The Zombies - Odessey & Oracle (1968)

Label: CBS

1. Care of Cell 44 (3:56)
  2. A Rose for Emily (2:18)
  3. Maybe After He's Gone (2:33)
  4. Beechwood Park (2:44)
  5. Brief Candles (3:30)
  6. Hung Up on a Dream (3:01)
  7. Changes (3:19)
  8. I Want Her She Wants Me (2:51)
  9. This Will Be Our Year (2:07)
  10. Butcher's Tale (Western Front 1914) (2:47)
  11. Friends of Mine (2:17)
  12. Time of the Season (3:32)
  13. I'll Call You Mine * (2:34)
  14. She Loves the Way They Love Her * (3:02)
  15. Imagine the Swan * (3:11)
  16. Smokey Day * (2:24)
  17. If It Don't Work Out * (2:28)
  18. I Know She Will * (2:33)
  19. Don't Cry for Me * (2:15)
  20. Walking in the Sun * (2:37)
  21. Conversation Off Floral Street * (2:41)
  22. I Want You Back Again * (2:14)
  23. Gotta Get a Hold of Myself * (2:28)
  24. Goin' Out of My Head * (3:01)
  25. She Does Everything for Me * (2:16)
  26. Nothing's Changed * (2:31)
  27. I Could Spend the Day * (2:31)
  28. Girl Help Me * (2:19)
avatar van Toon1
Et Voila!

Ik kan niks anders geven dan 5 sterren aan deze geweldige cd! Vanaf de allereerste draaibeurt is dit liefde op het eerste gezicht. Zoals Hill het al beschreef ben ik het helemaal mee eens. Psychedelische poppareltjes alom en ik noem het maar de ultieme flower power-plaat. Die hoes..... die hoes.... Prachtig!

Ultieme flower power-plaat lijkt me toch wel wat overdreven. Ik zie de connectie niet tussen the zombies en hippies. Tegenwoordig wordt tegen alles wat uit eind jaren '60 komt hippie en flower power gezegd, vreselijk...
Prachtige plaat wel natuurlijk

Toon1 schreef:

Tsja, gek he? Dat is dus nou ook de periode waarin het hippietijdperk het hoogtij vierde. Ik vind dit album er goed bij passen omdat de muziek die uitstraling heeft en kijk maar naar die hoes. Niks mis mee toch?

Maar ik associeer niet alle muziek uit die tijd ermee hoor.

avatar van Toon1
musicfriek schreef:

Wij zitten ook in de periode waarin hip hop hoog tij viert, maar dat wil niet zeggen dat alles van vandaag hip hop is. Mensen hebben ook wel eens de gewoonte om alles wat uit 1967 of 1968 komt psychedelisch te noemen.

musicfriek schreef:

Oke, is niets mis mee hoor, jij mag dingen associeren met wat je wilt. Ik wil zeggen dat het een associatie is die ik niet zo snel zou maken . Ik associeer hippies met Jefferson Airplane of the Grateful Dead uit de Amerikaanse westkust, en niet echt met Britse muziek.

musicfriek schreef:
Maar ik associeer niet alle muziek uit die tijd ermee hoor.

Goed .

avatar van musicfriek
Buiten kijf staat dat dit gewoon een verdomd lekker album is

Hill kon het niet laten om mij gek proberen te maken van deze cd.
Helaas is hem dat niet helemaal gelukt. Mij iets te veel oeh en aah koortjes en Time of the Season heb ik altijd al een oervervelend nummer gevonden.
Verder best aardig hoor, maar als ik dan de naam Love zie opduiken krijg ik de kriebels: die band vind ik zo ongelooflijk veel beter dan deze Zombies.
Leuk, maar meer ook niet voor mij.

avatar van musicfriek
Ben je een van de weinige die er zo over denkt. De waardering van dit album spreekt boekdelen!! Go Zombies!

avatar van Premonition
Het is net slagroom, de eerste drie happen zijn lekker...

avatar van musicfriek
.... en dan wordt het nog lekkerder!

Ben benieuwd naar deze cd, heb hem besteld.
Wat ik gedownload heb klinkt top in elk geval!

Premonition schreef:
Het is net slagroom, de eerste drie happen zijn lekker...

musicfriek schreef:
Ben je een van de weinige die er zo over denkt.

Ik hoef ook niet altijd achter de meute aan te rennen nee. Gelukkig maar............
Ik verbaas me dan ook echt over de enorm hoge waardering hier. Maar zoals gezegd: 3,5* (niet slecht, maar ook geen super-album voor mij).

avatar van HiLL
Nou ja meute, die 34 stemmetjes.......

HiLL schreef:
Nou ja meute, die 34 stemmetjes.......

Dat is voor Musicmeter-begrippen best wel meute te noemen Hill

aERodynamIC schreef:

Dat is voor Musicmeter-begrippen best wel meute te noemen Hill

Je bent gek! Beatles niet goed, de Zombies.

HiLL schreef:

Je bent gek! Beatles niet goed, de Zombies.

Heb jij mij dat ooit horen zeggen???

(niet goed scoort bij mij 2,5 of lager hoor)

avatar van avdj
Wat ik gehoord heb klinkt dit erg interessant.

aERodynamIC schreef:
Ik hoef ook niet altijd achter de meute aan te rennen nee.

Tssss, achter de meute.... Beetje overdreven Aero! Doe ik absoluut niet, vind dit gewoon kwalitatief goede muziek!

avatar van HiLL
Inderdaad, maar ik denk niet dat Aero het zo bedoelde....? Aero? Het is kwalitatief een zeer puike plaat.

avatar van Oldfart
Ik weet zeker dat wanneer zeg 2 maand geleden Love tegenover de Zombies zou zijn gezet bij de Laatse Artiest Standing Topic, Love gewonnen zou hebben.
Misschien is dat het wel wat aERo bedoelt??!!
Hype of the week zogezegd.

avatar van musicfriek
Dit album krijgt nu veel aandacht ja. Is toch niks mis mee? Zo komen de meeste artiesten hier wel een keertje aan bod. Maar om nou gelijk te zeggen dat iedereen achter de meute aanloopt, vind ik te ver gaan.

Oldfart schreef:
Misschien is dat het wel wat aERo bedoelt??!!
Hype of the week zogezegd.

Ja zo is elk album wel een keer een hype....en laat dat woord toch vaak een beetje negatieve lading hebben.

avatar van Oldfart
Er is helemaal NIKS mis met een band als de Zombies uit de vergetelheid te halen. Dat is 1 van de mooie dingen van MuMe; maar het "hypet" soms wel snel.

Ruby1966
Morgen krijg ik hem binnen, ben zeer benieuwd.
Ik doe mee aan een hype!

avatar van HiLL
Morgen komt ie bij mij ook binnen! (ook Bol, Ruby? Die zullen wel denken daar! ) En ook the Pretty Things komen binnen!

Ruby1966
Mooie plaat. Absoluut. Prachtig gezongen liedjes maar wel allemaal een beetje te braafjes naar mijn smaak. Ik moet steeds aan The Beach Boys denken. En daar ben ik niet zo'n liefhebster van.
Ik heb hier van te voren een paar keer vergelijkingen gelezen met Love, maar ik vind Love stukken "pittiger" zeg maar. Daar was ik vanaf de eerste luisterbeurt helemaal van ondersteboven, terwijl er bij deze plaat geen extra adrenaline vrij komt bij me...
Maar goed, ik heb hem nu pas 2x geluisterd, wie weet is het een groeiertje. Voorlopig geef ik 3,5*.

Davez
Akkoord met Ruby1966. Dit klinkt bijzonder fijn en lichthartig maar het is ook voor mij te braaf.

De 1ste 4 nummers gaan er nog vlot in maar dan gaat het toch wat achteruit. Naar het einde toe wordt het weer beter met uitzondering van friends of mine.

Nu The Beatles waren ook braafklinkend voor een lange tijd maar de stem van Lennon of Mccartney vind ik gewoon sterker, rauwer. Deze plaat klinkt teveel hetzelfde, terwijl the beatles andere territoria bezochten.

Ik start ook bij 3.5.

avatar van Shangri-la
Meesterwerkje dit album. Volgende maand ga ik Colin Blunstone en Rod Argent live zien, ik ben benieuwd hoe ze nu klinken.

avatar van tomthumb
Shangri-la schreef:

Als ze nog steeds zo goed zijn als vorig jaar, kun je een mooie avond te gemoed zien.

Gisteren eindelijk binnen maar het is het wachten meer dan waard geweest, idd een waar meesterwerk dit album! Prachtige samenzang met betoverende melodieën, doet me sterk denken aan The Beach Boys.
Maar toch hebben deze heren een eigen stijl, komt met name door die aparte maar toch zeer mooie stem.
Zo, weer een geweldig '60's album ontdekt.
5 sterren *****

Davez
Music4ever ik ben blij dat je the beach boys vergelijkt, ik ben namelijk ook niet wild van die band dus als dit hierbij aansluit kan ik al meer begrijpen waarom iedereen dit geweldig vindt en ik iets minder.

nuja 3.5* kan je moeilijk slecht noemen