Linkin Park - Hybrid Theory (2000)

Label: Warner Bros.

1. Papercut (3:05)
  2. One Step Closer (2:36)
  3. With You (3:23)
  4. Points of Authority (3:20)
  5. Crawling (3:29)
  6. Runaway (3:04)
  7. By Myself (3:10)
  8. In the End (3:36)
  9. A Place for My Head (3:05)
  10. Forgotten (3:14)
  11. Cure for the Itch (2:37)
  12. Pushing Me Away (3:12)
  13. My December * (4:22)
  14. High Voltage [2000 Reprise] * (3:47)
  15. Papercut [Live at BBC1] * (3:47)
  16. Papercut [Live at Docklands Arena, London] * (3:13)
  17. Points of Authority [Live at Docklands Arena, London] * (3:30)
  18. A Place for My Head [Live at Docklands Arena, London] * (3:11)
FightForMore
Ik vind het eerlijk gezegd nog een goed debuut, ookal zit het vol met puberale dingen. Maar puberaal betekent per definitie niet slecht, dus zo erg is het ook weer niet. Uitschieters zijn 'One Step Closer', 'In The End' en 'Place in My Head'.

Sectumsempra
FightForMore schreef:

Hoezo puberaal? Puberteit is in mijn woordenboek geen slecht ding hoor...

Ik vond Papercut iets minder, maar Crawling heb ik wel honderd keer gedraaid. Blijf het een goed nummer vinden en het past wel bij me.

avatar van Shelter
ik vind het echt wel een goede band en ik zie ook het puberale niet helemaal.
Wat is puberaal? Alle punk zou je in principe als puberaal kunnen zien als ik de bedoeling begrijp. Maar goed anyway, crossover hiphop-rock (hoewel dit meer leunt naar rock toe) is in veel gevallen geen goede combinatie gebleken of had een zeer lage houdbaarheid (voor mij bijv Limp Bizkit)...bij LP heb ik dat niet. Het is wellicht voor sommigen wat gelikt maar ik vind de sound wel goed. 3,5*

bro
De raps van Mike zijn dan ook keihard en recht uit het hart (niks, noppes, nergens ghostwriters, hetgeen hun foutief verweten werd bij het begin van hun succes). Maar desondanks overstijgen de raps de rock sound totaal niet. De mix zit perfect toegemetst, en zeer weinig anderen zijn daar ooit in geslaagd.

De veranderingen in hun muziek dezer dagen ligt (denk ik, hersenspinsel van mezelf) voornamelijk omdat het schijnt dat hier Mike bepaald waarover er gezongen wordt, en dat Chester geslaagd en meezingbaar aanvult. Op hun nieuwe platen lijkt het voor mij alsof Chester meer de hoofdrol speelt in het schrijfproces.

Maar dat weet ik dus niet eens zeker

avatar van Don Cappuccino
Toen ik 7 was was dit mijn favoriete band. Ook in 2010 gaf ik dit album 5 sterren maar ik begin nu te merken dat ik een hele andere muzieksmaak aan het ontwikkelen ben en daar past deze niet bij. Het is wel heel erg makkelijk en alle nummers zitten op dezelfde manier in elkaar.

Het is een geweldig startpunt om mee te beginnen bij Rock maar nu heb ik er toch wel genoeg van. Toch nog 3 sterren vanwege het enorme plezier wat ik met dit album heb gehad en dat ik alle teksten kan opdreunen.

avatar van Harderwiek
Door jou post, Don Cappuccino, herinnerde je mij eraan om hetzelfde als jou te doen en deze plaat naar een 3 te brengen. Het is te simpel en teveel op de zelfde manier. Maar blijft stiekum toch vermakelijk!

Voor mij is dit absolute nostalgie. Ik ben momenteel 22 maar ik herinner mij nog goed dat ik dit cadeau van mijn moeder kreeg. Ik luisterde toen vaak naar limp bizkit. Mijn moeder vroeg aan de verkoper van de cd winkel een gelijkaardig album. De winkelier adviseerde linkin park- hybrid theory. Dus kocht ze dit maar voor mijn verjaardag. Ik was toen nog kind (12jaar) en had nog nooit van linkin park gehoord. Maar hoe meer ik de cd draaide hoe beter ik hem vond. Nog steeds vind ik het oude werk van linkin park, voornamelijk hun debuut album, hybrid theory, goed. Het rockt stevig.
Het nieuwe werk van linkin park daarentegen vind ik wat tegenvallen, maar geef toe hybrid theory is een goed album, hoe puberaal het ook mag klinken, het is een goed album!!

bro
Ik ga akkoord

avatar van Ernie
Staat deze in de top 250 weet nog dat ik rond mijn 14-15 jaar volledig hooked was van deze band maar dat was iedereen bij ons op school toen! het was rond 2001 en iedereen liep met van die Fred Durst NY-petjes rond dat heb ik kunnen vermijden maar het waren wel wat de dagen van Limp Bizkit, Sum41, Janez detd godbetert en deze groep dus.11 jaar later wil ik uit puur jeugdsentiment nog 3* aan dit album geven, staan eigenlijk maar 4 echt goede nummers op imo nl One Step Closer ,Points of Authority, In the End en Forgotten maar als jonge gast vond ik het toen een wereldplaat. Nu goed een klein jaar later werd Metallica &hiphop ontdekt ontdekt en kon mijn zoektocht beginnen...

avatar van IllumSphere
Ernie schreef:

We leven in 2012, just sayin'.

avatar van Ernie
weet ik hoor maar de laatste dagen ben ik hier wat meer stemmen beginnen uit delen aan vergeten platen uit mijn jeugd en kijk dan durven er wel eens wat jeugdsentimentjes doorkomen, mijn excuses

avatar van ChiefRocka
Toen het album Hybrid Theory uitkwam was ik als jong broekie mijn muzieksmaak nog aan het vormen. Toen der tijd beviel het album me wel. Maar nu jaren later. Nu mijn muzieksmaak zich gevormd heeft. Moet ik toch keihard van die mening terug komen. Als band heeft Linkin Park weinig bijzonders te bieden. Het album is ook allemaal teveel van het zelfde. Dat het album voorkomt in de top 250 hier op MM is voor mij dan ook erg verbazend. Persoonlijk kan ik het album niet hoger geven dan 2 sterren. En die score valt dan ook alleen nog zo hoog uit omdat er toch een bepaalde vorm van jeugdsentiment aan vast zit. Had ik dit album niet geluisterd toen mijn muzieksmaak vormde en de richting van de rock inging. Had het waarschijnlijk zelfs de 2 sterren nog niet gehaald.

avatar van Stannis
Nog steeds hun beste album wat niet moeilijk is want alles na Meteora viel echt tegen

Vind het nog steeds leuk om na te luisteren

avatar van Lau1986
Het eerste album wat ik ooit kocht en nog steeds kan ik ervan genieten. Ruige passages worden goed afgewisseld met rustige passages. De raps vind ik wel aardig. Eigenlijk kan alleen het instrumentale nummer mij niet echt bekoren.

Hybrid Theory brengt zo te zien bij heel wat mensen nostalgische gevoelens aan het licht, bij mij is dit eveneens het geval. Ik was geloof ik 10 toen ik Linkin Park "ontdekte", en werd daarna hun allergrootste fan ooit(vond ik zelf). Nummers als In The End, One Step Closer en Crawling vond ik stuk voor stuk geweldig, en ik heb het zelfs in m'n hoofd gehaald om In the End het beste nummer ooit te noemen. Uiteraard ben ik hier later op terug gekomen, maar het album heeft in de loop der jaren niet veel van zn glans verloren. Run Away bijvoorbeeld vind ik een geweldig nummer, vooral door het gedeelte waar Chester zo lekker screamt: i wanna run away, and never say goodbye.
Ook is In the End nog steeds een sterk nummer. Tekstueel stelt het allemaal natuurlijk bar weinig voor, daar focus ik me ook maar niet op.
Een 4* voor Chester en z'n maten.

avatar van Ronald5150
Waar ik deze muziek tijdens mijn studententijd wel cool vond, moet ik eerlijk bekennen dat als ik er nu naar luister dat het me eigenlijk weinig meer kan boeien. Ik hoor vooral een flinke bak onsamenhangende herrie, waarbij ik me met name aan de zanger(s) irriteer, die blijkbaar moeilijk een keuze kunnen maken tussen zingen, schreeuwen of rappen. Er staan een paar aardige nummers op "Hybrid Theory", maar deze kunnen de rest van de plaat niet redden. Ik zie "Hybrid Theory" als een persoonlijke bevlieging, waarvan ik nu tot inkeer ben gekomen.

avatar van LucM
Toegegeven, ik had dit album destijds ook gekocht omdat ik het toen nog goed vond. Nu heb ik dit album na jouw reactie na lange tijd opnieuw beluisterd en mij kan het ook nauwelijks meer boeien. Meer geschreeuw en overproductie dan song en diepgang en dat blijft natuurlijk niet overeind, ik vind het bij momenten zelfs belachelijk klinken. Het is opmerkelijk dat vele rock in die periode (begin jaren '00) een korte houdbaarheid heeft, van die zo populaire nu metal stroming blijft er niets meer overeind. Dat probleem van vergankelijkheid heb ik niet zo met bv. de psychedelica, de prog-, hard- en glamrock, de punk & new wave. Stromingen in de rock die veel ouder zijn maar de tand des tijds beter doorstaan (al zijn er wel uitzonderingen).

poontan64
de-hybrid-theory-sound van LP is rechtstreeks gejat van Fu Manchu; hier trap IK in ieder geval niet in................... vooral de rap-zang is klunzig & verder bullshit de muziek maar wat in de rondte! Voor straf krijgt in ieder geval dit album van mij 1 ster waardering, hetgeen inhoud: SLECHT

Begrijp dat toch allemaal niet zo goed, die verhalen waarbij men het vroeger goed vond en nu niet meer. Ja, uiteraard evolueert je muzieksmaak, maar ik vind de muziek die ik vroeger super vond nog altijd goed.

OK, een 5 zou ondertussen in een 4 kunnen veranderd zijn, maar van favoriet naar album dat niet eens een voldoende haalt... nee, dat kan ik me niet inbeelden.

avatar van tbouwh
Niet helemaal mijn album. Linkin Park laat op dit album vooral de wat hardere rocknummers horen. Deze vind ik niet enorm boeiend om naar te luisteren, en de teksten zijn vaak ook nauwelijks te volgen vanwege het frequente geschreeuw. Uiteraard hoort dat bij dit genre maar op een album als Living Things had ik daar toch beduidend minder last van.
Toch kent dit album wel toppertjes: In the End is uiteraard wel fenomenaal, en ook Papercut, Pushing me Away en Runaway kan ik goed waarderen. Kwalitatief is dit een prima album, maar de meeste nummers vond ik minder waardoor ik geen hoge score kan uitdelen. Een ruime 3*

avatar van adri1982
Jee! Ik had niet verwacht dat het gemiddelde van dit album 'Hybrid Theory' zo mager kon zijn. Voor mij is dit album een meesterwerk en dus meer dan 4 sterren waard. De nummers bevatten zeer goede teksten over o.a. paranoia, problemen, liefde en leed, en hebben hele goede gitaarsolo's en drumpartijen. 4,5 voor het album, mede door 'Papercut', 'Points of authority', 'Crawling' en 'In the end'.

avatar van Johnny Marr

Fear is how I fall
Confusing what is real

En dat van iemand met Wish You Were Here op 1... maar ik verwijt je niks hoor

avatar van The_CrY
Ik zie niet zo snel waarom dat fragmentje zo slecht is. Natuurlijk, de teksten zitten hier vol met zelfbeklag en tienerdepressie, maar voor veel tieners zijn de teksten erg herkenbaar en daarom zo populair. Voor mij ook destijds. Wil dat zeggen dat het slechte teksten zijn? Ik vind van niet.

Johnny Marr schreef:

Tuurlijk

Crawling in my skin
These wounds they will not heal
Fear is how I fall
Confusing what is real

En dat van iemand met Wish You Were Here op 1... maar ik verwijt je niks hoor
Ja, soms maak je iets mee in het leven, waarvan de wonden niet (snel) helen. Vergeet niet dat ik slechts 18 of 19 was, dat dit op de radio werd gedraaid.

The_CrY schreef:

avatar van krabat
1,5
Dit album in een opwelling gekocht vanwege de aparte sound van LP. Maar ik ben tot de conclusie gekomen dat LP in het algemeen, niet alleen dit album, bij iedere luisterbeurt minder wordt. Het heeft nu zelfs de irritatie grens bereikt... Ik ben er helemaal klaar mee!

avatar van Kondoro0614
Voor mij ongetwijfeld het beste album van linkin park maar, Linkin Park - Meteora (2003) maakt weinig verschil tussen elkaar en eigenlijk beiden gewoon super albums.

Heerlijke muziek maakt Linkin Park maar de laatste paar albums waren toch erg slecht. Hopelijk binnenkort weer een nieuwe!

avatar van Lau1986
Ik ben Linkin Park na Meteora ook eigenlijk uit het oog verloren. Waarom dan nog hoop hebben dat een nieuw album wel goed is?

avatar van nclo
Linkin Park, de band die zich 15 jaar na hun eerste album nog steeds niet heeft ontwikkeld. Nog steeds lijken zij in de schaduw te staan van Hybrid Theory, dat al pijnlijk duidelijk werd toen daarna Meteora op de markt kwam en je wel mocht spreken van een "Hybrid Theory 2.0". Nooit hebben zij meer succes gekend dan met dit album en dat lijkt te knagen.

Voor mij staat en valt dit album op basis van jeugdsentimenten. Zoals blijkbaar veel MuMe gebruikers hier. Het is vrij logisch dat jongens van 12 en 13 hier destijds naar luisterden. Het ligt vrij makkelijk in het gehoor, het voelt lekker alternatief en de opmaak blijft vrijwel altijd hetzelfde. Muzikaal is het echter niet altijd even interessant, hoewel er vrij weinig fouten worden gemaakt. Hybrid Theory kwam als een B52 de muziekwereld binnen, omdat het een nieuwe samensmelting was van rap/hiphop en rock/metal. Public Enemy probeerde dit al met Anthrax, Rage Against the Machine deed een goede poging, maar Linkin Park representeerde toch wel iets meer het begin van de 21ste eeuw. Hun hardheid was ongeëvenaard en hun beats konden perfect gesampeld worden voor een nummer van Eminem. Hun valkuil was het vervolg op dit album waar zij dit trucje tot het vervelendst aan toe herhaalden. Elke keer dat refrein waarin een grunt wordt ingezet en elke keer weer diezelfde sample. Zoals veel nu-metal bands heeft Linkin Park door zijn gebrek aan ontwikkeling het oog verloren op een plaats in de top 40. Uit jeugdsentiment en omdat sommige nummers toch wel acceptabel zijn opgebouwd een 3,5*

Godallemachtig wat was ik boos toen mijn vader me radeloos achterliet. Misschien ben ik het nog steeds. Wanneer je de onderste regionen van de tienerjaren maait lijkt jouw generatie de gerechtvaardigd-verontwaardigde te zijn. Althans, zo las mijn dagboek. Zijn de prille dubbelle cijfers even rancuneus? Ik heb er het raden naar. Mijn bril kan nooit die van een ander zijn, laat staan die van een andere generatie. Rock lijkt verdwenen, meld me alstublieft het tegendeel.

Het mooiste blonde meisje allertijden plantte In The End onder mijn tere vezels. Soms delen we het onverwachte. Ik mis haar, zoals ik ’s nachts solitair mijn jeugddromen schrijlings over het plafond laat dansen. De kus bleef uit. Wat de oprechtheid van mijn gevoelens echter geenszins ondermijnt. De bloemlezing van schuchtere adolescentie zien we hier geopenbaard. Kwaad en verliefd in het kwadraat. Dit album had wel degelijk iets te bieden en draait me nog steeds binnenstebuiten. Weliswaar om heimelijk-vervlochten redenen. Dit is geen meesterwerk maar trapte wel op het juiste moment de deur doormidden. Waarvoor hulde en zoveel vuurwerk als een verzonken mens wensen kan.