Kendrick Lamar - Mr. Morale & The Big Steppers (2022)

Label: Aftermath (II)

1. United in Grief (4:15)
  2. N95 (3:15)
  3. Worldwide Steppers (3:23)
  4. Die Hard (3:59)

met Blxst en Amanda Reifer

5. Father Time (3:42)

met Sampha

6. Rich [Interlude] (1:43)
  7. Rich Spirit (3:22)
  8. We Cry Together (5:41)

met Taylour Paige

9. Purple Hearts (5:29)

met Summer Walker en Ghostface Killah

10. Count Me Out (4:43)
  11. Crown (4:24)
  12. Silent Hill (3:40)

met Kodak Black

13. Savior [Interlude] (2:32)
  14. Savior (3:44)

met Baby Keem en Sam Dew

15. Auntie Diaries (4:41)
  16. Mr. Morale (3:30)

met Tanna Leone

17. Mother I Sober (6:46)

met Beth Gibbons

18. Mirror (4:16)
avatar van vinylbeleving
Vind het wel enorm tof dat het gesprek over trans en homofobie zo op gang komt op dit forum en daarbuiten. Het typeert de tijd waarin we leven. Hoewel er binnen de hip hop scène nog veel te winnen is, is daar ook echt wel een verandering gaande. Lamars label maatje, Isaiah Rashad, is onlangs ge-out doordat er een sex tape van hem leakte. En hoewel dat natuurlijk niet de manier is, gaf hij er later wel een aardig interview over met Joe Budden en vertelde hij sexually fluid te zijn.

Het is een goede zaak dat de (op het eerste gezicht) masculine wereld van rappers een beetje opgeschud wordt. Verandering vergt tijd, maar hoe mooi is het, dat er artiesten als Lamar bestaan die wél het gesprek op gang brengen!

avatar van Nr.4
Zo. Het album inmiddels vaak geluisterd en de laatste keer op cd, dat was ook wel een prettige ervaring.
Toch wel weer een erg sterk album. Tekstueel vooral erg interessant, voorgaande discussies hier en elders gevoerd bewijzen dat wat mij betreft. Qua muziek wel een rijk album, echter geregeld niet mijn favoriete sound, maar het begint te wennen. Hopelijk gaan er bij komende luisterbeurten meer tracks zich ontpoppen als nummers waar ik ook van kan genieten zonder de hele tijd met 100% aandacht te luisteren, want het is wel een zware kluif elke keer. Bij N95, Father time, Count me out, Mother I sober en Mirror heb ik dat al merkte ik de laatste luisterbeurten. Dat is mooi, want hoewel ik bij Kendrick altijd het geheel sterker vind dan de losse tracks, staan er wel altijd heel wat tracks op waar ik helemaal fan van ben. Dat is op deze nog wat minder, al begint het dus te komen. Zal m nog veel draaien en de tijd zal leren waar ik m plaats in de catalogus van Kendrick.

avatar van Edgar18
Nr.4 schreef:
Dat vind ik voorlopig de makke van het album. Ik mis bangers a la m.A.A.d city, Swimming Pools (Drank) en King Kunta.

avatar van Silky & Smooth
Kendrick Lamar zit overduidelijk met zichzelf in de knoop over vragen waarop geen (eenvoudig) antwoord bestaat. Elke keer zet het album mij wel aan het denken. Kendrick stelt vragen die ik mijzelf ook stel. Alleen heeft hij alle antwoorden ook niet en staat ook niet altijd eenzijdig in, waardoor ik soms met een onbevredigd gevoel blijf zitten. Gezien de onderwerpen volkomen logisch, maar het is makkelijker als een artiest een vast standpunt heeft en je min of meer voorkauwt wat je moet denken. Daar kan ik dan weer het mijne van vinden, maar het is in ieder geval duidelijk en overzichtelijk. Dat is hier dus niet het geval.

Los daarvan vind ik het wel goed dat hij mij, en schijnbaar velen met mij, aan het denken zet. Ondanks het activistische karakter vind ik hiphop nog steeds een bijzonder conservatief genre. Thema's die Kendrick hier aansnijdt worden zelfs door de meest uitgesproken progressieve artiesten vermeden of mondjesmaat benoemd. Dit laatste geldt overigens voor een groot deel van de muziek/mediawereld.

avatar van VDB79
Silky & Smooth schreef:

Allemaal leuk en aardig, maar luister je hiervoor écht naar (rap)muziek?

VDB79 schreef:

Allemaal leuk en aardig, maar luister je hiervoor écht naar (rap)muziek?

Bij dit album stel ik mij ook die vraag, maar breder gezien is het toch niet zo gek dat je muziek luistert die je aan het denken zet?

avatar van Slowgaze
Silky & Smooth schreef:

Niet voor mensen die graag naar het Tros Muziekfeest op het Plein gaan.

avatar van VDB79
Silky & Smooth schreef:

Ik merk bij mezelf in ieder geval dat ik die behoefte steeds minder heb. Muziek is toch vaak niet het meest geschikte medium om een genuanceerd verhaal over te brengen en daarnaast is de mening van een muzikant over maatschappelijke thema’s vaak ook eendimensionaler dan die van een schrijver of journalist.

VDB79 schreef:

Ik luister ook zelden muziek met de intentie er iets van op te steken, maar als dat wel gebeurt is het mooi meegenomen. Muziek is het niet het perfecte medium om een verhaal uit te lichten, maar kan wel aanzetten tot meer verdieping in een onderwerp. Al heb ik het gevoel dat het laatste te weinig gebeurt en dat de, inderdaad vaak eendimensionale mening van de artiest gekopieerd wordt (of het tegenovergestelde). Daarom vind ik het wel tof dat Kendrick hier wat genuanceerder / minder eenzijdig probeert te zijn, maar het bevordert het luisterplezier helaas niet tot nu toe.

avatar van henrie9
Het is zeker ook omwille van die uizonderlijke diepgang dat Lamar als rapper voor zijn vorige (DAMN!) toch maar de Pulitzer Prize (!) kreeg.

avatar van dumb_helicopter
Ondertussen al enkele keren beluisterd en in kom er moeilijk in. Voor mij weinig uitschieters en soms nogal gezapig en anoniem dat de nummers passeren. De productie is solide, maar weinig in your face helaas en trekt ook onvoldoende de aandacht bij mij. Voorlopig dus een stap terug ten opzichte van het vroegere werk, maar misschien dat het nog groeit.

avatar van Kos
Kos
Het is een beetje zoals ik laatst in een podcast hoorde; ja het superknap en sterk gemaakt en maakt zeker indruk de eerste keer.

Maar het is een beetje als een goed boek dat je aangrijpt en je daarna in de kast zet en nauwelijks meer aanraakt maar wel aan anderen aanraadt.