Riverside - Rapid Eye Movement (2007)

Polen
Rock / Metal
Label: Inside Out

1. Beyond the Eyelids (7:56)
  2. Rainbow Box (3:37)
  3. 02 Panic Room (5:29)
  4. Schizophrenic Prayer (4:21)
  5. Parasomnia (8:10)
  6. Through the Other Side (4:06)
  7. Embryonic (4:10)
  8. Cybernetic Pillow (4:46)
  9. Ultimate Trip (13:13)
  10. Behind the Eyelids * (6:18)
  11. Lucid Dream IV * (4:33)
  12. 02 Panc Room [Remix] * (3:24)
  13. Back to the River * (6:29)
  14. Rapid Eye Movement * (12:39)
Kingsnake schreef:

Het nummer klinkt wat mij betreft echt alsof ze de trend volgen van simpele industriele tienermetal.

Na een paar maanden REM te hebben geluisterd, gaat Panic Room ontzettend irriteren....Ik snap nu wat dhr. KingSnake bedoelt.....wat een KUT nummer

avatar van Ludakris
Ik hou van Riverside, maar dit album mochten de heren gerust skippen. Saai, repetitief, te geforceerd willen doorgaan op hetzelfde elan maar dat niveau van de cd's ervoor niet kunnen benaderen. Nee, dit wordt 'm niet voor mij, dan kan ik er nog 100 keer naar luisteren. Jammer, maar ik ben enorm blij met hoe ze zich hebben herpakt met hun nieuwe album.

avatar van jellylips
Verlaagd van 4,5 naar 3,0*. 4,5 was echt veel te hoog als ik erop terug kijk; ik heb nooit zin om naar deze plaat te luisteren. ADHD is inderdaad een stuk origineler, boeiender en energieker.

nicoot
Laagste score en toch bij Classic Rock's Must Have Prog Albums of the past decade of zoiets. Vreemd. Ik hou van Second Life Syndrome en Out Of Myself. Dringend eens ADHD aanschaffen voor het optreden in de 013!

Algemeen: zeer vervelend als je tegen mensen zegt dat je naar een concert gaat (zonder te specifiëren), waarop ze dan vragen van welke band, logischerwijze. Waarop je dan zegt: "je kent ze toch niet", waarop zij dan weer blijven aandringen en je toch maar (de BAND) "Riverside" zegt. Waarop zij uiteindelijk dan toch durven te beweren dat je naar "die groep van RIVERSIDE MOTHERFUCKER!!!" gaat... (Sidney Samson, NL deejay).
Om van te schreien.

avatar van Ayreonfreak
nicoot schreef:

Om van te schreien.

Hahaha... Klinkt herkenbaar

Ach, je staat niet alleen hoor ... Dat overkomt mij ook wel eens... Je hebt namelijk ook nog de dans versie...

avatar van Tijmennn309
Geen idee wat mensen tegen dit album hebben.....Sterke songs, veel betere productie dan de vorige twee en de geweldige zangstem van Mariusz maakt Rapid Eye Movement het hoogtepunt van de Reality Dream trilogie voor mij.

avatar van Ludakris
Ik ga mijn mening toch wat herzien, de laatste 2 luisterbeurten vond ik het veel beter. Maar ik vind het niet echt in het rijtje van de voorgaande albums passen.

Ludakris schreef:

I know, late reactie maar: Dat is toch juist positief?

avatar van Ludakris
Niet meteen. Het is een trilogie en daar vind ik deze niet in passen. Staat er voor mij een beetje buiten.

avatar van Bravejester
Ik vind dit verreweg ook de minste van Riverside; vooral nummers als Beyond The Eyelids en Rainbow Box behoren voor mij tot de enkele nummers van hun die ik niet mooi vind.

Wat ik hier juist de mooiste nummers vind zijn de rustige nummers zoals Trough The Other Side, Embryonic ( prachtige solo ) en de wat minder rustige nummers Shizophrenic Prayer en Cybernetic Pillow.

De 2 lange nummers Parasomnia en Ultimate Trip hebben allebei hun prima momenten maar halen het niet bij de epics zoals The Same River, Second Life Syndrome , Dance With The Shadow en de echte "ultimate trip" Hybrid Times

Ik heb de versie met de 2e cd en die voegt een hoop moois toe!! Zo vind ik Behind The Eyelids een stuk mooier dan Beyond The Eyelids.

Helemaal mooi wordt het met Back To The River en Rapid Eye Movement en wat een feest was het om beide nummers live mee te mogen maken

Ozric Spacefolk
Ik vind juist Rainbow Box heel gaaf gedaan, met dat dissonante pianootje en die harde riff erdoor heen.

avatar van james_cameron
Redelijk goed album, maar wel een lichte tegenvaller na de uitstekende voorganger Second Life Syndrome uit 2005. Het songmateriaal is ditmaal wat vlak en eenvormig, alsmede minder avontuurlijk dan op de vorige twee albums. Gitaren voeren hier iets meer de boventoon.

avatar van BoyOnHeavenHill
Mooie nummers, goed gemusiceerd, zorgvuldig geproduceerd, allemaal niets mis mee, maar er zit weinig bite in, weinig melodische of instrumentale verrassing, het overdondert nergens, het sleept niet voldoende mee (en het gaat via het slotnummer ook nog eens minuten te lang door). Alleen het openingsnummer en Schizophrenic prayer springen er voor mij echt uit. Kortom, ik onderschrijf mijn voorganger.
        De bonus-CD kan me maar matig boeien, het klinkt teveel naar een vrijblijvende versie van het vroege Porcupine Tree-werk of de spacy gitaar-workouts van Gong op You. En dat Shine on-stukje is wel grappig, maar als ik dat lange slotnummer hoor denk ik: zouden ze ook The bogus man van Roxy Music (van hun tweede album For your pleasure) kennen?

avatar van El Stepperiño
Had m tot daarnet nog niet beluisterd terwijl de rest van het Riverside-materiaal al redelijk ingesleten is. Wat zonde, want wat een geweldige plaat is dit!! Misschien wel hun beste?

Ozric Spacefolk
Naar mijn mening, juist één van hun zwakste platen.

avatar van Alicia
Na de prachtige albums Out of Myself, Second Life Syndrome, twee fantastische Lunatic Souls is het nu de beurt aan Rapid Eye Movement. Mocht deze al de mindere van het debuut en haar opvolger zijn, dan is dit wat mij betreft slechts een halve ster. Ik vind 'm in elk geval weer heel mooi. Minder kritisch? Misschien, maar voorlopig heb ik nog geen enkele voor mij 'nieuwe' band gevonden - nou ja, één of hoogstens twee dan - waarvan niet alleen de muziek erg fraai in elkaar steekt, maar ook de zang een diepe indruk achterlaat en dat sinds Adrian Borland.