MusicMeter logo menu
MusicMeter logo
poster

The Zombies - Odessey and Oracle (1968)

mijn stem
4,07 (342)
342 stemmen

Verenigd Koninkrijk
Pop / Rock
Label: CBS

  1. Care of Cell 44 (3:56)
  2. A Rose for Emily (2:18)
  3. Maybe After He's Gone (2:33)
  4. Beechwood Park (2:44)
  5. Brief Candles (3:30)
  6. Hung Up on a Dream (3:01)
  7. Changes (3:19)
  8. I Want Her She Wants Me (2:51)
  9. This Will Be Our Year (2:07)
  10. Butcher's Tale (Western Front 1914) (2:47)
  11. Friends of Mine (2:17)
  12. Time of the Season (3:32)
  13. I'll Call You Mine * (2:34)
  14. She Loves the Way They Love Her * (3:02)
  15. Imagine the Swan * (3:11)
  16. Smokey Day * (2:24)
  17. If It Don't Work Out * (2:28)
  18. I Know She Will * (2:33)
  19. Don't Cry for Me * (2:15)
  20. Walking in the Sun * (2:37)
  21. Conversation Off Floral Street * (2:41)
  22. I Want You Back Again * (2:14)
  23. Gotta Get a Hold of Myself * (2:28)
  24. Goin' Out of My Head * (3:01)
  25. She Does Everything for Me * (2:16)
  26. Nothing's Changed * (2:31)
  27. I Could Spend the Day * (2:31)
  28. Girl Help Me * (2:19)
toon 16 bonustracks
totale tijdsduur: 34:55 (1:16:00)
zoeken in:
avatar van avdj
4,5
Heerlijk popalbum. Waarom 16 van de 28 tracks als bonus zijn toegevoegd is me een raadsel en iets teveel van het goede. Maar de originle LP klinkt erg fris en is overduidelijk geïnspireerd op The Beach Boys. Het is zeker geen Pet Sounds maar het luistert wel lekker weg.

avatar
Mojo Pin
Heel erg pop, heel erg Brits, heel erg jaren '60, echt typisch zo'n album dat je de hele dag op repeat kunt zetten! 4* voor nu.

avatar van argus
1,5
Mojo Pin schreef:
...heel erg jaren '60...

Dit is dus een heel zwak en irritant album uit de jaren zestig. Niks typisch jaren zestig. Maar twee of drie goede songs staan er op dit album, de rest zijn vervelende pop songs. 1½*

avatar van Shangri-la
5,0
argus schreef:
(quote)

Dit is dus een heel zwak en irritant album uit de jaren zestig. Niks typisch jaren zestig. Maar twee of drie goede songs staan er op dit album, de rest zijn vervelende pop songs. 1½*


Uhh, u is geen muziekliefhebber.

avatar van argus
1,5
Shangri-la schreef:
Uhh, u is geen muziekliefhebber.
Ja, die is goed !!!
En of ik van muziek hou, van bijna alle soorten muziek , maar dit album van de Zombies, nee, dat kan mij niet bekoren.

avatar van luc011190
5,0
Als ik die clip van Time of the Season bekijk en die typische sixties-sound hoor, dan bedenk ik me hoeveel ik ook alweer van jaren 60 muziek hoor, en hoe jammer het eigenlijk is dat dat vaak wordt ondergesneeuwd door alle hiphop en elektronische muziek. Hier moet ik gewoon maareens achteraan

avatar
Dr.Greenthump
hulde aan Luc!

avatar
fredpit
In de pop/rock hebben we ook alweer een 50 jarige geschiedenis Qua vernieuwingen wil het ook niet echt meer ( ik hoor het tenminste niet ) dus waarom niet eens luisteren naar kwaliteit uit voorgaande decenia..

Sterker nog..Je doet jezelf als muziekliefhebber ernstig tekort als je niet eens in het verleden duikt. Alles is tegenwoordig op internet te vinden, dus 'niet te vinden' zoals dat 10-15 jaar geleden nog wel eens het geval was hoeft ook geen belemmering meer te zijn.

Maar om ontopic te blijven . 'Time of the Season' uit 68 vond ik als 10 jarige dreumes al fantastisch, en toen was het dus al 13 jaar 'ouwe meuk'. Begin 07 het album toch maar eens aangeschaft...en tot de conclusie gekomen dat ik dat 20 jaar geleden eigenlijk al had moeten doen...5*

Reken maar dat ik hier de komende ..?.. jaar nog vaak van ga genieten.

avatar
Dr.Greenthump
Tegenvallende plaat. Na het zien van Time of the Season - die mij erg bevallen was - heb ik dit maar even op de download gezet. Misschien ging ik TE veel uit van die single. Was ik dan echt alleen maar opzoek naar die typische jaren '60 muziek? Wilde ik dan enkel de oppervlakkige sixties horen met bijbehorende karakteriserende beelden? Tja ik weet het niet. Miste toch die lekkere dromerige zomer nummers. Die warmte en sfeer ontbrak hier een beetje. Geef mij maar dat 'orgel achtige' geluid. Blijkbaar voelt dit gewoon als 'slechts' een pop album. Soms zelfs een beetje zeikerig gejengel. Hoopte toch meer in de trand van Time of the Season te vinden. Moest trouwens ergens bij dat nummer aan Tarantino denken. Maar goed het schoot bij dus in het verkeerde keelgat. Misschien een herziening of gewoon wat ander werk uit 't genre proberen ...

avatar van HiLL
4,0
Een echte rap liefhebber en de Zombies, dat is een mooie gewaarwording.

Wel grappig dat je meer Time of Season liedjes wilt horen, aangezien ik die juist een van de mindere vind en zelfs niet echt past op deze plaat.

Wat bedoel je trouwens met oppervlakkige sixties?

avatar
fredpit
Dr.Greenthump schreef:
Tegenvallende plaat. Na het zien van Time of the Season - die mij erg bevallen was - heb ik dit maar even op de download gezet.

Tsja...Even downloaden. Muziek als wegwerpproduct. Maar, ik moet niet zeuren, het is de toekomst en die verander je niet.

Misschien ging ik TE veel uit van die single. Was ik dan echt alleen maar opzoek naar die typische jaren '60 muziek? Wilde ik dan enkel de oppervlakkige sixties horen met bijbehorende karakteriserende beelden? Tja ik weet het niet. Miste toch die lekkere dromerige zomer nummers.


Beetje oppervlakkig idd...maar het antwoord is ja. Je hebt een klok horen luiden, maar je hebt geen idee waar de klepel hangt (ook zo'n typische jaren 60 uitdrukking)

Die warmte en sfeer ontbrak hier een beetje. Geef mij maar dat 'orgel achtige' geluid.


Vreemd, Dit is juist een heel sfeervol album. Mischien ligt het er niet dik genoeg op ?? En bij het begrip "orgel achtig" denk ik aan 'de amsterdamse grachten'..maar goed, het is dan ook een nietszeggende opmerking.

Blijkbaar voelt dit gewoon als 'slechts' een pop album. Soms zelfs een beetje zeikerig gejengel. Hoopte toch meer in de trand van Time of the Season te vinden. Moest trouwens ergens bij dat nummer aan Tarantino denken. Maar goed het schoot bij dus in het verkeerde keelgat.


Lees dit stukje zelf nog eens...was je dronken ??

Misschien een herziening of gewoon wat ander werk uit 't genre proberen ...


Ja, Ik zou Dylan even gaan downloaden, of Van Morrison. Lekkere sfeervolle, dromerige, "orgel achtige" hap slik weg muziek die mischien wel, of mischien niet, in JOUW beeld passen.

Sorry hoor.... Je hoeft dit van mij geen wereldplaat te vinden maar neem in ieder geval de moeite een fatsoenlijke post te schrijven.

avatar
Dr.Greenthump
HiLL schreef:
Een echte rap liefhebber en de Zombies, dat is een mooie gewaarwording.

Hoe moet ik dit inteperteren? No offence, hoop ik ...

Wel grappig dat je meer Time of Season liedjes wilt horen, aangezien ik die juist een van de mindere vind en zelfs niet echt past op deze plaat.

Tja ik weet het niet. Wellicht het meest toegankelijk, aangezien dit ook een hit was? Niet dat dit een plaat is waar je moeilijk doorheen komt, maar dat nummer is gewoon vrij aanstekelijk. Wanneer ik ernaar luister onstaat er altijd een karakteriserend beeld van je sixties, wat dus het gevolg is van mijn beperkte kennis van die tijd. Ken enkel de oppervlakkige laag. Die clip zal er overigens ook een rol in hebben gespeeld.

fredpit schreef:
Tsja...Even downloaden. Muziek als wegwerpproduct. Maar, ik moet niet zeuren, het is de toekomst en die verander je niet.

''Sterker nog..Je doet jezelf als muziekliefhebber ernstig tekort als je niet eens in het verleden duikt. Alles is tegenwoordig op internet te vinden, dus 'niet te vinden' zoals dat 10-15 jaar geleden nog wel eens het geval was hoeft ook geen belemmering meer te zijn.''

Beetje oppervlakkig idd...maar het antwoord is ja. Je hebt een klok horen luiden, maar je hebt geen idee waar de klepel hangt (ook zo'n typische jaren 60 uitdrukking)

Mee eens, heb me te weinig verdiept. Zie ook mijn reactie op Hill.

Vreemd, Dit is juist een heel sfeervol album. Mischien ligt het er niet dik genoeg op ?? En bij het begrip "orgel achtig" denk ik aan 'de amsterdamse grachten'..maar goed, het is dan ook een nietszeggende opmerking.

Elke album zal wel een bepaalde sfeer uitstralen, maar hier voelde ik toch niet die typische sixties, waar ik een beetje naar opzoek was. Nogmaals, ik had door mijn 'beperkte' kennis een bepaald beeld in mijn hoofd waar deze muziek niet (helemaal) op aan sloot. Vandaar tegenvallend.

Amsterdamse grachten? Volgens mij is die 'orgel sample' toch typisch '60, correct me if i'm wrong ...

Lees dit stukje zelf nog eens...was je dronken ??

Raak ik daar een gevoelig snaartje? Sorry hoor dat ik een voor jou waardevolle plaat nogal 'lauw' ontvang. Zoals ik zei het schoot in het verkeerde keelgat. Misschien was ik niet eens in de mood - een herziening doet wonderen. Nu ben weet ik tenminste wat ik kan verwachten.

En wat Tarantino betreft, tja misschien heeft het wat met Steelers Wheel te maken. Dacht direct aan zijn debuut film. Little Green Bag, Stuck in the Middle, K-Billies 70's, wat dus technisch gezien al niet kan.

''Je hebt een klok horen luiden, maar je hebt geen idee waar de klepel hangt''

Daar zal het wel mee te maken hebben ...

Ja, Ik zou Dylan even gaan downloaden, of Van Morrison. Lekkere sfeervolle, dromerige, "orgel achtige" hap slik weg muziek die mischien wel, of mischien niet, in JOUW beeld passen.

Bespeur ik daar enige vorm van sarcasme? Zie de vergelijk eigenlijk niet. Heb van beide heren hier wat op de pc staan, maar ben er nooit aan begonnen. Maar wees niet bang. Van Bob heb ik net een boek achter de rug en meneer Morrisson is een 'bekende' binnen mijn familie dus daar ben ik al aardig van op de hoogte.

Sorry hoor.... Je hoeft dit van mij geen wereldplaat te vinden maar neem in ieder geval de moeite een fatsoenlijke post te schrijven.

Vind ik idd niet. Maar wat is er mis met die post?

avatar van HiLL
4,0
Mooie gewaarwording is nog altijd positief.

avatar
Dr.Greenthump
Oke, niks aan het handje dan

avatar
fredpit
Je geeft zelf al het een en ander toe mbt tot datgene waar ik me vooral aan stoorde.

Er zit overigens een verschil tussen de bereikbaarheid van oude albums dankzij internet waar ik het over heb, en het even downloaden, oordeel vellen en die ongenuanceerd op internet plaatsen waar ik in mijn laatste post op doel.

En nee, je raakt geen snaartje... ik doel op.. Je bericht zit vol twijfel en onzekerheid en dat is logisch want je conclusie mist ieder vorm van diepgang.

avatar van luc011190
5,0
Dit soort reacties nodigen niet echt uit om je stem toe te lichten. Dr. Greenthump is hier niet helemaal kapot van, en probeert dat zo goed als het gaat te beargumenteren. Als zijn post nou zou vervallen in ongenuanceerd geblaat, dan snap ik nog dat fredpit één van zijn favorieten tegen die onzin wil verdedigen. Maar dat is juist precies wat Greenthump niet doet, hij probeert juist precies zijn gevoel bij deze plaat te omschrijven en of jij het met die associaties eens of oneens bent is onbelangrijk.

avatar van Lukas
4,0
luc011190 schreef:
... en of jij het met die associaties eens of oneens bent is onbelangrijk.


Nee hoor, want dan kunnen we de site wel sluiten

Verder vind ik dat je gelijk hebt trouwens. Ik kan me morele bezwaren tegen downloaden voorstellen, maar daar is een ander topic voor. Overigens denk ik dat voor veel mensen hier die regelmatig downloaden - ik behoor er zelf ook toe - juist geldt dat ze dat doen om nieuwe muziek te leren kennen. Als ze het dan goed vinden (ik spreek nu o.a. voor mezelf) kopen ze het dan toch wel.

Verder reageert Dr. Greenthump hier volgens mij vanuit oprechte interesse in het album, dat hem desondanks tegen is gevallen. Ik kan me daar in dit geval dan toevallig ook best nog wel iets bij voorstellen. Maar al was dat niet zo, hij geeft gewoon zijn mening. Dat doet hij op een (niet heel geweldig, maar toch bovengemiddeld) onderbouwde manier. Dat mag hier, naar het schijnt .

avatar
fredpit
Ok, ik had het helemaal fout.

Laten we het nu maar weer over dit album hebben, voordat weer een discussie vol onbegrip ontstaat.

avatar van korenbloem
4,0
wat is dit toch een lekker spacey plaaje. wel raar dat dit album maar 65 stemmen heeft.

Hij stond op nummer 80 in the rolling stone album top 500. Dat is niet niks

avatar van thyson
5,0
Haaa zalig toch, eindelijk nog eens een 5-sterrenplaatje! Na meer dan een half jaar werd het wel 's tijd.... Verslavend psychedelisch

avatar van herman
4,5
Dit album leek me wel een mooie stap om mijn 60s collectie eens uit te breiden met een mooi pareltje uit die tijd, maar eerlijk gezegd hoor ik er het briljante over het algemeen ('Time of the Season' is natuurlijk geweldig) ook niet aan af.

Vind het een fijne plaat die me best doet verlangen naar de jaren '60, zal hem ook zeker geen stof laten vergaren, maar hoger dan een 3,5* kom ik vooralsnog niet...

avatar van timhardt
5,0
Verhoogd naar het selecte clubje van 5* - platen. Je wordt zo ingedompeld in heel de jaren 60 vibe. Los daarvan is elk nummer ook zonder het geheel erg sterk. Favo's: Care of Cell 44, I want her, she wants me, this will be our year en het onvermijdelijke time of the seasons. The Zombies waren eigenlijk al uit elkaar toen ze dit maakten, maar deze plaat will live forever.

avatar van herman
4,5
Ik moet mezelf toch even terechtwijzen: mijn vorige bericht slaat helemaal nergens op. Ik heb dit album weer een paar keer gedraaid en het is inderdaad een fantastisch mooie plaat. Prachtige melodieen, mooie en inventieve harmoniezang (bv. in het 1 na laatste nummer in de refreinen), licht jazzy arrangementen (beetje vergelijkbaar met Nick Drake op Bryter Layter) en vooral heel erg emotioneel, of het nu over de WO1 of een onbereikbaar meisje gaat. Ik doe er een vol punt bij (van 3,5 naar 4,5).

avatar van HiLL
4,0
herman schreef:
Ik moet mezelf toch even terechtwijzen: mijn vorige bericht slaat helemaal nergens op. Ik heb dit album weer een paar keer gedraaid en het is inderdaad een fantastisch mooie plaat. Prachtige melodieen, mooie en inventieve harmoniezang (bv. in het 1 na laatste nummer in de refreinen), licht jazzy arrangementen (beetje vergelijkbaar met Nick Drake op Bryter Layter) en vooral heel erg emotioneel, of het nu over de WO1 of een onbereikbaar meisje gaat. Ik doe er een vol punt bij (van 3,5 naar 4,5).

Allememachies Herman ziet het licht!

avatar
5,0
Schitterend album. A Rose For Emily, Beechwood Park en Hung Up On A Dream zijn nog steeds mijn favorieten, maar de andere nummers zijn zeker niet slecht.

avatar van blunnie
4,5
Prachtige popplaat uit de jaren 60.Weergaloos stemgeluid van Colin Blunstone,zeer herkenbare piano/cq orgelpartijen en koortjes.Dat zijn de ingredienten van muziek van de Zombies van toen.Het moooie is ook dat de teksten soms erg beeldend zijn.Gedachten gaan uit naar Emily in het liedje a rose for emily.Mooi verwoord.Verliefdheden in beechwood park en nog meer van dat moois.Heden ten dage brengen the Zombies dit nummer nog steeds(concert bijgewoond in het Kruispunt in Barendrecht najaar 2005)Ook door het stuk jeugdsentiment wat het horen van dit album teweeg brengt zet ik de score op3.5 ster

avatar van weasel
5,0
Vandaag weer geluisterd.... MAN wat een briljante plaat. Hij blijft maar groeien. Zoveel mooie liedjes op 1 album, onvoorstelbaar dat het zo onderschat is gebleven.

Voor mij één van de mooiste platen uit de jaren '60 die zich laat meten met klassiekers als Pet Sounds en The White Album!

avatar
5,0
Verhoogd naar een 5. Wat een prachtig album is dit. Ook een mooie plaats in mijn top 10.

avatar van blunnie
4,5
Nog eens geluisterd en verhoogd naar 4.5 sterren.Briljant

avatar
5,0
Als grote Zombies fan is dit voor mij één van de mooiste platen die er zijn gemaakt en geef natuurlijk ook de volle vijf punten.

Volgende week (7, 8 en 9 maart) is er een 40th Anniversary Concert van Oddesey and Oracle met de originele leden van de Zombies (Rod Argent, Colin Blunstone, Chris White en Hugh Grundy, Paul Atkinson is helaas een paar jaar gelden overleden en zal vervangen worden door Keith Airey) in het Shepherds Bush Empire (Londen). Daar wordt dit prachtige album dus voor het eerst life ten gehore gebracht, want in 1968 is dat nooit gebeurt. Een absoluuut unieke belevenis en ik ben zo gelukkig dat ik er bij kan zijn.

Siobhan

avatar

Gast
geplaatst: vandaag om 23:53 uur

avatar

geplaatst: vandaag om 23:53 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.