implosie...

avatar van Rainmachine
Ik vind het een meer dan prima album en wat mij betreft mogen ze doorgaan voor de volgende worp. De gecombineerde muzikale kwaliteiten van de heren maken mij alleen maar blij.

Ik moest er even wennen. In eerste instantie leek het me wat te veel een solo-album van Wilson en dit trekt me normaal niet zo. Daarnaast vond ik de pittige stukken een beetje makkelijk gezocht. Maar dit album groeit en ik stoor me hier gene moment meer aan. Het zit zoals altijd goed in elkaar. Lekkere drums en het wegvallen van de bassist wordt gewoon uitmuntend opgevangen (door Wilson zelf?). Ik lees overigens best wel veel over de matige zang van Steven hier. Ik vind hem hier juist beter dan ooit!

Ik ben blij dat ik deze nog een paar kansen had gegeven... Zeker een heerlijk album!

Edit: Chimera's Wreck is echt een briljant nummer trouwens...

avatar van MrH1979
Toch wil dit album bij mij nog niet helemaal landen. Het is niet verkeerd, maar ik kan niet echt hoogtepunten aanwijzen. Chimera’s Wreck bijvoorbeeld, moet het Arriving Not Here…, Anesthetize of Time Flies zijn van dit album. Maar daar zit ik eigenlijk niet meer zo op te wachten en blijft naar mijn mening ook wat mat.
Grappig genoeg valt mij het ogenschijnlijk radiovriendelijke Of the New Day nog het meest op in positieve zin.

avatar van dreamtheater06
MrH1979 schreef:

Omdat het toevallig het langste nummer op de plaat is? De 3 nummers van andere platen die je noemt kenmerken zich (buiten de lange speelduur) door een centrale positie op het album en het meest dynamische nummer met de beste opbouw van dat album. Dignity lijkt me dus eerder in dat rijtje thuis horen. En die kan zich prima meten met de vorige centrale stukken.

avatar van MrH1979
De lengte speelt wel mee, maar het is ook de enigszins epische opbouw wat die nummers met elkaar gemeen hebben: atmosferische opbouw en dan een voornamelijk instrumentale climax.

avatar van dreamtheater06
MrH1979 schreef:

Dat is fair, ik zou hetzelfde kunnen zeggen over Dignity wel; ook al al gaat die overal wat sneller doorheen. Vind het wel grappig dat Porcupine Tree hun albums (en nummers) schijnbaar dusdanig structureert dat je altijd paralellen aan kunt wijzen zonder dat het teveel een herhaling van zetten wordt.

avatar van Robertoooooh
De 45 toeren editie van dit album zou dan wel audiofiel en een streling van de trommelvliezen moeten zijn, maar de mijne slaat om de haverklap over en de enige twee die staan te springen zijn het naaldje en ik. De eerste uit de groef en de tweede uit zijn vel dan wel. Wat een f&#@ing waardeloos product….

Robertoooooh schreef:

Op Discogs zie ik meer klachten over deze release. Ik heb dan geluk denk ik want die van mij speelt feilloos... Klein beetje noise her en der maar dat ben ik (helaas) gewend bij nieuwe vinyl releases. Door de enorme drukte bij de pressing plants lijkt de algehele kwaliteit gewoon minder.

avatar van namsaap
Robertoooooh schreef:

Da's enorm balen idd. Met mijn exemplaar gelukkig geen problemen, op de al door Nyarlathotep genoemde ruis na. Daar hielp een goede schoonmaakbeurt al aardig tegen. Ik zou met jouw exemplaar gewoon teruggaan.

avatar van daniel1974nl
Robertoooooh schreef:

Ik heb het bewust bij de CD gehouden. Ik had graag het album op BR aangeschaft. Vast erg mooi in Dolby Atmos (zijn solo albums zijn ook erg goed in DTS HD), maar de prijs vind ik werkelijk onnodig die je voor dit album moet neertellen. Ter vergelijking. To The Bone of BR koste maar 20,- met zijn concert en was ook nog gesigneerd door de man zelf.

Ik ga on Nov wel naar PT toe maar huiver tegelijk ook voor de geluidskwaliteit die echt erbarmelijk slecht was met het To The Bone concert wat ik heb gezien (of eigenlijk tijdens de hele tour aangezien de klachtenregen die over het geluid van de tour op FB over en weer ging).

Succes doet rare dingen met je (je wordt makkelijker, arroganter en onverschilliger) en het is meneer Wilson inmiddels een beetje naar het hoofd gestegen. Ik hoop dat ie met het concert beter is gestemd dan met het laatste concert wat ik van hem zag. Enige integriteit, minder neerbuigendheid en minder als moraalridder die over anderen oordeelde (het hele publiek werd in een pennenstrook weggezet als Progsnobs) zou prettig zijn.

Als ik dat wil ga ik wel naar U2 of Roger Waters.

avatar van Denzradio
1,5
De Adel van de ProgRock... laat maar horen wat je allemaal kan.
Het is erg knap wat Adele allemaal met haar stem kan.
Het is erg knap wat deze band allemaal met hun instrumenten kunnen.
Maar zo langdradig zo saai zoveel het zelfde en het gaat maar door...
Knap, maar saai oersaai. Net als Adele.
Weinig sterren van mij. 1,5

avatar van matthijs
Denzradio schreef:
Het is erg knap wat deze band allemaal met hun instrumenten kunnen.
Maar zo langdradig zo saai zoveel het zelfde en het gaat maar door...
Knap, maar saai oersaai. 1,5
Ik vind Adele haar laatste album allesbehalve saai (de vorige wel enigszins), maar deze van Porcupine Tree, ja daar kan ik wat bij voorstellen. Mis het gevoel een beetje. Of eigenlijk veel. Heb het wel een kans gegeven: zoals de meeste albums die me niet direct pakken gaf ik hem een tweede kans. En zoals een select deel daarvan ook een derde. Deze zelfs vier keer aandachtig geluisterd, omdat ie hier op musicmeter wekenlang bovenaan de rotatielijst stond, 'dus dan moet ik het ook mooi kunnen vinden'. Helaas... Maar slecht vind ik het zeker niet. Dus zeker geen 1,5! Misschien over een paar jaar weer eens proberen.

Oja grappige spelfout, de 'Adel'. Denk dat veel fans van deze band het dàn wel weer met je eens zijn!

avatar van Denzradio
1,5
Het is idd Adele lees ik net.. zo boeiend.. dus

avatar van Don Cappuccino
Als Gavin Harrison op deze plaat echt zou laten horen wat hij kan op de drums, hoor je niks meer van de overige instrumentatie.

avatar van Leptop
....en was het tevens geen PT album meer .
Ik vind het nu al veel Harrison op zijn tijd trouwens.

avatar van linxde1
Ik geniet nog met volle teugen van dit album. En mijn 4,5 score blijft ferm overeind staan.