Nirvana - Nevermind (1991)

Label: DGC

1. Smells Like Teen Spirit (5:02)
  2. In Bloom (4:15)
  3. Come as You Are (3:39)
  4. Breed (3:04)
  5. Lithium (4:17)
  6. Polly (2:54)
  7. Territorial Pissings (2:23)
  8. Drain You (3:44)
  9. Lounge Act (2:36)
  10. Stay Away (3:31)
  11. On a Plain (3:14)
  12. Something in the Way (3:52)
  13. Endless, Nameless * (6:43)
  14. Even in His Youth * (3:02)
  15. Aneurysm * (4:46)
  16. Curmudgeon * (2:57)
  17. D-7 [Live at the BBC] * (3:44)
  18. Been a Son [Live] * (2:30)
  19. School [Live] * (2:34)
  20. Drain You [Live] * (3:52)
  21. Sliver [Live] * (2:03)
  22. Polly [Live] * (2:47)
  23. In Bloom [Smart Sessions] * (4:31)
  24. Immodium (Breed) [Smart Sessions] * (3:14)
  25. Lithium [Smart Sessions] * (4:30)
  26. Polly [Smart Sessions] * (2:58)
  27. Pay to Play [Smart Sessions] * (3:28)
  28. Here She Comes Now [Smart Sessions] * (5:00)
  29. Dive [Smart Sessions] * (3:54)
  30. Sappy [Smart Sessions] * (3:35)
  31. Smells Like Teen Spirit [The Boombox Rehearsals] * (5:39)
  32. Verse Chorus Verse [The Boombox Rehearsals] * (3:12)
  33. Territorial Pissings [The Boombox Rehearsals] * (2:11)
  34. Lounge Act [The Boombox Rehearsals] * (2:36)
  35. Come as You Are [The Boombox Rehearsals] * (4:11)
  36. Old Age [The Boombox Rehearsals] * (4:21)
  37. Something in the Way [The Boombox Rehearsals] * (5:30)
  38. On a Plain [The Boombox Rehearsals] * (3:20)
  39. Drain You [BBC Live] * (4:03)
  40. Something in the Way [BBC Live] * (3:24)
  41. Smells Like Teen Spirit [The Devonshire Mixes] * (5:02)
  42. In Bloom [The Devonshire Mixes] * (4:15)
  43. Come as You Are [The Devonshire Mixes] * (3:40)
  44. Breed [The Devonshire Mixes] * (3:03)
  45. Lithium [The Devonshire Mixes] * (4:18)
  46. Territorial Pissings [The Devonshire Mixes] * (2:13)
  47. Drain You [The Devonshire Mixes] * (3:41)
  48. Lounge Act [The Devonshire Mixes] * (2:36)
  49. Stay Away [The Devonshire Mixes] * (3:28)
  50. On a Plain [The Devonshire Mixes] * (3:25)
  51. Something in the Way [The Devonshire Mixes] * (3:56)
  52. Jesus Doesn't Want Me for a Sunbeam [Live at the Paramount Theatre] * (3:30)
  53. Aneurysm [Live at the Paramount Theatre] * (4:50)
  54. Drain You [Live at the Paramount Theatre] * (3:47)
  55. School [Live at the Paramount Theatre] * (2:52)
  56. Floyd the Barber [Live at the Paramount Theatre] * (2:27)
  57. Smells Like Teen Spirit [Live at the Paramount Theatre] * (4:46)
  58. About a Girl [Live at the Paramount Theatre] * (3:13)
  59. Polly [Live at the Paramount Theatre] * (3:04)
  60. Breed [Live at the Paramount Theatre] * (3:11)
  61. Sliver [Live at the Paramount Theatre] * (2:11)
  62. Love Buzz [Live at the Paramount Theatre] * (3:34)
  63. Lithium [Live at the Paramount Theatre] * (4:38)
  64. Been a Son [Live at the Paramount Theatre] * (2:16)
  65. Negative Creep [Live at the Paramount Theatre] * (2:44)
  66. On a Plain [Live at the Paramount Theatre] * (3:04)
  67. Blew [Live at the Paramount Theatre] * (4:09)
  68. Rape Me [Live at the Paramount Theatre] * (3:00)
  69. Territorial Pissings [Live at the Paramount Theatre] * (2:56)
  70. Endless, Nameless [Live at the Paramount Theatre] * (6:25)
avatar van Doc
Doc
Iets met territorial pissings en wachten op die conciërge met de bezem. (zo eentje die ook in de clip zit)

Kronos schreef:
...In Utero vond ik onlangs niks meer aan...
Niet dat ik graag zie dat er laag gestemd wordt op de betere, maar een zes voor 'niks aan' is m.i. te hoog.

avatar van Kronos
ZAP! schreef:

Albums die ik al zo lang goed vond ga ik na een serieus tegenvallende luisterbeurt niet meteen onvoldoende geven. Van acht naar een zesje verlagen was al pijnlijk genoeg.

Sorry en sterkte Kronos.

avatar van dix
dix
Doc schreef:
Iets met territorial pissings

Spijker op z'n kop.

De vraag waarom de populariteit van Cobain tot zulke grote hoogtes kon groeien, laat zich natuurlijk makkelijk beantwoorden: hij bleek een spreekbuis voor een hele generatie. De liedjes klonken al erg goed, zang en spel waren doorleefd, maar de herkenning, die was immens.

Ik heb de Vraag van de dag er maar eens aan gewijd.

Voor mij het beste wat ooit gemaakt is. Ben misschien blijven hangen in de 90's rock en hiphop, maar toen ik Nevermind voor het eerst hoorde wist ik niet wat me overkwam.

avatar van MIAB
Rock is niet helemaal mijn genre, maar Nirvana kan ik zeker waarderen met Come As Your Are, Lithium en Smells Like Teen Spirit als absolute hoogtepunt. Gemiddeld is het album ook zeer prettig luisteren. 4*

1. Smells Like Teen Spirit (5:02)  5,0
10. Stay Away (3:31) 3,5
11. On a Plain (3:14) 4,0
12. Something in the Way (3:52) 3,5

avatar van dominicano fonso
Een van de beste albums uit het grunge genre.

En dan komt een plaat langs waarvan je wist dat ie ijzersterk is. Ik heb hem eigenlijk nooit zelf opgezet (tot vandaag) maar via Kink FM heb ik alle nummers wel ontdekt die op deze plaat gerangschikt staan.

Eigenlijk voelt het als een best-of-plaat terwijl het een gewoon studioalbum betreft. Knappe prestatie.

Nu ik het weer hoor, hoor je eigenlijk de basis van Foo Fighters heel goed terug. Wat fijn dat Dave Grohl de semi-sound van Nirvana heeft voortgezet en dat nu al 25 jaar lang.

Prachtige plaat die de speakers nog steeds laat trillen.

avatar van itchy
henkjan2016 schreef:

Eerder een jaar of 2. Daarna werd het een sterk verwaterde versie, en weer daarna de behaagzieke classic-rockband die het nu is.

avatar van jurado
henkjan2016 schreef:

Prachtige plaat die de speakers nog steeds laat trillen.
Nevermind, de plaat die in '91 mijn leven heeft veranderd, compleet.
Nog vol in de Death/Thrash/Grindcore/Metal scene viel mijn mond en die van m'n vriendjes open tot aan de grond toen wij Smells op MTV voorbij zagen komen. De rest is geschiedenis, mijn muzieksmaak liep volledig uit de hand, gelukkig. Bedankt Kurt, Krist en Dave.

avatar van Sparky
Toch maar weer in m’n top 10 gezet. Toegegeven dat ze het kunstje een beetje hebben afgekeken van de Pixies die in 1988 voor mij een revelatie waren (met prachtig artwork van Vaughan Oliver en op het geweldige 4AD label). Maar door het concert dat ik zag in Paradiso (verrek, al weer 30 jaar geleden!), de hele vibe eromheen er waarschijnlijk m’n leeftijd toen (23) heeft dit album een onuitwisbare indruk op mij gemaakt. Al had wel willen weten hoe het album had geklonken als Steve Albini toen al achter de knoppen had gezeten ...

avatar van Ducoz
Sparky schreef:
....Al had wel willen weten hoe het album had geklonken als Steve Albini toen al achter de knoppen had gezeten ...

Of Jack Endino... wat als. Wat als.. men mag dromen.

avatar van Mausie
Nirvana Sued by Baby From Nevermind Album Artwork for Child Pornography | Pitchfork

Heb het altijd wel een maffe albumcover gevonden, maar om nou te zeggen dat het pornografisch is? Naakt staat niet gelijk aan seksueel. Zelf heeft hij ook de albumcover nog eens nagedaan op latere, volwassen leeftijd. Volgens mij ruikt er iemand gewoon geld...

avatar van jurado
Mausie schreef:

Vooral dat laatste denk ik. Als je hier kinderporno in ziet ben je niet helemaal lekker, het zegt ook wat over deze mensen.

avatar van Bas_G
Only in ‘Murica

avatar van reptile71
Ik snap dat hij ervan baalt dat hij op zo'n beroemde foto staat en er nooit echt iets voor heeft gehad (al was hij hiervoor alleen maar trots dat hij op de foto stond). Ik denk dus ook dat hij het bedrag met opzet zodanig heeft gemaakt (150.000 dollar) dat de kans groot is dat ze het schikken. Scheelt enorm veel tijd , moeite en geld.

Heeft Clapton eigenlijk nooit een zaak aan zijn broek gehad voor Blind Faith?

avatar van aerobag
Mausie schreef:

Ah, het bericht waarvan ik altijd dacht dat hij er ooit zou komen

avatar van Edwynn
Wat een belachelijke actie. Was hij niet eerst trots dat hij díe baby was?
Die man heeft toch ouders die uiteindelijk de beslissing namen en daar voor betaald kregen?

avatar van Doc
Doc
Volgens mij heeft deze man zichzelf nog laten fotograferen als volwassene in exact dezelfde pose.... maar dan met een zwembroek aan. Achja.... het ene moment is het nog grappig, het volgende moment is het opeens pornografisch materiaal. Het zal wel iets met geld te maken hebben. Wat Mausie zegt idd.

avatar van Kronos
Zo zo, er staat dus kinderporno op deze site. En blijkbaar hebben veel muziekliefhebbers kinderporno in huis. Wel begrijpelijk dat die gast liever in het geld wil zwemmen dan erachteraan.

Zie titel album.

avatar van ASman
De beste man heeft een aantal jaar geleden nog met de nodige trots verteld over zijn poseerwerk op deze cover.

Ach ja...wie heeft tegenwoordig geen geld nodig?

avatar van Stalin
Ik las net artikel in Time uit 2016 waarin het model al soortgelijke woorden uitsprak en zelfs al (zonder resultaat overigens) verhaal/vergoeding had proberen te halen bij platenmaatschappij Geffen.

Ik heb zo'n 25 jaar geleden een stapel kerstkaarten met kerstwens laten drukken bij de lokale sigarenboer/tijdschriftwinkel/fotograaf.
Daarop had ik foto van mezelf als klein jochie laten drukken, naakt, zwaaiend naar de camera en zittend onder de douche bij oom en tante in Groningen waar ik toen logeerde.

Het lijkt erop dat ik ze nu met terugwerkende kracht, voor zeer veel geld natuurlijk, kan aanklagen voor zware misdaad...

avatar van Silky & Smooth
ASman schreef:

Ach ja...wie heeft tegenwoordig geen geld nodig?

Hij heeft zelfs het poseren op latere leeftijd (meerdere malen) heeft overgedaan…

avatar van Michiel Cohen
Wat een heisa weer om een waardeloos album van 30 jaar geleden. Waarschijnlijk in scene gezet om de verkoopcijfers op te krikken.

avatar van ASman
Zou me sterk lijken dat van een album waarvan meer dan 30 miljoen kopieën verkocht zijn de verkoopcijfers nog veel opgekrikt moeten worden

avatar van Ponty Mython
Kan die hoes misschien worden vervangen voor eentje met een sticker over de pielemuis???

avatar van Ponty Mython
Dubbel, stomme server.

Ik zie al hoe dat gesprek is gegaan:

"Can we use this photo of your naked baby for our album cover?"
"What album?"
"Nevermind"
"Oh, ok"

Lijkt me een kansloze zaak, die rechtzaak...