Arcade Fire - WE (2022)

Canada
Label: Columbia

1. Age of Anxiety I (5:27)
  2. Age of Anxiety II (Rabbit Hole) (7:05)
  3. End of the Empire I–IV (9:17)
  4. The Lightning I, II (5:36)
  5. Unconditional I (Lookout Kid) (4:33)
  6. Unconditional II (Race and Religion) (4:20)

met Peter Gabriel

7. WE (3:51)
pmac schreef:

De zang van Regine op dit album is toch niet veel anders dan op de voorgaande albums?

Absoluut niet, ze klinkt alsof ze gedwongen moet inzingen terwijl ze met koorts op bed ligt.

avatar van pmac
[quote]KKOPPI schreef:

Over welk nummer heb je het dan?

[quote]pmac schreef:

In het bijzonder op track Age of Anxiety I, II . maar de rest ook.
Stem klinkt ver, afwezig.

avatar van galleryplay
KKOPPI schreef:

Stem klinkt ver, afwezig.

Regine's stem kan me niet ver en afwezig genoeg klinken

avatar van pmac
Ik vind haar stem niet anders als anders. Het is gewoon het onderdeel van het geluid van AF. Haar stem is echter sowieso niet zo sterk. Bij het laatste nummer krijg je het gevoel dat deze met een autotune gecorrigeerd is maar het stoort me niet echt. Overigens had de rol bijdrage van Peter Gabriel best wel wat groter mogen zijn. Het is ook een typisch Gabrielnummer.

avatar van HaaPee
Ik heb er ook even in moeten komen; vond het eerst een beetje een ratjetoe van opzichtelijke leunsels op de sounds van oude succesnummers en andere melodielijnen (bijv. John Lennon) en stijlen. Het is zeker niet zo baanbrekend en sterk als enkele voorgangers, maar mag er zeker zijn. Ik luister het album in z'n geheel nu vaker dan destijds met Reflektor en Everything Now. Heerlijk weg te luisteren: stabiel, ongeforceerd en toch wel typisch AF.

De typische zang van Regina is voor mij ook onderdeel van het AF-geluid, en vormt wmb, als ze de hoofdrol heeft, ook de basis voor unieke sterke nummers als Unconditional II (en natuurlijk Sprawl II op The Suburbs). Ik vind haar stem op dit album ook niet afwijkend.

pmac schreef:
Haar stem is echter sowieso niet zo sterk.

Dat vind ik op Sprawl II beduidend anders

avatar van Kaaasgaaf
Moet bekennen dat mijn aanvankelijke enthousiasme - ik was een stuk enthousiaster dan de meesten hier - toch wat begint af te nemen. Alleen die eerste twee tracks blijf ik zo fenomenaal goed vinden dat het haast de teleurstelling van alles wat daarop volgt compenseert. Terwijl ik geen enkel nummer - in tegenstelling tot zeker de helft van Everything Now - echt slecht zou noemen, hoogstens een beetje niksig en voorspelbaar (zeker qua teksten). Zou Nigel met z'n hoofd teveel bij The Smile hebben gezeten? Normaal bemoeit hij zich toch met het gehele artistieke proces, zo heeft hij zelfs eens McCartney weggestuurd om nummers te herschrijven. Of zouden Win en Regine nóg grotere ego's hebben dan Paul? Nou ja, voor nu halfje eraf dan maar ieder geval. Maar lager kan ik toch echt niet gaan, daarvoor zijn die Anxiety's te sterk.

avatar van Kaaasgaaf
En wat Regine's stem betreft: die lijkt door de jaren heen inderdaad niet al teveel veranderd, hoogstens verschilt de wijze waarop die stem wordt ingezet. Alleen op In The Backseat lijkt ze echt een behoorlijk ander bereik te hebben dan normaal (doen ze die nog wel eens live?)

avatar van Arrie
Volgens Setlist.fm is dit één van de laatste keren geweest.

Arrie schreef:
Volgens Setlist.fm is dit één van de laatste keren geweest.

Oh, dat is relatief kort geleden nog maar.
Helaas onderstreept het wel mijn punt: als je de albumversie vergelijkt met deze live-uitvoering, is het alsof een dromerig nachtegaaltje zich tot een afgeknepen kat heeft ontpopt.

avatar van Pinsnider
In het begin vond ik Arcade Fire maar een pretentieus en weinig origineel gebeuren. Ik snap(te) de euforie rondom hun eerste platen op geen enkele manier. Ik raakte pas aan boord bij het titelnummer van Reflektor en met name Everything Now vond ik de eerste plaat van hen die ik volledig genietbaar vond. Die lijn lijken ze met deze nieuwe plaat voor me door te zetten. Wellicht dat het komt omdat ik ze steeds meer aan vind schurken tegen één van mijn favorietste bands allertijden; mede-Canadezen Stars. Age of Anxiety had zo op Stars - No One Is Lost (2014) - MusicMeter.nl kunnen staan....

avatar van KKOPPI
Toch lijkt de hype snel voorbij voor dit album. Ze posten alweer weinig op social media, live performance video's worden zeer slecht bekeken, is het de tijd die aan het veranderen is?

avatar van HaaPee
KKOPPI schreef:

Bij mij persoonlijk is het nog steeds een behoorlijke hype. Maar ik volg het sowieso nooit echt op de sociale media. Zal wellicht toch een beetje met de lage mate van verrassing te maken hebben. Voor mij maakt het niet uit!

Ik stap hier vrij blanco in, en ik ken het eerdere werk van AF niet. Nog niet, maar dat zal wel veranderen.
Unconditional I stond al een tijdje in de verrukkelijke 15, en zo ben ik er tegen aan gelopen.
Ik vind het een mooie plaat. Vooral de eerste drie nummers vind ik gaaf. Ik lees van alles over de zang… wat mij betreft niets mis mee.
Wat de plaat voor mij verwoordt is een toenemende gekte. Alles moet sneller, meer, en iedereen voelt dat dat een keer moet ophouden. I tegenover We, mooi gevonden!

avatar van vanwijk
Ik moet zeggen, het album bevalt me steeds beter. heb misschien ook wat beter geluisterd de laatste weken en er zit, wat mij betreft, weer meer diepgang in hun muziek.
Vooral End of the Empire 3 en 4 zijn prachtig , mooie arrangementen! Ook The Lightning mag er wezen, ook hier hoor ik weer prachtige melodieën.
Ik was overdonderd toen ik ze Live zag in Ahoy tijdens de Everything Now Tour, als ze komen ga ik weer!

avatar van Denzradio
Het is als een goede spannende film, goede opbouw en de plaat blijft je verassen. Zo hoort het. Mooie samen zang van meneer en mevrouw, prachtig. Als geheel klopt het. Hier houd ik van!
De plaat is goed gevuld met mooie tracks en duurt negens te lang.

avatar van m. pedri
Bij Everything Now had ik gemengde gevoelens. Een paar goede nummers, maar het middenstuk kon en kan mij niet bekoren. te veel slappe hap. Meermaals terzijde gelegd en na verloop van tijd toch weer gedraaid, maar bij de tweede keer luisteren alweer nummers skippen. Ondanks deze teleurstelling toch maar het album WE een kans gegeven.
De eerste paar luisterbeurten had ik een deja-vu met voorgaand album. Paar goede tracks. Hand al bijna op de skipknop. Maar nu begint het kwartje toch wel te vallen. Ik bespeur dat ik ook de tracks die ik in eerste instantie zwak vond, toch wel erg leuk ben gaan vinden. Zo'n unconditional II vond ik maar een zwakke, simpele track met weinig inhoud. Wat nog eens versterkt wordt door het feit dat ik vaak moeite heb met de stem van Régine. Maar met het aantal luisterbeurten groeit het nummer en de waardering. er blijkt meer in te zitten dan op het eerste gehoor lijkt.
Dit geldt voor de rest van het album ook. Een fijne niet al te lange plaat met over de gehele linie goede nummers. Voor nu 4*

avatar van brajoapau
Berichten verplaatst naar Arcade Fire

Dim
Toch iets te zeer verwend met het geniale tweeluik The Lightning, want de rest blijft daar ruimschoots bij achter. De zang blijft intens, de muziek (meestal) subtiel, maar ik heb te vaak het gevoel naar een opmaat te luisteren naar iets wat vervolgens niet komt.

Ik heb dit album even laten liggen en nu ik 'm weer uit de kast pak vanwege het optreden woensdag in de Ziggo Dome, doe ik er toch 0,5* bovenop. Dit is wat mij betreft het beste album van Arcade Fire sinds the Suburbs.

avatar van Johnny Marr
west schreef:
Dit is wat mij betreft het beste album van Arcade Fire sinds the Suburbs.

Hier ga ik mee akkoord. Het album met de hoogste replay value sinds The Suburbs ook.

west schreef:

Ben benieuwd hoe de show zal zijn vanavond

avatar van KKOPPI
Nou de show in de Ziggo was werkelijk fantastisch. Geluid was goed, sfeer goed, geweldige energie. Enige minpuntje was de encore: End of the Empire kwam slecht uit de verf, te zachte mix, te droog. Beetje anticlimax tov de dijk van een show die ervoor werd gespeeld.

avatar van laboomzaa
Oh, nou…ik vond het chaotisch, rommelig, gehaast én een vreselijk geluid.

laboomzaa schreef:
Oh, nou…ik vond het chaotisch, rommelig, gehaast én een vreselijk geluid.

Was jij soms in het Sportpaleis? Daar was het geluid niet goed begreep ik. Gisteravond was het geluid in de Ziggo Dome natuurlijk weer prima. Of had je geen oordoppen in? Het stond wel hard als je die niet had.

Chaotisch? Het was juist een strakke soepele show van een fantastische live band. Met nu ook soms mooie visuele effecten. Genieten geblazen, wat mij aangaat.

En de nummers van dit album We blijven live fier overeind staan.

avatar van bonothecat
KKOPPI schreef:

Ik stond zo ongeveer tegen het kleine podium aan. De losse drum klonk vanaf daar erg raar, maar ik vond het wel tof om op een paar meter afstand te staan.

avatar van laboomzaa
Ik stond ook bij het kleine podium, van het visuele spektakel heb ik weinig meegekregen omdat iedereen gegroeid is in de Corona tijd.
Idd geen oordoppen in, misschien is dat de crux.
Het geluid was scherp en een brij. Pas bij The Suburbs kwam er wat lucht.

avatar van Renoir
Ik zat eerste ring, aan de korte zijde, zonder oordoppen, en vond het geluid vanaf het begin fantastisch. Wel hard inderdaad, maar dat is het altijd bij Arcade Fire. De visuals waren erg mooi, en daar geniet je optimaal van als je een zitplaats hebt.

Ik stond zo goed als vooraan. Geluid was daar helaas ietsje minder, zeker tijdens de eerste nummers. Vanaf Rabbit Hole werd het een stuk beter. Maar ik heb zeker een prima avond gehad hoor. De nieuwe nummers kwamen live erg goed tot hun recht. Op openingsnummer Anxiety I na dan, toen het geluid nog niet optimaal was.
Ik was ook blij dat er veel nummers van Suburbs op de setlist stonden. Dat is mijn favoriete album van Arcade Fire.