Kendrick Lamar - Mr. Morale & The Big Steppers (2022)

Label: Aftermath (II)

1. United in Grief (4:15)
  2. N95 (3:15)
  3. Worldwide Steppers (3:23)
  4. Die Hard (3:59)

met Blxst en Amanda Reifer

5. Father Time (3:42)

met Sampha

6. Rich [Interlude] (1:43)
  7. Rich Spirit (3:22)
  8. We Cry Together (5:41)

met Taylour Paige

9. Purple Hearts (5:29)

met Summer Walker en Ghostface Killah

10. Count Me Out (4:43)
  11. Crown (4:24)
  12. Silent Hill (3:40)

met Kodak Black

13. Savior [Interlude] (2:32)
  14. Savior (3:44)

met Baby Keem en Sam Dew

15. Auntie Diaries (4:41)
  16. Mr. Morale (3:30)

met Tanna Leone

17. Mother I Sober (6:46)

met Beth Gibbons

18. Mirror (4:16)
avatar van MAS
MAS
Silky & Smooth schreef:

Beth Gibbons is van Portishead en als je Sampha niet kent is dat nog wel het ontdekken waard!

Aight, ga ik checken!

Johnny Marr schreef:

Top five dead or alive

Facts!

avatar van Frank West
Ik ga hier toch wel weer waanzinnig goed op.

avatar van VDB79
Silky & Smooth schreef:
We Cry Together heeft een hoog early-00's Eminem-gehalte

Kim, Kim! Why don't you like me? You think I'm ugly, don't you?

avatar van waxs
Ik zit er nog niet helemaal in, ik hoor dat het goed is, maar heb er nog weinig gevoel bij. Het vergt teveel aandacht.

avatar van Gyzzz
Erg sterk album op het eerste gehoor. Bij alle eerdere albums van Kendrick had ik zeker 5 luisterbeurten nodig om er goed in te komen - vooral de beats zijn hier een stuk toegankelijker en uitgesprokener voor mijn gevoel. Voor sommige albums betekent dat juist dat er op de langere termijn minder uit te halen valt, maar ik ben vooralsnog positief verrast over hoe coherent en soepel de plaat zich ontvouwt.

avatar van juvefc_robin
Kan iemand mij vertellen wat de gedachte is van de track ‘Worldwide Steppers’? Ik moet zeggen dat ik niet snel schrik van teksten, maar er komen hier dingen voorbij die ik niet helemaal kan plaatsen, zeker gezien de huidige tijdsgeest (f*cking wh*te b*tch*s bijvoorbeeld).

Misschien mis ik het grotere plaatje dus ik hoor het graag als iemand meer weet .

Over het album, ik ga er geen cijfer op plakken, want Kendrick Lamar zijn stem kan ik gewoon niet echt waarderen. Mij ontgaat de hype een beetje.

avatar van Kos
Kos
Het gaat juist om het belachelijk maken van de zogenaamde high profile rappers die populair doen met dergelijk gedrag.

avatar van thgryda
Schrikken van een rapper die zegt "I fucked a white bitch"... En dan erbij zeggen dat je niet snel schrikt

Fuck ipv had sex and bitch ipv girl. Dat is het zowat qua obsceniteit. En dat is nu niet echt vreemd in hiphop. De tijdsgeest... Het nummer/album is net gericht tegen de woke maatschappij waarin niks meer kan.

Al maakt hij zelf ook de bedenking dat als kinderen een transgender/homo een fag noemen dat dit op zich geen drama hoeft te zijn maar dat mensen dan ook zullen zeggen (hebben gezegd) dat hij het recht niet heeft een blanke vrouw door de mangel te halen omdat die n**** mee rapt op een track.

Geen idee of dat een moment van zelfkritiek is of een verdere uithaal naar de maatschappij die een man die fag of bitch zegt gelijk stelt met een blanke die n**** mee rapt in een tekst. Ik persoonlijk vind dat gelijkaardig, hij beseft dat misschien zelf ook nu of hij vindt totaal van niet. Dat mag verder...

thgryda schreef:

Ja, je hebt gelijk, ik had het beter moeten uitdrukken. In deze tijd waarin we allemaal heel erg bewust zijn op het aanspreken van een ander ras, vind ik het opvallend dat Kendrick die zin erin gooit.

Vandaar mij vraag. Is het uitsloven dat hij het heeft gedaan of zit een andere betekenis achter (die ik nog steeds niet snap)?

Juist omdat ik Lamar wat hoger heb zitten in lyrics dan de doorsnee rapper, verbaasde het me.

Eerste keer vond ik het niet zo maar nu wat een plaat niet normaal elk detail is over nagedacht

juvefc_robin schreef:
Je bent niet alleen. Ik neem er geen aanstoot aan, vind het alleen wat platvloers. Je zal maar één van de vrouwen in kwestie zijn. Het argument dat het satire zou zijn op andere rappers overtuigt mij ook niet; dat lijkt niet de insteek van het nummer te zijn.

Betoogt Kendrick nu dat de maatschappij te gevoelig is geworden, o.a. door 'cancel culture' op sociale media, en dat we maar met zijn allen erop los moeten kunnen vloeken en elkaar de huid volschelden? Of ligt het genuanceerder dan dat? Wat zijn boodschap ook is, het nummer brengt het niet duidelijk over en zorgt vooral voor verwarring.

avatar van vinylbeleving
SirPsychoSexy schreef:

Precies. Vind dat eigenlijk hetzelfde met het nummer We Cry Together. Is het Lamar die ruzie heeft met z'n vriendin/vrouw, of is het een fictief personage? Wordt mij niet duidelijk. Wel interessant gegeven. Hoewel elke relatie anders, zou ik toch wel heel snel de benen nemen als mijn partner zulke taal tegen me aansloeg.

Ik vind het album wel echt toffe nummers bevatten, maar ook wat vullers. Wel een interessant geven dat hij de spirituele leraar Eckhart Tolle laat opdraven om wat aan elkaar te kletsen. De 5 sterren reviews begrijp ik (nog) niet helemaal, ik vind het zeker geen meesterwerk dit nieuwe album.

avatar van overmars89
Ik ben het album echt nog aan het ontdekken. Gisteren moest ik ook nog even nieuwe Quelle Chris checken voor zijn optreden in de Ekko .

Hoewel heel veel nog moet landen, kan je in ieder geval niet ontkennen dat hij wederom heel veel moeite in dit album heeft gestoken en geen half werk heeft afgeleverd. Ik weet niet of alle muzikale keuzes het voor mij gaan doen als in het verleden. Er zijn al een aantal tracks die ik heel dope vind. (United In Grief, Die Hard, Father Time, Crown & Mother I Sober), maar ook al een aantal die al een stuk minder vind. (Purple Hearts & Savior Interlude).

Ook op de eerdere "classic" albums van Kendrick staat wel eens een mispeer. (Poetic Justice, Loyalty & Love). Uiteindelijk hoeft dat mijn oordeel niet teveel te beïnvloeden.

vinylbeleving schreef:

Ik zie We Cry Together als een zeer realistische weergave van een ruzie (en simultaan de relatie) tussen een man en vrouw die beide duidelijk issues hebben. Het schelden en (half huilend) ruziën zijn uitingen van frustatie en doet blijken dat ze beide niks met hun issues hebben gedaan. Als in therapie. Het eind waarin er wordt getapdancet en wordt gezegt: Stop tap-dancing around the conversation, bevestigd het voorgaande. We Cry Together is, althans, voor mij zeer herkenbaar.

In sommige culturen wordt therapie als taboe gezien en hierdoor worden trauma's uiteindelijk weggestopt. Wat weer tot gevolg heeft dat binnen dergelijke culturen zulke uitingen, als in We Cry Together, vaak voorkomen en normaal worden gevonden.

Ik zie We Cry Together dan ook als een geniaal nummer dat tot diep resoneert bij mij.

avatar van aerobag
Ik begon wat weifelend aan deze plaat, eerste luisterbeurt beviel me eigenlijk zelfs beetje tegen. Maar de waardering groeit met elke luisterbeurt. Zitten wel een paar missertjes tussen, maar de uitschieters zijn weer echt fenomenaal. Vooral United in Grief, Father Time en Mother I Sober vind ik nou al prachtnummers en bij het beste horen wat ik in '22 gehoord heb

juvefc_robin schreef:

Geen idee eigenlijk. Ik denk dat hij dat oprecht op dat moment zo ervaren heeft. En dat hetgeen hij daarbij zegt te voelen, echt zo was. Dat is inderdaad vreemd en bedenkelijk maar dat is wel het thema van de plaat, toch? Zijn donkere kanten naar voor brengen... Qua woordkeuze denk ik dat white gewoon niet anders kan dan benadrukt worden en denk ik dat "bitch" ook kadert in wat hij zegt op Auntie Diaries.

avatar van SirPsychoSexy
Deze heel kritische recensie geeft voor een stuk mijn gevoelens weer over deze plaat: onaantrekkelijke flows, geregeld saaie beats, vaak pretentieuze en contradictoire teksten (zoals hierboven al aangehaald).

Kendrick roept enerzijds op hemzelf en andere rappers niet als 'savior' te zien, maar vindt het anderzijds wel prima om met een doornenkroon op zijn albumhoes te poseren en zichzelf een halfgod te noemen. Ook de veelvuldige verwijzingen naar spirituele new-age nonsens door figuren als Eckhart Tolle en Dr. Sebi tonen voor mij aan dat Kendrick wel heel ver van zijn down-to-earth roots is afgedwaald intussen.

Belangrijkste kritiekpunt waar ik het eens mee ben uit bovengenoemde recensie: ook al heeft je album een interessant concept of een sterke boodschap (en zelfs dat is hier lang niet overal het geval, cf. de berichten hierboven), die valt bij mij op dovemansoren als het muzikaal amper genietbaar is. Op zijn eerste drie albums, en zeker het meesterlijke GKMC, wist Kendrick muzikaliteit en tekstuele inhoud net sterk met elkaar te combineren. Op DAMN. begon de balans zoek te raken en dit album ligt voor mij in het verlengde van die trend.

Ik kan me niet voorstellen dat deze een lange houdbaarheid gaat hebben en vind dit een teleurstellend resultaat, zeker na 5 jaar wachten.

avatar van Obscure Thing
Het kwartje begint langzaam te vallen hier, het wordt met elke luisterbeurt beter. Ik vind de beats erg sfeervol, maar ik hou ook wel van de meer ingetogen beats moet ik toegeven. Denk aan Pride op DAMN bijvoorbeeld. Het is wel wat wisselvallig, maar dat krijg je ook met deze speelduur.

thgryda schreef:

Thanks, ik snap zeker je uitleg. Meestal wil ik ver blijven van de rassendiscussie, ik denk dat elk weldenkend mens voelt dat iedereen gelijk is. Zelf woon ik in een grote stad en ben ik tussen elke cultuur opgegroeid en heb ik een familie met veel achtergronden. Fijn zelfs.

Toch kan ik me storen aan dit soort zinnen. Want als we de discussie eens en voor altijd willen uitsluiten, dan vind ik het provoceren op ras echt een no-go. Je krijgt hierdoor scheve gezichten. En het kan een gevoel zijn ‘van het moment’, toch zeg je het in de huidige tijdsgeest.

Want ik hoorde het al aangehaald worden op diverse (mening)muzieksites: als een ‘Eminem’ dit zelfde had gezegd maar dan richting de donkere huidskleur, dan was die plaat 100% gecancelled. En dat voelt niet goed.

avatar van niels94
De man heeft veel te zeggen, zoveel is duidelijk. Maar op enkele hoogtepunten na (met name Father Time) vind ik het muzikaal gewoon... Een beetje saai.

Er is in de beats wederom uitzonderlijk veel aandacht gaan zitten in de theatrale kant: muzikale wendingen en details die de inhoud mooi ondersteunen. Knap, maar het fundament vind ik vaak niet zo boeiend.

Dat geldt voor een track als Crown, maar eigenlijk ook wel voor het hier veelgeprezen Mother I Sober. Ik snap het idee, met dat treurige minimalisme en de ragfijne details die worden toegevoegd, maar dat piano'tje waar alles op steunt begint me gewoon vrij gauw te vervelen. Indrukwekkende tekst of niet.

'Taai' blijft het woord dat het best beschrijft hoe ik het geheel ervaar. Ondanks de fijne momenten die er heus ook zijn (die sample waar Count Me Out mee begint!). Het is ook weer geen vervelende zit, We Cry Together daargelaten. Er had op zijn minst wat van de lengte af gekund, maar dan nog vind ik dit verre van een aaneenschakeling van hoogtepunten.

Maar misschien maakt Kendrick de laatste jaren gewoon muzikale keuzes die mij niet zo liggen, want DAMN ben ik ook altijd wisselvallig blijven vinden. You can't please everybody, nietwaar.

avatar van Obscure Thing
SirPsychoSexy schreef:

All Eyez On Me één van de beste albums aller tijden noemen is sowieso al belachelijk, maar die hele review is verschrikkelijk. Altijd weer het droppen van Biggie en Pac alsof dat de twee grootste rappers aller tijden zijn mag ook wel eens voorbij zijn. Kendrick is die twee al lang voorbijgestreefd met zijn vorige drie albums, Eminem heeft sinds The Eminem Show al niks bijzonders meer gemaakt, en Nas heeft eigenlijk maar 1 classic op zijn naam staan. Dit klinkt als een review van iemand die in de jaren negentig is blijven hangen. Tenenkrommend.

En de rest van de kritiek, ik vind juist de sound van dit album heel interessant. Het chaotische van United in Grief bijvoorbeeld maakt het juist zo geweldig. Het klinkt fris en nieuw, en ik bewonder Kendrick dat hij weer iets compleet anders doet.

avatar van SirPsychoSexy
Obscure Thing: dat stuk van de recensie was ik het ook niet mee eens. Kendrick mag zeker mee genoemd worden in het GOAT-gesprek en zelfs al vind ik dat hij hier de plank aardig mis slaat, toch heeft hij nooit zulke slechte platen gemaakt als Eminem op zijn dieptepunt (Encore/Revival).

avatar van FinisTerra
Weer een topper van Kendrick hoor!

Ik kan de gemengde reacties wel plaatsen. Mr. Morale & The Big Steppers is geen album dat zich gemakkelijk laat doorgronden. MMTBS eist de volledige aandacht op. Als achtergrondmuziek werkt het voor geen meter.

Geen bangers? Pff. Het openingsdrieluik en Mr. Morale knallen nochtans behoorlijk uit de boxen, maar zijn inderdaad minder snel te behappen dan pakweg King Kunta, DNA of m.A.A.d city, dat zeker.

Geen interessante beats? Pff. Echt oneens. Iedere track is ook zeker muzikaal (en niet enkel tekstueel) zeer interessant. Tracks als Worldwide Steppers en Savior zijn mooie voorbeelden van tracks die weliswaar minder makkelijk in het gehoor liggen, maar toch plezierig dissonant klinken. Het moet niet altijd fijn "vloeien".

Enkel Purple Hearts en Crown doen me op muzikaal wat minder. De enige tracks die vooralsnog voorbij gaan zonder dat ik niet minstens even denk "damn, dit is goed".

Ik zie eigenlijk weinig redenen waarom dit op termijn ook niet naar 5* kan. Er staat ook geen enkele track op die zorgt voor lichte irritatie in tegenstelling tot Real op GKMC en Complexion op TPaB. Zelfs We Cry Together kan ik wel hebben door de geslaagde donkere beat.

(Voorlopige) favoriete tracks: United in Grief, N95, Worldwide Steppers, Savior, Auntie Diaries, Mr. Morale, Mother I Sober.

Wat de plaat ook zeker heeft? Het zuigeffect. Hij duurt zeer lang en toch wil ik hem meteen opnieuw opleggen. Dat is doorgaans een zeer goed teken. En dat weer in een volledige andere stijl dan zijn voorgaande werken. Pure klasse, anders kan ik het echt niet verwoorden.

avatar van Flipm0de
Het kwartje valt nog niet helemaal bij mij. Textueel zit het allemaal weer interessant in elkaar, of ik het overal mee eens ben of niet is een ander verhaal, maar het muzikale gedeelte raakt mij nog niet. Waar GKMC nog heel dicht bij bekende hip hop producties lag, en TPAB mijn jazz liefde wist te prikkelen, weet MMTBS mijn aandacht nog niet vast te houden.

Moest wel bijna een traantje wegpikken tijdens het luisteren van Mother I Sober, wat een track zeg!

Ik laat het nog even rijpen voordat ik er een beoordeling aan hang.

avatar van thgryda
Het begint hier toch steeds beter te klinken.

Erg fijn album wederom. Conceptueel is de 2-ledigheid erg interessant, het muzikale contrast maakt echter dat het in de 2e helft flink inkakt wat mij betreft. De energiekere tracks aan het begin (N95, Father Time, Purple Hearts) zijn echt de beste van 2022, maar de verhalende tracks aan het eind weten mij echt niet te grijpen. Zegt meer over mijn voorkeur waarschijnlijk.
Er is geen enkele artiest die weet te tippen aan het niveau wat deze man op tafel brengt. De komende maanden zal alle andere muziek ongeïnspireerd klinken hierdoor. 4.0

avatar van Johnny Marr
FinisTerra schreef:

Maar hoe dan!? Vette top 10 heb je wel, kudos.