Bruce Springsteen - Only the Strong Survive (2022)

Alternatieve titel: Covers, Vol. 1

Rock / Soul
Label: Columbia

1. Only the Strong Survive (2:59)
  2. Soul Days (3:58)

met Sam Moore

3. Nightshift (4:56)
  4. Do I Love You (Indeed I Do) (2:27)
  5. The Sun Ain't Gonna Shine Anymore (3:44)
  6. Turn Back the Hands of Time (3:07)
  7. When She Was My Girl (3:17)
  8. Hey, Western Union Man (3:53)
  9. I Wish It Would Rain (3:24)
  10. Don't Play That Song (3:34)
  11. Any Other Way (2:54)
  12. I Forgot to Be Your Lover (2:28)

met Sam Moore

13. 7 Rooms of Gloom (2:39)
  14. What Becomes of the Brokenhearted (3:31)
  15. Someday We'll Be Together (3:33)
avatar van itchy
Een coverplaat. R&B en soul liggen Springsteen wel. Inmiddels wel zo'n beetje alle vertrouwen verloren dat Springsteen ooit nog eens een plaat met alleen maar kakelverse eigen liedjes zonder opgewarmde prakjes uit het archief uitbrengt.

avatar van Marco van Lochem
itchy schreef:

Ik begrijp uit die laatste opmerking dat jij het voor mij geweldige "LETTER TO YOU" van een paar jaar geleden niet mooi vind...misschien staan daar tracks op die hij al klaar had liggen, maar ze worden met een enthousiasme en urgentie gespeeld, waar ik heel blij van werd.

avatar van Sven Vermant
Letter to you is een fantastisch album. Ben benieuwd naar deze.

Marco van Lochem schreef:

Ik vind Letter To You een alleraardigste plaat, maar tegelijk ook een zwaktebod dat een paar oeroude nummers de ruggengraat vormen. High Hopes was ook al een allegaartje. Bruce flikt me dat net iets te vaak gewoon.

avatar van Germ
Germ (crew)
Nieuwe look ook voor Bruce. Het is net schrijver Alex Boogers met een kleurspoelinkje.

avatar van vielip
Eerste nummer een paar keer gehoord. Ben er niet kapot van. De intro zet me op het verkeerde been want dat klinkt alleraardigst. Maar daarna wordt het er niet beter op. Nou ligt soul me sowieso al niet heel erg dus ik ben bang dat dit album een zware dobber voor me gaat worden. Maar voordat ik alles over één kam ga scheren lijkt het me verstandig om eerst het hele album te gaan luisteren

avatar van Gert1980
Bruce is één van mijn favoriete artiesten,maar dit soort uitstapjes doen mij nooit zoveel.
Wel grappig te zien dat Bruce ook tot die mannen behoort die hun haar verven. En waarom ook niet? Grijs zijn kan altijd nog. Good for him!

avatar van Juul1998B
letter to you was echt één van zijn beste albums ooit.
Dit album lijkt meer de soul kant op te gaan en dat vind ik persoonlijk jammer. Soul is het enige genre waar ik echt niet in ga komen en ik verwacht nu ook niet dat dit gaat gebeuren bij Bruce.
Het nummer do i love you klinkt niet eens zo slecht en heeft ook niet een groot soul gevoel ( gelukkig)
Of ik dit album echt in zijn geheel ga luisteren hangt heel erg af van de nummers die vrijgegeven worden. Een paar soul nummers kan ik bekoren maar ik ga geen heel soul album luister waar ik op voorhand al weet dat ik het niks ga vinden.

avatar van erwinz
Single ben ik niet kapot van. Hopelijk is de rest overtuigender

avatar van jerome988
Na een paar luisterbeurten kan ik zeker wel genieten van de ongedwongen gospelenergie van Do I Love You. Van mij mag het hele album wel opbeurend en zonnig zijn. Een stijl die Bruce zeker goed past. Dit kan zomaar een aangenaam tussendoortje worden.

avatar van rushanne
Covers (vol.1) doet vermoeden dat er nog meer gaan komen. Zucht.......

avatar van devel-hunt
Do I love you (indeed I do), best een truttig nummertje, ik heb Bruce nog nooit zo truttig gehoord.

Afgaande op het inmiddels vrij gegeven nummer Do I Love You zou dit zomaar eens onverwacht een meer dan leuk tussendoortje kunnen worden. De single is uitermate verkwikkend, fris en opbeurend. Soul, de echte oude dan wel, ligt mij sws wel ja. Bruce ligt mij sedert 1975 ook dus dat past wellicht wonderbaarlijk. En voor hem ware iets vam soul ook niet nieuw terrein neen. Laten we afwachten maar mocht dit ook maar in de buurt komen van dat andere uitje, WS, dan zou ik zeer zeer in mn nopjes zijn ja. WS voor mij de beste BS plaat in ja, echt.... decennia. Nog even geduld dus.

avatar van rushanne
Nightshift inmiddels ook vrijgegeven, ook geen hoogvlieger. Gezien de clip ook geen E Street mensen die mee hebben gewerkt. Doet mij hopen dat ze op de komende tour geen nummers gaan spelen van deze CD

avatar van MarkS73
Ik kreeg even associaties met dit nummer door de intense blik en overdreven bewegingen van Bruce....

David

avatar van itchy
Kromme tenen bij het luisteren van en kijken naar Nightshift. Best wel heel erg gênant.

avatar van erwinz
Valt allemaal niet mee tot nu toe. Nightshift klinkt als een hele overbodige jaren 80 cover

avatar van blaauwtje
Dit wordt een van de eerste lp’s van de Boss die een zware onvoldoende krijgt ben ik bang.

Twee nummers vrijgegeven, twee keer helemaal niks. Deze plaat blijft ongeopend in de kast staan denk ik( de collectie moet toch compleet blijven).

avatar van vielip
Ik begin het steeds leuker te vinden eerlijk gezegd. Waarom weet ik niet want doorgaans vind ik covers niet echt interessant. En Bruce zie en hoor ik het liefst als rocker. Soul heb ik eigenlijk helemaal niets mee. Maar toch...hij zingt de twee tot nu toe vrijgegeven nummers meer dan verdienstelijk. En ook muzikaal zit het goed in elkaar. De fijne productie draagt daar uiteraard bij. Nou vind ik Nightshift sowieso al een lekker nummer dus misschien zit het 'm daarin? Of is het de feelgood sfeer die van de nummers straalt? In deze tijd waarin alles negatief en somber is snak ik wellicht naar iets luchtigs en optimistisch? Geen idee... Ik betwijfel of ik dit een heel album leuk ga vinden (laat staan 2 zoals de titel doet vermoeden) maar als ik deze twee nummers random in m'n Springsteen playlist voorbij hoor komen dan skip ik ze niet.

Bruce is een geweldenaar , heeft veel mooie muziek gemaakt , maar dit uitstapje gaat nergens over.
Heb zojuist nightshift geluisterd , het origineel is veel mooier .

avatar van fish
Bruce is sinds zijn terugkeer met The Rising enorm wisselvallig. Working on a dream, High hopes, erg matig. Daarbij vind ik Letter to you tevens magertjes (maar daar lijk ik een van de weinigen in). Hoewel albums als The rising en Magic sterk zijn, lijden ze aan de dichtgesmeerde productie die de E Street Band energie om zeep helpt.
De Glory Days zijn allang voorbij.
Dit cover album lijkt in de lijn van middelmatigheid te passen. Deze covers zijn slecht gekozen en voegen in deze arrangementen niets toe. Nightshift klinkt alsof de backingtrack verzorgd wordt door een Karaoke band.
Om over de clip nog maar te zwijgen.

Soul is ook niet helemaal mijn ding, hoewel er natuurlijk geweldige soulnummers zijn uitgebracht. Ik vind Bruce ook alles behalve soul of funky, maar ik moet zeggen dat hij dit nummer Nightshift toch wel erg fraai zingt. Had ik niet gedacht maar zijn stem komt goed tot zijn recht. Ik denk dat hij dit tot treurens toe heeft zitten oefenen. Maar het origineel blijft toch mooier. Dit album met covers zal mij overigens niet veel doen, omdat zijn laatste platen mij ook al niet veel meer deden. Ondanks mijn geloof dat Bruce dit met de grootste toewijding zal hebben gemaakt.

fish schreef:
De Glory Days zijn allang voorbij.
Om over de clip nog maar te zwijgen.
Deze tekst had ik zelf kunnen schrijven. Van zijn albums die hij deze eeuw heeft gemaakt konden mij alleen The Rising (ondanks lelijke productie) en Magic bekoren. Daar staan nog wel een goede reeks ijzersterke nummers op. En Letter to you wordt gedragen door de 3 oldies die dan ook erg goed zijn. Zijn gouden jaren, voor mij althans, waren toch de jaren 70 en 80 met Tunnel of Love als laatste hoogtepunt. Daarna enkele sporadische hoogtepuntjes zoals Devils and Dust en de al genoemde albums Rising en Magic.

Ik wil hier wel een lans breken voor de Seeger Sessions uit 2006. Dat heeft Bruce heel fraai verpakt naar mijn idee. Maar folk is ook wat dicht bij hem staat. Geef de man een acoustiche gitaar en er gebeurt wel wat. Devils & Dust is een goed voorbeeld.
Soulmuziek en Bruce is tricky. Heel wat anders en ik vind het niet de meest logische combi.

avatar van vielip
Alleen al omdat het niet logisch zou zijn verdiend het al credits. Los gezien van of het goed of slecht is. Nee, gewoon omdat hij (weer) iets doet wat men niet gelijk van hem verwacht. Zie Western stars en Seeger sessions.

avatar van Roxy6
Zowel de clips als de uitvoeringen van Do I Love You (Indeed I Do) als ook Nightshift van The Commodores door Bruce Springsteen vind ik ronduit geweldig!

Het is prachtig gearrangeerd en opgenomen en het leukst van alles is dat maar heel weinig mensen dit van hem verwacht hadden. Simpel omdat het voor hem nog onontgonnen gebied betreft.
Maar hij doet het echt super, Bruce in een strak pak ingehouden swingend in een prachtige clip.

Een van de aangename en mooie muzikale verrassingen van dit jaar! ik verheug mij op een heel albums in deze stijl.

Ik snap best dat de echte Bruce followers wel even de wenkbrauwen fronsden en achter de oren krabden bij het zien en horen van dit nieuwe materiaal, maar ook zij zullen toch inzien dat menig ander artiest dit niet zo kan neerzetten als hij het hier doet.

vielip schreef:

Zeker mee eens. Kennelijk heeft Springsteen de behoefte om andere paden te betreden en dat mag je ook dapper noemen.
Wat ik eigenlijk bedoel is dat zijn "folk moves" sowieso al dicht bij hem staan.
Ik ben benieuwd hoe het uitpakt.

avatar van Juul1998B
Don't play that song is de eerste single die ik wat minder vindt. Geeft me een beetje een ''verkeerde'' kerstvibe ook

avatar van itchy
Ouch wat cheesy.... Ook hier zakt hij keihard door het ijs.