The Zombies - Odessey & Oracle (1968)

Label: CBS

1. Care of Cell 44 (3:56)
  2. A Rose for Emily (2:18)
  3. Maybe After He's Gone (2:33)
  4. Beechwood Park (2:44)
  5. Brief Candles (3:30)
  6. Hung Up on a Dream (3:01)
  7. Changes (3:19)
  8. I Want Her She Wants Me (2:51)
  9. This Will Be Our Year (2:07)
  10. Butcher's Tale (Western Front 1914) (2:47)
  11. Friends of Mine (2:17)
  12. Time of the Season (3:32)
  13. I'll Call You Mine * (2:34)
  14. She Loves the Way They Love Her * (3:02)
  15. Imagine the Swan * (3:11)
  16. Smokey Day * (2:24)
  17. If It Don't Work Out * (2:28)
  18. I Know She Will * (2:33)
  19. Don't Cry for Me * (2:15)
  20. Walking in the Sun * (2:37)
  21. Conversation Off Floral Street * (2:41)
  22. I Want You Back Again * (2:14)
  23. Gotta Get a Hold of Myself * (2:28)
  24. Goin' Out of My Head * (3:01)
  25. She Does Everything for Me * (2:16)
  26. Nothing's Changed * (2:31)
  27. I Could Spend the Day * (2:31)
  28. Girl Help Me * (2:19)
Mordor
Zeer fijne plaat vol zoetgevooisde warme klanken. Rose of Emily is zo glad en lekker dat ik de A kant van de plaat minstens 2x moet horen van mezelf.

avatar van LucM
Prachtig album uit de jaren '60, destijds onderschat maar nu terecht hoog gewaardeerd. Het is psychedelisch of jazzy getint en de sfeer van de jaren '60 zit er wel in maar daar is absoluut niets mis mee. Prachtige vocalen, harmonieuze en behoorlijk inventieve arrangementen, prima songs met beeldende teksten. Natuurlijk is "Time of the Season" een klassieker maar het hele album staat op hoog niveau.

avatar van gemaster
40 jaar na de release en 2 jaar na dé hype luister ik dit album ook eens. Prachtige popliedjes die eigenlijk alleen maar in de jaren '60 hadden kunnen zijn gemaakt. Heb dit album altijd links laten liggen omdat de titel en de artiestennaam me niet aanstonden. Eeuwig zonde. Maargoed, beter laat dan nooit he.

avatar van ChrisX
Siobhan schreef:
Als grote Zombies fan is dit voor mij één van de mooiste platen die er zijn gemaakt en geef natuurlijk ook de volle vijf punten.

Volgende week (7, 8 en 9 maart) is er een 40th Anniversary Concert van Oddesey and Oracle met de originele leden van de Zombies (Rod Argent, Colin Blunstone, Chris White en Hugh Grundy, Paul Atkinson is helaas een paar jaar gelden overleden en zal vervangen worden door Keith Airey) in het Shepherds Bush Empire (Londen). Daar wordt dit prachtige album dus voor het eerst life ten gehore gebracht, want in 1968 is dat nooit gebeurt. Een absoluuut unieke belevenis en ik ben zo gelukkig dat ik er bij kan zijn.

Siobhan

En ze herhalen het kunstje nog een keer in april 2009... de dvd van maart 2008 zal dan wel verschenen zijn.

avatar van musicfriek
Vorig jaar werd een live-album gereleased n.a.v. het 40-jarig bestaan van dit album. Ze hebben toen samen opgetreden in Londen. Zit me nu af te vragen of het album apart toegevoegd moet worden. Het is een 2-disc-versie met op de 2e disc werk van Colin Blunstone, Rod Argent en nog wat andere nummers van The Zombies.

Zie hier.

avatar van beaster1256
1,0
hopeloos gedateerde psychedelische bullshit , maar door de een of andere muziekjournalist opgehemeld als de plaat die niet in je verzameling zat , awel door die aap van uncut heb ik hem besteld en ik vind er niks aan , het werkt soms op m'n zenuwen , vanaf nu luister ik naar geen enkele recensent meer !

het is toch maar allemaal bedoeld om cd's te verkopen , awel ik val er niet meer in !

de singles zijn wel ok !

avatar van blunnie
Jammer dat je er zo over denkt.
Geef hem nog een kans er staat zoveel moois op(alleen al de tekst van A rose for emily)

Groet

avatar van LucM
Zoals eerder vermeld, bij het beluisteren van dit album denk je automatisch aan de jaren '60 (dit geldt ook voor "Sgt. Peppers") omdat psychedelica destijds een belangrijke stroming is, maar daar is niets mis mee, integendeel, "Odessey & Oracle" klinkt nu nog steeds fris en vrij apart.
Ik baseer mij nooit op één recensent (vaak ben ik het eens met recensies maar niet altijd), het is aan te raden een album voor te beluisteren alvorens te kopen.

stuart
Time Of The Season... .

avatar van beaster1256
1,0
ja, ga hem nog een paar kansen geweest want ben altijd grote fan geweest van de single's van de zombies en de waarlijk prachtige stem van colin blunstone

paranoidandroid
hoe durf je dit 1 ster te geven. gadverdamme.

avatar van Leeds
Verdomd, dat is een prachtige plaat. Wie dacht dat na Forever Changes van Love geen psychologische pop-meesterwerk ging komen was volledig verkeerd. Al hun eerder werk was van minder muzikale waarde tot deze hier kwam. Spijtig dat de groep splitte voor deze effectief uikwam.

Een boemplaat en 1 van de beste platen uit 68.

avatar van Lau1986
Binnenkort treden ze trouwens weer op. Daar ben ik super benieuwd naar!

avatar van blunnie
Ik draai hem regelmatig en verveeld gewoon nooit.Een brok vakmanschap van deze groep.
26 nov in de Boerderij(ik ben erbij)in Zoetermeer.Zag ze daar eerder(grote klasse)

avatar van Stijn_Slayer
Tikkeltje gedateerd, maar wat een hemelse melodieën én harmonieën!

Ik had deze band altijd links laten liggen omdat iemand me verteld had dat dit iets met Rob Zombie te maken heeft. Toevallig laatst het jaartal gezien, waardoor ik gerustgesteld kon worden.

'Maybe After He's Gone', 'Hung Up on a Dream', 'Friends of Mine', 'Time of the Season', schitterend! Alleen 'Changes' vind ik tenenkrommend.

Erg mooie hoes als extra'tje.

avatar van barrett
Deze plaat ooit eens opgezocht omdat Time of the Season blijkbaar de favoriete plaat is van Dave Growl. Maar ik ben eigenlijk nooit verder dan 2 luisterbeurten geraakt, daar moet ik dringend eens verandering in brengen.

avatar van jurado
Stijn_Slayer schreef:
Tikkeltje gedateerd.

Dit vind ik juist 1 van die platen die met kop en schouders, mijlenver, boven het grote gros van de jaren 60 uit steekt.
Productie is super, composities en muzikaliteit dito.
Onbetwist meesterwerk , absoluut essentieel.

avatar van joko16
pas gekocht op cd.
Prachtig album met ook die heerlijke stem van Bluntstone.
En erg lekker die Mellotron op de achtergrond.

avatar van willemmusic
Satijnen bekkens, een ronde 'koperen' bass, de mooie productie met het mooie klankbeeld, het is allemaal verdwenen op de 'naar huidige normen' strakgetrokken en gladgepoetste cd-remaster en is slechts alleen te bewonderen op ouderwets vinyl...
Ga daar naar op zoek! Ook op de dubbellaar "Time of the Zombies" is het nog te vinden! Het doet die prachtige muziek van die rasmuzikanten pas echt recht!

avatar van ChrisX
willemmusic schreef:

Het ligt er aan over welke remaster je het hebt. Ik heb hier zelf de 2-disc editie (met op schijf 1 de mono-mix + wat bonustracks en op schijf 2 de stereo-mix) en die heeft wat mij betreft toch echt wel die mooie oude klank, hoewel ik hem nooit heb vergeleken met het originele vinyl... maar ja, probeer daar nog maar eens een onbeschadigd exemplaar van te vinden.

avatar van Madjack71
Een plaat die midden in de tijdsgeest staat, maar fris blijft klinken en natuurlijk met de dorstlesser aller tijden; Time of the Season. Een band die met dit album i.i.g. zijn stempel heeft achter gelaten, met daarin invloeden van diens tijdsgenoten in verwerkt als de Beach Boys en Beatles. Mooie hoes ook. Tevens leverde de Zombies ook Colin Bluntstone op, de man met die weemoedige stem, die mij ook aan een Nick Drake doet denken.
Leuke plaat voor zo tijdens een mooie dag.

avatar van Madjack71
Ook een mooie plaat voor bij een druilerige dag.

avatar van pmac
beaster1256 schreef:

de singles zijn wel ok !

Niet helemaal met je eens. Heb de groep een paar jaar geleden gezien in theater de Willem in Papendrecht (of all places). Toen kende ik de plaat niet en besloot me wat meer te verdiepen in de groep. Dan kom je al snel op deze lp en ik was echt verrast door de hoeveelheid heerlijke vriendelijke nummers die weliswaar een typisch tweede helft jaren zestigsfeer uitademen maar ook anno nu nog altijd genietbaar zijn. Ìk vind de nummers zelfs sterk en pakkend.
Het Hammondsoundje van Rod Argent past wel in psychedelische sfeer maar er wordt toch niet bepaalt gefreakt ofzo. Ik zou hem toch een extra luisterbeurtje gunnen.

avatar van pmac
Het verhaal achter de lp en vooral het commercieel floppen van de plaat is een verhaal op zich. De plaat is pal na Sgt Pepper opgenomen in de Abbey Road studios (67) met een minimaal budget. De sfeer hing nog in de studio en de plaat is met liefde gemaakt. Dat hoor je aan de hele productie. Maar de groep was op sterven na dood. Geld om de lp te promoten was er niet en omdat er zowiezo geen belangstelling meer was voor de groep werd na het uitbrengen van de lp besloten om uit elkaar te gaan. Pas ruim een jaar later werd de lp opgepikt door Al Kooper (platenman met contacten met CBS). Vervolgens werd Time of the season uitgebracht op single en dit werd een wereldhit. Een tour ter promotie zou voor de hand liggen maar iedereen was al lang en breed met zijn solocarrieres bezig. De lp deed het daarna nog een heel klein beetje in de VS maar niks meer in Engeland of Europa. Daarmee werd het samen met the Village green van the Kinks een van de best verborgen schatten van de sixties.

avatar van Booyo
Gek dat er nog helemaal niks gezegd is over, Brief Candles, ook maar 9 stemmen als favoriet. Wat mij betreft (samen met Care of Cell 44 en A Rose for Emily) het hoogtepunt van deze toch al niet misse plaat. Prachtige cd, mooie zang en nog mooiere melodieën. Met name de eerste helft is genieten tot en met. Ik ga maar is op zoek naar de LP.

avatar van Leeds
Booyo schreef:

De originele kost in ieder geval een fortuin!!!

avatar van RoyDeSmet
Wat kan ik hier nog aan toevoegen, na alles wat er al over gezegd is?
Hoewel de typische jaren '60 sound veelal met vrolijkheid wordt geassocieerd bewijzen The Zombies hier dat je ook prima 'verdrietig' kon klinken in de 60s.

Met catchy liedjes, Beach Boys-achtige harmonieën en een fantastisch instrumentarium meet dit album zich met de beste albums uit die tijdsperiode. Mijn inziens heeft dit de tand des tijds veel beter doorstaan dan bijvoorbeeld Pet Sounds of Sgt. Pepper's. Grote broer 'Forever Changes' van Love is nog wel het absolute hoogtepunt uit deze periode!

avatar van Linius
This Will Be Our Year zit in de nieuwste Mad Men aflevering. Paste perfect bij het moment. Blijft een mooi album dit.

En ook ik heb zojuist de maximale score toegekend aan dit juweel van een plaat. Wat een fraaie oh zo mooie melodieën, wat echt prachtig gezongen, wat ijzersterk en oh zo goed uitgevoerd. Een fantastische sixties plaat vol met mooie, trieste en prachtige songs.
Eigenlijk is heel kant 1 vrij briljant te noemen. Daar staan alleen maar fantastische nummers op. Op kant 2 geldt dat voor mij ook voor This Will Be Our Year, Butcher's Tale en natuurlijk voor het sublieme Time of the Season. Een van de beste platen van het decennium, dit Odessey & Oracle.

Telamon
Heerlijke nummers zijn er te vinden op deze plaat. Golvende melodiën, mooie achtergrond koortjes, soms wat gedateerd, maar vaak zo mooi! En, Hung Up on a Dream !!!